Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til frostfri "boks" i krypkjeller


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

 

Jeg skal plassere liggende vvb, trykktank og pumpe til Vacuumtoalett i en krypkjeller og ønsker å lage en frostfri boks. Men hvordan skal jeg gå fram? Vil det holde å bruke STYROPOR EPS 100MM? Blir nok å bruke varmekabel surret på vannrør inn til hytten.

 

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isopor boks med en sånn mini oljeovn de selger for 2-300 kr.

Varmekabel surret på utsiden av vannledning må legges isoporskåler utenpå. Legger du varmekabelen inni røret kan du slippe det. Du kan vanligvis ha 60m med varmekabel inni vannledningen. Ca 7-9w pr meter.

Takk for info!

Vet du hvilken varmekabel som er fin å bruke innenfor varerør?

Lenke til kommentar

Vær obs på at hvis du bygger inn trykktanken, pumpa og vvb inn i en stor 100mm EPS-boks så vil temperaturen inni der mest sannsynlig bli ganske høy, kanskje for høy på sommeren.

 

For å holde rør frostfrie ville jeg brukt utvendig varmekabel type selvregulerende frostrsikringskabel (+5ºC). Den koster litt mer, men sløser ikke så mye med energien og du slipper å risikere ekkelt vamt drikkevann når krana står på det kaldeste. Kabel inni vannrør kompliserer bare unødvendig. Men det er viktig at varmen fra kabelen holdes inne i røret og ikke bare fyrer for kråka. Varmen stenges inne med isolasjonskappe rundt røret.

Lenke til kommentar

Vær obs på at hvis du bygger inn trykktanken, pumpa og vvb inn i en stor 100mm EPS-boks så vil temperaturen inni der mest sannsynlig bli ganske høy, kanskje for høy på sommeren.

 

For å holde rør frostfrie ville jeg brukt utvendig varmekabel type selvregulerende frostrsikringskabel (+5ºC). Den koster litt mer, men sløser ikke så mye med energien og du slipper å risikere ekkelt vamt drikkevann når krana står på det kaldeste. Kabel inni vannrør kompliserer bare unødvendig. Men det er viktig at varmen fra kabelen holdes inne i røret og ikke bare fyrer for kråka. Varmen stenges inne med isolasjonskappe rundt røret.

Kabel inni røret korter ned arbeidet betraktelig om man har 30meter vannledning som ligger 15cm nedi baken f.eks.

På med et trør en albue og bare å stappe inni kabelen. Om sommeren kan han bare fjerne ene isoporflaket så er det luftig og fint for pumpe og vvb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...