Gå til innhold

Apple oppdaterer Macbook Pro, blant annet med nytt tastatur


Anbefalte innlegg

Kom ikke her, da er det bare å skrive "REKLAMERE PÅ BÆRBAR!" i søkefeltet, så skjønner alle hva du mener uansett.

 

Nei det er nok kun noe jeg finner på X)

 

Les artikkelen. Gjør et slik, indeksert søk. Det renner fullt av både video og tekst. Du får kanskje treff i fri dans. Budskapet er enkelt, Apple har søppeltastatur, som ikke tåler støv. Apple har en halvveisfiks, som ikke gjør problemet bedre. Apple bytter ut tastaturet, med samme tastatur. Osv.

 

Gang på gang på gang. Lær.

Så hele tastaturet slutter å fungere i alle tilfeller? Er det det du prøver å si? Det høres nemlig sånn ut.

 

Jeg sitter ikke her og forsvarer butterfly tastaturene til Apple her altså, for de synes jeg er de dårligste de har produsert så lenge jeg har brukt Mac selv og drevet og reparert Macer. 

 

Men det går an å være litt mer nyansert. De aller fleste sliter med at noen av tastene er ekle å trykke på, registrerer tegn dobbelt f.eks, eller at man må trykke hardt, midt på tasten, for å få tegn registrert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det går an å være litt mer nyansert. De aller fleste sliter med at noen av tastene er ekle å trykke på, registrerer tegn dobbelt f.eks, eller at man må trykke hardt, midt på tasten, for å få tegn registrert. 

....synes du ikke det er nok?

 

Dersom en ikke kan stole på at tastaturet leverer de tegnene det skal i riktig antall og rekkefølge, så er det defekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nylig, men amerikanske myndigheter kan utstede National Security Letters - uten at det er godkjent av noen domstol - som pålegger innbyggere og bedrifter å overlevere data til myndighetene. De kan også bli pålagt å aldri snakke om at de en gang har mottatt noe NSL; en såkalt ("gag order).

 

https://www.cbsnews.com/news/report-nsa-intercepts-computer-deliveries/

https://arstechnica.com/tech-policy/2014/05/photos-of-an-nsa-upgrade-factory-show-cisco-router-getting-implant/

https://www.itnews.com.au/news/dell-others-named-in-nsa-spying-program-368562

Lenke til kommentar

....synes du ikke det er nok?

 

Dersom en ikke kan stole på at tastaturet leverer de tegnene det skal i riktig antall og rekkefølge, så er det defekt.

 

Så jeg er ikke uenig at dette er et dårlig tastatur. Jeg synes derimot det blir feil å si at tastaturet er defekt og at det ikke fungerer. For det fungerer. Det bare fungerer ikke like bra. Etter 7 måneder som daglig sjåfør, så byttet jeg til en Early 2015 MPBr13 fra en 2017 13 med touch bar. Jeg klarte aldri å skrive like kjapt på den som de eldre modellene (forøvrig stiller jeg også spørsmålstegn til de som sverger til mekaniske taster med det som for meg, oppleves som enorm keytravel), og syntes etterhver at det ble til et hinder. Men, i den perioden så hadde jeg ingen av problemene. 

 

Igjen; noen har problemer med at tastene oppleves seige (uten å ha sølt noe som helst i de), at de ikke har riktig respons, at de regsitrerer ting dobbelt, at man må trykke "riktig" på tasten og evt. hardt, eller i verste fall, at de ikke registrerer noe som helst. 

 

Problemet her er feilraten. På modellene før butterfly kom inn i bildet, så var det for det aller meste, kunde selv som hadde forårsaket problemet (f.eks. rivd av tast, sølt i tastene etc). Nå har jeg hatt mange som har fått skiftet tastaturet (altså selve top casen) opptil flere ganger. Det er ikke bra. Det er helt utrolig å gå fra å være ledende på tastatur til å være dårligst. Alt for å få kortest mulig key travel.

