Gå til innhold

Hywind Tampen kan ende som ren grønnvasking av oljesektoren om vi ikke lærer av tidligere feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hittil har imidlertid norsk vindsatsing nærmest vært en total fiasko. "

 

Jeg vil bare nevne at Kitemill er et helnorsk firma som gjør det veldig bra i sin skala. Vi har et miljø for utvikling av høydevindkraft på Lista som er blant verdens fremste. Så det finnes nok noen bra unntak til det utsagnet over (da mener jeg Kitemill og muligens andre aktører som ikke jeg kjenner til nå).

 

La meg legge til at jeg jobber for Kitemill, men dette er en personlig uttalelse, ikke noe jeg gjør på vegne av arbeidsgiveren min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hittil har imidlertid norsk vindsatsing nærmest vært en total fiasko. "

 

Jeg vil bare nevne at Kitemill er et helnorsk firma som gjør det veldig bra i sin skala. Vi har et miljø for utvikling av høydevindkraft på Lista som er blant verdens fremste. Så det finnes nok noen bra unntak til det utsagnet over (da mener jeg Kitemill og muligens andre aktører som ikke jeg kjenner til nå).

 

Hei, du skriver noe viktig som indikerer at jeg burde vært mer presis i formuleringen. Det er ikke selskapene som satser innen vindkraftteknologi som jeg mener er fiasko, men norsk vindkraftpolitikk – basert på nærmest fraværende produksjon målt mot hva vi ellers genererer. Jeg justerer setningen. Takk for at du kommenterte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  1. Støtten til Hywind Tampen dekkes delvis inn av tidligere "overskudd" på Enovas budsjett. Dermed vil ikke utlegget ha dramatisk negativ effekt på andre prosjekter. Slike gigantprosjekt er uvanlige for Enova, men ikke uhørte. Sist Hydros støtte til ny elektrolyseprosesspilot på Karmøy.

Det er ikke automatikk i at Hywind Tampen kommer inn under "oljeskatten", men om så er tilfellet så vil det ikke deles ut dobbel støtte. Det vil si at man vil ikke kunne kreve fradrag for utgifter man har betalt med støttepenger. Potten det hentes penger fra er uansett den samme til sist. (Statsbudsjettet).

"Skal Enova nå finansiere all elektrifisering av offshorevirksomheten?" er et meningsløst spørsmål der svaret åpenbart er "nei".

Når det kommer til hvor mye av Hywind Tampen som blir "norske oppdrag" er jo det ikke sikkert. Turbinene kjøpes inn fra utlandet og mye av monteringsarbeidet gjøres i Norge. For Hywind Scotland hadde visstnok norske selskaper en andel på 30%. Det er ikke utenkelig at denne andelen blir større for Hywind Tampen, men det er ikke gitt.

Det er klart at støtten til Hywind Tampen er "politisk", men både elektrifisering og satsning på "grønn industri" er politikk som har ganske bred støtte på tinget.

Det er riktig at norsk satsning på vindkraft har både vært treg, kontroversiell, og lite lønnsom. Det er jo argumenter for å satse på Hywind Tampen, ikke argumenter mot. Man kan ikke la tidligere bommerter legge føringer på fremtidige handlinger.

Lenke til kommentar

"Hittil har imidlertid norsk vindsatsing nærmest vært en total fiasko. "

 

Jeg vil bare nevne at Kitemill er et helnorsk firma som gjør det veldig bra i sin skala. Vi har et miljø for utvikling av høydevindkraft på Lista som er blant verdens fremste. Så det finnes nok noen bra unntak til det utsagnet over (da mener jeg Kitemill og muligens andre aktører som ikke jeg kjenner til nå).

 

La meg legge til at jeg jobber for Kitemill, men dette er en personlig uttalelse, ikke noe jeg gjør på vegne av arbeidsgiveren min.

Jeg har fulgt litt med på dere en stund og synes det dere driver med er svært interessant. Hvor langt har dere egentlig kommet? Er dere langt unna å for eksempel levere et demo-prosjekt som kan produsere over lengre tid?
Lenke til kommentar

Hywind er allerede utdatert, De spanske og danske selskapene som bygger Kinkardine vindparken utenfor Aberdeen kan sikkert levere en bedre og billigere løsning enn Equinor

 

https://www.nsenergybusiness.com/projects/kincardine-floating-offshore-wind-farm-scotland/

Hva baserer du det på?

 

Utbyggingskostnad "per kwh" for Kincardine er over 35% høyere enn beregnet for Hywind Tampen.

 

Slike sammenligninger er aldri helt "epler med epler", men forskjellen er såpass stor at det bør være greit å anta at Hywindkonseptet står seg godt foreløpig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva baserer du det på?

 

Utbyggingskostnad "per kwh" for Kincardine er over 35% høyere enn beregnet for Hywind Tampen.

 

Slike sammenligninger er aldri helt "epler med epler", men forskjellen er såpass stor at det bør være greit å anta at Hywindkonseptet står seg godt foreløpig.

Vel, Hywind Scotland hadde et budsjett på 2 milliarder for 30 MW. Hva det endte på vet jeg ikke, men det skulle vel tilsi rundt 6 milliarder.

