Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til elektrisk gressklipper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De vanligste variantene av elektriske gressklippere:

- Kabeldrevne som du skyver, koster typisk fra 1000 kr

- Batteridrevne som du skyver, koster typisk fra 3000 kr

- Batteridrevne som du sitter på, koster typisk fra 20 000 kr

- Batteridrevne robotgressklippere, koster typisk fra 5000 kr

 

Hvor mange kvadratmeter plen har du? Har du utvendige stikkontakter?

 

Du sier helst ikke oppsamler. Det krever at du klipper ofte. Kanskje hver 3. dag eller noe sånt. Passer det for deg og dine ferieplaner?

Lenke til kommentar

Ja, sorry. Ca 120kvm tipper jeg.

Til så liten plen hadde jeg faktisk gått for en manuell en. Hvorfor? Fordi små plener indikerer små hus med begrenset bodplass. Manuelle tar liten plass. Det er heller ikke store bryet å klippe 120 kvadrat manuelt. Går du 0,5 meter per sekund og den klipper 33cm bredde så er du ferdig på 120/(0,33*0,5*60) = 12 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg har fjordårets modell av den der. Kan se ut som kosmetiske forskjeller på batteridekslet og håndtaket, ellers likt. Den fungerer greit her i hvert fall. Ca 250 kvadrat plen. Med 4-7 dager gammelt gress varer batteriet hele plenen. Med 2 uker gammelt gress etter ferien måtte jeg hurtiglade det ca 1 time for å bli ferdig. Det er med det medfølgende 40V 2Ah batteriet og den like medfølgende hurtigladeren.

 

Den klipperen er relativt stillegående (en helt annen verden enn bensinklipper), justerbar i høyden, har avtakbar oppsamler og er som du ser ganske så dominert av plast.

Lenke til kommentar

Her er gressklippere med ledning, noe jeg er litt skeptisk til da det er travelt å drasse på en ledning:

https://classic.prisjakt.no/category.php?b=s341871922&o=produkt_pris_inkmoms

 

Og her med batteri-drift (batteri er ikke inkludert på alle):

https://classic.prisjakt.no/category.php?b=s341871982&o=produkt_pris_inkmoms

 

Ser at prisjakt har mest nettbutikker, men jeg vil anbefale å sjekke i butikker.

Klipperen bør har bioklipp om du skal bruke den uten oppsamler.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Du sier helst ikke oppsamler. Det krever at du klipper ofte. Kanskje hver 3. dag eller noe sånt. Passer det for deg og dine ferieplaner?

 

Klippe plenen hver 3. dag, det er vel litt overdrevet?

 

Har Bosch Rotak elektrisk klipper med bioklipp (kjører altså uten oppsamler), og den funker meget bra. Klipper en gang hver 7-14 dag, alt ettersom.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en med ledning før. Det er litt stress, men kommer an på plassering av stikkontakt, busker og hvordan formen på plenen er.

 

Følg med på Finn. Det er overraskende mange som kvitter seg med fult brukbare klippere for å hive seg på siste mote og over hekken-samtaleemne: robotgressklippere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva med robotklipper? Jeg har ca halve størrelsen av din plen, men valgte robot. Det er mulig å kjøpe billige modeller på såpass små plener som vi har, spesielt om den er relativt flat også. Vi betalte rett over 4000,- med 20%-tilbud på Clas Ohlson og er storfornøyde. Opptar veldig liten plass.

Lenke til kommentar

Sett en stang i midten med ledning på swivel :p

EDIT: Kjøp en med batteri. Det skal jeg også nå. Har en liten plen, men fint med en som er oppladbar så jeg kan låne den bort også, brodern har langt i fra husveggen til plenen sin, som gjør det ugunstig med ledning. Hadde kikket på Bosch Rotak 37 LI   :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...