Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det uunngåelig å gå opp i vekt på antipsykotika?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For noen år siden gikk jeg på seroquel for å hanskes med søvnen. Fikk økt matlyst og la på meg mye på kort tid. Bestemte meg for å stå imot mathungeren, telte kalorier og passet på inntaket. Vekta gikk ikke ned, men den gikk sakte opp i løpet av de neste månedene. Måtte bare kutte ut hele medisinen. 

Nå har jeg fått seroquel igjen og er livredd for det her. Jeg vil virkelig ikke opp i vekt, men jeg vil sove. Hvordan la være å gå opp i vekt? Jeg var veldig streng med meg selv når det gjaldt kaloritellingen, jeg lå på 2000 kalorier daglig for vedlikehold og da hadde jeg en middels aktiv jobb og gikk vanlig tur et par ganger i uka... 

Er det slik med alle andre typer medisin for søvn også? Snakker ikke om de klassiske, vanedannende sovemedisinene nå. 



Anonymous poster hash: 3b3bf...c1c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv noe annet. Seroquel er antipsykotika og er helt ærlig nyere medisiner som vi ikke vet langtidseffektene av enda, så jeg ville gått for mer tradisjonell sovemedisin. 

Jeg hadde ikke sagt dette hvis jeg ikke hadde erfaring med den selv, gikk fint helt til det ikke gikk fint lenger og hver dose (en veldig liten en, 25-.50 mg) ga meg en heftig runde med svetting. Jeg var klar over hvor fucka antipsykotika kan være men jeg var som deg veldig desperat etter søvn, men det er ikke verdt den mulige langstidsrisikoen som følger det å bruke antipsykotika. Da hadde jeg heller dyttet på for andre medisiner, som jeg gjorde hos min egen fastlege da jeg fant ut av at jeg ikke hadde lyst til å være prøvekanin lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Quietapine i flere år, daglig. Bare en liten dose 2-3 x 25mg tabletter. Det er også et "antipsykotika", men til den bruken er dosen MYE høyere. Men det funka veldig godt på min søvnløshet. Men nå er det såklart sånn at hvis jeg ikke har dem med meg et sted sover jeg ikke et sekund. Men fikk ingen vektøkning i det hele tatt. Virkestoffet blokkere noen kjertler i hjernen så aktiviteten synker etter en stund og jeg blir døsig. Jeg blir ikke slått ut dagen etter heller, så ingen sideeffekter annet enn at jeg "må" ha de for å sove nå.

 

Dette er også reseptbelagt. Fastlegen min sa det er noe hun anbefaler mot søvnløshet som ikke er skadelig for kroppen å gå på i årevis, som Sobril eller de mere "tunge" medisinene gjør. Det er også en billig reseptmedisin, får 2x100 pakker på apoteket for 150kr. Går resepten ut sender jeg bare en melding på minhelse.no så får jeg fornyet den uten å ringe fastlege engang.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bruken av kvetiapin på søvnindikasjon er omstridt. 

https://tidsskriftet.no/2018/09/debatt/kvetiapin-brukes-mye

 

Ville heller ha brukt Vallergan i større dose. Trygt legemiddel. Spørs helt på hvorfor man sliter med søvnen. Du har sikkert forsøkt det uten hell kan jeg tenke meg. 

 

Denne siden var bra: 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/medikamentell-behandling-av-sovnproblemer

Endret av dingenogdubben
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men legg merke til dette:

 

"Kvetiapin har en definert døgndose på 400 mg. Vanlige doser i psykoseterapi er 400–800 mg, mens anbefalt dosering ved depresjon er 300–800 mg."

 

Jeg bruker 50mg om dagen for å sove. Og jeg er på ingen måte "feit".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Av og til gjør du alt riktig men sliter fremdeles. Medisiner burde være en siste utvei. Jeg prøvde masse forskjellig i over ett tiår før jeg ga opp og innså at jeg bare trenger den ekstra hjelpen nå. Forhåpentligvis trenger jeg den ikke i fremtiden, men det er da, nå gjør jeg det, og det er ingen skam i det. 