 

Det tok nå ca. 10 måneder før Apple anerkjente at dette også var et problem på 2018-modellene. Jeg håper inderlig at det også ikke er et problem på 2019 modellene med V4 av butterfly.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Så jeg er ikke uenig at dette er et dårlig tastatur. Jeg synes derimot det blir feil å si at tastaturet er defekt og at det ikke fungerer. For det fungerer. Det bare fungerer ikke like bra. Etter 7 måneder som daglig sjåfør, så byttet jeg til en Early 2015 MPBr13 fra en 2017 13 med touch bar. Jeg klarte aldri å skrive like kjapt på den som de eldre modellene (forøvrig stiller jeg også spørsmålstegn til de som sverger til mekaniske taster med det som for meg, oppleves som enorm keytravel), og syntes etterhver at det ble til et hinder. Men, i den perioden så hadde jeg ingen av problemene. 

 

Igjen; noen har problemer med at tastene oppleves seige (uten å ha sølt noe som helst i de), at de ikke har riktig respons, at de regsitrerer ting dobbelt, at man må trykke "riktig" på tasten og evt. hardt, eller i verste fall, at de ikke registrerer noe som helst. 

 

Problemet her er feilraten. På modellene før butterfly kom inn i bildet, så var det for det aller meste, kunde selv som hadde forårsaket problemet (f.eks. rivd av tast, sølt i tastene etc). Nå har jeg hatt mange som har fått skiftet tastaturet (altså selve top casen) opptil flere ganger. Det er ikke bra. Det er helt utrolig å gå fra å være ledende på tastatur til å være dårligst. Alt for å få kortest mulig key travel.

 

Det tok nå ca. 10 måneder før Apple anerkjente at dette også var et problem på 2018-modellene. Jeg håper inderlig at det også ikke er et problem på 2019 modellene med V4 av butterfly.

Når et tastatur ikke fungerer som det skal og som det er rimelig å forvente uten at bruker har skadet det, så er det defekt. Apple "er kjent for" å bagatellisere problemer med produktene sine, og det er igrunn litt spesielt siden kvalitet og spissteknologi er et vesentlig argument for de høye prisene de tar sett i forhold til spec.

 

Med de prisene de tar for maskinene bør de skifte ut defekte tastatur uten å mukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg er ikke uenig at dette er et dårlig tastatur.

Hva er en bærbar verdt med et dårlig tastatur? Hva skal forresten til før du benytter ordvalg som føyer seg under "dårlig"?

Jeg synes derimot det blir feil å si at tastaturet er defekt og at det ikke fungerer.

Uavhengig av når du sier det, så blir det defekt. Det har en defekt ved seg. Faktisk flere, og dermed blir det _helt_ riktig å si at det er defekt. Det er et tidsspørsmål før det blir helt defekt.

At man kan morse ut noe ved bruk av én tast er akkurat like akademisk som å si at "det fungerer", og subjektivt trekke det dithen at det er mulig å skrive på det.

 

Det skal fungere som tastatur når selv billigmodeller er bedre, uten noen av problemene.

Det skal faktisk være særdeles mye bedre også for å forsvare prisen, eller nytteverdien av å ha med seg noe, uansett prisklasse eller økonomi.

For det fungerer. Det bare fungerer ikke like bra.

I hvilket verdensherredømme er et tastatur du må reklamere på gang på gang greit. Merker at du nesten snek inn et "bare" der. Sannheten er at det fungerer langt fra like bra som selv det dårligste.

Etter 7 måneder som daglig sjåfør, så byttet jeg til en Early 2015 MPBr13 fra en 2017 13 med touch bar. Jeg klarte aldri å skrive like kjapt på den som de eldre modellene

Dårlig sammenligning, skaff deg bedre referansegrunnlag.

(forøvrig stiller jeg også spørsmålstegn til de som sverger til mekaniske taster med det som for meg, oppleves som enorm keytravel),

De stiller spørsmålstegn til deg. Trenger ikke å ha full tastevandring forøvrig.

og syntes etterhver at det ble til et hinder. Men, i den perioden så hadde jeg ingen av problemene.

