Gå til innhold

TEST: Oculus Quest


Anbefalte innlegg

 

Sorry asse, men snapdragon 835 er bare ikke kraftig nok. Ved lansering så er det en mobil cpu med seriøst dobbelt så kraftig gpu kraft på markedet.

Kraftig nok til hva?

Den kjører på 72hz istedenfor 90hz, lavere fov, all grafikk er kraftig nedskalert. Med en 855 ville konvertering vært veldig mye lettere, også for langt mer krevende spill. En 855 er kraftigere enn cpuen som sitter i Nintendo Switch, noe som tilsier at de faktisk kunne fått en Skyrim versjon i tillegg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan savne litt med Quest er noe bedre teksturer. Men friheten Quest gir er så absolutt verdt det. Lavere Hz og field of view er ikke noe problem overhode for min del. 

 

Bare det å kunne bevege seg i VR uten å tenke på kabelen eller kjenne den dra deg rett tilbake til virkeligheten er så absolutt verdt det. Og jeg vil si at en har ikke opplevd VR før en gjør det uten kabel og i et stort område en kan bevege seg helt fritt. Selv har jeg gått ut når det har vært overskyet (Quest liker ikke sol) og laget et 84 m² stort område som jeg kan bevege meg rundt i. Det er helt vilt.... 

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan savne litt med Quest er noe bedre teksturer. Men friheten Quest gir er så absolutt verdt det. Lavere Hz og field of view er ikke noe problem overhode for min del. 

 

Bare det å kunne bevege seg i VR uten å tenke på kabelen eller kjenne den dra deg rett tilbake til virkeligheten er så absolutt verdt det. Og jeg vil si at en har ikke opplevd VR før en gjør det uten kabel og i et stort område en kan bevege seg helt fritt. Selv har jeg gått ut når det har vært overskyet (Quest liker ikke sol) og laget et 84 m² stort område som jeg kan bevege meg rundt i. Det er helt vilt.... 

Lavere field of view er ikke noe jeg har merket/tenkt over, selv om jeg vet at den er litt lavere enn andre VR sett. Lavere oppdateringfrekvens merker jeg egentlig kun når jeg rister noe kjapt fremfor meg. Oppdateringsfrekvensen er bortimot den samme som på Oculus DK2 og der merket jeg heller ingen problemer, men den hadde jo heller ikke bevegelseskontrollere så kanskje ikke så rart at jeg ikke merket noe :wee:

 

Har fortsatt til gode å teste Quest på et stort utendørsområde. Men får plenty med muligheter til å teste det om noen dager når jeg tar en lengre sommerferie. Det blir faktisk en ny måte å oppleve VR for meg på, har tidligere bare tuslet noen meter i VR, alt ettersom hvor stort rommet jeg er i. Skal bli gøy å løpe! :green:

 

En annen ting som er fint med Quest er å ligge strak ut å surfe. Det at stroppen er så enkel gjør at det funger bra å hvile hodet på den. Det er overraskende behagelig å ligge slik og surfe i vei. Og touch kontrollerene er herlig til å kontrollere ting med, ypperlig til surfing! Dette er en helt annen opplevelse enn Vive kontrolleren.

 

Nå er ikke Quest det mest behagelige VR settet sånn ellers, men den trenger heller ikke være det for meg siden jeg stort sett bruker den i korte økter. Når jeg vil ha lengre økter i VR bruker jeg det mer komfortable VR settet på PCen. Vurderte tidligere å modde stroppen med Vive DAS for bedre komfort og lyd men tror jeg dropper det. Jeg liker å ligge å surfe med den for mye og så ville den ikke passe opp i det hendige etuiet jeg oppbevarer Quest med. Men for folk som synes den er litt ubehagelig så kan dette være en god ide. Ser ganske bra ut også synes jeg.

 

Jeg er stort sett veldig fornøyd med Quest! :w00t: Det blir knall å kunne vise den frem til folk i sommerferien. Dingsen selger seg selv.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det sier seg vel selv, maskinkraften i disse kan ikke sammenlignes med en PC totalt sett. Nok en gang kommer "revolusjonen" i form av billigere og enklere maskinvare, programvare og spill for massene, og man får periodisk stagnasjon i "entusiast"-segmentet. Argumentet er naturligvis som før, det er bra for utviklingen at mange bruker teknologien. Det er naturligvis umulig å si hva som ville ha skjedd, men jeg vet ikke hvor positiv innvirkning konsoller og causual gamers har hatt på spillmarkedet til nå.

Lenke til kommentar

Men det sier seg vel selv, maskinkraften i disse kan ikke sammenlignes med en PC totalt sett. Nok en gang kommer "revolusjonen" i form av billigere og enklere maskinvare, programvare og spill for massene, og man får periodisk stagnasjon i "entusiast"-segmentet. Argumentet er naturligvis som før, det er bra for utviklingen at mange bruker teknologien. Det er naturligvis umulig å si hva som ville ha skjedd, men jeg vet ikke hvor positiv innvirkning konsoller og causual gamers har hatt på spillmarkedet til nå.

Det er da ikke stagnasjon i entusiast segmentet. PC er fortsatt stort og viktig. Valve begynte å shippe første bølge med sitt VR sett i dag. Riktignok kun i USA og EU foreløpig. Det blir et VR system for gamere i entusiast segmentet.

