Gå til innhold

Elflyet Alice skal revolusjonere regionalflyene


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at fly bruker mye energi på å på å ta av. Er det noen som vet om det er en vesentlig del å drivstoffet som brukes før flyet er i luften?

Kan vi i såfall forvente løsninger a la katapulter, trekkvogner eller skjøteledninger for å tilføre energi fra bakken og spare batterivekt?

 

Genial idè!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næppe en god løsning.

Her er en bedre kombi løsning.

https://www.tu.no/artikler/vil-ha-kortdistanse-flytrafikk-over-pa-hydrogen/396172

Den løysinga er ikkje betre på nokon måte, og lukke til med å prøve å få med ein passasjer på eit hydrogenfly.

 

Tilsvarende el-fly Avinor fløy med styrtede ned, fandt man årsaken til el-fly styrtet ?

 

Eg veit ikkje, men det var vistnok ein veldig uerfaren pilot. Det skjer dessverre ulukker med mikrofly heile tida, sjølv med ganske erfarne pilotar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke lade-tiden også være interessant? Eller satser man på å skifte hele batteripakken? Eller overså jeg den informasjonen?

Batterier kan lades ofte ved inntil 2C (altså Effekt i kW = 2 ganger kapasiteten i kWh). Dvs. 1,8 MW toppeffekt i dette tilfellet. Reell ladetid med tanke på lavere ladehastighet når batteriet nærmer seg fult vil antagelig bli rundt 1 time for 0-100%. Reservemarginen settes vel til rundt 25% så du kan regne at batteriet lades fra et sted over 25 til 100% hver gang. Kanskje 45 minutter.

Lenke til kommentar

Hvis dette skal være i nærheten av å være riktig brukes det her en veldig rar definisjon av begrepet "takeoff". En takeoff varer ikke akkurat spesielt lenge. Hvis vi skal bruke en ganske raus definisjon der man tar tiden fra man setter motorene i takeoff-posisjon og til man tar inn landingshjul går det stort sett ikke noe mer enn under 1 minutt. En flymotor brenner såklart en del mer drivstoff på takeoff-power enn i marsjhøyde, men det er snakk om noen få ganger mer, ikke hundrevis av mange ganger så mye.

 

Inkluderer man hele turen opp til marsjhøyde er vi nok noe nærmere sannheten.

 

Forøvrig finnes det overhodet ingen sjans for at dette flyet er klart til bruk i 2021. Det vet nok de som skal lage det selv også, men i flybransjen mangler det ikke akkurat på idiotisk urealistiske spådommer rundt komersielle el-fly akkurat.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Hvis dette skal være i nærheten av å være riktig brukes det her en veldig rar definisjon av begrepet "takeoff". En takeoff varer ikke akkurat spesielt lenge. Hvis vi skal bruke en ganske raus definisjon der man tar tiden fra man setter motorene i takeoff-posisjon og til man tar inn landingshjul går det stort sett ikke noe mer enn under 1 minutt. En flymotor brenner såklart en del mer drivstoff på takeoff-power enn i marsjhøyde, men det er snakk om noen få ganger mer, ikke hundrevis av mange ganger så mye.

 

Inkluderer man hele turen opp til marsjhøyde er vi nok noe nærmere sannheten.

 

Forøvrig finnes det overhodet ingen sjans for at dette flyet er klart til bruk i 2021. Det vet nok de som skal lage det selv også, men i flybransjen mangler det ikke akkurat på idiotisk urealistiske spådommer rundt komersielle el-fly akkurat.

Hvordan et fly skal klare å brenne 25% av fuelen bortover rullebanen høres helt vilt ut. Om de hadde dumpet fuel samtidig hadde de ikke klart det. Har inntrykk av at de ikke bruker full effekt ved takeoff i de siste åra. De øker ofte pådrag etter å ha fløyet noen minutter. Trodde det var pga støy.

 

Eller så er nok el fly noe som kommer. Mangen flyplasser ruster opp elforsyning med store aggregat i sydlige land.

 

Det vil kreve mange megawatt om mange fly skal lades. Besparelsene blir nok mindre enn i bilverden både pga høy virkningsgrad på dagens flymotorer og ingen avgift på fuel. De beste flyene bruker 0,018liter PR setekm. Det er ca 180watt PR setekm. Betaler de 5kr PR liter blir dette ca 9 øre PR passasjer km i fuel. Koster strømmen en kr PR kWh og elflyet bruker 100wt PR pass km, blir prisen omtrent det samme. Selvfølgelig ikke helt relevant å sammenligne et 9 seters fly med et 150seters men det viser at økonomien blir vanskeligere enn i bilbransjen. Kan de lade flyene med overskuddskraft blir det billigere.

 

Kostnad ved å bytte batterier var en vesentlig del av bildet. Dagens jetmotorer går vel minst 10 000timer mellom overhaling.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Forøvrig finnes det overhodet ingen sjans for at dette flyet er klart til bruk i 2021. Det vet nok de som skal lage det selv også, men i flybransjen mangler det ikke akkurat på idiotisk urealistiske spådommer rundt komersielle el-fly akkurat.

 

De starter ikke utviklingen nå. De har holdt på i mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De starter ikke utviklingen nå. De har holdt på i mange år.

Det hjelper ikke stort når det er snakk om såpass uprøvd teknologi. Jeg blir ikke forundret om de får startet med testflygninger i løpet av et par år, men ferdig sertifisert i kommersiell trafikk? Det skjer ikke. Luftfartsmydighetene er strenge, og rubbel og bit av komponenter skal testes og sertifiseres nøye for kommersielt bruk. Det tar lang tid.

 

Når det gjelder større passasjerfly med el-drift vil vi neppe se det på flere tiår. Utviklingen går tregt, som den jo også bør pga sikkerheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...