Gå til innhold

Apple åpner for salg av reservedeler til uavhengige verksteder


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av dagens elektronikk er veldig avansert og vil kreve oppdatert kunnskap om det som skal repareres.  Uansett om det er en iPhone eller Samsung så vil det dukke opp problemstilling rundt garanti.

 

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret?  Kunden vil klage til produsent og si at dette bør ordnes på garanti (hvis det var innenfor tiden) mens produsent vil si at bytte av glass ble gjort av en ikke-autorisert/ikke-sertifisert teknikker.  

 

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

 

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

 

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

Lenke til kommentar

Mye av dagens elektronikk er veldig avansert og vil kreve oppdatert kunnskap om det som skal repareres.  Uansett om det er en iPhone eller Samsung så vil det dukke opp problemstilling rundt garanti.

 

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret?  Kunden vil klage til produsent og si at dette bør ordnes på garanti (hvis det var innenfor tiden) mens produsent vil si at bytte av glass ble gjort av en ikke-autorisert/ikke-sertifisert teknikker.  

 

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

 

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

 

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

 

Det er da ingen grunn til at en profesjonell reparatør ikke skal kunne stoles på til å få telefonen til å bli like vanntett som før reparasjon? Det er da tross alt som regel mennesker som monterer disse telefonene i utgangspunktet, så det kan ikke være altfor magisk.Vanskelig for amatører uten trening, men sikkert helt greit for proffe med erfaring.

 

Er en god del komponenter som kan byttes på telefoner også, selv om det selvsagt er mye som henger for tett sammen til at enkeltkomponenter kan byttes. skjerm/glass/touchId burde kunne byttes...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

• Ny kloneskjerm fra Kina, kr 200,-  (Der også originalskjermen kommer fra Kina.)

• Autorisert Apple bytteskjerm, kr 2000,- eller deromkring.

 

Apple vinner – har reparert mitt siste Apple produkt for familien. Da der bare ikke blir flere Apple produkt på denne familien…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye av dagens elektronikk er veldig avansert og vil kreve oppdatert kunnskap om det som skal repareres.  Uansett om det er en iPhone eller Samsung så vil det dukke opp problemstilling rundt garanti.

 

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret?  Kunden vil klage til produsent og si at dette bør ordnes på garanti (hvis det var innenfor tiden) mens produsent vil si at bytte av glass ble gjort av en ikke-autorisert/ikke-sertifisert teknikker.  

 

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

 

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

 

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

 

Janteloven står sterkt hos deg ser jeg: "det høres komplisert ut for meg, derfor kan ingen gjøre det".

 

Med dette programmet er ikke garanti/reklamasjon en problemstilling for Apple: den opphører hvis du ikke bruker sertifiserte verksteder.

 

Ellers er det ikke veldig kompliserte ting som "fikses" i slike reparasjoner, en iPhone i dag har følgende komponenter:

  1. Skjerm (med integrert kabel til hovedkort)
  2. Ramme (med montert bakglass og kobberspole)
  3. Hovedkort med tilhørende holder for SIM-kort (merket med IMEI for hovedkortet)
  4. Kamera-seksjon front
  5. Kamera-seksjon bak
  6. Høyttaler øre (med kabler montert)
  7. Høyttaler + mikrofon nede (med kabler montert)
  8. Ladeport (med kabel montert)
  9. Batteri
  10. Kretskort med knapp for venstre side
  11. Kretskort med knapp for høyre side
  12. Vibrasjonsmotor
  13. Lim
  14. Skruer
  15. Metallbraketter

Jeg utfordrer deg til å finne en bil som har færre komponenter (med unntak lego-sett). Disse komponentene listet opp demonteres ikke eller feilsøkes ikke på verksteder, de byttes ut om diagnoseverktøyet til Apple sier at det må byttes ut. Om en slik komponent byttes ut blir den sendt til gjenvinning.

 

Tre spørsmål til deg:

Høres dette miljøvennlig ut?

Høres dette komplisert ut?

Trenger man kunnskap om elektronikk og kretslære for å bytte noe ut?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret? 

 

 

Den som forårsaket feilen. Reklamerer man i dette tilfellet til Apple og de finner ut at feilen skyldes verkstedet, blir man henvist dit for reklamasjonen.

 

Og når kinaskjermen til 200 kroner som Børt-Egil byttet for 500 kroner selvsagt slutter å fungerer om et halvt år, så er det Børt-Egil som er rett sted å reklamere til. Men hvis høyttaleren slutter å fungere er det fortsatt Apple som er stedet å henvende seg til, da Børt-Egil ikke hadde noe med høyttaleren å gjøre.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

 

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

 

Nei, bilsiden er ikke så veldig standardisert.

