Gå til innhold

Verdens energiforbruk og CO2-utslipp akselererte i 2018


Anbefalte innlegg

Unnskyld, men jeg leser mange, nesten alle, kommentarer som fullstendig virkelighetsfjerne.

Tar bare det helt vesentlige, i Afrika mangler 2/3 av befolkningen elektrisitet. Dvs. forsyning fra e-verk. Det er ca. 700 000 000 mennesker.

FN spår at befolkningen i Afrika øker fra 1.2 milliarder nå til 4.4 milliarder i 2100. Dvs. det vil komme 3.2 milliarder mennesker flere.

Enkel matematikk sier da at de 700 000 000 + 3.2 milliarder = 3.9 milliarder nye strømbrukere trenger litt mer energi, hvor hentes det fra?

Av at vesten senker sitt forbruk? Det vil i 2100 være 6 afrikanere på hver europeer, og Europa og USA vil være en minoritet på ca. 10 % i verden med 11.2 milliarder mennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.
Var det i Resett du såg dette? Gje meg ei lenkje.

 

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/flygskam-anti-flying-flight-shaming-sweden-greta-thornberg-environment-air-travel-train-brag-a8945196.html

Resett leser jeg ikke, mulig du henter inspirasjon derfra.

Her er link: https://tv.nrk.no/serie/debatten/201903/NNFA51031419/avspiller

Kos deg !

Eit fleirtal hadde teke fly på ferie i fjor og alle hadde dårleg samvit for det. Omlag halvparten hadde vorte køyrt til trening, skule eller vener i staden for å ta kollektivt, sykle eller gå siste månad. Det er ikkje so verst. (Spesielt sidan mange sikkert har foreldre med elbil, som forureinar mindre enn bussen.) Kvar snakkar dei om månadlege helgeturar til New York? Det er b]veldig[/b] stor skilnad på å verte dregne med av foreldrene på ferie til Legoland i fjor og din påstand om månadlege turar til New York.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.
Var det i Resett du såg dette? Gje meg ei lenkje.

 

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/flygskam-anti-flying-flight-shaming-sweden-greta-thornberg-environment-air-travel-train-brag-a8945196.html

Resett leser jeg ikke, mulig du henter inspirasjon derfra.

Her er link: https://tv.nrk.no/serie/debatten/201903/NNFA51031419/avspiller

Kos deg !

Eit fleirtal hadde teke fly på ferie i fjor og alle hadde dårleg samvit for det. Omlag halvparten hadde vorte køyrt til trening, skule eller vener i staden for å ta kollektivt, sykle eller gå siste månad. Det er ikkje so verst. (Spesielt sidan mange sikkert har foreldre med elbil, som forureinar mindre enn bussen.) Kvar snakkar dei om månadlege helgeturar til New York? Det er b]veldig[/b] stor skilnad på å verte dregne med av foreldrene på ferie til Legoland i fjor og din påstand om månadlege turar til New York.

Månedlige helgeturer til New York var en spissformulering selvfølgelig. Det skjønte du.

Dette handler om flygingen som øker kraftig år for år. Bare tanken på å ta en helgetur til New York (ingen spissformulering) er jo absurd hvis man faktisk bryr seg om klima. Det virket ikke som noen av barna som snakket var villige til å fly mindre selv. De ble nesten forrurettet da spørsmålet ble stilt. Da blir det jo meningsløst å snakke om biff !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tar bare det helt vesentlige, i Afrika mangler 2/3 av befolkningen elektrisitet. Dvs. forsyning fra e-verk. Det er ca. 700 000 000 mennesker.

FN spår at befolkningen i Afrika øker fra 1.2 milliarder nå til 4.4 milliarder i 2100. Dvs. det vil komme 3.2 milliarder mennesker flere.

Enkel matematikk sier da at de 700 000 000 + 3.2 milliarder = 3.9 milliarder nye strømbrukere trenger litt mer energi, hvor hentes det fra?

Av at vesten senker sitt forbruk? Det vil i 2100 være 6 afrikanere på hver europeer, og Europa og USA vil være en minoritet på ca. 10 % i verden med 11.2 milliarder mennesker.

 

Afrika stod for 3,3% av verdas energiforbruk i 2018, og vekstraten var akkurat den same som for verda totalt. Det er nok grunnen til at det er lite fokus på Afrika.

 

I Afrika auka produksjonen av vasskraft 6,6% i fjor og annan fornybar energi med 18,5%. Oljeforbruket gjekk ned med 0,1%, medan gass steig 6,6% og kol 3,9%. Ikkje veldig avskrekkande, eigentleg. Ser vi vekk frå Egypt, Marokko og Sør-Afrika, brukar heile Afrika mindre kol enn Nederland. Afrika har fleire store olje- og gassprodusentar, og det er stort sett dei landa som har noko infrastruktur å snakke om. Når andre land på kontinentet skal utvide sin energiproduksjon, ser det ut til at dei heller vel fornybar energi og vasskraft. Då gjer dei seg samstundes mindre avhengige av energiimport, som utgjer ein stor del av budsjetta til mange afrikanske land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er spesielt bekymringsfullt at verdens forbruk av kull og olje fremdeles øker.

 

Vil tro at det er nødvendig å satse på en miks av havvind, sol og fjerdegenerasjons kjernekraft.

 

Hver av disse kan i prinsippet dekke all energiforsyning alene, men hvem av dem som er mest akseptabel ut fra miljømessige og økonomiske betrakninger er umulig å overskue før man har utviklet teknologiene i større skala.

Når flesteparten av mennesker i verden er under stor utvikling så overasker det meg ikke i det hele tatt. India, Kina, mye av Asia generelt. Afrika skjer det også en del utvikling.