 

Quest er et annet dyr. Den er portabel og enkel i bruk samtidig så har den også alle de viktige funksjonene et VR sett bør ha i dag for en god VR opplevelse.

 

Jeg tar gjerne begge om hverandre. Hver til sitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ikke stagnasjon i entusiast segmentet. PC er fortsatt stort og viktig. Valve begynte å shippe første bølge med sitt VR sett i dag. Riktignok kun i USA og EU foreløpig. Det blir et VR system for gamere i entusiast segmentet.

 

Quest er et annet dyr. Den er portabel og enkel i bruk samtidig så har den også alle de viktige funksjonene et VR sett bør ha i dag for en god VR opplevelse.

 

Jeg tar gjerne begge om hverandre. Hver til sitt bruk.

 

Relativt sett har det vært en stagnasjon i utviklingen etter at konsollene ble viktige i forbrukermarkedet, eller det har i det minste gått mye tregere. Og det handler ikke bare om grafikk og størrelse, men også AI og andre elementer. Selv om spill til en viss grad kan skalere, er det ikke alle aspekter ved et spill som kan skaleres, og hvor mye deter praktisk å skalere begrenser seg. Spesielt når man også ser på kryss plattform spilling. Det er noen spill som bare slippes på PC, men utviklingen drives av snittet i markeder, det handler mye om tid og penger opp mot hva andre leverer, og hvor stort nedslagsfelt man måtte ønske, som er så stort som mulig. PC er fremdeles viktig, jeg sa ikke noe annet, men plattformen har også vært neglisjert lenge etter konsollenes inntog, helt opp til de siste få årene der det faktisk har tatt seg opp en god del.

 

Og ja, det finnes VR sett til PC. De aller fleste vil ikke kjøpe disse. Det er ikke tvil hvor pengene vil ligge...

 

PS: Jeg har tre XBOX ONE så jeg har ikke noe mot konsoller, og dette mobile VR settet blir sikkert moro. Jeg bare savner tiden der spillutviklere utfordret PC byggeren...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Min bror overbeviste seg selv om å kjøpe en Quest nå nettopp. Det gikk fort! :p Det var litmus testen! Når en casual som han vil ha en da vet jeg at denne vil bli populær. Som jeg sa tidligere denne dingsen selger seg selv. Han prøvde Beatsaber og Moss. Han var veldig begeistret for Moss. Han var overrasket over hvor lett den var å komme i gang med og at man ikke trenger en pc. Han kalte den bedre og enklere å ha med å gjøre enn en konsoll  :wee:

 

Denne snøballen kommer til å rulle seg god og stor i sommer når vi får plassert den på hodene til folk :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Veldig behagelig å løsne stroppene på siden og så legge seg strak ned og recenter view slik at nettleser og meny er i taket! Deilig å bare ligge slik og slappe av med youtube :thumbup:  Ikke noe press på ansiktet da som er herlig. Men savner mulighet til å multitaske og en måte å scrolle opp og ned ved å legge armen min strak ut på siden og peke kontrolleren rett frem. Akkurat nå så må jeg enten peke kontrolleren oppover for å navigere når jeg surfer eller ballansere den på magen og kontrollere stikken, sistnevnte fungerer greit men er ikke optimalt.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

"VR-revolusjonen" som ingen egentlig vil ha? Folk flest bryr seg jo ikke. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Snakk for deg selv. Etter at jeg oppdaget IMAX 3D klarer jeg ikke gå tilbake til 2D. Det er helt rått.

 

Lyst å test Beat Saber og leter etter VR headset. Spørsmålet er om det er verdt 4000kr mer enn PS VR til 1000kr på Finn

Endret av Mr. Spaceworld
Lenke til kommentar

"VR-revolusjonen" som ingen egentlig vil ha? Folk flest bryr seg jo ikke. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Du kjøpe deg et vr head sett ,da kan du snakke om det er likt med 3D-TV og 3D-kino da, etter på sender du det tilbake, men ikke si noe før du har testet det da plz prøve da 578.kr det har du råd til. :)

https://www.komplett.no/product/894305/gaming/vr/vr-briller/trust-gxt-720-3d-vr-briller

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kan man legge inn å se sine egne hvilke som helst mkv filmer på disse eller må man bruke betalte tjenester for å se film?

Begge deler :)

 

 

 

Men personlig synes jeg Quest er litt for ukonfortabel og har for dårlige specs til at det er en spesielt god opplevelse. Men ja det funker og det er veldig mange muligheter å se film på.

 

Jeg synes enda VR til film på flat skjerm ikke er helt der enda. Dog det fungerer bedre på PC variantene pga. bedre komfort og specs. 

 

Det som derimot fungerer veldig godt (men også her best på PC) er å se film på en stor felles skjerm med andre i VR. Det sosiale aspektet drar opplevelsen veldig opp. Her synes jeg personlig Altspace er glimrende, da har man gjerne en stor skjerm stående i et åpent område man kan bevege seg rundt på og så kan hvem som helst stemme frem hva man vil se via youtube. Da kan timene fort fly!

 

Andre vil nok foretrekke Bigscreen her men den blir litt for klaustrofobisk for meg i og med at man må velge et sete og ikke helt fritt kan flytte seg rundt i verden. Men det er vel litt mak og behag. Bigscreen gir en mer autentisk kino opplevelse.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...