Gå til innhold

Splitte og legge ekstra coax for tv/internett


Anbefalte innlegg

Akkurat nå kommer vår coax rett fra fordeler uti gata og inn i en enkelt multimediekontakt på stua. (Rett gjennom yttervegg)

 

Det jeg er ute etter er å splitte signalet på utsiden for så å føre det inn i huset en annen plass, skal bygge teknisk rom i kjeller og ønsker å ha kabelmodemet der.

 

Jeg vet jeg trenger trippelskjermet kabel men er usikker på hvilken type splitter jeg trenger. Ingen av toveis-splitterne jeg har sett annonserer med at de støtter HFC/data.

 

Data for biltema sin: (https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennetillbehor/antenneboks-2000022441)

Frekvensområde 5–2500 MHz
F-kontakter
Inn tap: 9,5 dB ved 5–860 MHz
Ut tap: 10 dB ved 5–860 MHz
Inn tap: 14 dB ved 950–2500 MHz
Ut tap: 9 dB ved 950–2500 MHz

Noen som har gjort dette før og vet sånn ca hva jeg trenger? Kabelstrekket inn i huset blir under 10m, sannsynligvis nærmere 5-6.

Endret av Wattengård
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå kommer vår coax rett fra fordeler uti gata og inn i en enkelt multimediekontakt på stua. (Rett gjennom yttervegg)

 

Det jeg er ute etter er å splitte signalet på utsiden for så å føre det inn i huset en annen plass, skal bygge teknisk rom i kjeller og ønsker å ha kabelmodemet der.

 

Jeg vet jeg trenger trippelskjermet kabel men er usikker på hvilken type splitter jeg trenger. Ingen av toveis-splitterne jeg har sett annonserer med at de støtter HFC/data.

 

Data for biltema sin: (https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennetillbehor/antenneboks-2000022441)

Frekvensområde 5–2500 MHz
F-kontakter
Inn tap: 9,5 dB ved 5–860 MHz
Ut tap: 10 dB ved 5–860 MHz
Inn tap: 14 dB ved 950–2500 MHz
Ut tap: 9 dB ved 950–2500 MHz
Noen som har gjort dette før og vet sånn ca hva jeg trenger? Kabelstrekket inn i huset blir under 10m, sannsynligvis nærmere 5-6.

 

Biltema, eller clas ohlson sine splittere fungerer helt fint med HFC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema kan neppe brukes til docsis 3.1 eller 3.0.

Hva og legge fiber eller TP kabel istedenfor? Coax er egentlig på vei ut, om 1-2 år, så særlig fremtidrettet er det ikke.

Det var ikke det jeg spurte om. Hele poenget er at jeg vil ikke ha kabelmodemet stående under TV'n, jeg vil ha det i det teknisk-rommet jeg skal etablere. Vi har HFC-nett i borettslaget så det vil nok høyst sannsynlig ikke bli noen fiber inn på mange år. Derfor vil jeg forlenge den coax-linja som er der allerede.

 

Siste versjon av docsis støtter forresten 10gbit symmetrisk, så jeg tror det skal holde en stund til.

Lenke til kommentar

Biltema kan neppe brukes til docsis 3.1 eller 3.0.

Hva og legge fiber eller TP kabel istedenfor? Coax er egentlig på vei ut, om 1-2 år, så særlig fremtidrettet er det ikke.

 

Coax på vei ut om 1-2 år? Igjen er du vel ute med påstander som du vel egentlig vet lite/ingenting om. Coax må her ei forveksles med "kobbernedleggelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema kan neppe brukes til docsis 3.1 eller 3.0.

Hva og legge fiber eller TP kabel istedenfor? Coax er egentlig på vei ut, om 1-2 år, så særlig fremtidrettet er det ikke.

Hva vet du om det? Har du sjekket frekvensbåndene DOCSIS 3.1 bruker, og sett at Biltema-komponenten har uakseptabelt høy demping i det båndet? 

 

Kan ikke du slutte å synse basert på hva du tror? I dette tilfellet er spørsmålet om en gitt kompoenent med oppgitte spesifikasjoner er akseptabel. Det korrekte svaret er at ja, den komponenten vil fungere, gitt at inngangssignalet er tilstrekkelig sterkt.

Lenke til kommentar

Biltema kan neppe brukes til docsis 3.1 eller 3.0.

Hva og legge fiber eller TP kabel istedenfor? Coax er egentlig på vei ut, om 1-2 år, så særlig fremtidrettet er det ikke.

 

Spiller ingen rolle hvem som selger materiellet så lenge det er innenfor spec, og disse splitterene ser helt finfine ut til formålet.

 

Spådommen om koaks "på vei ut" er jeg delvis enig i, men det er på veldig lang sikt. 1-2 år er alt for kort tid. Koaksnettene lever nok mye lengre enn det, selv om segmentene blir mindre og mindre og fiberen kryper nærmere for hvert år. Man må jo forholde seg til hva man har i bakken/gata i dag, og det er for mange kun koaksen som er et anstendig alternativ.

