Gå til innhold

TEST: Bose Noise Cancelling Headphones 700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal få testet disse i morgen, har Sony WH1000XM3 i hus og Bose QC35 II som jeg har brukt fast nå etter jeg måtte returnere WH1000XM3 da de ikke fungerte i kulde i det hele tatt.

 

WH1000XM3 som jeg har nå har 6-xxxxxxxx serienummer og er produsert April, 2019 som visstnok skal ha fikset på kuldeproblemene men det er jo helt umulig å teste på sommeren så klarer ikke helt å stole på det.

 

For meg så er hvertfall Bose QC35 II langt mer komfortable enn Sony WH1000XM3. Det er ikke sånn at WH1000XM3 er ukomfortable, men QC35 II merker du jo knapt at du har på hodet. Ørene rører ingenting på innsiden av øreklokkene, de veier mindre og skaper ikke noe trykk noe som helst sted.

 

WH1000XM3 på sine side så er det mye trangere i klokkene så ørene ører litt på innsiden. Det skaper ikke noe ubehag, men dette kombinert med merkbart med trykk på hodebøylen så er det aldri noe tvil om at du har på deg hodetelefoner når jeg bruker WH1000XM3, med QC35 II så kan man tidivs nesten glemme at de er på.

 

 

ANC er god på begge, det er liten tvil om at WH1000XM3 er bedre men med mindre du kjører null lyd så er forskjellen knapt nok merkbar i praksis. Har du noe som helst av lyd på på et normalt volumnivå så merker jeg ikke noe forskjell på ANC i praksis. Men Sony har et mindre følelse av trykk og vakuum når du har ANC aktivert, noe som er en fordel og de er mindre sensitive for vind.

 

 

Begge to har tilnærmet ubrukelige mikrofoner med mindre du sitter i et helt lydløst rom. Så der står begge til fullstendig strykkarakter som 90% av alle trådløse hodetelefoner der ute gjøre. Rekkevidde osv virker også å være veldig lik på begge to, men Bose har jo en kjempefordel av multipoint som gjør at du kan faktisk være koblet til to enheter samtidig og kan hoppe frem og tilbake uten å måtte skru av hodetelefonene, skru de på igjen i parringsmodus for å bytte fra den ene til den andre. Her føles WH1000XM3 ufattelige gammeldags og så lenge den ikke har noen Apple W1/H1 brikke så kan man ikke raskt bytte via Control Center på iOS heller, du må faktisk inn i blåtannmenyen og de må settes i parringsmodus for å bytte enhet. Fremstår temmelig avvlegs sammenlignet med Bose.

 

 

Lyden er jo der de virkelig forskjellene kommer frem. Sånn rett ut av esken så synes jeg ikke WH1000XM3 imponerer, de har overdøvene bass som farger resten av lyden. Alt for fremtonende, vi er på Beats Generasjon 1 nivå nesten. Så sånn ut av eksen så tar jeg heller Bose sitt balanserte og nøytrale, men temmelige flate og lite engasjerende lydbildet over WH1000XM3 sitt i overkant fargede og alt for dype lydbildet.

 

Fordelen med WH1000XM3 er jo at du har en temmelig grei EQ i appen og gjør du endringer så husker den på disse så de forblir på hodetelefonene. Med noen sårt trengte justeringer så får du dem til å låte en god del bedre enn Bose QC35 II på egentlig alt. De spiller høyere, har du Bose QC35 II på 80% så tilsvarer det WH1000XM3 på ca 55%. Bose begynner å få merkbar degradering av lydkvaliteten når du passerer 80%, WH1000XM3 får også dette når du passerer rundt 75-80% men da spiller de jo allerede langt høyere. Med god EQ så går de dypere, høyere, føles mer engasjerende, har bedre klang på vokaler, bedre separasjon av instrumenter og egentlig alt. Eneste Bose QC35 II kanskje slår de på selv med god EQ er hvor bredt lydbildet føles. WH1000XM3 føles alltid som de er relativt V-formet i lyden, så noe voldsomt med åpenhet og følelse av et bredt lydbildet får du aldri. Det klarer jo aldri Bose QC35 II å gi deg heller, men de er kanskje hakket bedre enn WH1000XM3.

