Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leter etter online backup løsning for mitt FreeNAS


Anbefalte innlegg

Hei.

 

JottaCloud sier opp min avtale ila måneden og jeg trenger derfor en ny leverandør av onlinebackup.

 

Min situasjon:

Jeg har en server som kjører FreeNAS, på denne har jeg omtrent 4-5TB data jeg ønsker backup av.

 

Jeg må derfor ha noe som kan kjøre direkte på FreeNAS, eller noe som kan kjøre på en annen maskin med mountede shares og ta backup av dem.

 

Har kikket på:

Backblaze - Men støtter etter hva jeg leser hverken FreeNAS eller backup fra nettverksstasjoner

CrashPlan - Men støtter etter hva jeg leser hverken FreeNAS eller backup fra nettverksstasjoner

Backblaze B2 - Støttes fra FreeNAS, men det blir noe i overkant dyrt da man betaler per GB
iDrive - Kanskje, men støtter ikke over 5TB, ikke veldig fremtidsrettet altså
 Google G Suite Business - Unlimited dersom man har 5 kontoer, men det blir 10.40 €*5 per mnd, noe i overkant 

 

 

Hva foreslår dere? :hmm:

 

Jeg har ikke noe spesielt budsjett, men helst ikke noe mer enn 100-150 per mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd for at du har et mye for lavt budsjett til så mange TB med data online.

 

Tror muligens en server med SFTP etc. fra til eks. Hetzner, Kimsufi eller lignende blir rimeligste alternativ.

 

Har du undersøkt pris hos Dropbox og AWS S3?

Endret av naldy
Lenke til kommentar

Google suite gir ubegrenset lagring fra og med 1 bruker.

 

Prisen blir da innafor det du er villig til å betale.

Teknisk sett ja. men det er ikke offiselt støttet. i teorien må man ha 5 brukere for å få ubegrenset lagring og hvem vet hvor lenge google lar enkeltbrukere missbruke systemet. ville ikke satset på det for viktig lagring

Lenke til kommentar

Er dette backup som skal brukes aktivt eller som siste alternativ om alt annet har gått til skogen?

 

Amazon S3 Glazier kan være ett alternativ i prisleiet ditt, men det koster penger å hente data ut igjen.

Intresangt men sjekket prislistene litt. vill det ikke koste nermere 460USD og hente ut 5tb med data igjen fra glazier?  kansje litt i dyreste laget for en privatpersjon?

Lenke til kommentar

Intresangt men sjekket prislistene litt. vill det ikke koste nermere 460USD og hente ut 5tb med data igjen fra glazier?  kansje litt i dyreste laget for en privatpersjon?

 

Kommer ann på bruk. Foretningsmodellen til Glazier er vel noe sånt som en nødbackup. Billig å lagre, men dertil dyrt å hente ut. Mistenker de lagrer data på tape el. og har dermed mere arbeide med å hente data tilbake. Dette holder priisen nede da tape er billigere enn harddisker som står å spinner.

 

Vurdert konto der et par ganger som en siste skanse for fortsatt å ha tilgang på data om huset brenner ned el.

Lenke til kommentar

Holder på å laste opp til Crashplan nå via share på en Windows server.

https://www.tipsdotcom.com/crashplan-network-drive.html

Ser veldig bra ut til nå, 400GB av 4-5TB til nå.

 

Testa forøvrig g suite unlimited.

Problemet var at sync programmet dems kun hadde mulighet til å ta backup av bilder og video om jeg valgte et share, "all files" gikk ikke.

Og det å kopiere til drive funket dårlig da det er en sync folder..

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Holder på å laste opp til Crashplan nå via share på en Windows server.

https://www.tipsdotcom.com/crashplan-network-drive.html

Ser veldig bra ut til nå, 400GB av 4-5TB til nå.

 

Testa forøvrig g suite unlimited.

Problemet var at sync programmet dems kun hadde mulighet til å ta backup av bilder og video om jeg valgte et share, "all files" gikk ikke.

Og det å kopiere til drive funket dårlig da det er en sync folder..

Bruker jo ikke googles program for å laste opp til gsuite blir alt for tregt. bruk rclone og sett opp script :) fungerer utmerket tester det selv og har lastet opp rundt 700gb av 4tb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...