Om man ser på data siden for bil så er OBD standarden åpen til motorstyreenheten slik at alle kan lese ut generiske feilkoder.

Men, skal du ha feilkoder fra girkasse, ABS, airbag eller andre moduler så kommer de generiske og vanlige boksene til kort.

Du må da ha noe som er sertifisert iforhold til det merket, disse er en del dyrere, men fortsatt fullverdige.

Skulle du hatt en enhet som kunne snakke med alle moduler i alle typer biler og merker, så må du regne med priser rundt 30-40k og deretter ett abonnement.

 

Greit nok, men det er også restriksjoner på enkelte komponenter som du IKKE får lov til å bytte, slik som hjernen i bilen.

Her må du i mange tilfeller ha nøkler, spesielle enheter, spesiell programvare fra bilfabrikaten for å gjøre en enkel omregistrering av styreenheten (Skal ha bilens rammenummer innsatt for å kommunisere med de andre enhetene.)

Og her kan det være vanskelig å få tak på og få registrert noe utenom forhandleren.

 

Dette er deler som "Right to repair" skal endre på, og som Eplene sloss med nebb og klør imot.

Eneste årsaken til at Apple ikke vil ha noe relatert til reparasjon og backup er at de vil selge deg en ny Eple enhet.

Drar du til en butikk så vil de gi deg en kostnad på en reparasjon som er mye høyere enn hva det koster for ett nytt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til at en profesjonell reparatør ikke skal kunne stoles på til å få telefonen til å bli like vanntett som før reparasjon? Det er da tross alt som regel mennesker som monterer disse telefonene i utgangspunktet, så det kan ikke være altfor magisk.Vanskelig for amatører uten trening, men sikkert helt greit for proffe med erfaring.

Er en god del komponenter som kan byttes på telefoner også, selv om det selvsagt er mye som henger for tett sammen til at enkeltkomponenter kan byttes. skjerm/glass/touchId burde kunne byttes...

Hvis reparatøren er god nok så bør han kanskje bevise det med en sertifisering også? Det kan være forskjeller mellom hvordan telefon A og telefon B skal både demonteres, repareres og monteres igjen.

Lenke til kommentar

Nei, bilsiden er ikke så veldig standardisert.

Om man ser på data siden for bil så er OBD standarden åpen til motorstyreenheten slik at alle kan lese ut generiske feilkoder.

Men, skal du ha feilkoder fra girkasse, ABS, airbag eller andre moduler så kommer de generiske og vanlige boksene til kort.

Du må da ha noe som er sertifisert iforhold til det merket, disse er en del dyrere, men fortsatt fullverdige.

Skulle du hatt en enhet som kunne snakke med alle moduler i alle typer biler og merker, så må du regne med priser rundt 30-40k og deretter ett abonnement.

Greit nok, men det er også restriksjoner på enkelte komponenter som du IKKE får lov til å bytte, slik som hjernen i bilen.

Her må du i mange tilfeller ha nøkler, spesielle enheter, spesiell programvare fra bilfabrikaten for å gjøre en enkel omregistrering av styreenheten (Skal ha bilens rammenummer innsatt for å kommunisere med de andre enhetene.)

Og her kan det være vanskelig å få tak på og få registrert noe utenom forhandleren.

Dette er deler som "Right to repair" skal endre på, og som Eplene sloss med nebb og klør imot.

Eneste årsaken til at Apple ikke vil ha noe relatert til reparasjon og backup er at de vil selge deg en ny Eple enhet.

Drar du til en butikk så vil de gi deg en kostnad på en reparasjon som er mye høyere enn hva det koster for ett nytt produkt.

Hvorfor snakker du om Epler som om det var de eneste med denne utfordringen? Det gjelder like mye andre merker. Samsung har også f.eks autoriserte support-senter for rep av telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mye av dagens elektronikk er veldig avansert og vil kreve oppdatert kunnskap om det som skal repareres.  Uansett om det er en iPhone eller Samsung så vil det dukke opp problemstilling rundt garanti.

 

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret?  Kunden vil klage til produsent og si at dette bør ordnes på garanti (hvis det var innenfor tiden) mens produsent vil si at bytte av glass ble gjort av en ikke-autorisert/ikke-sertifisert teknikker.  

 

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

 

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

 

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

Ville du levert Timex'en inn til Rolex for reparasjon?