 

 

Hovedproblemet med WH1000XM3 er jo hvordan da har hatt så fatale problemer så fort gradestokken går under 5 grader. Nå ryktes det at dette har blitt fikset på modeller produsert etter Februar/Mars 2019 men det foreligger fremdeles ingen gode tester som faktisk bekrefter det. Dette er jo et kjempepluss for Bose, det faktum at de fungerer uansett vær og forhold og det at de fungerer såpass mye bedre mot to enheter samtidig er jo noe WH1000XM3 rett og slett ikke får gjort noe med. Kvaliteten på ANC og lyden blir jo i bestefall nyanse forskjeller, selv om jeg synes begge deler går til fordel for WH1000XM3 så spørs det jo hvorvidt folk synes det er verdt det kontra det å miste muligheten til å benytte to enheter samtidig og det å kunne føle seg trygg på at de kan brukes ute når gradestokken viser 5 grader eller lavere.

 

 

Veldig spent på Bose NCH 700, om de kan forbedre på lydkvaliteten, få de til å spille høyere osv sammenlignet med Bose QC35 II så begynner jo fordelene kontra ulempene sammenlignet med WH1000XM3 å få ting til å bikke i Bose sin favør.

 

 

En utrolig bisarr ting med WH1000XM3 for de som bruker Android er jo hvordan du ikke kan benytte EQ om du ønsker å ha LDAC. Så fort du endrer på EQ så forsvinner mulighetene for å bruke LDAC som tilkobling mellom telefonen og hodetelefonene. Det er jo litt sært.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så dette er deres favoritt innenfor noise cancelling headphones. Javel.

 

Så det at de har 50% dårligere batteritid, en dørgende kjedelig lydprofil for alle med over gjennomsnitts hørsel, ekstremt klumpete design som gjør dem idiotiske for folk som reiser mye, ikke følger med flyadapter, IKKE har bedre støydemping enn Sony, ikke har støtte for høyoppløselig lyd osv er ikke så viktig? Dere skriver jo alt dette selv? Og den får en 9'er med så åpenbare store mangler? Det er jo hinsides!og de er i tillegg priset 25% dyrere! Er det iPhone-syken som har rammet dere igjen?

 

Det er null samsvar mellom artikkel og karakter så dette her kunne like gjerne vært en sponset artikkel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så dette er deres favoritt innenfor noise cancelling headphones. Javel.

 

Så det at de har 50% dårligere batteritid, en dørgende kjedelig lydprofil for alle med over gjennomsnitts hørsel, ekstremt klumpete design som gjør dem idiotiske for folk som reiser mye, ikke følger med flyadapter, IKKE har bedre støydemping enn Sony, ikke har støtte for høyoppløselig lyd osv er ikke så viktig? Dere skriver jo alt dette selv? Og den får en 9'er med så åpenbare store mangler? Det er jo hinsides!og de er i tillegg priset 25% dyrere! Er det iPhone-syken som har rammet dere igjen?

 

Det er null samsvar mellom artikkel og karakter så dette her kunne like gjerne vært en sponset artikkel.

 

Hva er gjennomsnitts hørsel?

Lenke til kommentar

Så dette er deres favoritt innenfor noise cancelling headphones. Javel.

 

Så det at de har 50% dårligere batteritid, en dørgende kjedelig lydprofil for alle med over gjennomsnitts hørsel, ekstremt klumpete design som gjør dem idiotiske for folk som reiser mye, ikke følger med flyadapter, IKKE har bedre støydemping enn Sony, ikke har støtte for høyoppløselig lyd osv er ikke så viktig? Dere skriver jo alt dette selv? Og den får en 9'er med så åpenbare store mangler? Det er jo hinsides!og de er i tillegg priset 25% dyrere! Er det iPhone-syken som har rammet dere igjen?

 

Det er null samsvar mellom artikkel og karakter så dette her kunne like gjerne vært en sponset artikkel.

