Gå til innhold

Batteri-advarsel skal beskytte kundene, hevder Apple


Anbefalte innlegg

Jeg hadde skjønt kritikken dersom telefonen blokkerte uoriginalt batteri bytte, men når alt som skjer er en melding inne i batteri-appen i innstillinger, hva i alle dager er problemet egentlig? Dette er jo ikke til hinder for noen..

 

Du tror virkelig noen vil kjøpe en brukt telefon som har denne meldingen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, de vet i alle fall hva de får da, som er et uoriginalt batteri. Er jo bare bra hvis folk ikke blir lurt til å tro noe annet.

 

Denne meldingen kommer jo også opp hvis du bytter med ett helt nytt batteri fra en ny iphone, så det er ikke akkurat det samme.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Denne meldingen kommer jo også opp hvis du bytter med ett helt nytt batteri fra en ny iphone, så det er ikke akkurat det samme.

 

Du vil finne den samme meldingen et par nivå inn under "Innstillinger" i et slikt veldig hypotetisk tilfelle, ja, men det er jo ikke slik batteriutskifting skjer i den virkelige verden.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Så på et grunnleggende nivå så syntes altså dere som forsvarer Apple at man ikke skal få lov å skifte batteri selv? Hvor mange ledd er det i denne utviklingen før Apple sørger for at enheten blir helt ubrukelig etter åpning uten de rette instruksjonene fra autorisert Apple personell?

 

Det blir litt med dette som med kundene til 'the soup nazi' i en gammel Seinfeld-episode. Man aksepterer all slags nonsens bare fordi man 'må ha det'.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så på et grunnleggende nivå så syntes altså dere som forsvarer Apple at man ikke skal få lov å skifte batteri selv? Hvor mange ledd er det i denne utviklingen før Apple sørger for at enheten blir helt ubrukelig etter åpning uten de rette instruksjonene fra autorisert Apple personell?

 

Det blir litt med dette som med kundene til 'the soup nazi' i en gammel Seinfeld-episode. Man aksepterer all slags nonsens bare fordi man 'må ha det'.

 

Dere? Jeg snakker ikke for andre enn meg selv, og jeg har åpenbart ikke påstått "at man ikke skal få lov å skifte batteri selv". Å gjøre dette selv er det jo også full anledning til for de som har en iPhone, som jeg har sagt opptil flere ganger.

 

Anbefaler deg å holde fantasiene dine for deg selv, for det du kommer med der er virkelig nonsens.

Lenke til kommentar

Ok....ser at min opprinnelige melding var litt for spisset og skapte uro hos enkelte. Jeg vil omformulere spørsmålet i et forsøk på å unngå at noen føler seg truffet. Nettopp fordi dette handler ikke om kun en produsent, men det er snakk om en tendens i utvikling.

 

 

Er det virkelig greit at produsenter bevisst gjør det vanskelig/unødvendig kostbart/umulig å vedlikeholde og drifte en bruksgjenstand?

 

I mine øyne så er dette uakseptabelt og gir grunn til bekymring siden det setter presedens for en atferd som bare vil forverre seg.

 

Dette kan selvfølgelig oppfattes som nonsens og ville spekulasjoner, men utviklingen i de siste generasjoner av mobiltelefoner tilsier at jeg iallefall ikke er helt paranoid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Er det virkelig greit at produsenter bevisst gjør det vanskelig/unødvendig kostbart/umulig å vedlikeholde og drifte en bruksgjenstand?

...

Vi får som fortjent. ;)

 

Problemet er at disse små dingsene blir stadig mer overfylt med funksjonalitet og komponenter. Produsentene kappes om å tilfredsstille kundene og en bieffekt av det blir at telefonene blir stadig vanskeligere å reparere. For å få ting smått nok bruker de lim i stedet for skruer, det er ekstremt lite ledig plass innvendig, veldig fine toleranser på komponenter. I sum, noe kun de dyktigste amatører kan gi seg inn på. At et verksted må ha godkjent-stempel for å 'få lov' til å skru er bare en bivirkning av hvordan produktene er blitt.

