Gå til innhold

Ikke autopilot for selvkjørende busser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He, he - fantastisk, det er nok en gang ufattelig hvordan "fremskrittet" består av en salig blanding av avansert "hi tech" og dumskap/ inkompetanse: "Bussen var ikke testet i bakker...". Burde være en selvfølge. På den ene siden har vi noe så avansert som autonome kjøretøy, på den annen side testes ikke resultatet under realistiske forhold...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

He, he - fantastisk, det er nok en gang ufattelig hvordan "fremskrittet" består av en salig blanding av avansert "hi tech" og dumskap/ inkompetanse: "Bussen var ikke testet i bakker...". Burde være en selvfølge. På den ene siden har vi noe så avansert som autonome kjøretøy, på den annen side testes ikke resultatet under realistiske forhold...

 

Dette var jo nettopp en test... 

 

Hvis jeg skal synse, så tipper jeg at produsenten utvikler disse for byområder (uten bakker), siden man må starte med et enkelt scenario. Det er jo fortsatt salgbart for mange byer. Men når Norge vil teste de med bakker og norsk klima, så gir jo dette produsenten masse informasjon for videreutvikling av produktet.

 

Dette var en test. Nå kan de forbedre (om de ønsker/ser markedspotensiale). Så kan de teste på nytt. Fortsett til ting er "feilfritt".

 

Hilsen en testingeniør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingenting som skulle tilsi at Tesla kan dette bedre enn alle andre.

Tesla har klart flest kjørte km med innsamling av data og analysering av dette. Alt for mange faktorer en ikke kan forutse eller teste i en simulator som trenger data fra faktiske hendelser, og det får en kun ved å kjøre nok. Ruter erfarer dette problemet nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var jo nettopp en test... 

 

Hvis jeg skal synse, så tipper jeg at produsenten utvikler disse for byområder (uten bakker), siden man må starte med et enkelt scenario. Det er jo fortsatt salgbart for mange byer. Men når Norge vil teste de med bakker og norsk klima, så gir jo dette produsenten masse informasjon for videreutvikling av produktet.

 

Dette var en test. Nå kan de forbedre (om de ønsker/ser markedspotensiale). Så kan de teste på nytt. Fortsett til ting er "feilfritt".

 

Hilsen en testingeniør.

 

Det er nok helt riktig. Problemet her synes jeg er at enkelte kommuner lar seg lokke til å støtte produsentene med store verdier i testing uten å få noe særlig fornuftig tilbake så lenge produktet ikke har noen praktisk nytteverdi.

Lenke til kommentar

Jeg stiller spørsmålstegn ved de selskapene som er ansvarlig for teknologien og bussene. Når man ser på store selskaper med nærmest uendelige ressurser(Google, UBER, Tesla, osv), så ser man at disse har langt igjen før de kan vise fram klar teknologi for selvkjørende biler, og langt lengre for busser vil jeg tro. Så hvordan skal man greie å konkurrere med disse?

 

Jeg er sikker på man trenger millioner av km med testing og opplæring av AI før noe slikt kan bli en reel utfordrer.

 

Bussen til Ruter bråstoppet når jeg kom syklende sakte i sykkelfeltet bakfra. Jeg sto og ventet helt til han om bord vinket meg fram. Tydelig at en slik doning ikke hører hjemme på offentlig vei enda spør du meg. Synes disse burde testes på privat område inntil slike småting er utbedret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok helt riktig. Problemet her synes jeg er at enkelte kommuner lar seg lokke til å støtte produsentene med store verdier i testing uten å få noe særlig fornuftig tilbake så lenge produktet ikke har noen praktisk nytteverdi.

Markedet for selvkjørende kjøretøy under nordiske forhold og opp/ned bakker er ikke stort. En risiko for Norge er at dette er eneste måten å få produsenten til å utvikle produktene i retning av norske forhold. Men ja, det hadde vært interessant å se prislappen for Norge sin del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Markedet for selvkjørende kjøretøy under nordiske forhold og opp/ned bakker er ikke stort. En risiko for Norge er at dette er eneste måten å få produsenten til å utvikle produktene i retning av norske forhold. Men ja, det hadde vært interessant å se prislappen for Norge sin del.

 

Jeg tror ikke Gjøvik har noe stort verre bakker enn 50% av verdens byer. Her er vel problemet rett og slett at drivverket var underdimensjonert, og leverandøren ikke på forhånd forsikret seg om at bussen var tilpasset løypa den skulle kjøres i. Dette er jo løsbart og har lite med teknologien å gjøre.

 

Verre er jo at teknologien foreløpig ikke klarer å håndtere syklister, løpende unger, fulle folk, overraskende blomsterpotter og lignende. Mye av dette er enkelt gjenskapbart i styrte tester og burde vært luket bort før produktet fikk lov til å prøve seg utenfor fabrikkporten.

 

Uansett har jeg foreløpig ikke sett noen som en gang har hatt ambisjoner om å få dette til å fungere på snø, når veikanter endrer seg fra time til time, markeringer i asfalten blir borte, isen speiler lys fra møtende trafikk, det blir glatt...  

​Jeg kan ikke se for meg at noe busselskap er interessert i å ha busser som må stues bort på lager 3-6 måneder i året for da å erstattes av andre løsninger som står på lager de månedene de autonome bussene er i drift og sesongarbeidende sjåfører. Tviler på at jeg i min levetid får se autonome busser uten lønnet 'hjelpefører' annet sted enn i fastlagte ruter med tilpasset vedlikehold og kanskje magnetskinner i asfalten e.l.

Så er spørsmålet om det noen gang blir lønnsomt i forhold til å fortsette å ha sjåfør...  Kanskje på Sørlandet - med korte pauser på vinterstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er mekka for produsenter av selvkjørende kjøretøy, med batteri, for transport av publikum.
Her er det grønne partier som gjerne kaster ut millioner av kroner fra statskassa, uten å stille særlig krav til produsent.
Hvorfor er de grønne partiene så besatt av førerløse kjøretøy?
Er biogass så dårlig alternativ til batterier? Noen byer har jo lang fartstid på busspark med biogass, der gassen er lokalprodusert.

Som flere nevner så er det en del feil som skyldes stor inkompetanse hos produsent.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På den ene siden har vi noe så avansert som autonome kjøretøy, på den annen side testes ikke resultatet under realistiske forhold...[/font][/color]

Dette er både oversett fra menneskelig hold, og realistisk testing av faktiske forhold. Til en kostnad på noen girbokser og masse gratis reklame.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...