Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

Har dere reflektert over at politiet gjennomfører flere titalls slike oppdrag daglig her i landet? I 2009 hadde politiet 20.000 oppdrag knyttet til sykdom og psykiatri. Dette tallet har økt vesentlig de siste 10 år. Politiet er ikke feilfrie, men en bør kanskje dempe hylekoret litt inntil fakta ligger på bordet. 

 

Jeg er enig i at politiet gjør en viktig jobb stort sett på det område. De er viktige fordi de kan også bruke tvang, noe som kanskje for helsepersonell er en rekke prosedyrer som må til og mye venting? Politiet kan vel da bringe folk inn til nærmere undersøkelser av kvalifisert helsepersonell dersom pårørende forteller f.eks. at personen har blitt psykotisk, eller at de selv oppfatter personen til å være i en psykose?

 

Det er jo ikke alltid den psykotiske personen følger velvillig med.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne personen var til fare for seg selv og menneskene rundt seg. 

Det er bra at folk (naboer) passer på og melder dette inn.

 

Selvfølgelig synd at det ble med et dødlig utfall.

 

Nja, jeg ville nå nyansert det litt. Han var muligens til fare for seg selv. Det er vel litt uklart, samt det er vel også taushetsbelagt. Kanskje evt. rettsak i fra pårørende i ettertid vil gå for lukkede dører også?

 

Det foreligger vel ingen antydninger om at han var til fare for mennesker i nærmiljøet. Det er mulig at han var til fare for helsepersonellet, men igjen så er vel den informasjonen taushetsbelagt?

 

Samt han var til fare for politiet uten tvil, men man må kunne stille seg fornuftige spørsmål om hvilken virkelighetsoppfatning mannen da hadde før han ble drept av politi med påstander om selvforsvar som jo rimer. Men var det rimelig å la han bøte med livet, eller kunne politi ha nyttet seg av andre metoder som utrøyking med tåregassgranater eller noe sånn?

 

Jeg tipper at Delta har tilgang på tåregassgranater også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er bare logisk at det var BT som tok seg inn under denne aksjonen, da de har langt høyere kompetanse på dette enn "vanlige" politifolk. Skjønner ikke helt hvor du vil med bildet?

 

Tipper det går på hvor skremmende de uniformerte må ha framstått for den paranoide mannen som fikk en gruppe av disse inn til seg i huset sitt.

 

ypzpy3M.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis jeg blir kritisert for å lese og danne oppfatninger ut fra det som står om Beredskapstroppen på Wikipedia, syns jeg noen burde ta kontakt og få endret det som er feil hos Wikipedia. 

"Beredskapstroppen (kallesignal «Delta») er den norske Politi- og lensmannsetatens spesialtrente innsatsstyrke mot sabotasjeterrorismegisselsituasjoner, samt vanskeligere, væpnede oppdrag, både innenlands og utenlands"

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg blir kritisert for å lese og danne oppfatninger ut fra det som står om Beredskapstroppen på Wikipedia, syns jeg noen burde ta kontakt og få endret det som er feil hos Wikipedia. 

"Beredskapstroppen (kallesignal «Delta») er den norske Politi- og lensmannsetatens spesialtrente innsatsstyrke mot sabotasje, terrorisme, gisselsituasjoner, samt vanskeligere, væpnede oppdrag, både innenlands og utenlands"

Vedkommende hold sin egen kropp som gissel forstås.

 

Tross alt det er staten som eier den kroppen ... han kun låner den for eget bruk ... så når staten ber om å få sjekke helsen på kroppen ... så må han pent overlevere den til hva staten måtte ønske å gjøre med den.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at politiet gjør en viktig jobb stort sett på det område. De er viktige fordi de kan også bruke tvang, noe som kanskje for helsepersonell er en rekke prosedyrer som må til og mye venting?

Helsepersonell har ikke anledning å bruke tvang utenfor godkjente institusjoner. Derfor må politi kobles inn i saker som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du enten slutte å røyke det du røyker eller gå til behandling. Å kalle politiet for "drapsmenn" fordi de gjør jobben sin hinter i hvert fall til at du enten er syk eller rusa.

Definisjonen av en drapsmann er noen som har tatt livet til noen annen.

 

Har de gjort det? Da er de per definisjon ... drapsmenn.

 

Screen-Shot-2019-08-09-at-09-04-52.png

Screen-Shot-2019-08-09-at-09-06-22.png

https://www.naob.no/ordbok/drapsmann

 

Om du ikke klarer å kalle en spade for en spade, men må bruke eufemismer og bortforklaringer får du selv stå for det.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det en gjenstand, sier vi ikke at gjenstanden dreper noen, men at vedkommende var i en ulykke med fliskutteren. 

Er det derimot rovdyr (som ikke er gjenstander), kan vi si at vedkommende "ble drept av løvene". 

Velger man i tillegg å kalle de som drepte for drapsløver eller drapsmenn, blir det en språklig forsterkning. 