 

Nå er forsåvidt Hywind også basert på dansk og spansk utstyr. Det er Navantia i Spania som bygger understellene til begge prosjektene, mens Siemens-Gamesa leverer turbinene til Hywind, og Vestas til Kincardine. Vestas klarer allerede å hente ut 10 MW fra sine eksisterende 164 m diameter turbiner, mens Gamesa må bruke tre år på å utvikle en ny 193 m diameter turbin for å klare det. Ingen av disse selskapene har noe særlig aktivitet i Norge.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Vel, Hywind Scotland hadde et budsjett på 2 milliarder for 30 MW. Hva det endte på vet jeg ikke, men det skulle vel tilsi rundt 6 milliarder.

 

Nå er forsåvidt Hywind også basert på dansk og spansk utstyr. Det er Navantia i Spania som bygger understellene til begge prosjektene, mens Siemens-Gamesa leverer turbinene til Hywind og Vestas til Kincardine. Vestas klarer allerede å hente ut 10 MW fra sine eksisterende 164 m diameter turbiner, mens Gamesa må bruke tre år på å utvikle en ny 194m diameter turbin for å klare det. Ingen av disse selskapen har noe særlig aktivitet i Norge.

Hywind tampen (88MW) har et budsjett på 5 mrd, mens Kincardine (50MW) har et budsjett på 3,85 mrd. Det gir betraktelig lavere kostnad per MW favør Hywind Tampen. (Forbehold om at budsjettene ikke nødvendigvis inneholde samme elementer, men så stor forskjell kan ikke bortforklares.)

 

At turbinene som skal brukes på Kincardine er større (9,5MW mot 8MW) er jo greit nok, men mer en teknisk forskjell enn en praktisk forskjell.

 

Sannsynligvis vil Kincardine stå ferdig i god tid før Hywind Tampen, men slik sett er Hywind Scotland allerede i drift.

 

Hvis budsjettene som er beregnet står seg vil jeg si Hywind-konseptet er relativt attraktivt. Så er selvsagt ingen av parkene liv laga uten tunge statlige subsidier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hittil har imidlertid norsk vindsatsing nærmest vært en total fiasko. "

 

I løpet av et par år har vi til sammen bygd ut ca 20 TWh vindkraft (det meste de siste årene og de to neste). Tviler på at vannkraft noen gang er blitt bygd ut i tilsvarende tempo. Vindkraften vil bli ca 15% av utbygd vannkraft.

 

Hva legger artikkelforfatter i ordene "norsk vindsatsing har nærmest vært en total fiasko"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Eller blir Hywind Tampen bare en del av en grønnvasking av norsk oljeproduksjon? Svaret vil vi ikke få før om noen år."

 

Ser vi på fornybarsatsingen i Norge etter at utbyggingen av vannkraften var ferdig er nok denne uttalelsen ikke langt fra sannheten.

Vi har skaffet oss en formue på 9000 mrd. ved å bidra til den globale oppvarmingen, og norsk politikk bærer preg av at vi må verne om denne inntektskilden.

Det er i lys av dette vi må se "Månelandingsprosjektet" til Stoltenberg, hvor en ønsker å rense mest mulig av CO2 utslippene for å holde på denne inntektskilden lengst mulig.

Samme hvordan vi snur og vender på det, så er fakta at fossil energi er en konkurrent til fornybar energi, og vi kan ikke forvente at aksjonærene i Equinor stikker kjepper i hjulene for oljeindustrien.

Det passet Equinor godt å vise til den høye strømprisen fra Hywind, slik at politikerne mistet troen på flytende vindkraft.

I Norge har vi gjort det som måtte gjøres for å møte kritikken fra miljøvernerne, og vi er blitt presset til å bygge vindturbinene på land da fristen for å nå i El-sertifikater går ut om vel 1 år.

Det er ikke laget en plan for flytende vindkraft på havet, og planene som er laget har bare bunnfaste vindturbiner eller flytende Hywind som premiss.

Skulle gjerne hatt et fornuftig svar på hvorfor ikke flytende vindkraft montert på havmerder av typen Nordlaks bygger i Kina er tema i norsk politikk?

Skulle tro en havmerd som er 400 m lang og 60 m bred kunne være fundament for 1 eller 2 vindturbiner, men hvorfor utredes ikke denne type løsninger?

Lenke til kommentar

Vi har kommer et godt stykke og målet vårt er å ha et demoanlegg kjørende på Lista i løpet av 2020. Vi er forsinket utfra tidligere ambisjoner. Noe av dette kan tilskrives tekniske problemer men noe kan og tilskrives pengemangel. Siden jeg ikke er offisiell talsmann for Kitemill ønsker jeg ikke å gå i mer detaljer på dette her og nå. Vi fikk nettopp 24 millioner i støtte fra EU, og det er kjempesvært for oss. Det er da en faktor 100x forskjell ift hva Hywind får (uten å si noe om dette er riktig eller galt). Jeg håper vi og kan vokse til å bli like store som Hywind Tampen med tid og stunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...