Gå til innhold

Ga beskjed om at levetiden på helt nye Chromebook nærmer seg slutten


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, husker at jeg ble overrasket da jeg fikk denne beskjeden på min gamle Pixel i fjor.

Nå bruker jeg den heldigvis sjelden, har for mange datamaskiner å velge mellom.

 

Jeg er glad at Microsoft støtter eldre maskiner, og tillater å oppgradere selv gamle maskiner med ny OS. Det burde vel bare mangle, de tar seg jo betalt for det...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en Acer C720. Etter at Google sa den aldri ville få støtte for Android-apper, selv om splitter nye, tregere Chromebooks fikk det, forsvant hele Chrome OS og ble erstattet av Elementary OS. Å sette en statisk utløpsdato på en datamaskin er fullstendig uakseptabelt spør du meg.

Ironien nå er at den eneste browseren jeg har installert på Chromebooken er Vivaldi. Og både ElementaryOS og Vivaldi får fremdeles oppdateringer :) ChromeOS sluttet å støtte den i Juni.

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

6.5 år er ikke så verst. Verre om forhandler selger deg en flere år gammel modell

 

Nja, min nå 7 år gamle MacBook Pro støttes fremdeles, og vil fortsette å støttes i macOS Catalina. Min 6 år gamle HP EliteBook kjører Windows 10 utmerket (selv om jeg foretrekker Win7). 6,5 år er kanskje bra for en mobiltelefon, men ikke for en PC. Og det at de har satt en "fast" dato på når maskinen skal slutte å støttes er helt forkastelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, husker at jeg ble overrasket da jeg fikk denne beskjeden på min gamle Pixel i fjor.

Nå bruker jeg den heldigvis sjelden, har for mange datamaskiner å velge mellom.

 

Jeg er glad at Microsoft støtter eldre maskiner, og tillater å oppgradere selv gamle maskiner med ny OS. Det burde vel bare mangle, de tar seg jo betalt for det...

Stemmer ikke helt, da Windows 10 så langt er gratis for de som har kjøpt Windows 7 eller nyere tidligere.

 

Men jeg er enig i at det er styggedom at produsenten skal få bestemme når min maskin er for gammel.

Det blir som å selge en bil å si at denne bare blir å gå 100' km.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

6.5 år er ikke så verst. Verre om forhandler selger deg en flere år gammel modell

 

Nåja, det er hardwarens evne og ikke produksjonsdato som betyr noe når jeg velger. Mitt nåværende skjermkort er fra 2011, og sist jeg sjekka (som var i forrige måned) er det bare ~30% svakere enn det man får for ~3000 kr i dag. Med tilsvarende expiration date skulle jeg ha skrota det og bytta det ut to-tre ganger nå. Prosessor og hovedkort er også like gammelt. Jeg kan oppgradere maskinen del for del og fortsette å bruke den i ti år til - slik jeg allerede har gjort flere ganger. 

 

Hvis man kjøper en ny laptop med I3-prosessor til veiledende pris, kan man kjøpe en sterkere fjorårsmodell for samme prisen. På Windows betyr det at du får en bedre maskin. Her, som på Android mobiltelefoner, betyr det tydeligvis at du har kortere tid igjen å bruke den. Liker Android på mange måter, men på oppdateringer og oppgraderinger blir Windows og Apple-produkter mye mer gunstig. Heldigvis har det vært en fokus hos Google, og Android One-plattformen er et eksempel på at levetid/oppdateringer er på rett vei. 

Lenke til kommentar

Ja, husker at jeg ble overrasket da jeg fikk denne beskjeden på min gamle Pixel i fjor.

Nå bruker jeg den heldigvis sjelden, har for mange datamaskiner å velge mellom.

 

Jeg er glad at Microsoft støtter eldre maskiner, og tillater å oppgradere selv gamle maskiner med ny OS. Det burde vel bare mangle, de tar seg jo betalt for det...

Det er vel bare et tidsspørsmål. De har lenge lekt med tanken med å låse OS’et til hardware’n og/omvendt. I en mannsalder har man hatt friheten, men kommersialistene ønsker å selge flere produkter til høyere priser. Produkter bygges ikke lengre for å holde til rett etter garantitida utløper. Kvantitet over kvalitet er regelen som gjelder for de aller fleste produsenter. Desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...