Gå til innhold

Ikke noe uttak i veggen - hvordan få Internett?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier en bolig hvor det ikke er noe vegguttak for TV eller Internett. Jeg er tilkoblet samme trådløse nett som utleier i huset ved siden av, men dette fungerer dessverre veldig dårlig da de har problemer med linja (noe utleier ikke gjør noe med). Får ikke 1mbps ned en gang, selv om linja skal være 10mbps. Siden det ikke er lagt opp noe som helst i mitt hus, hvordan får jeg Internett her? Er det leverandør eller elektriker jeg må ringe for å få det installert? Internett skal være inkludert i leia, men når det ikke har fungert i over 1 år så er jeg faktisk nødt til å få installert eget her. Dette er sentralt i en større by, men tror ikke det er fiber installert her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det vel heller et spørsmål om å påberope seg reduksjon i husleie.

 

Spørsmålet er da hvordan kontrakten er formulert, og om problemet kun er relatert til det du oppfatter som lav båndbredde. Hvis det kun er snakk om lavere båndbredde enn du har regna med, så mener jeg det blir feil å påstå at "det ikke fungerer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det vel heller et spørsmål om å påberope seg reduksjon i husleie.

 

Spørsmålet er da hvordan kontrakten er formulert, og om problemet kun er relatert til det du oppfatter som lav båndbredde. Hvis det kun er snakk om lavere båndbredde enn du har regna med, så mener jeg det blir feil å påstå at "det ikke fungerer".

Takk for svar, men det er ikke dette jeg spør om. Jeg er ikke interessert i redusert husleie, jeg vil ha egen, stabil Internettlinje fordi det er noe galt så det går ekstremt tregt, men også fordi det faller ut hele tiden. I hvert fall 5 ganger per dag. Utleier er ofte på ferie, så da er det synd for oss, liksom. Leiekontrakten sier kun at Internett er inkludert i leia, ikke noe om hastighet - men er det nå egentlig det om det faller ut hele tiden og generelt bare ikke fungerer? Vi bor ikke på landet heller liksom. Internettleverandøren sier at linja de leverer her er 10mbps, men speedtest viser nå 0,5mbps ned. Den viser konsekvent lav hastighet, tror aldri det er blitt målt så høyt som 10. Nettet blir også helt satt ute av spill når det regner, kanskje dette har noe med at kabelen står opp fra bakken utenfor hovedhuset, i dunno.

 

Flytting er ikke et alternativ.

 

Jeg vil altså vite hvordan jeg kan få installert sånn uttak i veggen og hva jeg må gjøre - kan ingenting om dette. Er drittlei av å ikke en gang kunne se på Netflix, og nå som jeg har ny jobb hvor jeg må gjøre litt hjemme på kveldstid så er jeg faktisk avhengig av fungerende Internett, ikke 0,5mbps som faller ut og blir borte i 3 timer.

Lenke til kommentar

Det er jo helt tydelig at det ikke er noe egen linje i din bolig iom du henter signal fra nabo, så da er det 10 linje som blir delt på flere/mange. Du må ta kontakt med huseier for å bedre dette

Ja, det er jo det jeg sier? Jeg har kontaktet utleier sikkert hundre ganger, og han restartet ruteren om han er hjemme, men er ofte på ferie og da blir vi uten Internett. Og selv om han er hjemme så hjelper jo ikke det når linja faller ut hele tiden. Siden utleier ikke viser noen interesse for å ordne opp i dette problemet lurer jeg på hvordan jeg kan få installert Internett i boligen jeg bor i?
Lenke til kommentar

Det er jo helt tydelig at det ikke er noe egen linje i din bolig iom du henter signal fra nabo, så da er det 10 linje som blir delt på flere/mange. Du må ta kontakt med huseier for å bedre dette

Hvordan får jeg linje i egen bolig når det ikke er installert noe her? Tar en leverandør seg av det eller må jeg ha en elektriker liksom?
Lenke til kommentar

Du sier nettet faller ut flere ganger om dagen. Er det slik at du fortsatt er koblet på rent WiFi-messig, men at du ikke får noen videre forbindelse til internett?

 

Forhold for WiFi vil kunne variere med andre varierende faktorer - f.eks. hvordan andre trådløsnett i området påvirker. Hvis slikt er tilfelle, kan det være at en bedre klientadapter kan være løsningen. For min egen del drar jeg aldri på ferie uten min Alfa-adapter liggende i kofferten. Har vært mangt et hotell der jeg har vært nødt til å ta i bruk denne for å få ok/stabil forbindelse - bedre mottak via denne enn det som har vært i familiens mobiltelefoner, nettbrett og bærbare pc-er (og det jeg da videre har gjort er å dele nettet videre via pc-ens integrerte wifi).

 

Vet ikke helt om jeg forstår hvem du egentlig får nett fra her. Men en mulighet også hvis WiFi-dekning er utfordring, kan jo være å få lagt en kabel fra ruteren og inn til din boenhet - om det så måtte være at dette legges utendørs?

Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre dette før du har snakket med huseier..

Jeg lurer fortsatt på HVORDAN. Jeg regner nesten med at utleier gir tillatelse ettersom vedkommende ikke gidder ta tak i det selv. Og det kan vel diskuteres om det er kontraktsbrudd når det skal være inkludert, ikke fungerer størsteparten av tiden, og utleier ikke en gang prøver å få utbedret feilen.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fortsatt på HVORDAN. Jeg regner nesten med at utleier gir tillatelse ettersom vedkommende ikke gidder ta tak i det selv. Og det kan vel diskuteres om det er kontraktsbrudd når det skal være inkludert, ikke fungerer størsteparten av tiden, og utleier ikke en gang prøver å få utbedret feilen.

