Gå til innhold

Skattemelding Enkeltmannsforetak uten Inntekt


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Opprettet i fjor et enkeltmannsforetak (ENK) som ikke ble tatt i brukt pga. ny jobb. Det har med andre ord vært "sovende" ENK med null omsetning/inntekt, men siden det er registrert skal jeg allikevel levere Skattemelding for næringsdrivende (RF-1030) innen 30 mai. Er det noen som vet hvilke felter / poster som skal fylles ut i skattemeldingen forbindelse med ENK så lenge man ikke har hatt noen inntekter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker om det har vært noen regelendringer, men har selv hatt ett sovende ENK. (Ble oppløst i 2018) jeg fikk vite at jeg kunne bare endre til vanlig selvangivelse og sende inn dette i stedet da jeg ikke hadde noen tall å fylle inn de fleste årene... De årene jeg hadde marginal inntekt kunne jeg bare fylle ut næringsinntekt i den vanlige selvangivelsen.. (Dette etter at jeg forhørte meg med skatteetaten.)

Lenke til kommentar

Kan den ikke leveres ved å f.eks. fylle inn 0 inntekt?

 

Ja :)

 

 Det gjorte jeg også, etter jeg havnet på 0 i mitt selskap.(alt var 0 da, altså ingen aktiviteter) Og bare vanlig skattemelding i årene etterpå.

 

Men man er ikke pliktig til å levere 0 oppgaver(ingen aktiviteter) såvidt jeg vet.

 

Edit....

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Skattemelding må selvsagt fylles ut, men har du ikke drevet næringsvirksomhet kan du se bort fra næringsoppgaven:

 

 

Skatteforvaltningsforskriften:

 

§ 8-2-1. Fritak fra å levere næringsoppgave

(1) Skattepliktige er fritatt fra å levere næringsoppgave når den skattepliktige

a)   ikke driver virksomhet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skattemelding må selvsagt fylles ut, men har du ikke drevet næringsvirksomhet kan du se bort fra næringsoppgaven:

 

 

Skatteforvaltningsforskriften:

 

§ 8-2-1. Fritak fra å levere næringsoppgave

(1) Skattepliktige er fritatt fra å levere næringsoppgave når den skattepliktige

a)   ikke driver virksomhet

 

Ja dette med næringsoppgave har jeg skjønt at jeg ikke trenger å fylle ut :) Og skattemeldingen må selvfølgelig fylles....men det jeg forsøker å finne ut av er om det er noen spesifikke poster, relatert til ENK, i skattemeldingen som jeg har blitt tilsendt (RF-1030), som jeg må fylle ut i tillegg til de postene jeg normalt fyller ut / sjekker på en normal skattemelding. I så fall hvilke poster dette er og hva jeg må fylle ut dem for et ENK som har hatt 0 i inntekt.

Lenke til kommentar

Er de under denne posten at det skal fylles ut noe da kanskje?

 

attachicon.gifskatt.png

 

 

det jeg forsøker å finne ut av er om det er noen spesifikke poster, relatert til ENK, i skattemeldingen som jeg har blitt tilsendt (RF-1030), som jeg må fylle ut i tillegg til de postene jeg normalt fyller ut / sjekker på en normal skattemelding. I så fall hvilke poster dette er og hva jeg må fylle ut dem for et ENK som har hatt 0 i inntekt.

 

Fyll ut fanen som heter "Veiviser for driftsinntekter og driftskostnader" med null i inntekter og utgifter.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...