Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvunget til ekstra jobb, lov?


Specturee

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har kontrakt på en fast ansatt stilling, der jeg har jobb annenhver fredag. 

Jeg begynte å jobbe slik i April ca, og har alltid hatt annenhver fredag å forholde meg til. 

Ettersom sjefen sendte ut fellesmelding til alle ansatte at nå er sommerturnusen fikset, og alle som har sagt ifra at de ville ha noe har fått vaktene de ville ha. 

Jeg sa da ikke ifra om noe som helst fordi jeg enkelt og greit ikke ville ha flere vakter.

Nå på fredagen fikk jeg en telefon fra sjefen der han lurte på hvor jeg var. Fortalte han at jeg ikke hadde jobb idag, men jeg hadde fri sånn som jeg alltid har annenhver fredag. Da fikk jeg beskjed om at jeg har blitt sittet opp på alle fredagene i hele sommer (unntak) når jeg har ferie. 

Dette har jeg jo ikke sagt ja til eller fått beskjed om. 

Han fortalte at alt står på appen vi har, der alle vaktene blir listet opp, men ettersom denne ofte/alltid er noe feil med så har jeg ikke forholdt meg til den.

Står f.eks at jeg skal jobbe hver fredag ut året, selvom jeg kun har kontrakt på dette annenhver.

Han mente at jeg måtte være "grei" sånn at de andre ansatte kan få ferie osv, men det at han setter meg opp på vakter jeg ikke har bedt om eller sagt ja til syns jeg er ugreit.

Er dette lov? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På kontrakten min står det at jeg har 10 arbeidstimer pr uke, og 27% stillingsprosent. 

Da har jeg hver torsdag og annenhver fredag, ettersom han har satt meg opp på hver fredag, vil da alle disse fredagene jeg hadde "fri" bli ekstra vakter. Han har ikke spurt meg, men bare satt meg opp der og forventet at jeg ville/kunne jobbe de dagene. 

Lenke til kommentar

Har du avtale på at du skal jobbe fast anna kvar fredag? Dersom du har det så er saken grei, då kan ikkje arbeidsgiver kome å gjere endringar utan at det foreligg grunnlag for endringsoppsigelse eller dersom det oppstår ekstraordinære og uforutsette situasjonar som krever ekstra arbeidsinnsats.

 

Dersom du har arbeidsavtale på at du skal jobbe to dagar i måneden så blir det litt meir komplisert. Då vil det blant anna være eit spørsmål om kor lenge du har hatt denne ordninga med å jobbe anna kvar fredag. Dersom dette er ei fast ordning som du har hatt lenge så kan det være at du har hevd på denne ordninga, alternativt har ein muntleg arbeidsavtale om slik jobbturnus.

 

Dersom du ikkje har nærmare avtale om når du skal jobbe, så er det i utgangspunktet slik at arbeidsgiver har styringsrett.

Lenke til kommentar

Står i kontrakten: Arbeidstimer 10,00 pr uke, Stillingen omfattes av Arbeidsmiljølovens kapittel 10 om arbeidstid. Arbeidstimer vil per uke fordeles i henholdt til enhver tid gjeldene arbeidsplan jfr. aml 10-3. 

Jeg har en arbeidsplan som er torsdag + annenhver fredag, men nå har sjefen gitt meg hver fredag uten å spørre meg. Noe som betyr at det blir 2 ekstravakter hver måned uten at jeg har sagt ja, eller at han har spurt meg. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har nok rett her. «.... til enhver tid gjeldende arbeidsplan» - du har nå fått en ny gjeldende arbeidsplan du skal følge.

Så å gi meg mer jobb enn hva kontrakten min sier uten å høre med meg om det passer er det riktige? 

Høres jo ikke helt innafor, kunne jo hende jeg hadde avtalt å reise eller andre ting de dagene. 

Lenke til kommentar

Du kan jo be om å få et møte hvor dere går igjennom arbeidskontrakten på ny.

 

Du bør vel stå i denne sommeren for å legge godvilje til. De fleste som har lite penger er vel glad for litt ekstra timer vanligvis. Men ser jo at det kan skape problemer.