 

Men som sagt tidligere, forstår ikke familien til den drepte at han ble skutt når han selv ikke hadde skarp bevæpning. De hadde selvsagt ikke regnet med at deres familiemedlem skulle bli skutt av Delta, den samme gruppa som reiste etter Fjotolv Breivik. Og enda mer utrolig; Breivik ble ikke engang skutt av Delta. Mens deres 65-årige familiemedlem ble både skutt og drept av Delta.

Nei, ingen kjenner dagen før solen har gått ned. Som det heter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg ville nå nyansert det litt. Han var muligens til fare for seg selv. 

Tja.

Personer som har macheter og motorsag hjemme, i tillegg til at de stenger igjen alle vinduer osv er jo ikke helt ved sine fulle fem.

Var nok bare et spørsmål før sivile liv hadde gått tapt eller blitt skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja.

Personer som har macheter og motorsag hjemme, i tillegg til at de stenger igjen alle vinduer osv er jo ikke helt ved sine fulle fem.

Var nok bare et spørsmål før sivile liv hadde gått tapt eller blitt skadet.

 

Jupp, la oss begynne avlive alle potensielle mordere ... vi kan godt starte med de som har motorsag hjemme ... for det har ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jupp, la oss begynne avlive alle potensielle mordere ... vi kan godt starte med de som har motorsag hjemme ... for det har ikke jeg.

 

Og knivsamlere, våpensamlere, bønder som har mye potensiell farlig redskap, folk som har motorsag på hytta (er vel pr. definisjon da kjempeskumle typer hver helg de besøker den) etc.  :p

 

La oss si at mannen var litt på barnehagestadiet (ungdom i skallen), så er det vel ikke helt uvanlig at det kan bli truet med kniv i heimen hos folk uten at dette går noe særlig lengre enn trusselen. Det kan jo tenkes at mannen ikke hadde til hensikt å bruke motorsagen på politiet, men at han følte seg så truet at han grep til det redskapet han kunne forsvare seg med der og da. Du skvetter en meter og to tilbake om noen gjøre sløyebevegelser med motorsag foran deg. Så effektivt er det jo som selvforsvarsvåpen også.

 

Når det gjelder hakkingen med machete, så kan man om man er litt drøy på det leke med tanken om at han hugg litt feil, eller at politimannen var på vei framover og den "sinnsyke" hyttebeboeren var uheldig og fikk inn et sneiende treff over øyet.

 

Det er jammen godt at hodene våre har bein i skallen, for ellers ville det gått riktig ille mye oftere med folk.

Lenke til kommentar

Hæ G?

Er det normal oppførsel å true familiemedlemmer med kniv? Og at det å skade en politimann med stor kniv er et uhell som mest kan klandres politiet fordi han tok et skritt framover?

 

Nå veit jeg ikke hvordan du har hatt det i oppveksten din, men jeg finner noen av argumentene dine absurde. True folk med kniv i heimen burde automatisk medføre mange år i fengsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke hvordan du har hatt det i oppveksten din, men jeg finner noen av argumentene dine absurde. True folk med kniv i heimen burde automatisk medføre mange år i fengsel.

 

Ja, spesielt om man truer folk som har brutt seg inn i ditt hjem.

 

Men å true folk med våpen i deres hjem er OK, ... om man går moteriktig kledd

 

tumblr_pog7eqPHQx1v6dnvto7_500.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, spesielt om man truer folk som har brutt seg inn i ditt hjem.

 

Men å true folk med våpen i deres hjem er OK, ... om man går moteriktig kledd

Som jeg har sagt før så gjelder Norges lover også hjemme. På deg høres det ut som hjemme er et fristed hvor man kan gjøre akkurat som man vil.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før så gjelder Norges lover også hjemme. På deg høres det ut som hjemme er et fristed hvor man kan gjøre akkurat som man vil.

 

Dette er ikke en juridisk tråd, det er en tråd som omhandler politikk, dvs hvordan lovene bør være, ikke hvordan de er ... og da er det å hjemme seg bak dagens lovverk noe feigt.

 

Dette omhandler hva som er rett og galt, ikke hva som er lovlig og ulovlig.

 

På deg høres det ut som om det er rett at staten kan bryte seg inn i ditt hjem når den ønsker, og ta livet ditt om det passer dem ... selvsagt med loven i lomma ... som alltid.

 

Selv er jeg tilhenger av isonomi, dvs at loven bør være lik for alle, og at alle som bryter seg inn i noens hjem for å drepe de som bor der skal behandles på samme måte.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

På deg høres det ut som om det er rett at staten kan bryte seg inn i ditt hjem når den ønsker, og ta livet ditt om det passer dem ... selvsagt med loven i lomma ... som alltid.

 

Selv er jeg tilhenger av isonomi, dvs at loven bør være lik for alle, og at alle som bryter seg inn i noens hjem for å drepe de som bor der skal behandles på samme måte.

Jeg synes det er helt rett i at politiet har myndighet for å ta seg inn i mitt hjem visst jeg har brutt loven. Visst jeg velger å ty til våpen så er jeg inneforstått med at politiet har all rett til å beskytte seg, selv om det vil bety min død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...