Edit: Så kjapt på linken og vil bare legge ved at det også er lurt å ha så lite elektronikk på soverommet som mulig så du ikke blir like distrahert. 

Kan jo også prøve en vekkeklokke som vekker deg med en simulert soloppgang istedet. Har lest masse positivt om dem. 
https://www.philips.no/c-m-pe/lysterapi/sleep-wake-up-light/alt#filters=WAKEUP_LIGHT_SU2&sliders=&support=&price=&priceBoxes=&page=&layout=

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke uunngåelig å gå opp i vekt. Du må bare spise mindre enn eller like mye som du forbruker. Det kan være ekstremt vanskelig, men umulig er det ikke.

 

Problemet med veiing og loggføring er at vi bommer med ganske mye, så mye som 60% feil. Du må altså ikke se deg blind på tallene, det er vekta som gjelder. Hvis du går opp i vekt, spiser du mer enn du forbruker. Samme hva kaloriregnskapet sier. Da er løsningen å spise mindre, og gjerne bevege seg mer.

 

Måten medisiner «får deg til å gå opp i vekt» på er ved å forstyrre appetitt, sult- og metthetsfølelse. Det betyr rett og slett at for å holde vekten må du gå mer sulten. Eller bytte ut en del av maten med mat med lavere kaloritetthet.

Endret av henrikwl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg brukte fast 25-50mg i en periode på ca 3-4 måneder pga stort symptomtrykk grunnet kompleks ptsd, gikk ned 15kg. Kjenner 2 andre som har gått på 100mg over en lengre tid og som har stabil vekt. Så det er nok flere variabler som spiller inn.

Endret av treant
Lenke til kommentar

Nei, de snakker om mindre doser også som kan også ha en langtidseffekt vi ikke er sikre på enda. En mindre dose antipsykotika skal være safe når vi ikke vet langtidseffekten av disse pillene enda? Um, hvordan vet de det egentlig? Er de synske, eller bare antar at eventuelle konsekvenser senere i livet er verdt å bli eksperimentert på med medisin som ikke er til søvnvansker, men mentale sykdommer?? 

Det er klart at disse pillene er blitt markedsført som sovemedisin i senere tid pga dens søvndyssende effekt. Money talks. De driver å prøver å pushe på hormon blokkere på autistiske kids i USA nå pga de kan se forbedring hos dem, drit i at disse pillene forstyrrer deres utvikling på alle plan og i verste fall kan ødelegge både kropp og sinn. De prøver hele tiden å finne måter å gjenbruke medisiner de allerede har på andre lidelser. Koster garantert mye mindre enn å utvikle en ny medisin..... 

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig med Buffy og dingen her ovenfor.

 

Men svaret på spørsmålet om vekt og kvetapin, er at forskning viser at gjennomsnittlig vektøkning er 1,54 kg pr 25 mg inntak pr. døgn.

 

Og nei, ikke alle sovemedisiner gir vektøkning, som Vallergan for eksempel. 

Så på 10 døgn går man opp 15,4 kg?

 

Her må nok kuleramma sjekkes.

Lenke til kommentar

Så på 10 døgn går man opp 15,4 kg?

 

Jepp. Kuleramma viser da at du på et år øker i vekt med 560 kg. 

 

Jeg tror du misforstår. Han mener nok døgndose på 25mg gir en vektoppgang på 1,54 kg. Altså at 100mg i døgnet gjør at du legger på deg litt over 6 kg. Eller at 300mg gir en vektøkning på 18 kg. I snitt altså. Gjelder som sagt ikke alle.

 

Helt riktig forklart. Slik burde jeg har forklart det i utgangspunktet. Sier seg selv hvorfor jeg ikke ble lærer.

 

Så på de 10 årene jeg har brukt 25-50mg om dagen burde jeg vært Stay Puft Marshmallow man. Sier seg selv at det ikke er sånn.

 

Nemlig.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...