Lenke til kommentar

Dette er deler som "Right to repair" skal endre på, og som Eplene sloss med nebb og klør imot.

Eneste årsaken til at Apple ikke vil ha noe relatert til reparasjon og backup er at de vil selge deg en ny Eple enhet.

Drar du til en butikk så vil de gi deg en kostnad på en reparasjon som er mye høyere enn hva det koster for ett nytt produkt.

 

 

Det er jo bare tull. Apple tilbyr for det første reparasjoner på de vanligste tingene, som bytte av skjerm og batteri, til helt greie priser, som ikke er i nærheten av det en ny enhet koster. Batteribytte tar de f.eks 499 eller 729 kroner for, alt etter om det er en eldre eller nyere iPhone-modell, der de nyere i de aller fleste tilfeller uansett vil være dekket av garanti eller reklamasjonsrett her i landet. Dette er åpenbart og beviselig langt billigere enn «hva det koster for et nytt produkt».

Backup er brukerens eget ansvar, og man har egentlig ingen unnskyldning for ikke å ha backup av sine umistelige data, all den stund Apple har tilrettelagt for at man enkelt kan ta full backup av iOS-enheter til enten lokal datamaskin eller iCloud, samt at man har enda flere muligheter for å ta løpende backup av alle bilder, osv. 

 

Når Apple nå gjør det langt enklere for små, uavhengige iPhone-reparatører å få godkjent opplæring, sertifisering, tilgang til originaldeler og ulike verktøy, så svarer de på kritikken og kommer «Right to repair»-bevegelsen i møte. Det må jo i utgangspunktet være en svært positiv kursendring, så får man jo bare se hvordan dette utspiller seg i praksis videre.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er jo bare tull. Apple tilbyr for det første reparasjoner på de vanligste tingene, som bytte av skjerm og batteri, til helt greie priser, som ikke er i nærheten av det en ny enhet koster. Batteribytte tar de f.eks 499 eller 729 kroner for, alt etter om det er en eldre eller nyere iPhone-modell, der de nyere i de aller fleste tilfeller uansett vil være dekket av garanti eller reklamasjonsrett her i landet. Dette er åpenbart og beviselig langt billigere enn «hva det koster for et nytt produkt».

 

Hvorfor er da prisene til Apple lavere enn alle faktiske aktører på markedet?

Apples egne sider: https://support.apple.com/no-no/iphone/repair/service/pricing

Eplehuset (ca 30% høyere priser): https://eplehuset.no/service/service/hva-koster-det

Epleservice (ca 20% høyere): https://epleservice.no/service-og-priser/iphone/

 

Hvilken aktør er det som faktisk tar 499 kr for batteribytte på en iPhone 6S?

Lenke til kommentar

Hvorfor er da prisene til Apple lavere enn alle faktiske aktører på markedet?

Apples egne sider: https://support.apple.com/no-no/iphone/repair/service/pricing

Eplehuset (ca 30% høyere priser): https://eplehuset.no/service/service/hva-koster-det

Epleservice (ca 20% høyere): https://epleservice.no/service-og-priser/iphone/

 

Hvilken aktør er det som faktisk tar 499 kr for batteribytte på en iPhone 6S?

 

 

Vet ikke akkurat hvor Apple utfører reparasjoner dersom man sender en iPhone inn til dem, men det er vel rimelig å anta at de har en strømlinjet prosess med stordriftsfordeler, og ikke driver i dyre butikklokaler midt i bysentra - og kan i prinsippet velge å reparere mer eller mindre til selvkost, siden de i hovedsak lever av å selge produktene.

De andre aktørene skal vel dekke inn både norsk lønnsnivå for butikkpersonale og serviceteknikere, diverse andre kostnader, og i tillegg tjene en slump penger på dette, vil jeg anta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke akkurat hvor Apple utfører reparasjoner dersom man sender en iPhone inn til dem, men det er vel rimelig å anta at de har en strømlinjet prosess med stordriftsfordeler, og ikke driver i dyre butikklokaler midt i bysentra - og kan i prinsippet velge å reparere mer eller mindre til selvkost, siden de i hovedsak lever av å selge produktene.

De andre aktørene skal vel dekke inn både norsk lønnsnivå for butikkpersonale og serviceteknikere, diverse andre kostnader, og i tillegg tjene en slump penger på dette, vil jeg anta. 

