Gå til innhold

El-Minien er lansert: Får skuffende rekkevidde


Anbefalte innlegg

Og dermed kommer man inn på det samme problemet: Elektriske biler som fortrenger fossilbiler er positive for klimaproblemene (det hersker litt uenighet her, men jeg har sett best forskningsargumenter for), men elbiler som fortrenger sykling/kollektivtransport er det så avgjort ikke. Så poenget med å lage sånne biler er ikke til stede. Sett heller alt inn på å få en bil med lang rekkevidde, brukbar hengervekt og bagasjeplass og en pris folk flest kan ha råd til. Problemet er at nesten alle elbiler er sedaner eller kombikupeer, mens det er karosseriene stasjonsvogn og SUV som oppfyller de fleste folks krav. Det er jo bare å se hva som selger mest og minst. F.eks. Volvo - SUV (XC60) og stasjonsvogner (V60/V90) ser man overalt. S (sedan), uansett modell kan ikke ungene bruke i bilbingo, for da blir man aldri ferdig!

Er jo interessant å tenke på at Volvo vurderer å kutte ut V90 Herregårdsvogn fordi det er den minst populære bilen de har i sortimentet, bortsett fra for oss Nordmenn. Ellers i verden er det S90 eller XC90, og V60 er nesten tilsvarende V90, men til en lavere pris. Tipper Mastiffen din hadde fått det litt utrivelig i både V90 og V60, og er derfor du har en XC...

 

Ser du kaller det el-minien for kollektiv-erstatter. Men rekkevidden den får er jo tilstrekkelig for folk som bor i Minnesund (Ja enda helt opp til Tangen/Espa), Kongsvinger, Fredrikstad, Tønsberg og Kongsberg, og jobber i Oslo. Alle steder med maks 210 km inn til Tøyen f.eks, og som per i dag ikke kan benytte kollektivtransport av ymse grunner.

 

Altså helt tilstrekkelige lengder, om man kun forutsetter at hjemmelading skal dekke behovet. Det er totalt over 3 timer kjøring, og halvtime er nok til å gi den nesten tilsvarende rekkevidde videre.

 

For folk rundt om i Europa så vil jo dette være en helt ok fin bil til å kjøre tilsvarende lengder for å komme seg til jobb. I og med at bilen nok er mere rettet mot den jevne europeer, og ikke bare oss nordmenn, så er dette tilstrekkelig for svært mange.

 

Det er jo fremdeles ikke slik at fordi en elektrisk Mini ikke under noen omstendigheter blir en familiebil for et par med ungeskokk og bikkje, at den ikke kan fungere for par uten barn, eller som pendlerbil for noen som ikke har godt nok kollektivtilbud, eller for en som bare trenger noe for å komme seg rundt om kring til steder og tider der kollektivtrafikk ikke er godt nok.

 

Klart vi alle venter på første gode alternativ for en familie, som ikke har råd til å slenge 600 000,- eller mere på en bil, og som trenger plass til stor bikkje og masse unger og masse pikkpakk, og som trenger at den kan dra campingvogn om sommeren, eller båt ned til havna.

 

Tror egentlig hele kommentar-rekka de er mer en frustrasjonsutblåsning fordi denne heller ikke var det, men det burde du vel vist at den ikke ville duget som uansett om den fikk doblet og triplet rekkevidden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

99N2JE2U (av nysgjerrighet, hva kommer det brukernavnet av?), trekkoppbil er trekkoppbil. Alt under 40 mil er bare en vits nå. Til og med det rullende hundeburet Soul har jo kommet med 45 mil.

 

Hehehe...skulle gjerne sagt at 99N2JE2U er noe sofistikert, men det er et navn jeg fikk av TU da jeg registrerte meg første gang. :-) Jeg er ikke enig i at rekkevidde er alt. Personlig greier jeg meg veldig fint med 150-160 km rekkevidde. Økt rekkevidde fører til økt vekt og det går utover kjøreegenskapene f.eks.

Lenke til kommentar

Hehehe...skulle gjerne sagt at 99N2JE2U er noe sofistikert, men det er et navn jeg fikk av TU da jeg registrerte meg første gang. :-) Jeg er ikke enig i at rekkevidde er alt. Personlig greier jeg meg veldig fint med 150-160 km rekkevidde. Økt rekkevidde fører til økt vekt og det går utover kjøreegenskapene f.eks.