 

Batteriet holder i rundt 20 timer! Hvor mange folk bruker hodetelefoner lengre enn dette i strekk?? Du må jo antakeligvis lade telefonen i løpet av denne tiden. 

 

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg har dem over ørene, eller hengende rundt halsen når jeg reiser. Eventuelt ligger de hvor som helst på hotellrommet. Jeg har praktisk talt aldri hatt behov for å brette sammen hodetelefonene mine, og dessuten er ikke beskyttelses-vesken noe større enn de fleste andre. 

 

Og hvem bruker fly-adapter uansett? Er dette et stort minus for noen? Jeg har ikke brukt dette en eneste gang så langt i mine 33 år. 

 

Hvor god støydemping de har finner vi ut mer objektivt når rtings.com kommer med en omtale, men alt tyder på at det er veldig bra. Personlig synes jeg de er minst like bra som Jabra Elite 85h, om ikke bedre. 

 

Alle omtalene jeg har sett av disse Bose 700 hodetelefonene, har vært veldig bra. "Basically" har de tatt den forrige toppmodellen sin, som var høyt elsket, og gjort den mindre, penere, og bedre, med bedre støydemping og bedre for samtaler, noe som er nyttig for veldig mange. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte disse i dag. (Før jeg leste denne omtalen i dag.) 

Uheldigvis var det en feil på det paret jeg kjøpte først. Det var noen litt svake, men nokså konstante, knitre-lyder fra høyre klokke. Dro tilbake til Elkjøp, og fikk nye. 

Det er forresten bare Elkjøp og Bose (nettbutikken deres), som selger disse akkurat nå.
Det er litt merkelig, må jeg si. Er det lov, rent konkurransemessing? 

 

Uansett, nå har brukt hodetelefonene i et par timer, og første-inntrykket mitt er ganske bra. Jeg bytter fra Jabra Elite 85h, som også er veldig gode hodetelefoner, men disse er litt mindre, og skal være enda bedre å snakke i. Har ikke fått prøvet dette så mye enda, men jeg er kjempefornøyd med lyden når jeg spiller musikk. 

 

Jeg vil påpeke én negativ ting, så langt. Det har gjort en ting litt bakvent, når det gjelder designet. Alle de foregående hodetelefonene jeg har brukt, nå sist Jabra, og før der Sennheiser PXC 550, har hatt mulighet for at man kan henge hodetelefonene rundt halsen, og vri klokkene NED. 
Bose har, i all sin visdom, gjort dette omvendt, slik at må vri dem OPP, noe som ser veldig teit ut og på ingen måte er ønskelig hvis det drypper litt når man er ute. Løsningen er selvfølgelig å ta hodetelefonene av seg, vri dem rundt, og deretter legge dem rundt halsen med klokkene ned, men jeg tror at dette, for meg, vil bli et gjentakende irritasjonsmoment.

Også er jeg spent på hvordan touch-funksjonen kommer til å funke til vinteren. Jeg kjøpte de nyeste Sony-hodetelefonene før jul i fjor, men de byttet jeg inn den samme uken fordi jeg ikke fikk til å bruke dem utendørs. 

Lenke til kommentar

 

Så dette er deres favoritt innenfor noise cancelling headphones. Javel.

 

Så det at de har 50% dårligere batteritid, en dørgende kjedelig lydprofil for alle med over gjennomsnitts hørsel, ekstremt klumpete design som gjør dem idiotiske for folk som reiser mye, ikke følger med flyadapter, IKKE har bedre støydemping enn Sony, ikke har støtte for høyoppløselig lyd osv er ikke så viktig? Dere skriver jo alt dette selv? Og den får en 9'er med så åpenbare store mangler? Det er jo hinsides!og de er i tillegg priset 25% dyrere! Er det iPhone-syken som har rammet dere igjen?

 

Det er null samsvar mellom artikkel og karakter så dette her kunne like gjerne vært en sponset artikkel.

