Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gammel myte at "Danmark har verdens dyreste biler" ?


Mr.M

Anbefalte innlegg

senest idag leste jeg påstanden (i en artikkel som egentlig omhandlet fenomenet elbiler i Norge)

 

 

 

– Realiteten er at Danmark, etter Singapore, har verdens høyeste bilavgifter, og slett ingen subsidier for elbiler. De var bare fram til 2015 fritatt for registreringsavgift.

https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/–-norge-bryr-seg-egentlig-ikke-om-verden/ar-AAH7MzM?ocid=spartandhp

 

sjekket noen småbiler, for jeg så reklame for en av disse på dansk tv.

 

Peugeot 108  99.990 DDK  vs. 173,900 NOK

https://www.peugeot.dk/personbiler/modeller/108-5-dors/

https://www.bos.no/personbil/peugeot/108/

 

Hyundai i20   123.995 DDK  vs. 236.900 NOK

https://www.hyundai.dk/i20

https://www.hyundai.no/modeller/i20/

 

Citroen C1   79.990 DKK  vs.  170.900 NOK

http://brochurer.citroen.dk/prislister/c1prisliste/#/

https://media.citroen.no/file/60/8/prisliste_c1-_19.305608.pdf

 

"oversikten" er muligens ikke dekkende for det generelle prisnivået, mulig det er jevnere på middels- og dyrere typer biler(?) men det får andre her evt. sjekke opp og oppdatere oss om.

 

Inntil videre tar jeg i alle fall ikke det med "verdens høyeste avgifter" for god fisk  :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at påstanden gjelder avgifter på elbiler, og ikke biler generelt.

 

Men for å gi ett eksempel hvor det går andre veien kan vi ta en bmw 320d xdrive som har listepris på på DKK 503 170,- tilsvarende NOK 665 883,-, denne har en listepris i Norge på NOK 490 700,- hvorav registreringsavgiften er NOK 114 477,- (bmw Danmark oppgir ikke avgifter).

 

Men så må vi ikke heller se bort i fra at det kan være forskjellige utstyrsnivåer også på "standard" bilene som selges, uten tilleggsutstyr kan bety forskjellige ting i forskjellige land.

Lenke til kommentar

Danmark: Små, billige biler er billigere enn i Norge, større biler er dyrere enn i Norge. Stort sett.

 

 

Men verdens dyreste biler er å ta i:

 

Danmark er ikke i nærheten av verdens høyeste avgifter, det er ikke Norge heller.

På Cuba kostet i 2014 en Peugeot 508 ca 1,3 mill i billigste utgave.

Sjekk også Singapore.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Det er vel ikke uten videre lett å si hvilket land i verden som har "verdens dyreste biler". Noen har nevnt eksempler ovenfor. Det finnes sikkert flere eksempler. Husker ikke hvilket i farten, men mener å ha lest om i hvert fall et land i Asia som hadde helt ekstreme avgifter på importbiler for å beskytte egen bilindustri.

 

Men for å holde oss til sammenligningen mellom Danmark og Norge: Begge landene har hatt rykte på seg for å ha dyre biler og høye avgifter i form av engangsavgift på biler. Hva som er en dyr bil eller høye avgifter kommer jo an på øyet som ser og hva man sammenligner med. Men sammenlignet med for eks Sverige og Tyskland som ikke har engangsavgift, er biler betydelig dyrere i Danmark/Norge. (Ser bort fra den spesielle norske tilnærmingen til elbiler i denne omgang.)

 

Men det er noen hovedtrekk som skiller engangsavgiften i de to landene.

 

I Danmark er engangsavgiften verdibasert, Dvs. at avgift beregnes med en %-sats av bilens verdi. Og avgiften er progressiv (som beskatning ofte er), %-satsen blir høyere på dyre biler enn på billige biler. Det har bl.a. den konsekvensen at de eneste (fossile) bilene som blir billigere i Danmark enn i Norge er de aller billigste, type mikrobiler som Toyota Aygo/VW Up osv.

Mellomstore og store biler kan være betydelig dyrere i Danmark enn i Norge. Jeg vil tro at avgiftssystemet er en bidragsyter til at småbiler selger betydelig bedre i Danmark enn i Norge.

 

I Norge gikk vi over til tekniske avgiftsgrunnlag en gang på 90-tallet. I dag er det CO2-utslipp, NOx-utslipp og egenvekt som bestemmer avgiften. Tidligere var sylindervolum og motoreffekt inne i beregningen, men er nå tatt bort.

Det hadde bl.a. den effekten at de aller dyreste bilene ble en god del billigere i Norge. Man fikk ikke de ekstreme utslagene som en progressiv verdibasert avgift hadde. På mange måter kan man si at den norske engangsavgiften er premium merkenes beste venn. I motsetning til den danske avgiften er ikke den norske lenger noen skatt på "luksus". 100g/km CO2 fra en BMW beskattes likt med 100g/km CO2 fra en Dacia. Så de typiske billigmerkene som selger mye nedover i Europa vil slite i Norge fordi avgiftene vil jevne ut noe av prisforskjellen til mer eksklusive merker. En annen konsekvens er at jeg vil tro at det bidrar til at norske bilkjøpere kjøper meget velutstyrte biler sammenlignet med andre land. Utstyr som gjør bilen dyrere påvirker ikke avgiften som det ville gjort med en verdibasert avgift. Den typiske "Norgesbilen" har jo gjerne hatt (liten) dieselmotor som gir lav CO2 og tidligere lav effektavgift, men høy utstyrsgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...