Gå til innhold

Google Stadia kommer i november til 99 kroner i måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår det slik at det kun er videostrømmen man får, sender fra seg kontrollsignaler og hvem vet hva, og at Google opererer tjenerne.

 

Strømming av spill har alt for stor forsinkelse til at prosesseringen kan skje utenfor hjemmet. Uansett teknologi.

 

Det er en grunn til at folk investerer i raske skjermer og at de ønsker 100+ fps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forstår det slik at det kun er videostrømmen man får, sender fra seg kontrollsignaler og hvem vet hva, og at Google opererer tjenerne.

 

Strømming av spill har alt for stor forsinkelse til at prosesseringen kan skje utenfor hjemmet. Uansett teknologi.

 

Det er en grunn til at folk investerer i raske skjermer og at de ønsker 100+ fps.

Har streamet GTA V hjemmefra til hytten, da har jeg hatt 12-30ms input lag, full HD 60fps på 30mbit/s. Det gir absolutt god opplevelse hvor både stasjonære hjemme og laptopen på hytta var på wifi.

 

Hardcore online CS blir det verre med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se. Grunnen til at onlive feilet er jo fordi de ikke har infrastrukturen.

 

Google har mange datasenter. Også nært oss. Så muligens kan dette være en bra ting.

 

Spilling hjemme blir nok dog fortsatt på PC. Men å spille AAA titler on the go. Er jo spennende i hvert fall nå som fri data er en greie. Og 4G er så lynraskt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Strømming av spill har alt for stor forsinkelse til at prosesseringen kan skje utenfor hjemmet. Uansett teknologi.



Enig, hvor mye forsinkelse(latency) blir det på Stadia?
Rart ikke artikkelforfatter har nevn dette, som er viktigst av alt? (unntak Kabal kortspill etc)
Ikke særlig gøy å trykke på "joysticken" for så og vente i 1,78 sekunder på respons? Endret av JacknJoey
Lenke til kommentar

Dette kan jo være et godt alternativ for dem som ønsker å erstatte/slutte med stadige konsollkjøp eller oppgradering av PC komponenter. Selv ønsker jeg å ha en egen spill PC fordi jeg også gjør andre ting enn å bare spille, men man kan jo spare en del på å ikke investere i et nytt skjermkort fra nvidia til 5000 kr eller mer annenhvert år. Spesielt når Stadia ruller ut 8k@60p kvalitet.

Lenke til kommentar

 

 

Enig, hvor mye forsinkelse(latency) blir det på Stadia?

Rart ikke artikkelforfatter har nevn dette, som er viktigst av alt? (unntak Kabal kortspill etc)

Ikke særlig gøy å trykke på "joysticken" for så og vente i 1,78 sekunder på respons?

 

Digital Foundry målte input lag til å være identisk med å spille på en XBOX One X. Så om du kan spille på konsoll, så kan du spille på Stadia. Jeg er mer bekymret for komprimerings induserte bildefeil i stream'en. På demoene jeg har sett på YouTube, så er det tydelig hvilken side som har vært Stadia på side-by-side sammenlikninger... 

Lenke til kommentar

Strømming av spill har alt for stor forsinkelse til at prosesseringen kan skje utenfor hjemmet. Uansett teknologi.

 

Det er en grunn til at folk investerer i raske skjermer og at de ønsker 100+ fps.

Nå tror jeg ikke denne boksen fra Google er løsningen for folk som vet bedre…

Lenke til kommentar

Bestilte meg en "Founders Edition". :)

 

Som kewell79 sier så blir det litt som å se på enten kontrolleren, eller Chromecast Ultra'en som til halv pris. Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg en ekstra Chromecast Ultra uansett, og kontrolleren kan nok brukes med PC om man ikke gidder fortsette med Stadia etter prøveperioden. Så jeg ser ikke på det som noe tap om det ikke faller i smak.

 

Men når det er sagt, så virker det litt DOA på meg dette her. Jeg tror folk forventet noe mer liknende XBox's Game Pass, der man tross alt får over 100 spill man kan kose seg med, og gjerne for en vesentlig billigere penge. Skal dette bli noen suksess, så tror jeg de må finne en måte å utnytte de unike mulighetene de har gjennom Googles infrastruktur for tjenesten. Slik at man blir tilbudt noe som er unikt. Uten det, så er det bare en console fri console. :p

 

Nja..Man kan jo ikke bare begynne å gi bort spill. Husk at game pass rullerer på utvalget.