 

Batteriet holder i rundt 20 timer! Hvor mange folk bruker hodetelefoner lengre enn dette i strekk?? Du må jo antakeligvis lade telefonen i løpet av denne tiden. 

 

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg har dem over ørene, eller hengende rundt halsen når jeg reiser. Eventuelt ligger de hvor som helst på hotellrommet. Jeg har praktisk talt aldri hatt behov for å brette sammen hodetelefonene mine, og dessuten er ikke beskyttelses-vesken noe større enn de fleste andre. 

 

Og hvem bruker fly-adapter uansett? Er dette et stort minus for noen? Jeg har ikke brukt dette en eneste gang så langt i mine 33 år. 

 

Hvor god støydemping de har finner vi ut mer objektivt når rtings.com kommer med en omtale, men alt tyder på at det er veldig bra. Personlig synes jeg de er minst like bra som Jabra Elite 85h, om ikke bedre. 

 

Alle omtalene jeg har sett av disse Bose 700 hodetelefonene, har vært veldig bra. "Basically" har de tatt den forrige toppmodellen sin, som var høyt elsket, og gjort den mindre, penere, og bedre, med bedre støydemping og bedre for samtaler, noe som er nyttig for veldig mange. 

 

 

Det er greit det, men selv om du ikke bruker noe selv, så kan andre ha bruk for dette.

 

Om du kan få produkt A med nøyaktig samme kvalitet som produkt B, men med mere tilbehør som øker verdien, til lavere pris enn produkt B, så virker plutselig B som et dårlig kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen bra hodetelefoner uten noice canceling? Føler jeg ikke trenger det da har jeg heller ikke så lyst til å betale for det

 

Da har det litt å si hvilket budsjett du ligger på, men Sennheiser hd599, Sennheiser hd 600, 650 eller 660, AKG k612, beyerdynamic dt770, hi-fi man sundara.

 

Om det blir for dyrt så kan koss kph30i være et godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har det litt å si hvilket budsjett du ligger på, men Sennheiser hd599, Sennheiser hd 600, 650 eller 660, AKG k612, beyerdynamic dt770, hi-fi man sundara.

 

Om det blir for dyrt så kan koss kph30i være et godt kjøp.

Skulle vel nevnt det men tenkte trådløst, altså lignende bose 700 og alle de med nc

Lenke til kommentar

 

Da har det litt å si hvilket budsjett du ligger på, men Sennheiser hd599, Sennheiser hd 600, 650 eller 660, AKG k612, beyerdynamic dt770, hi-fi man sundara.

 

Om det blir for dyrt så kan koss kph30i være et godt kjøp.

Skulle vel nevnt det men tenkte trådløst, altså lignende bose 700 og alle de med nc

Tja, da kan vel audeze sine mobius være noe?

 

Nura sine nuraphone skal også være gode.

Endret av Iki
Lenke til kommentar

 

Da har det litt å si hvilket budsjett du ligger på, men Sennheiser hd599, Sennheiser hd 600, 650 eller 660, AKG k612, beyerdynamic dt770, hi-fi man sundara.

 

Om det blir for dyrt så kan koss kph30i være et godt kjøp.

Skulle vel nevnt det men tenkte trådløst, altså lignende bose 700 og alle de med nc

Audio Technica m50x bt!

Lenke til kommentar

Så dette er deres favoritt innenfor noise cancelling headphones. Javel.

 

Så det at de har 50% dårligere batteritid, en dørgende kjedelig lydprofil for alle med over gjennomsnitts hørsel, ekstremt klumpete design som gjør dem idiotiske for folk som reiser mye, ikke følger med flyadapter, IKKE har bedre støydemping enn Sony, ikke har støtte for høyoppløselig lyd osv er ikke så viktig? Dere skriver jo alt dette selv? Og den får en 9'er med så åpenbare store mangler? Det er jo hinsides!og de er i tillegg priset 25% dyrere! Er det iPhone-syken som har rammet dere igjen?

 

Det er null samsvar mellom artikkel og karakter så dette her kunne like gjerne vært en sponset artikkel.

