Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ulik leiepris i samme kollektiv?


Medix

Anbefalte innlegg

Jeg signerte kontrakt for å betale en bestemt månedsleie i et kollektiv. Utleieren fant ikke flere som var villige til å betale den prisen, så han satte ned leien med 500 kroner (jeg så annonsen på finn i ettertid), så nå har han funnet leietagere.

 

Veldig kjipt for meg å vite at jeg betaler 500 kroner mer i måneden for akkurat det samme som de jeg bor sammen med. Er dette bare noe jeg må godta? Jeg signerte riktignok kontrakt på å betale en høyere sum.

 

Kan nevnes at vi ble enige om at jeg bytter til et annet soverom fordi rommet jeg egentlig skulle ha var i dårligere forfatning enn jeg fikk oppgitt i annonsen, så vi må justere på den eksisterende kontrakten. Er det rimelig at jeg ber om at leien settes ned i samme slengen siden vi teknisk sett skriver en ny kontrakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg signerte kontrakt for å betale en bestemt månedsleie i et kollektiv. Utleieren fant ikke flere som var villige til å betale den prisen, så han satte ned leien med 500 kroner (jeg så annonsen på finn i ettertid), så nå har han funnet leietagere.

 

Veldig kjipt for meg å vite at jeg betaler 500 kroner mer i måneden for akkurat det samme som de jeg bor sammen med. Er dette bare noe jeg må godta? Jeg signerte riktignok kontrakt på å betale en høyere sum.

 

Kan nevnes at vi ble enige om at jeg bytter til et annet soverom fordi rommet jeg egentlig skulle ha var i dårligere forfatning enn jeg fikk oppgitt i annonsen, så vi må justere på den eksisterende kontrakten. Er det rimelig at jeg ber om at leien settes ned i samme slengen siden vi teknisk sett skriver en ny kontrakt?

Du taper ingenting på å spørre.

 

Anonymous poster hash: 448b6...2f2

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det full avtalefriheit slik at kva enkelt kan inngå individuelle avtalar der både pris og vilkår kan være forskjellige.

 

Det skadar uansett ikkje å be om at husleiga blir justert slik at eventuell forskjellig husleige avspeiler forskjellige fordelar/ulempar.

Det er litt enklare å akseptere å betale 500 kr meir dersom du får det største/beste rommet i kollektivet.

 

Sidan du var fyrste mann inn i kollektivet, er det slik at straum og internett står i ditt navn og at dei andre skal betale sin del til deg? I så fall er det eit ansvarsområde som kan være eit argument for at du bør få litt betre leigevilkår enn dei andre.

 

 

Du bør også ha gjort deg opp nokre tankar om du har andre alternativ dersom du ikkje får det akkurat slik som du vil. Ikkje fordi du skal kunne stille ultimatum, men fordi at du skal være litt bevis på kva taktikk du skal bruke slik at du får viljen din utan å gå i konflikt med utleigaren.

Lenke til kommentar

Utleier er bundet av markedssituasjonen på det tidspunktet han inngikk avtale, og kan ikke sette opp leien fordi han fant noen andre som var villige til å betale mer. Det samme er du.

 

Unntaket fra dette er reglene om oppsigelse (hvor utleier/du sier opp for å fremforhandle nye vilkår, risky trekk) og reglene om justering til gjengs leie (som kan gjøres hvert tredje år).

Lenke til kommentar

Utleier er bundet av markedssituasjonen på det tidspunktet han inngikk avtale, og kan ikke sette opp leien fordi han fant noen andre som var villige til å betale mer. Det samme er du.

 

Unntaket fra dette er reglene om oppsigelse (hvor utleier/du sier opp for å fremforhandle nye vilkår, risky trekk) og reglene om justering til gjengs leie (som kan gjøres hvert tredje år).

Men er det det samme i denne situasjonen? Han setter ikke opp prisen fordi noen ville betale mer, men motsatt. Slik jeg tolker det fant utleier ikke leietagere, og ga en slags rabatt til noen. Så kom det flere forespørsler og de andre husrommene betaler ordinær pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...