Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stikkende magesmerter, kommer med jevne mellomrom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt gastritt før, et slags magesår, og hadde det igjen i går og litt i dag. Hvis du presser i øvre del av magen, der magens lukkefunksjon sitter (så vidt jeg husker), så vil du merke at det gjør mye vondere når du presser der. Hvis det gjør det, så har du antageligvis høyt syreinnhold i magen. Da kan det hjelpe med syrenøytraliserende tabletter.

 

Blir mye "hvis og kan" her, det er kun mine erfaringer.

 

Hvis du ikke gjør noe med det, og hvis du fortsetter å spise og/eller drikke syreholdige matvarer, så kan du regne med et smertehelvete i ca 2 uker fremover. Pillene hjelper, men det tar fremdeles tid før gastritten går over. Skjer ikke over natten. Det er som en influensa, setter deg ganske godt ut av spill.

Lenke til kommentar

Er mann, avføring og det er helt som normalt ja.

 

 

Føler det kommer litt mer når jeg bøyer meg eller gjør litt fysiske ting.

Kjenner ingenting spesielt om jeg trykker noen som helst plass på magen.

Ikke drikker jeg noe syreholdige ting, eneste kaffe, men ikke noe mer en vanlig.

 

Spiste noe brød tidligere i uken som jeg oppdaget hadde noe mugg på seg, men dette var på Mandag.

Kan det ha slått ut nå?

 

Rare greier.

 

 

 



Anonymous poster hash: ca78f...807
Lenke til kommentar

Forumet har nok noen leger og en hele haug med legestudenter ;)

Ja, det er mange av dem, men er i utgangspunktet enig med personen du siterer. Ikke kvalifiserte i henhold til at en del diagnostikk krever fysisk undersøkelse i tillegg til sykehistorie.

 

Det vi derimot kan, er å komme med "kvalifisert synsing"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle fall bør det være trygt å si at det kan være lurt å ta en tur til legen om det vedvarer, i mellomtiden kan han prøve å rense magen med normalt vanninntak og om det er mulig null mat en dag eller to. Det hjelper magen å reparere seg selv når den får tid til det og det ikke er noe som må fordøyes.

Lenke til kommentar

Magesmerter er et problem som er omfattende å utrede. Det kan være både tidkrevende og vanskelig, selv om man har pasienten til stede, både med tanke på direkte undersøkelse og prøvetaking.

 

Buken/torso innholder som kjent en rekke organer. I tillegg kan problemer med organene rundt buken også gi buksmerter. Kort sagt, det kan være ethvert av dine organer som er årsaken.

 

En stor del av den preliminære utredningen av magemserter, må skje med pasienten til stede på sengen. Man trykke litt her, slipper litt der, klemmer litt overalt og stiller spørsmål hele tiden.

 

Derfor er forumet svært uegnet med spørsmål som "Har siden i går fått noe slags smerter i magen, … noen so kan ha noe ide?"

 

Du må til legen for å få avklart hva dette dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Magesmerter er et problem som er omfattende å utrede. Det kan være både tidkrevende og vanskelig, selv om man har pasienten til stede, både med tanke på direkte undersøkelse og prøvetaking.

 

Buken/torso innholder som kjent en rekke organer. I tillegg kan problemer med organene rundt buken også gi buksmerter. Kort sagt, det kan være ethvert av dine organer som er årsaken.

 

En stor del av den preliminære utredningen av magemserter, må skje med pasienten til stede på sengen. Man trykke litt her, slipper litt der, klemmer litt overalt og stiller spørsmål hele tiden.

 

Derfor er forumet svært uegnet med spørsmål som "Har siden i går fått noe slags smerter i magen, … noen so kan ha noe ide?"

 

Du må til legen for å få avklart hva dette dreier seg om.

Så sant, spesielt hvis man er bekymret rent akutt.  Og det viktig det du sier at selv om man blir undersøkt så er utredningen vanskelig og tidkrevende, spesielt med tanke på mage. Som pasient trenger man ikke å finne ut hva man har på forhånd før man drar til legen, er jo tross alt en grunn til at man har en del år på skolebenken for å finne ut av sånne ting, siden det er komplekst og dette er legens ansvar   ;)

 

Jeg ville dratt til legevakt hvis det var smerter ved nederst høyre side (potensiell blindtarmsbetennelse) eller at man ikke klarer å fise, bæsje og tisse siden det er alvorlige symptomer (potensiell ileus/tarmslyng). Andre ting kan du ta hos  fastlegen selv om fastlegen også kan fange opp de mer alvorligere og akutte magesykdommene (men utredning av langvarig mageproblematikk tas som regel bedre gjennom fastlege og evt. henvisning videre) Det er mye man kan vente og se et par dager spesielt om allmenntilstanden ellers er bra (du har matlyst, fungerer i jobb/skole, avføring er normal, får sovet). Endel magesmerter kommer og forsvinner på et par dager. Men det er til syvende og sist ditt ansvar å dra til legen hvis du er bekymret. Det vil alltid være varierende kunnskapsnivå på brukere her på forumet og det er alltid fare for feilopplysning. 

 

Når du drar til legen så hjelper det i alle fall mye for legen med så mye detaljer rundt smertene; hvor ofte, intensitet, hvor i magen, hva som forverrer smertene (hvis du vet) og avføring, tissing og fising er også av interesse, og evt. om det er noe blod som kommer.  Så hvis du er bekymret eller det ikke gå over, så kontakter du lege. 

Endret av Røsslyngen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...