Gå til innhold

Kan jeg undervise i videregående skole?


ABA

Anbefalte innlegg

Har jeg kompetanse til å undervise på videregående skole med denne utdanningsbakgrunnen, i så fall i hvilke(t) fag?:

 

 -En femårig grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn med master i matematikk (fag 1) og naturfag som fag 2

 

-30 studiepoeng fra bachelor i biologi (10 sp kjemi i naturen, 10 sp brukerkurs i matematikk, 10 sp evolusjon og økologi)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på behov og hvor sentralt/formelt det er om de forventer noe videreutdanning.

Har sett folk som underviste på batchelor-nivå som ikke hadde noe som helst annet kompetanse enn egenlæring. Null pedagogisk kompetanse what-so-ever.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

For fast jobb så må man ha pedagogisk utdanning ( i offentlig skole), siden du har både grunnskolelærerutdanning (med master) og bachelor i biologi så har du graden lektor med oppprykk, og er 100% kvalifisert til fast jobb på videregående skole. 

 

Man kan jobbe som lærer med 0 relevant utdanning (som vikar), men for fast må man ha papirene i orden. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

For fast jobb så må man ha pedagogisk utdanning ( i offentlig skole), siden du har både grunnskolelærerutdanning (med master) og bachelor i biologi så har du graden lektor med oppprykk, og er 100% kvalifisert til fast jobb på videregående skole. 

 

Man kan jobbe som lærer med 0 relevant utdanning (som vikar), men for fast må man ha papirene i orden. 

Har ikke fullført bachelor i biologi, kun hentet 30 sp herfra.

Lenke til kommentar

Ja, men grunnskolelærerutdanning 5-10 kvalifiserer meg t.o.m 10.trinn? Den faglige dybden vil vel her ikke være nok til å kunne undervise på videregående opplæring.

Du har jo master i matematikk så jeg tror det vil være nok til å jobbe på videregående, selv om du har spesialisert deg i å jobbe fra 5-10 trinn. Du kan jo også jobbe med voksne på voksenopplæring med din utdanning, og jeg kjenner flere som har samme utdanning som deg som har jobbet både på videregående skole og grunnskole. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Du kan fint undervise på vgs, men vil ofte havne litt bak i prioriteringskøen noen ganger (er hvertfall min erfaring). Men har sett vgs-skoler med adjunkter (Som betyr at de ikke har master). Eneste faglige kravene på vgs mener jeg er 60 stp i faget det undervises i. I praksis, vil de nok ikke ansette om man f eks kom med 60 stp norsk 1-7. klasse (Selv om du da på papiret vil være kvalifisert).

 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/4.-kompetansekrav-for-a-undervise-i-den-videregaende-skolen/

 

4. Kompetansekrav for å undervise i den videregående skolen 4.1 Hvilke krav stilles

For alle fag i den videregående skolen, bortsett fra faget yrkesfaglig fordypning, kreves det relevant kompetanse for å undervise i faget. Dette kravet kommer i tillegg til tilsettingskravene. Relevant kompetanse skal som hovedregel bestå i 60 studiepoeng som er relevante for det aktuelle faget. For Vg3 i skole gjelder kompetansekravene også der elevene gis deler av opplæringen i bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...