 

Om det er 10 timer du vil ha enten pga. velvære eller helsetilstand og liknende. Så bør du gi uttrykk for at det er viktig å få bevart stillingsbrøken i så stor grad som det lar seg gjøre framover. Kanskje du også kan forhandle deg fram til en spesiell lønn i den nye kontrakten (ikke de timene du nå må jobbe denne sommeren), som sier at du skal ha 2x eller 3x normal lønn for timer utover de faste timene. Jeg vet ikke i hvor stor grad du er fri i fra fagforeningsforhandlede regler.

 

Jeg vet ikke om du har særlig forhandlingsrom til å be om noe ekstra heller.

 

Men får du det ned på papiret så må arbeidsgiver forholde seg til det framover. Du kan vel også be om at han meddeler deg dette med direkte kommunikasjon over en kanal du leser eller lytter på (om han ringer deg f.eks. om endringer).

 

Om du ønsker ekstra penger for å stå i litt ekstra så vil arbeidsgiver ofte velge det billigste alternativet. Kan hende han kvitter seg med deg også og du blir erstattet av andre ansatte som allerede jobber der for å unngå oppsigelsestrøbbel (nedskjæringsgrunner som de kommer opp med).

 

Du må vise vilje til å bli kjent med hans situasjon også. Og få gitt beskjed om din situasjon/ønsker, få drøftet det. Så må du føle deg litt fram om hvordan du bør forklare dette. Om det er verdt det og sånn..

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor sa du ikke fra om at du ikke ville ha flere vakter?

 

Det er mulig å spørre slikt i ettertid. Men, arbeidsgiver skal følge kontrakt, og alt annet utover kontrakt, bør avtales med arbeidstaker. Arbeidsgiver burde absolutt spørre om det er greit at arbeidstaker tar flere vakter/timer noen uker siden arbeidstaker ikke har kontrakt på dette. 

 

Vær også ops på at om enn jobber mye mer enn det kontrakt sier i en gitt periode. Da har man plutselig endret % fast på stillingen. 

 

om enn arbeidstakerer har 30% ,men har jobbet mye mer i f.eks 1 år. Men, har f.eks 50% stilling i snitt.  Da har arbeidstaker plutselig 50% stilling og arbeidsgiver kan ikke komme og si at arbeidstaker har 30% stilling.

Står noe om slikt i lovverket. Men, husker ikke hvor og detaljer.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sa du ikke fra om at du ikke ville ha flere vakter?

For h*n sendte ut felles melding til alle, om at nå var sommervaktene fikset, og de som ville ha noe har fått det de ville ha.

Og har ikke fått spørsmål om jeg ville ha flere vakter, regnet ikke med at h*n ga meg vakter uten å avklare med meg først. 

Trenger da ikke å si ifra hvis vi ikke vil ha flere vakter, når jeg har mine faste vakter som jeg har hatt i mange måneder? 

Lenke til kommentar

Du kan jo be om å få et møte hvor dere går igjennom arbeidskontrakten på ny.

 

Du bør vel stå i denne sommeren for å legge godvilje til. De fleste som har lite penger er vel glad for litt ekstra timer vanligvis. Men ser jo at det kan skape problemer.

 

Om det er 10 timer du vil ha enten pga. velvære eller helsetilstand og liknende. Så bør du gi uttrykk for at det er viktig å få bevart stillingsbrøken i så stor grad som det lar seg gjøre framover. Kanskje du også kan forhandle deg fram til en spesiell lønn i den nye kontrakten (ikke de timene du nå må jobbe denne sommeren), som sier at du skal ha 2x eller 3x normal lønn for timer utover de faste timene. Jeg vet ikke i hvor stor grad du er fri i fra fagforeningsforhandlede regler.

 

Jeg vet ikke om du har særlig forhandlingsrom til å be om noe ekstra heller.

 

Men får du det ned på papiret så må arbeidsgiver forholde seg til det framover. Du kan vel også be om at han meddeler deg dette med direkte kommunikasjon over en kanal du leser eller lytter på (om han ringer deg f.eks. om endringer).

 

Om du ønsker ekstra penger for å stå i litt ekstra så vil arbeidsgiver ofte velge det billigste alternativet. Kan hende han kvitter seg med deg også og du blir erstattet av andre ansatte som allerede jobber der for å unngå oppsigelsestrøbbel (nedskjæringsgrunner som de kommer opp med).