 

Rike vesten blir en mindre og mindre del av kaken. Men det er da rike vesten som må utvikle alternativer.

 

Derfor syntes jeg det er rart vi ikke går etter fusjon mer enn det vi gjør. Det er såå nærme.

 

Og hadde en nasjon eller flere nasjoner spyttet penger på dette, så er jeg sikker på vi kunne løst det ganske kjapt.

 

Se hvor fort de tok en teori til et våpen med manhattan projektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stikk motsatt av sannheten til og med FRP tror på global oppvarming "les partiprogrammet deres", problemet er at hvis de tar de nødvendige skritt for å redusere energiforbruket ville det blitt opptøyer og man ville begynt å slåss for en bunt gulerøtter.

 

Vi som forbrukere må godta at det blir meget vanskelige kår fremover og begynne å forbruke mindre av det totale energiforbruket vi forbruker ved og ikke bruke/kjøpe bil eller bruke bil kun de få gangene det er absolutt nødvendig, ikke handle tull fra eBay, ha mindre mengde klær og reparere/bruke de lengre før de kastes, bedre kostholdt, kortreiste produkter, fjerne "forhåndsbestemt levetid", skaffe en jobb nærmere bolig eller flytte nærmere jobben, etc.

Jeg snakker om politikken globalt. Dette er et globalt problem, ikke kun FRP. Og dessuten, lest partiprogrammet dems, og Klima er omtrent bare en fotnote i hele dokumentet, der de mest snakker om økonomi. De tar ikke opp klima som et reelt problem som må løses. De bruker 10 setninger på å si *ingenting* Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tar bare det helt vesentlige, i Afrika mangler 2/3 av befolkningen elektrisitet. Dvs. forsyning fra e-verk. Det er ca. 700 000 000 mennesker.

FN spår at befolkningen i Afrika øker fra 1.2 milliarder nå til 4.4 milliarder i 2100. Dvs. det vil komme 3.2 milliarder mennesker flere.

Enkel matematikk sier da at de 700 000 000 + 3.2 milliarder = 3.9 milliarder nye strømbrukere trenger litt mer energi, hvor hentes det fra?

Av at vesten senker sitt forbruk? Det vil i 2100 være 6 afrikanere på hver europeer, og Europa og USA vil være en minoritet på ca. 10 % i verden med 11.2 milliarder mennesker.

 

Afrika stod for 3,3% av verdas energiforbruk i 2018, og vekstraten var akkurat den same som for verda totalt. Det er nok grunnen til at det er lite fokus på Afrika.

 

I Afrika auka produksjonen av vasskraft 6,6% i fjor og annan fornybar energi med 18,5%. Oljeforbruket gjekk ned med 0,1%, medan gass steig 6,6% og kol 3,9%. Ikkje veldig avskrekkande, eigentleg. Ser vi vekk frå Egypt, Marokko og Sør-Afrika, brukar heile Afrika mindre kol enn Nederland. Afrika har fleire store olje- og gassprodusentar, og det er stort sett dei landa som har noko infrastruktur å snakke om. Når andre land på kontinentet skal utvide sin energiproduksjon, ser det ut til at dei heller vel fornybar energi og vasskraft. Då gjer dei seg samstundes mindre avhengige av energiimport, som utgjer ein stor del av budsjetta til mange afrikanske land.

Det er fortsatt snakk om nesten fire milliarder nye mennesker som må få strøm, det er fortsatt snakk om nesten 6 ganger hele Europas befolkning.

Og det er ikke hva de bruker nå, men hva de kommer til å bruke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg snakker om politikken globalt. Dette er et globalt problem, ikke kun FRP. Og dessuten, lest partiprogrammet dems, og Klima er omtrent bare en fotnote i hele dokumentet, der de mest snakker om økonomi. De tar ikke opp klima som et reelt problem som må løses. De bruker 10 setninger på å si *ingenting*

FRP var da ikke hovedpoenget med mitt innlegg :)

Lenke til kommentar

Unnskyld, men jeg leser mange, nesten alle, kommentarer som fullstendig virkelighetsfjerne.

Tar bare det helt vesentlige, i Afrika mangler 2/3 av befolkningen elektrisitet. Dvs. forsyning fra e-verk. Det er ca. 700 000 000 mennesker.

FN spår at befolkningen i Afrika øker fra 1.2 milliarder nå til 4.4 milliarder i 2100. Dvs. det vil komme 3.2 milliarder mennesker flere.

Enkel matematikk sier da at de 700 000 000 + 3.2 milliarder = 3.9 milliarder nye strømbrukere trenger litt mer energi, hvor hentes det fra?

Av at vesten senker sitt forbruk? Det vil i 2100 være 6 afrikanere på hver europeer, og Europa og USA vil være en minoritet på ca. 10 % i verden med 11.2 milliarder mennesker.

 

Veldig godt innlegg! Har faktisk tenkt mye på det samme de senere år. Helt utrolig at el-forsyningsgraden fremdeles er så lav på dette kontinentet. Nå ser jeg av rapporten at Norge fremdeles produserer mer energi fra vannkraft enn hele Afrika samlet! Man kan vel saktens spørre seg hva alle de 1000 mrd (antagelig mer) i vestlig uhjelp til kontinentet egentlig går til. Hadde det ikke, på alle måter, vært et fornuftig prosjekt å gjøre noe med dette? Gi de mest mulig grønn energi fra bunnen av, slik at de ihvertfall slipper den uhyre vanskelige overgangen vi i vesten må igjennom de neste 50 år. Og velstand, trygghet og orden er som kjent det beste midlet for å stoppe en for stor befolkningsvekst, det har vi vel lært fra Rosling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...