El minien veier bare 1365kg, men med fremhjulstrekk og ett karosseri bygget for fossil motor tviler jeg på at den slår kjøreegenskapene til en Model 3 enda den veier 1800kg.

Lenke til kommentar

Både Hondaen og Minien er trekkoppbiler beregnet på hipstere på Grünerløkka. ;) En dag vil det kanskje bli like kult for dem å ta trikken som det er å ha sin egen miljøvennlige elbil som brukes som trikken ville vært brukt. Problemet er at det disse bilene passer for, er akkurat det vi ikke trenger: En konkurrent til kollektivtrafikken i storbystrøk der den er greit utbygd. Vi som bor ute på bygda (vel, egentlig en småby på Sørlandet, men bygda i forhold til sentrale Oslo, Bergen, Trondheim osv.), må kjøpe biler som enten har fossilmotor eller ordnetlig rekkevidde. Hadde jeg hatt råd, ville jeg kjørt Tesla X, men alternativet til min 2013-modell XC60 med D4 blir nok en Y når den kommer.

Jeg må si meg helt uenig i at bare fordi man bor på "bygda" trenger man mer enn 200 km rekkevidde. De fleste ting er innenfor kort rekkevidde (mindre enn 50 km) nesten uansett hvor man bor (kanskje med unntak av Finnmark) og da holder 200 km rekkevidde. Det er mulig du er et unntak, men det tviler jeg på. At bilen er for liten for de fleste til å ha som eneste bil er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg helt uenig i at bare fordi man bor på "bygda" trenger man mer enn 200 km rekkevidde. De fleste ting er innenfor kort rekkevidde (mindre enn 50 km) nesten uansett hvor man bor (kanskje med unntak av Finnmark) og da holder 200 km rekkevidde. Det er mulig du er et unntak, men det tviler jeg på. At bilen er for liten for de fleste til å ha som eneste bil er jeg enig i.

Trenger ikke dra helt til finnmark.

Store deler av nordnorge har opptil -30 grader på vintern og vanvittige mengder snø.

 

Dette halverer jo nermest rekkevidden i visse tilfeller.

 

Surt å ikke komme seg noen plasser utenfor "byen" da.

Lenke til kommentar

Trenger ikke dra helt til finnmark.

Store deler av nordnorge har opptil -30 grader på vintern og vanvittige mengder snø.

 

Dette halverer jo nermest rekkevidden i visse tilfeller.

 

Surt å ikke komme seg noen plasser utenfor "byen" da.

Om bilen har aktiv batterivarmer kan den både forvarme batteri og kupe fra hjemmeladeren og oppnå langt bedre rekkevidde en om bilen startet iskald hjemmefra.
Lenke til kommentar

Bra med konkurranse men med slik svak ytelse så spørs det hva slags nisje man skal konkurrere i og mot hvem da.

 

Mini, akkurat som BMW, Mercedes og masse andre produsenter virker trege. De lever på ryktet sitt i stedet for å levere innovasjon, presser ut mer eller mindre «samme gamle» med par nye triks og litt pynt.

De avventer, det gjør Asia gjengen også da de vil heller selge biler de tjener penger på innen EU sine nye avgifter og krav virkelig begynner å svi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, nå var poenget mitt at den typen bil i størst mulig grad fortrenger kollektiv og sykling, og ikke fossilbiler. Men Tesla har da laget en modell som passer perfekt inn i mine kriterier, og Y vil bli enda mer perfekt (fordi den også blir mange hakk rimeligere enn X og mer håndterlig - X er diger). Så jeg tror  nok den typen bil vil vinne uansett. Vi er forbi T-Ford-stadiet for elbiler, forbi Folkevogn og er vel kommet inn på tidlig 80-tall, med Toyta Carina sedan overalt. Gi det noen år, så er nok Y verdens mest solgte bil! Hvis da ikke Musk klarer å skyte seg selv i foten enda en gang! ;) Han har nærmest gjort det til et varemerke og er vel bare overgått av Trump i sleivete og dyre kommentarer på Twitter!

 

Har du gjort en undersøkelse blant elbilsjåfører på om de ville syklet eller tatt buss dersom de ikke hadde hatt elbil? Jeg personlig (og jeg vet om mange andre også) ville da kjørt bensin eller dieselbil. Kollektivtrafikk er ofte veldig tregt hvis man bor på ene siden av byen og jobber på en annen side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...