Selvfølgelig hadde jeg stått ekstra på og tjent penger hvis jeg virkelig ville, men nå har det seg slik at jeg har tenkt til å slutte, har jobbet der noen år nå. Og begynner å mistrives, der sjefen oppfører seg dårlig, samt at arbeidsoppgavene ikke er noe for meg, begynner å bli ganske utbrent av det. 

Lenke til kommentar

For h*n sendte ut felles melding til alle, om at nå var sommervaktene fikset, og de som ville ha noe har fått det de ville ha.

Og har ikke fått spørsmål om jeg ville ha flere vakter, regnet ikke med at h*n ga meg vakter uten å avklare med meg først. 

Trenger da ikke å si ifra hvis vi ikke vil ha flere vakter, når jeg har mine faste vakter som jeg har hatt i mange måneder? 

 

Jeg tror arbeidsgiver oppfattet det poenget allerede i forrige samtale dere hadde. Kanskje han lærte noe selv om hvordan han skal ha dialog. Når du vet arbeidsgiver får tid, så be om å få satt opp et møte dere kan drøfte dette temaet på, slik at det er enklere neste gang feriene kommer.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig hadde jeg stått ekstra på og tjent penger hvis jeg virkelig ville, men nå har det seg slik at jeg har tenkt til å slutte, har jobbet der noen år nå. Og begynner å mistrives, der sjefen oppfører seg dårlig, samt at arbeidsoppgavene ikke er noe for meg, begynner å bli ganske utbrent av det. 

 

Ok. Det er en ærlig sak. Det går jo også an å fortelle arbeidsgiver. Slik at du får en bra sluttattest, eller kanskje dere finner andre løsninger som kan fungere. Vi som leser her vet jo ikke hva type oppgaver og bedrift det går i, mhp. fleksibilitet. Det er noe dere må finne ut av.

 

Jeg tviler på at det er oppgavene som gjør deg utbrent. Det er nok det psykiske rundt det å forholde seg til mistrivsel i forhold til situasjonen du er i. Mangel på dialog eller hva det nå går i i lengden på det daglige. Men selvsagt så kan jo arbeidsoppgaver bli ensformige. Men, jeg tviler på at det alene gjør deg utbrent? Men, jeg kjenner jo ikke til hvilke arbeidsoppgaver du har.

 

Ellers kanskje en tur til fastlegen er tingen? Få diskutert med en tredjepart, kanskje det løser noen floker som trengs å nøstes i. Enten du slutter, finner på noe annet. Eller andre smarte ting som en tredjepart kan rådgi/støtte med. Kanskje du har en fagforeningskontakt som det går an å drøfte med alternativt. Dersom dette føles mer riktig?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, det er nok det psykiske som sliter mest, og at det er veldig ensformig/mye alene jobbing. 

Har allerede planlagt å slutte, derfor er jeg ikke så veldig interessert i å jobbe disse "ekstra" vaktene som jeg ikke har sagt ja til. Har vært innstilt på å følge kontrakten min og mine faste vakter, altså torsdag/annenhver fredag, og det at jeg putselig blir nødt til å jobbe hver fredag uten at han har spurt meg om dette er greit syns jeg er ugreit. 

 

Har opplevd andre ting ved sjefen der han har "truet" meg ved å si at hvis jeg ikke tok mindre vakter enn hva kontrakten min sa, og hvis jeg ikke kom til å bytte min "stilling" til en annen stilling med andre oppgaver, så kom han til å behandle meg dårlig ved å være like "vanskelig" som meg, aka ikke gi meg fri, tulle til vakter.

Også opplevd at han kom til å bruke kamera overvåkningen til å se på oss ansatte og se hvem som gjorde feil hvis ting ikke bedret seg. 

 

Så ja, men det jeg lurte på var vel egentlig:

Har kontrakt på 10 timer i uken, aka torsdag/annenhver fredag, ettersom han har satt meg opp hver fredag, vil da 2 av disse fredagene være ekstra, noe jeg ikke har sagt ja til eller har på kontrakt. Og siden jeg skal slutte frister det lite. 

Lenke til kommentar

Medisinen mot utbrenthet er vel egentlig å få en kortere pause via fastlegen, men så komme i gang igjen så snart råd er. Enten da i lavere timeantall eller for fullt om det går. Andre ting som skjer på hjemmebane kan kanskje også bidra, litt trening, sosiale aktiviteter. Rett og slett få i gang et så normalt liv som mulig. Å sitte hjemme sykemeldt i lengre tid er ingen god medisin.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det psykiske som sliter mest, og at det er veldig ensformig/mye alene jobbing. 