 

På den annen side burde dette lage en åpning i markedet for de som vil produsere en mer reparasjonsvennlig telefon men kanskje akkurat den nisjen ikke er så attraktiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At informasjonen om helse og sykluser forsvinner er jo litt dumt, men at man faktisk får beskjed om at det ikke er byttet på et godkjent verksted ser jeg på som en fordel. alle mobiler burde hatt denne muligheten

Men hvorfor da? Hvis de bruker 100% samme delene og gjør 100% samme jobben?

Hvordan skal man vite at det er 100% samme delene hvis ingen har kontroll på det?

Stole på firmaene som ikke er godkjent?

 

Det er jo ikke slik at det ikke vil virke.

Bare et det er en advarsel i innstillingene.

 

Største konsekvensen er jo at de faktisk må opplyse om at de ikke er godkjent før de selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal man vite at det er 100% samme delene hvis ingen har kontroll på det?

Stole på firmaene som ikke er godkjent?

 

Det er jo ikke slik at det ikke vil virke.

Bare et det er en advarsel i innstillingene.

 

Største konsekvensen er jo at de faktisk må opplyse om at de ikke er godkjent før de selger.

Problemet i dag er jo at de med kompetanse kan sette inn et ikke originalt batteri og alikavel får telefonen til å tro at det er et genuint batteri som sitter i den mens de som setter i et originalt iphone batteri men ikke har nok kompetanse vil bli varslet i undermenyen så det er fortsatt ikke helt kontroll på det for de som vil jukse.
Lenke til kommentar

Vi får som fortjent. ;)

 

Problemet er at disse små dingsene blir stadig mer overfylt med funksjonalitet og komponenter. Produsentene kappes om å tilfredsstille kundene og en bieffekt av det blir at telefonene blir stadig vanskeligere å reparere. For å få ting smått nok bruker de lim i stedet for skruer, det er ekstremt lite ledig plass innvendig, veldig fine toleranser på komponenter. I sum, noe kun de dyktigste amatører kan gi seg inn på. At et verksted må ha godkjent-stempel for å 'få lov' til å skru er bare en bivirkning av hvordan produktene er blitt.

 

På den annen side burde dette lage en åpning i markedet for de som vil produsere en mer reparasjonsvennlig telefon men kanskje akkurat den nisjen ikke er så attraktiv?

 

Det har du helt rett i, og jeg ser helt klart grunnen til at det blir slik sett fra produsentens ståsted. Det er riktig at vi får som vi fortjener og det er derfor jeg mener at man må si i fra på et prinsipielt grunnlag. Som forbrukere så bør vi absolutt ikke godta åpenbare forsøk på å innskrenke mulighetene til å kontrollere de tingene vi har kjøpt og betalt for. Dette blir vanskeligere og vanskeligere, og spesielt når en toneangivende del av markedet har en nesten religiøs gruppe tilhengere som ukritisk aksepterer alt de får servert. 

 

Jeg bryr meg ikke (ikke så mye iallefall) om at Apple lurer sine ukritiske forbrukere, men jeg bryr meg om at det faktisk påvirker markedet forøvrig. Samsung, Huaweii og alle de andre ser jo  Apple sin rolle i dette markedet og følger opp med tilsvarende tankegang og strategi i sine produkter.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, og jeg ser helt klart grunnen til at det blir slik sett fra produsentens ståsted. Det er riktig at vi får som vi fortjener og det er derfor jeg mener at man må si i fra på et prinsipielt grunnlag. Som forbrukere så bør vi absolutt ikke godta åpenbare forsøk på å innskrenke mulighetene til å kontrollere de tingene vi har kjøpt og betalt for. Dette blir vanskeligere og vanskeligere, og spesielt når en toneangivende del av markedet har en nesten religiøs gruppe tilhengere som ukritisk aksepterer alt de får servert. 