 

 

Hva er din definisjon av høyoppløst lyd? Ettersom at WH-1000XM3 ikke støtter lossless overføring av lyd (trådløst) så er jeg litt usikker på hvordan du mener (og føler?) at du oppnår "høyoppløst" lyd på disse? Og spesielt om du er opptatt av god lyd så vil jo EQ på disse nærmest være et must og da mister du jo muligheten for LDAC og APTX.  :hmm:

 

Karakterer er vel ikke spesielt vanskelig, det er vel temmelig åpenbart at de føler at totalsummen av det Bose NCH 700 gir gjør at det forsvarer en 9 av 10 og at de føler de er temmelig konkurransedyktige sett opp mot Sony WH-1000XM3. Det er jo ikke sånn at Bose ikke har sine fordeler, ting som multipoint, de fungerer forhåpentligvis utendørs i Norge hele året osv er jo ting som helt klart er verdt å nevne. Og det er jo ikke til å skyve under en stol at WH-1000XM3 ikke låter så alt for imponerende uten EQ, det er veldig bloated og overdøvende bass og et veldig trangt lydbildet ut av esken. Og mikrofonene er jo totalt ubrukelige.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bedre halvdel kjøpte disse, vi returnerte neste dag. Disse er ikke engang i nærheten av lydkvaliteten i Sony WH 1000XM3 (som jeg selv har). Vi testet disse side om side med overføring fra samme enhet på de samme sangene og Bose leverer rett og slett ikke god nok lyd, de høres rett og slett ut som en langt billigere variant av WH 1000XM3. Forutenom dette (og en mistanke om at støydemping en fremdeles ikke er bedre en hva Sony leverer) var de meget komfortable, det skal de få, men dette går på bekostning av at de blir særdeles upraktiske og rett og slett virker billige i konstruksjonen....

Lenke til kommentar

 

Da har det litt å si hvilket budsjett du ligger på, men Sennheiser hd599, Sennheiser hd 600, 650 eller 660, AKG k612, beyerdynamic dt770, hi-fi man sundara.

 

Om det blir for dyrt så kan koss kph30i være et godt kjøp.

Skulle vel nevnt det men tenkte trådløst, altså lignende bose 700 og alle de med nc

Hvis du tenker kvalitet så har du Sennheiser RS 185 (Åpent design) og lyden er ukomprimert. Bose headsettene og Sony er mer egnet for reise men skal du ha ordentlig lyd så bort med bluetooth og velg åpent design på headsettet. Får ikke noise cancellation men du får knall lyd.

Lenke til kommentar

Min bedre halvdel kjøpte disse, vi returnerte neste dag. Disse er ikke engang i nærheten av lydkvaliteten i Sony WH 1000XM3 (som jeg selv har). Vi testet disse side om side med overføring fra samme enhet på de samme sangene og Bose leverer rett og slett ikke god nok lyd, de høres rett og slett ut som en langt billigere variant av WH 1000XM3. Forutenom dette (og en mistanke om at støydemping en fremdeles ikke er bedre en hva Sony leverer) var de meget komfortable, det skal de få, men dette går på bekostning av at de blir særdeles upraktiske og rett og slett virker billige i konstruksjonen....

 

Skal få disse i hus selv i dag så har ikke fått testet enda, men å høre at du synes de fremstår billige i konstruksjonen gjør meg en smule nervøs for Sony WH-1000XM3 føles jo ikke akkurat bunnsolide i utgangspunktet.  :eek:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte disse på lanseringsdagen, lyd og støykansellering er en oppgradering fra de gamle Quiet Comfort 35 jeg hadde, men for meg så presset disse for mye på hodet, slik at jeg fikk kraftig hodepine 15-20 minutter etter jeg tok de på meg, så jeg returnerte disse av den grunnen.

Det ser også ut til å være en del klager på det at de klemmer på hodet, det er noe ikke alle opplever selvfølgelig, men en del opplever det.

For meg som har ventet på en arvtager til mine tre år gamle QC35 ble dette en stor skuffelse.