Lenke til kommentar

Spådommen om koaks "på vei ut" er jeg delvis enig i, men det er på veldig lang sikt. 1-2 år er alt for kort tid. Koaksnettene lever nok mye lengre enn det, .selv om segmentene blir mindre og mindre og fiberen kryper nærmere for hvert år. Man må jo forholde seg til hva man har i bakken/gata i dag, og det er for mange kun koaksen som er et anstendig alternativ.

 

Klart, det er ikke noen spesiell satsning på å bygge nye HFC-nett. Men for de aller aller fleste, vil det ikke være noen praktisk forskjell mellom å ha forbindelse via HFC-nett eller internett via fiber....

Lenke til kommentar

For min egen del så bor jeg som sagt i et stort borettslag. Dette består av rekkehus og blokker, og her går mer eller mindre alt "overground" fra fiberboksen til husstandene. En evt fiberutbygging vil være nødt til å gjøre det samme, og nå har ikke jeg sett så mange fiberkabler, men jeg føler at en RG6 coax er litt mer solid til å ligge utendørs...

 

Når det er sagt, så er vel eeeeegentlig denne kabelen Telenor sin eiendom helt til den termineres i antenneuttaket på stua mi?

Lenke til kommentar

For min egen del så bor jeg som sagt i et stort borettslag. Dette består av rekkehus og blokker, og her går mer eller mindre alt "overground" fra fiberboksen til husstandene. En evt fiberutbygging vil være nødt til å gjøre det samme, og nå har ikke jeg sett så mange fiberkabler, men jeg føler at en RG6 coax er litt mer solid til å ligge utendørs...

 

Når det er sagt, så er vel eeeeegentlig denne kabelen Telenor sin eiendom helt til den termineres i antenneuttaket på stua mi?

Vel, ingen velger vel koaks fremfor fiber grunnet bestandighet utendørs. Det er bare å se på skauen av luftstrekk i villastrøk rundt om. Pent er det ikke men det er ikke mindre solid - det avgjøres av materialet i kabelen ellers, ikke om det er en kobber- eller glassfiberkjerne. :) 

Lenke til kommentar

Klart, det er ikke noen spesiell satsning på å bygge nye HFC-nett. Men for de aller aller fleste, vil det ikke være noen praktisk forskjell mellom å ha forbindelse via HFC-nett eller internett via fiber....

Ja med en god porsjon flaks så funker det nok nesten like greit for de fleste når nettet er i orden, og jeg kan ikke klage på hverken ytelse eller latency fra kabelmodemet når alt fungerer som det skal. 

 

Men her i strøket var det stadig periodiske problemer med ingress-støy i koaksnettet, der det ble kjørt stadige runder med Get kundeservice for å overtale dem om at det er et problem selv om de ikke ser det i øyeblikket. Etter uker og måneder med problemer og konstant press mot Get ble årsaken funnet og eliminert. En av gangene var det grunnet en som hadde arvet en gammel TV (type "støysender"). Når returfilteret kom på plass ble allting bra. 

 

Alt dette er det nå slutt på etter overgang til et fibernett, og jeg savner ikke koaksen et sekund. At vi har fått økt stabilitet og symmetrisk båndbredde til en lavere pris er heller ingen ulempe. De som har et alternativ tilgjengelig bør lukke ørene for koaksklubbens argumenter og få gjenbrukt kobberet til noe fornuftig. 

Lenke til kommentar

Klart, det er ikke noen spesiell satsning på å bygge nye HFC-nett. Men for de aller aller fleste, vil det ikke være noen praktisk forskjell mellom å ha forbindelse via HFC-nett eller internett via fiber....

Prøv å last opp eller bruk VPN samtidig som du fjernstyrer en pc og last ned på steam samtidig, da går coax linjene helt i sirrup og fjernstyringen funger dårlig. Så nei coax er ikke egnet for flere strøms bruk. Blir en felts linje mot 2 eller 4 felts motorvei.

Lenke til kommentar

Prøv å last opp eller bruk VPN samtidig som du fjernstyrer en pc og last ned på steam samtidig, da går coax linjene helt i sirrup og fjernstyringen funger dårlig. Så nei coax er ikke egnet for flere strøms bruk. Blir en felts linje mot 2 eller 4 felts motorvei.

Du får sette opp pakkestyring da, slik at interaktive protokoller får høyere prioritet. Det er noe av det du kan gjøre med pfsense, om du er villig til å bruke en uke på å lære om nettverk.

Lenke til kommentar

Prøv å last opp eller bruk VPN samtidig som du fjernstyrer en pc og last ned på steam samtidig, da går coax linjene helt i sirrup og fjernstyringen funger dårlig. Så nei coax er ikke egnet for flere strøms bruk. Blir en felts linje mot 2 eller 4 felts motorvei.

 

Ser vel ikke helt logikken din i hvordan dette henger direkte sammen med teknologien her, sett bort fra at hvis man bruker opp all kapasiteten - ut over det høres det egentlig ut som et annet problem. Legg også merke til "de aller aller fleste".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...