Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sveiseapparat for nybegynnere


Kajac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øve må du uansett, og ingen tid er bedre enn nåtiden.

 

Stusser litt over at det er kategorisert som sveiseapparat uten gass. MIG-sveising og sveising med flusskjerne har jeg hørt er det letteste og greieste for en nybegynner. Bare ikke finn på å kjøp deg en av de billige elektrodesveiseapparatene, da det er ganske brutalt og vanskelig.

Lenke til kommentar

Regner med jeg skal klare det. Hullet i rammevangen er kun på ene siden, så det er helt flatt. Det blir garantert stygt, men så lenge det er godt nok for EU-kontrollen og det holder bilen gående et par år til er jeg fornøyd.

 

Har egentlig bestemt meg for apparatet nevnt i første innlegg. Det har fire strøm-innstillinger kontra billig-apparatene som kun har to.

 

Evt hva med dette? https://www.biltema.no/verktoy/sveising/sveiser/migmag-invertersveis-mmi-140-2000040344

Det er portabelt, sterkere, og har trinnløs justering av strømstyrken?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

2 ting til selve sveisingen. En avbiter for å kutte sveisetråden. Ikke start med en sveiseperle på enden av sveisetråden. Da får du et ekstra "poff" hver gang du starter. Klipp av.

Spray for å hindre at sprut setter seg fast. Brukes i munnstykket og der du ikke skal sveise. Hjelper mye.

Lenke til kommentar

Ser ut som du har hatt alt for lite mating på tråden.

 

Om du oppriktig ønsker å gjøre en garasjesjekk av holdbarheten er en kraftig hammer en billig sjekk på emner du bruker til å lære. Da ser du fort at den sveisen du har der ikke vil holde noe særlig.

 

Her har du en ganske så informativ video, på engelsk, som du sikkert kan dra mye nytte ut av når du øver deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du har for mye sprut. Og sveisen er for ujevn. Hvorfor er vanskelig å si, men jeg tror du er for høyt oppe på innstillingene dine.

Hva er dine innstillinger og hvor tykt er det du sveiser på?

 

Det var et bedre svar ja :)

 

Har bare ca. 4 timer med sveiseøving så langt, så verken meg selv eller andre må forvente et pent resultat. Men sveisene på siste opplastede bilder går faktisk igjennom metallet, så det er ikke bare slagg som limer platene sammen.

 

Jeg må nok leke mer med innstillignene. Foreløpig har jeg brukt innstillingene anbefalt i bruksanvisningen (husker ikke de i hodet) og justert litt på disse for å sjekke resultatet. Platen er en 1,2 mm stålplate, tråden er flusstråd.

 

Jeg synes det er bra mtp. at jeg for et par dager siden aldri hadde tatt i et sveiseapparat. Nå får jeg faktisk ting til å henge godt sammen, selv om det ser stygt ut.

Lenke til kommentar

Vidt du helsveiser, dvs du hele tiden sveiser bortover, vil jeg nok tippe du enten har litt for lite mating på tråden eller beveger munnstykket for fort bortover. Om du punktsveiser så tror jeg det er for lite mating eller at du ikke sveiser lenge nok om gangen.

Bedre er det ihvertfall siden det faktisk ser ut som at du har fått smeltet en del stål ned i platene.

Pusser du emnene før du sveiser?

 

Synes du det blir litt vanskelig å sveise fordi det er lett å brenne hull kan det bære en god ide å handle litt tykkere plater til å lære det grunnleggende på. Da er det lettere å fokusere på det man selv skal gjøre med munnstykket mtp vinkel, hastighet og distanse samt lettere å følge med på hvordan smeltebadet oppfører seg.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...