Tror du må begynne å FORKLARE deg bedre. Du har pratet med huseier hundrevis av ganger og da kan du vel prate med han en gang til? At det er kontraktsbrudd er helt sikkert, dette er en av de luringene jeg er drit lei som reklamrer for internett inkludert i leien bare for å håve inn kroner..

 

Du kan ikke bare ordne dette selv, må høre om det er greit for huseier, plassering og slikt.. Også krever du reduksjon i husleie  :)

 

Skal en drive med utleie av internett så får en se til at ting er på stell, hvis ikke så får en holde seg langt unna.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Du sier nettet faller ut flere ganger om dagen. Er det slik at du fortsatt er koblet på rent WiFi-messig, men at du ikke får noen videre forbindelse til internett?

 

Forhold for WiFi vil kunne variere med andre varierende faktorer - f.eks. hvordan andre trådløsnett i området påvirker. Hvis slikt er tilfelle, kan det være at en bedre klientadapter kan være løsningen. For min egen del drar jeg aldri på ferie uten min Alfa-adapter liggende i kofferten. Har vært mangt et hotell der jeg har vært nødt til å ta i bruk denne for å få ok/stabil forbindelse - bedre mottak via denne enn det som har vært i familiens mobiltelefoner, nettbrett og bærbare pc-er (og det jeg da videre har gjort er å dele nettet videre via pc-ens integrerte wifi).

 

Vet ikke helt om jeg forstår hvem du egentlig får nett fra her. Men en mulighet også hvis WiFi-dekning er utfordring, kan jo være å få lagt en kabel fra ruteren og inn til din boenhet - om det så måtte være at dette legges utendørs?

Hei, og takk for at du tok deg tid til å svare utfyllende. Jeg bor ca 10 meter fra huset til utleier, og vi har mesh-system for at dekningen skal være god nok. Når Internett faller ut så er jeg fortsatt påkoblet wifi, men det er ingen internettforbindelse. En restart av ruter pleier å fikse dette - i noen timer. Jeg har heller ikke tilgang til ruteren, så en kabel tviler jeg på at ville hjulpet når det er såpass ustabilt i utgangspunktet? Uansett så gidder ikke utleier gjøre noe med dette, så jeg må finne ut hva jeg kan gjøre selv. Endret av Anonymous821
Lenke til kommentar

Tror du må begynne å FORKLARE deg bedre. Du har pratet med huseier hundrevis av ganger og da kan du vel prate med han en gang til? At det er kontraktsbrudd er helt sikkert, dette er en av de luringene jeg er drit lei som reklamrer for internett inkludert i leien bare for å håve inn kroner..

 

Du kan ikke bare ordne dette selv, må høre om det er greit for huseier, plassering og slikt.. Også krever du reduksjon i husleie  :)

 

Skal en drive med utleie av internett så får en se til at ting er på stell, hvis ikke så får en holde seg langt unna.

Det er vanskelig å forklare ting på riktig måte når jeg som sagt har null peiling på dette.

 

Jeg har som sagt ikke tenkt til å ordne dette på egenhånd da det ikke er mitt hus - jeg sjekker hvilke muligheter jeg har. Og jeg kan sikkert prate med utleier igjen, og da formidle at jeg kommer til å få installert eget uttak her og sende regninga til han, evt kreve tilsvarende sum i avslag på leia dersom det ikke blir fikset innen et par uker (noe jeg ikke kan se for meg at skjer, derfor ser jeg for meg at det kan bli aktuelt å installere egen linje her).

 

Hva mener du forresten i den siste linja? Mente du drive med utleie av bolig med Internett inkludert? I så fall er jeg helt enig. Litt av problemet er at utleier ofte er utenbys/lands.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forklare ting på riktig måte når jeg som sagt har null peiling på dette.

 

Jeg har som sagt ikke tenkt til å ordne dette på egenhånd da det ikke er mitt hus - jeg sjekker hvilke muligheter jeg har. Og jeg kan sikkert prate med utleier igjen, og da formidle at jeg kommer til å få installert eget uttak her og sende regninga til han, evt kreve tilsvarende sum i avslag på leia dersom det ikke blir fikset innen et par uker (noe jeg ikke kan se for meg at skjer, derfor ser jeg for meg at det kan bli aktuelt å installere egen linje her).

 

Hva mener du forresten i den siste linja? Mente du drive med utleie av bolig med Internett inkludert? I så fall er jeg helt enig. Litt av problemet er at utleier ofte er utenbys/lands.

 

Det jeg skulle litt frem til er at selv om huseier eventuelt har brutt en kontrakt vil ikke det si det samme som at du automatisk har tillatelse til å dra frem det lengste boret du har å peise gjennom husveggen  :)

 

Det jeg mente med siste linja var at det er så mange huseiere som bare leier ut "nettet" uten i det hele tatt hverken sjekke linja eller gi leieboer en tanke. Da kan de heller gi f... i internett biten, eller ta konsekvensene som kommer. Hadde foretrukket det første alternativet. Ja, mener da huseiere som som driver utleie av bolig med internett inkludert i leien. Om den er inkludert i leien eller ikke spiller jo ingen rolle, utleie av nett er det jo uansett. Leier du den utenfor boligen så forlanger du jo at du får brukt det? Eller på internett kafe? Og nei, en skal ikke behøve en sterk antenne eller kjøpe seg noe for å kunne benytte seg av det. Har aldri sett folk sitte på internett kafe med svære medbrakte antenner..

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

ICE kjører mobilt bredbånd for under 500,- i mnd på 1000GB hvis det kan være et alternativt.

Muligens! ICE sin ruter trenger ikke å kobles til uttak i veggen eller noe sånt, den trenger kun strømtilførsel og så tar den inn signaler av seg selv? Sikkert dårlig forklart, men jeg kan ikke så mye om dette :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...