 

Stadia er mer sammenlignbart med Xbox Live eller PSNow der man får enkelte gratis spill og rabatter ved kjøp.

Det blir interessant å se hvor mye spill faktisk blir priset. Stadia vil koste 1200kr i året som vil gi deg enkelte gratis spill, rabatter ved kjøp samt det å slippe å tenke på hardware eller oppgraderinger.

 

Casual gamers er en stor målgruppe

Lenke til kommentar

Stadia finner sikkert si målgruppe, men spillstrømming er ikkje for meg. Elles synast Stadia som ei nokså dyr form for spilling. Tek ikkje lang tid før man har brukt like mykje penger som det koster med ein konsoll + PS+/XLG. Fekk forresten snopa meg PS+ til 299 pr 12mnd. :)

Lenke til kommentar

 Elles synast Stadia som ei nokså dyr form for spilling. Tek ikkje lang tid før man har brukt like mykje penger som det koster med ein konsoll + PS+/XLG. 

 

Nåvel, kan være greit å tenke på at for de 1200 Kr i året (muligens mindre om man får rabatt ved å kjøpe 3, 6 ,12 mnd. av gangen) får man en "konsoll" som klarer 4K@60fps, og det er det faktisk ingen andre konsoller som tilbyr. Til og med X1X med sine ~6TFLOP gir bare unntaksvis 60 fps i 4K. Så man må nesten betale for Stadia i ~3 år før man kommer opp i kostnaden til en X1X/Ps4pro. Forskjellen er jo åpenbart da i at man etter de 3 årene sitter igjen med en fysisk konsoll, i motsetning til Stadia. Men på den andre siden er det ingen som kan tvinge en til å ha Stadia abonnement hele året. Og kjøper du et spill til stadia, kan du alltids gratis få det streamet til deg i 1080p@30 60fps (i know, 30 fps  :sick: ), men gratis altså. Om man ikke "må" ha 4K@60fps, så er Stadia en gratis 1080p@30 60fps "konsoll". Og Google har sagt at 4K tier'en skal oppgraderes til 8K med tiden, så det kan jo forskyve 4K enten ned i pris, eller til og med ned til gratis tier'en "Basic" der vi har 1080p@30 60fps i dag...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg, men nettet mitt og til nærmeste Google server er det 16ms. Skjermen min har responstid på 5ms. Så hvem mener at 16 ganger 2 liksom kan måle seg med respons rett fra fastvare?

 

Ikke noe casual gamers legger merke til? Tjaa, jeg er ikke noe særlig proff jeg, men legger fort merke til dårlig respons. Jeg forstår at de som ikke spiller noe konkurranse og forholder seg til dårlige TVer med høy responstid vil synes dette er helt OK i forhold.

 

Er dere de samme personene som mener at en Android mobil kan brukes for å lage MIDI-musikk? Dette stemmer ikke, Android har høy responstid på lyd ettersom de kjører en virtuell maskin og ikke rett på fastvaren, slik Apple gjør, og derfor Apple har vunnet i en årrekke når det kommer til artister ...

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg, men nettet mitt og til nærmeste Google server er det 16ms. Skjermen min har responstid på 5ms. Så hvem mener at 16 ganger 2 liksom kan måle seg med respons rett fra fastvare?

 

Ikke noe casual gamers legger merke til? Tjaa, jeg er ikke noe særlig proff jeg, men legger fort merke til dårlig respons. Jeg forstår at de som ikke spiller noe konkurranse og forholder seg til dårlige TVer med høy responstid vil synes dette er helt OK i forhold.

 

Er dere de samme personene som mener at en Android mobil kan brukes for å lage MIDI-musikk? Dette stemmer ikke, Android har høy responstid på lyd ettersom de kjører en virtuell maskin og ikke rett på fastvaren, slik Apple gjør, og derfor Apple har vunnet i en årrekke når det kommer til artister ...

 

Jeg aner ikke hva MIDI har med noe av dette å gjøre, og ikke skjønner jeg hva 16 ganger 2 er for noe relatert til heller?

