Gå til innhold

5G, fiber eller satellitt: Måten vi transporterer digital informasjon på endres nok en gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Utfordringen med å rigge ned mer enn 100 år med kobber er at næringsliv, det offentlige og folk flest må få et alternativ. Et vesentlig bedre et. Svaret er selvfølgelig fiber, koaksialkabler og mobilt bredbånd.

Hos meg vil det ikke bli fiber, de aktørene som tilbyr dette i nærområdet sier at det blir for lang avstand for bare 1 husstand, det er ca 500 meter den ene veien og 800 meter den andre veien til nærmeste kabel, så kobber har vært redningen.

 

Men heldigvis "eller uheldigvis" har jeg mulighet til og koble meg opp på monsternett her i østfold og fortsatt leve med 20/5 mb.

Lenke til kommentar

Nautica: Bare et forslag i løse lufta, uten å vite noe om bostedet og grunnforhold: Kanskje det går an å grave trekkerøret ned selv de 500 eller 800 meterne og be om pris på nytt?

 

Sipe: Fiber er i hvert fall mer robust mot EMP enn det kobber er.

Nja, har jernbane/veg i veien :)

 

Men det er telefonstolper hele veien så selve strekket burde ikke by på problemer, men jeg må eventuell bekoste dette selv.

 

Altibox var her for noen år siden og ville legge kabel til meg samt et par andre i nærområdet som har en tilsvarende situasjon, men når de begynte fikk jeg  "og de andre" et brev at det (ikke ville bli planlagt kabel frem til oss denne omgangen, kanskje ved en senere utbygging av nettet).

 

Den gangen jeg la telefonkabel hit så hadde faktisk Telenor lurt seg selv med tilbudet de ga meg så de måtte bekoste alt helt til kontakt inne i bygningen, normalt skulle jeg ha betalt noen tusen men de trodde det var kabel frem til huset så de glemte å legge ved denne betingelsen i tilbudet.

 

Men det er planlagt og bygge blokker inntil min tomtegrense i nære fremtid så da er det nok mulig og få strukket kabel hit også, men da er spørmålet om jeg vil fortsette og bo her eller ikke med 270 fancy leiligheter som nabo :)

 

Så godt mulig jeg også omregulerer eiendommen og selger den til noen utbyggere og kjøper et småbruk eller noe sånt istedenfor :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor under 800 meter i fra slottet (luftlinje), jeg får enda ikke fiber, sameiet tilbydde Telenor og Get flere titusener men nei da dere får ikke fiber.

 

Får håpe at 5G kan levere hva de lover selv under peek tider. 

Kan jo hende 5g leverer hva di lover. men norge har jo altig vert horibelt på datapakker. Telenor setter vell en grense på 200gb og telia samarbeider vell på pris. så er vell ikke så mye å få glede av

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at ved de høyere sende/mottaker frekvenser 3,5Ghz er det ikke da nødvendig med flere basestasjoner eller repeatere enn ved 4G? Dette blir vel i de fleste tlfeller kun aktuelt i tettbygde strøk av kostnadsmessige hensyn, ute på landet må det brukes eksisterende teknologier som 4G eller Satelitt som begge deler har lavere hastighet og båndbredde.

Lenke til kommentar

Jeg bor under 800 meter i fra slottet (luftlinje), jeg får enda ikke fiber, sameiet tilbydde Telenor og Get flere titusener men nei da dere får ikke fiber.

 

Får håpe at 5G kan levere hva de lover selv under peek tider. 

 

Hør med "ingeniøren" om han har en fiber i området ditt som du kan koble deg på ;)

https://www.dn.no/magasinet/historie/etterretning/asbjorn-mathiesen/mysteriet-mathiesen/1-1-5347841

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at ved de høyere sende/mottaker frekvenser 3,5Ghz er det ikke da nødvendig med flere basestasjoner eller repeatere enn ved 4G? Dette blir vel i de fleste tlfeller kun aktuelt i tettbygde strøk av kostnadsmessige hensyn, ute på landet må det brukes eksisterende teknologier som 4G eller Satelitt som begge deler har lavere hastighet og båndbredde.

