Gå til innhold

Verdens energiforbruk og CO2-utslipp akselererte i 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er spesielt bekymringsfullt at verdens forbruk av kull og olje fremdeles øker.

 

Vil tro at det er nødvendig å satse på en miks av havvind, sol og fjerdegenerasjons kjernekraft.

 

Hver av disse kan i prinsippet dekke all energiforsyning alene, men hvem av dem som er mest akseptabel ut fra miljømessige og økonomiske betrakninger er umulig å overskue før man har utviklet teknologiene i større skala.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelper ikke når vi har politikere verden over som ikke tror på vitenskap og som sier at global oppvarming er "bare tull". Måtte barna av fremtiden tilgi oss. Det er de som får regninga for dette her  :hm:

 

Folk (ikke alle) er så egoistiske og faglig svake at fakta enten overser eller at man ikke forstår dem. Hva angår politikere - dem kan drite og dra. De er omgitt av kunnskap men velger å spille spillet enn å gjennomføre. Slutt med fokus på piss saker som bompenger og skattelette, sett inn absurde summer i forskning og innovasjon tross usikre prognoser og utfall. Generelt, hold kjeft og arbeid!

"Ja men hva med økonomisk vekst og skattelette og og ..." NEI! Du, dine likesinnede og eksponentielle vekstkurver har hatt deres tid, nå er det på tide med annet fokus og litt idealisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når våre løsninger innbefatter å øke eletrisk energiforbruk så må vi ikke bli forundret over økt produksjon av el kraft.

 

Billig sol og vind energi installeres i mange land. Dette gjør at folk kjøper utstyr som bruker strøm. Dette må forsynes om natten og på dager uten sol og vind. Det er jo kjempe kynisk men hadde man latt vert å bygge ut hadde disse områdene ikke hatt strøm og de hadde heller ikke hatt vaskemaskiner og aircondisjon. Billig strøm gir økt konsum og marked. Det burde ikke overraske noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hjelper ikke når vi har politikere verden over som ikke tror på vitenskap og som sier at global oppvarming er "bare tull". Måtte barna av fremtiden tilgi oss. Det er de som får regninga for dette her  :hm:

Det er stikk motsatt av sannheten til og med FRP tror på global oppvarming "les partiprogrammet deres", problemet er at hvis de tar de nødvendige skritt for å redusere energiforbruket ville det blitt opptøyer og man ville begynt å slåss for en bunt gulerøtter.

 

Vi som forbrukere må godta at det blir meget vanskelige kår fremover og begynne å forbruke mindre av det totale energiforbruket vi forbruker ved og ikke bruke/kjøpe bil eller bruke bil kun de få gangene det er absolutt nødvendig, ikke handle tull fra eBay, ha mindre mengde klær og reparere/bruke de lengre før de kastes, bedre kostholdt, kortreiste produkter, fjerne  "forhåndsbestemt levetid", skaffe en jobb nærmere bolig eller flytte nærmere jobben, etc.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er spesielt bekymringsfullt at verdens forbruk av kull og olje fremdeles øker.

 

Men er dette en relativ eller absolutt økning? At det fortsatt bygges kullkraft finner jeg ikke ubegripelig. Om vårt stadig økende energibehov blir dekket av større og større andeler fossil kraft så er det på en annen side ganske krise.

 

Moderatormelding

Off-topic blir fjernet. CO2 og klimaendringer kan diskuteres i kontekst av satsing på fossil kraft, men dette er heller ikke tråden for å diskutere om hvorvidt drivhuseffekten er en sannhet eller hvordan drivhuseffekten fungerer. Andre emner er velkommen her.

 

Tilbakemelding tas på PM

 

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva vi gjør i Norge vil CO2-utslippene etter alt å dømme fortsette å øke. Blir spennende å se om dommedagsprofetene i FNs klimapanel får rett, men jeg trøster meg med at de har tatt feil i 30 år. Synes vil heller skal glede oss over mer mat og mindre ørken, for CO2 øker planteveksten betydelig og minsker behovet for vann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har det jo blitt veldig inn med økonomiske sanksjoner fra USA sin side hver gang noen gjør noe de ikke liker. Kanskje på tide å innføre økonomiske sanksjoner mot USA (og andre) for å grise til verden?

Sanksjoner mot USA, Russland, Afrika og Asia/Kina samt noen europeiske land, hvordan i allverden skal resten av Europa overleve uten matvarer fra de landene ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sanksjoner mot USA, Russland, Afrika og Asia/Kina samt noen europeiske land, hvordan i allverden skal resten av Europa overleve uten matvarer fra de landene ?