 

Jeg bryr meg ikke (ikke så mye iallefall) om at Apple lurer sine ukritiske forbrukere, men jeg bryr meg om at det faktisk påvirker markedet forøvrig. Samsung, Huaweii og alle de andre ser jo  Apple sin rolle i dette markedet og følger opp med tilsvarende tankegang og strategi i sine produkter.

Dette er nok heller et resultat av teknisk utvikling enn et bevisst forsøk på å innskrenke våre muligheter til å reparere ting. Jeg reparerte nylig oppvaskmaskinen min, dårlig kontakt hadde laget en lysbue med påfølgende varmeutvikling og ødelagte komponenter. Jeg fikk fikset problemet med kniv(!) og en flatstift. Greia er at dette er ganske grove saker, pluggen er nesten dobbelt så tykk som telefonen min. Rikelig med plass å boltre seg på med andre ord. Annen elektronikk har gått fra diskrete komponenter, til integrerte kretser, som har gått fra pinne gjennom hullet, til overflatemontering, til ball grid array. Der er vi allerede to steg forbi det en amatør kan forventes å klare. Det eneste Apple har gjort i tillegg er å legge til en sjekk som sier fra om reparatøren ikke har hatt de nødvendige godkjenningene til å sette et offisielt godkjent-stempel etter at jobben er gjort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nok heller et resultat av teknisk utvikling enn et bevisst forsøk på å innskrenke våre muligheter til å reparere ting.

 

I dette tilfellet er det nok garantert for å innskrenke mulighetene for å reparere ting selv. Uansett hvor kompliserte komponenter blir, så finnes det noen som har kompetansen til å fikse det. I tilfelle batterier, så er de alltid batterier, det er ikke noe magi i å bytte dem.

I dette tilfellet så har Apple gjort det så tafatt at man kan kjøpe to nye iPhones og bytte batteriene fra den ene til den andre, altså to nye batterier fra to nye iPhones. Resultatet av det blir at begge viser at det er noe galt med batteriet, som betyr at apple bare har installert en software switch som slås på hver gang du bytter bytter batteri, uansett. Ironien i dette er at dette faktisk inviterer folk som er uærlige til å lære seg å omgå denne endringen, noe jeg tror ikke er vanskeligere enn å spoofe en mac addresse. Så resultatet kan derfor ende opp med at flere blir lurt og at ærlige tredjepartsreperatører mister sine kunder.

Det er absolutt ingen logikk i denne endringen, og det er klart bare et nytt skritt i Apple sin strategi om å fjerne alle muligheter til å fikse produktene deres. De er kjent for dette.

 

De har for eksempel gjort det umulig å gjøre backup av harddisker hvis hoveddkortet er ødelagt i macbooks, satt sw sperre på nye skjermer i macbooks, og lyger nesten alltid til kundene sine om at ting ikke kan fikses.

 

 

Hvis du ikke har allerede, så anbefaler jeg deg å sjekke ut kanalen til Luis Rossman, han er en Apple reparatør som jobber uten autorisering, men som har en veldig stor kundebase og følgere pga sitt gode arbeid. Han snakker mye om disse tingene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som nevnt flere ganger har ikke dette noe med kompetanse eller kvalitetssikring å gjøre. Dette er kun Apple som prøver å innskrenke muligheter og opprettholde kontrollen over produktene fordi det er det de tjener på.

 

Å være godkjent betyr i grunn at du er et glorifisert postkontor som ikke gjør reparasjoner men heller sender produktene inn og ut til Apple sine verksted.

 

Å bli godkjent gjør at du kan gjøre *mindre* og får færre rettigheter.

 

Anbefaler, som holycrap også nevnte, Louis Rossmann på YouTube. Her er en god video. Ganske lang og du trenger ikke se hele, bare fram til de to første samtalene for å skjønne poenget.

 

https://youtu.be/g_Dkzj10jeA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...