Teknisk sett ja. men lavere forkvenser kan og tas i bruk av nyere teknologier. mye 3g stenges ned for å plasseres i 4g og det kan og bli oppgradert til 5g. med samme rekkevidde men lavere hastigheter. men fortsatt en god del bedre resurs bruk en med dagens 3g/4g

Lenke til kommentar

Jeg bor under 800 meter i fra slottet (luftlinje), jeg får enda ikke fiber, sameiet tilbydde Telenor og Get flere titusener men nei da dere får ikke fiber.

 

Sjekket Homenet også antar jeg? De leverte hjemme hos meg mens andre leverandører ikke en gang fulgte opp henvendelsen eller er fornøyd med det de allerede kan tilby. Så det blir interessant å se om 5G (kanskje en "Fixed"-variant tiltenkt dette formålet?) kan erstatte "last mile" enkelte steder. Nye modulasjonsteknikker, Carrier Aggregation og annet som er tenkt brukt i 5G kan jo også tas med inn i kabelbaserte nett, så har dere god koaks i huset kan jo en (fjern) fremtid se lys ut, ref. "25G"-prosjektet omtalt her: https://www.lightreading.com/cable/docsis/cable-techies-eye-25-gig-path/d/d-id/751967?
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Sitat

I starten vil 5G bruke det samme kjernenettet som 4G, kjent som 5G Non Stand Alone. Etter hvert vil også 5G benytte eget kjernenett kjent som 5G Stand Alone. Da vil det bli støtte for å tjenestedele kjernenettet slik som skivedeling og mye annet. 5G kjernenett vil være tett integrert med 4G-nettet, noe som gir sømløs overgang mellom 4G og 5G dekning.

De 5G-testene som allerede er i gang i Norge fra både Telenor og Telia går på den nye 3,5 GHz-frekvensen (som rekker godt opp til 3,7 GHz). Frekvensen skal ut på auksjon i 2020

Så høye frekvenser gjør det aktuelt å bruke såkalt MIMO antenneteknologi (multiple-input and multiple-output). Dette er små antenner som står tett i tett i for eksempel i 16x16, 32x32 eller 64x64 konfigurasjon. Slike antenner gjør det mulig å dynamisk rette inn radiodekning fra antenneelementene mot grupper av mobiler eller andre terminaler for å tilpasse riktig effekten og signalstyrke i forhold til plassering i dekningsområdet. Det gjør det for eksempel mulig å øke signalstyrken til grupper av terminaler og mobiler i ytterkant av dekningsområdet uten å påvirke andre, som gir svært mye høyere kapasitet i sektoren.

Slike antenneelementer må stå ½ bølgelengde fra hverandre. Det gjør at antennen blir større jo flere elementer man skal ha. I 3,6 GHz er bølgelengden 8,33 centimeter. Da er det praktisk med høy MIMO. På 800 båndet er bølgelengden rundt 37 centimeter, og da ville en tilsvarende antenne blitt stor som en vegg. Det er ikke særlig praktisk.

Tja finnes jo samsung og onepluss som klarer 1300 mbit så kan vel ikke være helt riktig? noen som har sett 4x4 antenne? Tror ikke er fakta man må kjøpe:

https://www.komplett.no/product/1147686/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/emcom-xpol-2-4g5g-antenne?q=5g%20antenne

https://www.komplett.no/product/1155317/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/panorama-dmm-7-38-2sp-antenne?q=5g%20antenne#

Skal vist klare 5g også, så man kan kjøpe billig 5g antenne på ebay mistenker jeg.

https://www.ebay.com/itm/172842661005?

https://www.ebay.com/itm/203242275249?

spørs om slike får full ytelse:

https://www.dustinhome.no/product/5011246750/nr5101-5g-wifi-6-ruter?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIvpTXp7_K8wIVFRF7Ch2v-gC7EAQYBSABEgI6TvD_BwE

Sitat

Med støtte for den nyeste mobilgenerasjonen 5G og den ferske WiFi-standarden WiFi 6, leverer Zyxel NR5101 enestående ytelse. Hva med opptil 5 gigabit per sekund via 5G-nettet, eller opptil 1,8 gigabit per sekund via Wi-Fi?

Men hjelper lite når SFP+ eller 2.5 gigabit eller 10 gigabit et støttet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...