Gå til innhold

Hjelp til ulogisk ustabilt coax


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nett gjennom Telenor (Canal Digital) som blir levert over Coax med TV. Alt fungerer som regel helt fint utenom i perioden Juli-September (Utenfor min forstand hvorfor akkurat da og hvorfor det skjer hvert år som klokkeverk.) der vi til tider får svært lave nivåer på signalet som gjør at upstream faller ut. Når på dagen nivåene går ned er som oftest på kveldene, men det kan skje på dagtid bare i svært mindre grad. Upstream faller bort i alt fra 1-2 minutter opp til 5 minutter, dette skjer med jevne mellomrom før alt blir bra igjen til neste gang.

 

Tidligere så har tekniker vært innom og sjekket uttaket på stua og finner ikke noe feil der, sjekker skjøten i etasjen og finner ingen feil der. Konkluderer hver gang med at alt er fint, likevel om kundesenter kan se at verdiene er for lave. 

 

Flere ganger byttet modem. Har hørt med naboene om de merker noe, men ingen er tekniske nok til å få noe ut av. Noen har klaget på dårlig nett men vanskelig å vite hva det er.

Ringte inn for 2 uker siden og klaget, kundebehandler så at verdiene var lave til tider og skulle få tekniker til å komme å se på linjen utenfor (dropkabel) og hvis han ikke fant noe skulle de si ifra så de kunne sjekke inne. Fikk melding forrige uke at feilen var rettet med en ekstra melding med en gang at tekniker har prøvd å kontakte meg men kunne ikke så saken var avsluttet. Null i telefonloggen fra tekniker. Prøver å få ut hva som har skjedd her nå men kundeservice er ikke akkurat de raskeste til å svare. Ingenting endret seg etter dette og nettet faller stadig ut.

Har ikke rørt kablene inne siden en gang tidlig i vår og alt har fungert fint frem til nå.

 

​Har noen tips til hva det kan være? Hva jeg kan spørre/si til kundeservice for å få det fikset en gang for alle. Vi er flere som bor her og spilling er helt umulig. Vanlig surfing går men litt kjipt når det faller ut akkurat ut når du skal gjøre noe.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde noe lignende med CD coax der jeg bodde for noen år siden, men utfallene kom oftere og var kortere (max noen sekunder). Meldte dette til kundeservice flere ganger, men de fant ikke feil hos meg. Etter en stund tok de kontakt igjen, de hadde fått feilmeldinger fra flere naboer også, og det viste seg å være feil på en boks i veikanten som fordelte coax til flere abonnentsløyfer. Ingen problemer etter at dette ble utbedret.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Høres ganske likt ut utenom at vi har noen ganger det faller ut over lengre tid.

Har prøvd å få de til å sjekke alt av linjen, men virker som de ikke legger nok innsats i feilsøkingen. Kan prøve igjen å høre med flere av naboene for å se om jeg kan få med meg flere.

Lenke til kommentar

Tja, sånne feil er et skikkelig mareritt for montør å feilsøke når det kun skjer sporadisk.

 

Fortsett med å ringe KS hver gang signal er dårlig/utfall i det minste.

 

Du kan kanskje prøve å ta skjermbilde av signalverdier på modem når det foregår og be KS spørre montør om h*n kan ta kontakt med deg. Vis så frem skjermbilder (epost eller inviter montør inn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende periodiske problemer med toveis kommunikasjon i området her har hatt flere årsaker.

 

-Støy fra gammelt/defekt utstyr (brukt arvet TV eller radio) tilknyttet kabelnettet som i praksis blir en støysender i returbåndet. I litt drøye tilfeller er en enkeltperson er nok til å slå ut et helt område , da støyen fra en "sjarmerende" TV forsterkes like bra oppover i signalkjeden som signalet fra modemet ditt.

 

-Støy, brudd, kortslutning som skyldes feil eller skader på forsterker, kabling, splittere, skjøteledd eller annen infrastruktur. 

 

Skjer det kun juni-september kan jo mulige årsaker være et dårlig ventilert utendørs utstyrsskap som overopphetes i sommermånedene, eller noen har sommerbesøk som bruker en gammel TV av typen "Russisk støysender" i gjesterommet.

 

Leverandøren må først og fremst få beskjed om hver eneste feilsituasjon fra alle som opplever dette. Først når det gikk over et visst "volum" prioriterer de å bruke nok tid til å finne og løse feilen. De setter vel bare pris på at man sier i fra, for de vil vel helst levere en tjeneste folk er fornøyd med.

 

Nå skal det vel ikke mye teknisk forståelse til hos naboene for å merke når ting ikke fungerer, så de må bare sørge for melde fra hver eneste gang de merker noe krøll, så det etter hvert kan bli logget som et "problem" i stedet for hendelser hos en brysom enkeltkunde.

 

Dessverre virker det som en del kunder er for beskjedne og tenker at de "ikke vil være til bry", eller ikke orker å stå i telefonkø og få de samme spørsmålene fra førstelinje kundeservice hver gang man tar kontakt. Og akkurat som med støyen på linja er de som skriker høyest og oftest som får mest oppmerksomhet.

 

Periodiske feil kan kreve at man sender ut et team som setter ut måleutstyr som overvåker et segment over tid, for så å snevre inn søkeområdet helt til man finner rotårsaken. De teamene som utfører slikt virker relativt overbelastet, og jeg har opplevd samme greier både hos Telenor og Get i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...