Lenke til kommentar

Har hatt disse i en uke nå og returnerer dem til Elkjøp i dag. Jeg har brukt dem med en iPhone XS Max, iPad 11" Pro, Macbook Pro og Dell-laptop fra jobben.
 
Komforten er ikke god nok, de presser for mye på hodet mitt til at jeg kan bruke dem i timesvis som med QC35'ene mine, og ikke minst så lager de en irriterende "klunkelyd" for hvert steg jeg tar når jeg går med dem. Denne lyden er ikke så hørbar med musikk men jeg hører mye podcast og da er det veldig merkbart.
 
Jeg bruker briller og om jeg snur litt på hodet så slipper de inn en del lyd mellom brillestengene som ikke skjer med QC35 eller Sony XM3, men som pleide å skje med Bower Wilkins PX. Dette kan dog gå seg til vil jeg tro ved at øreputene endrer litt på formen etter bruk over tid. Jeg brukte dem en del uten briller også og problemet med komforten er ikke på grunn av brillene, de klemmer for mye på hodet etter min smak. De ble litt bedre etter jeg festet dem på esken i ett døgn slik at bøylen ble litt strukket ut.
 
Lydkvaliteten er helt grei men ikke noe fantastisk og ikke veldig mye bedre enn QC35 syntes jeg etter litt A/B-testing. Ikke spiller de spesielt høyt heller. Der de virkelig fungerer bra er til mobilsamtaler og møter på Skype for business. Jeg kan for eksempel bruke dem til å prate i mobilen mens Bybanen i Bergen durer igjennom en bråkete tunnel, hvor alle andre headsett jeg prøvd til dette ikke klarer å få frem stemmen min i all støyen, og man må over på mobiltelefonen for å fortsette samtalen. De er sammen med Jabra 85H eneste headsett som takler å prate i telefonen i veldig støyfulle omgivelser.
 
Det jeg liker veldig godt med 700'ene er touchpanelet, det fungerer helt topp til å endre volum eller skifte spor. Der må jeg si at Bose har gjort en god jobb sammenlignet med andre headsett sine touchpanel, jeg savnet ikke fysiske knapper etter en kort læringskurve. 
 
Støykanselleringen er nok bedre enn QC35 men ikke nok til at jeg velger å beholde dem. I vindfulle omgivelser så hører man vinden veldig godt når støykanselleringen er på maksnivå og selv om man skrur støykanselleringen ned så merker du godt at vinden er der og blåser på mikrofonene til headsettet. På QC35 kan du sette støykanselleringen til Lav og da merker du ikke vinden like godt. Med litt A/B-testing mellom 700'ene og XM3 på jobb så kan jeg ikke si at det er noe wow-følelse i forskjell mellom dem, begge er gode på å kansellere knatring fra tastaturet på jobben og kolleger som prater. Det kan godt hende det er større forskjell i mer støyfulle omgivelser men jeg tror ikke du blir skuffet av støykanselleringen enten du kjøper XM3 eller 700'ene.
 
Får vente på Sony XM4 og håpe at de fikser en bedre mikrofon for mobilsamtaler og mulighet for å være tilkoblet to enheter samtidig og leve med QC35'ene inntil videre. XM3 frister litt om ryktene stemmer at touchpanelet er fikset for bruk i kalde omgivelser på headsett produsert etter april, men er litt dumt å kjøpe dem nå om XM4 lanseres om få måneder med ymse forbedringer.
 
Jeg har hatt Bose QC35 siden lanseringsdagen i juli 2016 og byttet øreputene i vinter da de var begynt å gå i oppløsing og må si de har holdt seg veldig bra ved at batteriet fortsatt holder i flere dager med mye bruk. Jeg har ikke tatt veldig godt vare på dem ved å bruke dem i regn o.l. og latt dem slenge dem rundt i vesken min uten etui. Så for prisen har de gitt god valuta for pengene og fungerer fortsatt like godt som dagen jeg kjøpte dem. Jeg hadde håpet å kunne skrive like fine ord om noen år om Bose 700 men føler de har latt form gå fremfor funksjon denne gangen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...