 

Kan du forklare meg hvordan jeg sender inn en iPhone 6/6S/7/8 til Apple? Jeg fant kun følgende alternativer på Apples egne sider

  1. Lever inn til Apple-autorisert tjenesteleverandør
  2. Planlegg en samtale
  3. Ringe Apple-kundestøtte senere.

Hvordan kan jeg som privatperson få batteribytte til kr 499,- på en iPhone 6S?

 

Ærlig talt stiller jeg meg ekstremt skeptisk til at du i det hele tatt har vært borti service på et Apple-produkt de siste fem årene, tror ikke du hadde vært like positiv til merket da.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvordan jeg sender inn en iPhone 6/6S/7/8 til Apple? Jeg fant kun følgende alternativer på Apples egne sider

  1. Lever inn til Apple-autorisert tjenesteleverandør
  2. Planlegg en samtale
  3. Ringe Apple-kundestøtte senere.

Hvordan kan jeg som privatperson få batteribytte til kr 499,- på en iPhone 6S?

 

Ærlig talt stiller jeg meg ekstremt skeptisk til at du i det hele tatt har vært borti service på et Apple-produkt de siste fem årene, tror ikke du hadde vært like positiv til merket da.

 

Jeg antar at man gjennomfører en serviceforespørsel på Apples supportsider gjennom ditt alternativ 1, logger seg inn med sin Apple-ID, lokaliserer nærmeste Apple-autoriserte verksted, setter opp tid og leverer den inn, og betaler den prisen Apple oppgir på sine sider. 

 

Jeg har aldri hatt behov for å bytte batteri på en iPhone, nei, så jeg har ingen erfaring med akkurat den prosessen. Har imidlertid erfaring med et par reklamasjonssaker gjennom Eplehuset, som har gått helt glatt og smertefritt. Altså ingen grunn til å være annet enn positiv ut fra det jeg har erfart som bruker av diverse Apple produkt gjennom mange år.

Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvordan jeg sender inn en iPhone 6/6S/7/8 til Apple? Jeg fant kun følgende alternativer på Apples egne sider

  1. Lever inn til Apple-autorisert tjenesteleverandør
  2. Planlegg en samtale
  3. Ringe Apple-kundestøtte senere.

Hvordan kan jeg som privatperson få batteribytte til kr 499,- på en iPhone 6S?

 

Ærlig talt stiller jeg meg ekstremt skeptisk til at du i det hele tatt har vært borti service på et Apple-produkt de siste fem årene, tror ikke du hadde vært like positiv til merket da.

 

 

Mine erfaringer de siste årene:

 

-Airport Extreme som havarerte. Snakket med Apple på telefon, TNT Express kom med ny på døra etter 2 dager og tok med seg den defekte. 

 

-Brudd i ladekabel til Macbook Air 2013 etter nærmere 4 år. Kjøpt direkte fra Apple, men fikk utlevert ny lader på under 5 minutter hos Eplehuset mot sjekk av serienummer. 

 

-Skjermproblemer på en annen Macbook Air kjøpt i 2014 direkte hos Apple. Innlevert til Eplehuset og reparert på under 2 uker.

 

-Dårlig batteri på iPhone 6S etter halvannet års tid. Mottok ferdig frankert konvolutt i posten og telefonen var tilbake hos meg på under 10 dager. 

 

 

Andre erfaringer siste år for sammenligning:

 

-Flimring på med skjerm på Lenovo Laptop kjøpt hos Komplett. Nærmere 4 ukers reparasjonstid hos Infocare.

 

-Ingen signal inn på HDMI på Optoma Prosjektor. Over 6 ukers reparasjonstid hos Hifi klubben. 

 

-Lite hjemmekinoanlegg fra LG som døde fullstendig. Levert til reparasjon hos Elkjøp og ferdig reparert etter i overkant av 3 uker. 

 

 

Så er egentlig Apple så ille på service eller er det egentlig mer et konstruert problem for de som ikke eier Apple produkter..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så er egentlig Apple så ille på service eller er det egentlig mer et konstruert problem for de som ikke eier Apple produkter..?

 

Fra en som har jobbet med service i Power som deltidsjobb de siste par årene:

Apple er 10 ganger verre å ha med å gjøre enn ASUS, Samsung, Huawei, LG, og HP, ingenting blir godkjent.

Apple-produkter blir det konstant funnet problemer med fukt og fysiske skader på, Samsung og Huawei skjer det praktisk talt aldri på (praktisk talt hver gang jeg er på jobb må jeg ta en telefon med Apple-kunde om at telefonen ikke blir reparert).