Det er jo ikke snakk om å forby import fra disse landene. Vi legger på toll på importen, akkurat som USA, med en moralsk begrunnelse som for tiden lar seg selge i Europa. Staten får inn penger og gir norsk arbeidsliv konkurransefortrinn. Dette vil øke norsk matproduksjon til en viss grad. I tillegg til at dette vil være en beskatning befolkningen vil godta (for en periode) i motsetning til bompenger. Når alle land begynner å finne "gode" grunner til å øke tolltariffene, senkes global produksjon, og resursforbruket. Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på tollmurer fremover, og ironisk nok er det Trump som leder denne "miljøkampen".

Endret av xyzæøå
Lenke til kommentar

"Utviklingen i fjor er enda et varselsignal om at verden er på en uholdbar kurs»."

 

"Å se skriften på veggen" er et dekkende uttrykk for situasjonen.

Det er gjennom stemmeseddelen hver enkelt av oss kan bidra mest effektivt.

Greta Thunberg har fått med seg de unge, som dette angår aller mest.

Verden må over på fornybar energi!

Hvordan får vi det til?

Norge kan ta lederrollen, og si "Nok er nok" om olje og gass.

De 25 mrd. vi sparer på å slutte med leting etter olje og gass kan vi bruke på å bygge kombinasjonsanlegg for fiskeoppdrett og energiproduksjon.

25 mrd. er nok til 10 pilotanlegg og vi er i gang med det grønne skiftet.

I 2100 er det 11 mrd. mennesker i verden, så havet må brukes til matproduksjon i større grad enn i dag.

Kombinasjonen fiskeoppdrett og energiproduksjon fra vind og bølger kan derfor være et stort bidrag fra et lite land, som har skaffet seg en formue på 9000 mrd. ved å bidra til den globale oppvarmingen.

Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke når vi har politikere verden over som ikke tror på vitenskap og som sier at global oppvarming er "bare tull". Måtte barna av fremtiden tilgi oss. Det er de som får regninga for dette her  :hm:

Det er stikk motsatt av sannheten til og med FRP tror på global oppvarming "les partiprogrammet deres", problemet er at hvis de tar de nødvendige skritt for å redusere energiforbruket ville det blitt opptøyer og man ville begynt å slåss for en bunt gulerøtter.

 

Vi som forbrukere må godta at det blir meget vanskelige kår fremover og begynne å forbruke mindre av det totale energiforbruket vi forbruker ved og ikke bruke/kjøpe bil eller bruke bil kun de få gangene det er absolutt nødvendig, ikke handle tull fra eBay, ha mindre mengde klær og reparere/bruke de lengre før de kastes, bedre kostholdt, kortreiste produkter, fjerne  "forhåndsbestemt levetid", skaffe en jobb nærmere bolig eller flytte nærmere jobben, etc.

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når våre løsninger innbefatter å øke eletrisk energiforbruk så må vi ikke bli forundret over økt produksjon av el kraft.

Poenget med å gå over til elektrisk kraft, er å spare energi. Redusere det totale energiforbruket. Til dømes brukar ein elbil under 1/3 av energien ein eksosbil brukar. Ei varmepumpe sparer mykje energi framfor å varme direkte med til dømes olje.

 

Samstundes pågår eit skifte frå fossil kraftproduksjon til fornybar kraftproduksjon. No aukar begge deler, sidan energiforbruket aukar so mykje, men fornybar energi aukar klårt mest innan kraftproduksjon:

RE-share-by-country-1376x1032.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.
Var det i Resett du såg dette? Gje meg ei lenkje.

 

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/flygskam-anti-flying-flight-shaming-sweden-greta-thornberg-environment-air-travel-train-brag-a8945196.html

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er jo at ingen er villig til dette. Ikke engang de streikende skoleelevene er villige til å avstå fra de månedlige helgeturene til New York.

Eg forstår ikkje korleis folk kan få seg til å lyge so intenst og spreie so mykje drit om skuleelevar som streikar for framtida si. Kva er det dei har gjort deg?

 

Søk opp ordet "flyskam". Ungane nektar ikkje berre å fly sjølve, dei held foreldrene sine på bakken òg.

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.
Var det i Resett du såg dette? Gje meg ei lenkje.

 

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/flygskam-anti-flying-flight-shaming-sweden-greta-thornberg-environment-air-travel-train-brag-a8945196.html

Resett leser jeg ikke, mulig du henter inspirasjon derfra.

Her er link: https://tv.nrk.no/serie/debatten/201903/NNFA51031419/avspiller

Kos deg !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det du som lyver Sturle. Sist jeg så et panel med idealistisk skoleungdom var det svært få om noen som var villige til å forsake noe velstand personlig. De snakket kun om at oljeutvinningen måtte stoppe, og at politikerne måtte skape bedre rammebetingelser for dem.

Hvor stor andel av norsk skoleungdom tar månedlige helgeturer til New York?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...