 

Men uansett, det er et par hundre millioner mennesker i verden som spiller på konsoller, så det er åpenbart ikke bare mulig, men til og med mulig å trives med. ;)

 

Nå, de fleste spillene på konsoll kjører på 30 fps. Og for disse spillene må hver frame bli ferdig rendret i løpet av 33,3 ms, eller sagt på en annen måte; innen 2 skjermoppdateringer på 16,7 ms hver. Forestill deg at Googles server kan kjøre spillet dobbelt så raskt, og er ferdig med en frame i løpet av under 16,7ms, og deretter sender den til skjermen din innen 16,7 ms til. Summen vil jo da være omtrent identisk med de 33,3 ms man får om man spiller på lokal HW. Det blir omtrent det samme rett og slett.

 

Et av Googles smarte triks med Stadia, er at kontrolleren demmes ikke trenger være koplet til lokal HW, utenom routeren selvfølgelig, og dermed i stedet direkte til serverne deres over WiFi/Internet. Så ikke bare raskere fordi WiFi er kjappere enn BT, men også at de kutter et ledd som man tidligere hadde i streaming løsninger, der man sendte trådløse signaler fra kontroller til lokal HW først, og så sendte kontroller kommandoene fra streaming HW'en over WiFi eller kablet Ethernet til serveren over Internet.

 

Ellers kan du jo prøve å sjekke din egen reaksjonstid her, og deretter tenke litt på om du tror +/- 10 - 20 ms virkelig vil ha så mye å si for de aller fleste, som tross alt har 200 ms eller lenger reaksjonstid selv...

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva MIDI har med noe av dette å gjøre, og ikke skjønner jeg hva 16 ganger 2 er for noe relatert til heller?

 

Men uansett, det er et par hundre millioner mennesker i verden som spiller på konsoller, så det er åpenbart ikke bare mulig, men til og med mulig å trives med. ;)

 

Nå, de fleste spillene på konsoll kjører på 30 fps. Og for disse spillene må hver frame bli ferdig rendret i løpet av 33,3 ms, eller sagt på en annen måte; innen 2 skjermoppdateringer på 16,7 ms hver. Forestill deg at Googles server kan kjøre spillet dobbelt så raskt, og er ferdig med en frame i løpet av under 16,7ms, og deretter sender den til skjermen din innen 16,7 ms til. Summen vil jo da være omtrent identisk med de 33,3 ms man får om man spiller på lokal HW. Det blir omtrent det samme rett og slett.

 

Et av Googles smarte triks med Stadia, er at kontrolleren demmes ikke trenger være koplet til lokal HW, utenom routeren selvfølgelig, og dermed i stedet direkte til serverne deres over WiFi/Internet. Så ikke bare raskere fordi WiFi er kjappere enn BT, men også at de kutter et ledd som man tidligere hadde i streaming løsninger, der man sendte trådløse signaler fra kontroller til lokal HW først, og så sendte kontroller kommandoene fra streaming HW'en over WiFi eller kablet Ethernet til serveren over Internet.

 

Ellers kan du jo prøve å sjekke din egen reaksjonstid her, og deretter tenke litt på om du tror +/- 10 - 20 ms virkelig vil ha så mye å si for de aller fleste, som tross alt har 200 ms eller lenger reaksjonstid selv...

 

Jeg skrev den litt "raskt og dårlig". Det var bare en sammenligning med hva man legger merke til av delay dersom man driver med musikk og ting ikke har så liten som mulig responstid. Med de tallene tenkte jeg på ms input lag i forhold til at du faktisk er nødt til å sende hva slags interaksjon du foretar deg med håndkontrollen til deres servere først, for så å få den sendt tilbake til deg. Dette øker jo både input og output lag betraktelig, blant annet med tanke på distansen mellom server og klient. Jeg har en formening om at de ikke vil kunne ha slike servere i hvert land, og at dette kan nå så mye som 60ms en tur type Irland og 60ms tilbake, og det vil fort ha mye å si. Men det nevnte jeg ikke her. Det kan jo hende de klarer minimum det tallet du sikter etter dersom de setter opp mange nye servere for å satse i mange land rundt om i verden. Bruker Irland som eksempel fordi mange selskaper har valgt å ha sine europeiske datasentere der.

 

Men jeg forstår at det kan være mulig å gjennomføre noe slikt dersom de har veldig gode servere som klarer å håndtere dette.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...