Har allerede planlagt å slutte, derfor er jeg ikke så veldig interessert i å jobbe disse "ekstra" vaktene som jeg ikke har sagt ja til. Har vært innstilt på å følge kontrakten min og mine faste vakter, altså torsdag/annenhver fredag, og det at jeg putselig blir nødt til å jobbe hver fredag uten at han har spurt meg om dette er greit syns jeg er ugreit. 

 

Har opplevd andre ting ved sjefen der han har "truet" meg ved å si at hvis jeg ikke tok mindre vakter enn hva kontrakten min sa, og hvis jeg ikke kom til å bytte min "stilling" til en annen stilling med andre oppgaver, så kom han til å behandle meg dårlig ved å være like "vanskelig" som meg, aka ikke gi meg fri, tulle til vakter.

Også opplevd at han kom til å bruke kamera overvåkningen til å se på oss ansatte og se hvem som gjorde feil hvis ting ikke bedret seg. 

 

Så ja, men det jeg lurte på var vel egentlig:

Har kontrakt på 10 timer i uken, aka torsdag/annenhver fredag, ettersom han har satt meg opp hver fredag, vil da 2 av disse fredagene være ekstra, noe jeg ikke har sagt ja til eller har på kontrakt. Og siden jeg skal slutte frister det lite. 

 

Obs! Strengt forbudt.

Dersom kameraovervåkning er nødvendig, så skal ansatte i størst mulig grad sladdes ut. Altså at det arbeidspunktet du jobber ved, har en sladd i kameraopptaket (som ellers ville ha fanget opp deg).

 

Det er gjerne nødvendig å kameraovervåke arbeidsplasser som bensinstasjoner, resepsjoner eller hva det måtte være for noe. Men det er ikke lov å kameraovervåke, kun for å overvåke en ansatt sin prestasjon. Jeg vet ikke så mye om dette temaet. Men, vet at det er normalt å sladde i en resepsjon f.eks. om ansatt fanges på pultoverflaten det jobbes ved eksempelvis.

 

Om det finnes unntaksregler der det er veldig vanskelig å få til å sladde den ansatte er kanskje også noe. F.eks. så vet jeg ikke om det finnes unntak i et banklokale f.eks. som skal fange opp alt som berører et antatt framtidig bankran.

 

Dersom du oppdager kameraovervåking, forsøk å dokumentere det. Da har arbeidsgiveren din bæsjet skikkelig kraftig på leggen sin, om hensikten kun var å observere de ansattes prestasjoner. Bevisbyrden der burde ligge på arbeidsgiver dersom overvåking blir stillet spørsmålstegn ved.. Jeg vet ikke om det er registreringsplikt for slike kameraopptak som kan tenkes å fange opp ansattes aktiviteter. Arbeidstilsynet og "datatilsynet" burde vite mye om dette.

 

Det jeg også vet at det finnes regler for, er for hvor lenge et opptak kan få ligge lagret på f.eks. harddisk. En snakker om en kanskje 2-3 uker før sletting bør inntreffe tror jeg. Ellers vet jeg ikke om det kan finnes unntaksregler, la oss ta fram banklokalet på ny. Det kan jo hende at det er interessant å fange opp en "stake out" fra bankranere som planlegger bankranet sitt måneder i forveien.

 

Det finnes sikkert regler for gjennomsyn av opptakene også. Kan jo hende at det må være mer enn en person tilstede f.eks. Jeg vet ikke..

 

Edit:

Istedet for at jeg driver å gjetter. Gjerne bedre å begynne å lese det selv?

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/kameraovervaking-arbedsliv/

 

 

Det finnes visst også egne regler for behandling av personalmappe:

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/personvern-pa-arbeidsplassen/?id=1400

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er stilig hvor bra gjennomtenkte Norge er på dette område:

Eksempel, fra lektyren om mange av sidene ved overvåking:

En bedrift som samler inn GPS-data for å effektivisere leveransene til kundene, kan ikke senere bruke de samme dataene til å kontrollere arbeidstiden til de ansatte.


https://www.arbeidstilsynet.no/contentassets/04ec2eb566d44942bd6693e9e3a0c99e/veileder-om-kontroll-og-overvaking-i-arbeidslivet-2018.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...