Macbooker med fysiske problemer blir ikke reparert med mindre Apple har anerkjent problematikk, f. eks. tastaturproblemet som fikk serviceprogram halvveis inn i 2018 som aldri ble fikset gratis før den tid (vært borti 5 saker).

I mellomtiden fikser samme verksted ASUS-hengsler og -ladere som har åpenbart blitt brukket av kunden på reklamasjon uten spørsmål, på Samsung og Huawei byttes ladeporter og batteri tilsynelatende for å tilfredsstille kunden, og det er bortimot ingen tastaturer som går i stykker av seg selv utenom Macbook.

iPhone 6/6S/7/8 har en tendens til å bøye seg, og det er kjent at 6 og 7 får problemer med henholdsvis touch og mikrofon, hvis telefonen er synlig bøyd, den har hakk i ramma, eller om kunden har hatt den i lomma på en varm sommerdag blir reparasjon nektet.

 

Reparasjonstid blir i snitt trukket opp ca 5 dager grunnet Apple-produkter og kunder som ikke har oversikt over passord for FMiP eller dårlig/manglende feilbeskrivelse. Selv når alt leveres inn uten feil tar det gjennomsnittlig 4-5 dager ekstra kontra Huawei, Samsung, og ASUS, med mindre ingen feil blir funnet.

 

Så er egentlig Apple så dårlig på service/reparasjon, eller er det bare Power som kjede som har verdens dårligste avtale?

Ikke vet jeg, for jeg kommer ikke til å kjøpe en Apple-enhet til meg selv med det første.

 

 

En annen observasjon jeg har gjort angående IT-kunnskaper og vaner:

Apple-kunder har generelt dårligere kunnskaper om IT: null oversikt over passord, de vet aldri hva backup er for noe, og er ekstremt lite mottagelig for å lære seg å bruke produktene sine funksjoner, og impliserer at jeg er kunnskapsløs når de har problemer jeg ikke klarer å fikse (mye på grunn av sikkerhetsmekanismer Apple presser inn over alt i sine produkter). 4/5 iPhone/iPad har aktivert FMiP der kunden ikke kan passordet på kontoen, og 1/10 av de igjen på en e-post de selv ikke har tilgang til og/eller husker. Godt over halvparten er også skuffet over at det ikke er mulig å ta backup av de bildene og dokumentene på maskinene deres når de har gått i stykker, om du prøver å forklare at det er sperret "for deres egen sikkerhet" har de liten forståelse for Apples valg.

...

Det er godt mulig dette kommer av at Apple-kunder blir anbefalt merket fordi "Apple er så mye enklere", men det er likevel en interessant observasjon at en 65 år gammel dame som har Windows-maskin og Android mobil stort sett alltid kan både Google-passord, Microsoft-passord, og PIN for telefon, mens Apple-mannen på 45 knapt husker PIN-kode for SIM-kortet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er tåpelig er at di som er aktører i markedet i dag i mobilreparasjons bransjen ikke har noen teknisk utdannelse å vise til. hadde di gått 3 år på yrkesfag som service elektroniker eller likedelingen burde det vært en mulighet å få reparere Apple produkter.

 

det er bare det at Apple skal ha sertifiserte arbeidere og stoler ikke på annen fagutdanning så du må ta ett kurs til 20 000 for å kunne reparere produkter.

selv om du har kurset må Apple søke etter entreprenører i markedet et di ønsker å slippe inn.

det handler ikke bare om delesalget som er kopi vare eller tilsvarende lik original.

det er mye som spiller inn her. jeg har selv verksted og har både elektronikk yrkesfag, IT fag, og høyskole bachelor. men neimen å vanskelig det er å slippe inn hos Apple.

nå har den ene leverandøren min også sluttet å selge Iphone. så det kan jeg ikke lengre selge til kunder som ønsker det. men Macbook air går det som det bare det av... man kan ikke bare leve av å reparere telefoner i dag !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan du forklare meg hvordan jeg sender inn en iPhone 6/6S/7/8 til Apple? Jeg fant kun følgende alternativer på Apples egne sider

  1. Lever inn til Apple-autorisert tjenesteleverandør
  2. Planlegg en samtale
  3. Ringe Apple-kundestøtte senere.

Hvordan kan jeg som privatperson få batteribytte til kr 499,- på en iPhone 6S?

 

Ærlig talt stiller jeg meg ekstremt skeptisk til at du i det hele tatt har vært borti service på et Apple-produkt de siste fem årene, tror ikke du hadde vært like positiv til merket da.

Religiøse er fremdeles like glade og positive, selv når guden deres skuffer dem.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...