Du skriver ikke like raskt på et Bærbart Apple-tastatur nå som du gjorde for 20 år siden

Igjen; noen har problemer med at tastene oppleves seige (uten å ha sølt noe som helst i de),

Er det greit på noe som koster skjorta?

at de ikke har riktig respons,

Er dette greit da?

at de regsitrerer ting dobbelt,

Er det i orden at man må følge med visuelt på hva man skriver?

at man må trykke "riktig" på tasten

Hvis ikke skriving oppleves riktig, så driver man med skriving i sakte tempo. Ugreit?

og evt. hardt, eller i verste fall, at de ikke registrerer noe som helst.

Er dette en gammel gressklipper uten vedlikehold?

Problemet her er feilraten. På modellene før butterfly kom inn i bildet, så var det for det aller meste, kunde selv som hadde forårsaket problemet (f.eks. rivd av tast, sølt i tastene etc).

Ingen taster som rives av på fungerende tastaturdesign. IBM klarte godt å lage bærbare design med vannkanaler.

Nå har jeg hatt mange som har fått skiftet tastaturet (altså selve top casen) opptil flere ganger.

De har ikke brukt tastaturet vel?

Det er ikke bra.

Du får det sagt.

Det er helt utrolig å gå fra å være ledende på tastatur til å være dårligst. Alt for å få kortest mulig key travel.

Da Apple lagde tastatur med ALPS-taster, vel 25 år siden, byttet de dem ut med membrantaster for å spare penger. Siden den gang har tastaturene deres blitt dårligere og dårligere. De har _aldri_ vært best.

Form over funksjon.

Form over funksjon.

Form over funksjon. Dårlig design. Feilaktig design.

Vel kan det være kostnadseffektivt og innbringende, all den tid folk liker å smykke seg med jall, men i diskusjonen om tastaur blir det grundig avslørt.

Det tok nå ca. 10 måneder før Apple anerkjente at dette også var et problem på 2018-modellene.

Så er produsenten arrogant i tillegg, supert.

Jeg håper inderlig at det også ikke er et problem på 2019 modellene med V4 av butterfly.

Du mener at hvilke problem er løst her? Dårlig tastevandring, registrerer ikke tastetrykk, blir ødelagt av støv, slites for fort, mangler taster, må opp med hele maskinen for å bytte, kan ikke bytte selv, arrogant produsent, liksomløsninger, treg skrivehastighet.

 

Eller er det at de ikke tåler vann? Hva kan man forvente skal være bedre i det som prismessig er luksusklasse? Det påkostede materialvalget dårlig plast?

 

Det store problemet her er at maskinen tastaturet kommer med koster mest, og at tastaturet er det dårligste på markedet noensinne.

 

Hvis du tror Apple får til å lage en bærbar, når de slipper det samme utseendemessige designet, har du erstattet forstand med villfarelse.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det tok nå ca. 10 måneder før Apple anerkjente at dette også var et problem på 2018-modellene. Jeg håper inderlig at det også ikke er et problem på 2019 modellene med V4 av butterfly.

Det er et problem på 2019-modellene: https://www.apple.com/no/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/

 

Som du kan lese selv på Apples sider står det svart på hvitt at "en liten prosentandel" av Macbook Pro 2019-modellene har et problem der tastaturet slutter å fungere som de skal.

 

La meg gjenta:

Apple selger bevisst produkter til over 10000 kr der en essensiell komponent kommer til å gå i stykker.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det er et problem på 2019-modellene: https://www.apple.com/no/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/

 

Som du kan lese selv på Apples sider står det svart på hvitt at "en liten prosentandel" av Macbook Pro 2019-modellene har et problem der tastaturet slutter å fungere som de skal.

 

La meg gjenta:

Apple selger bevisst produkter til over 10000 kr der en essensiell komponent kommer til å gå i stykker.

Rart. 2019-modellene kom denne uka ^^

Lenke til kommentar

Når et tastatur ikke fungerer som det skal og som det er rimelig å forvente uten at bruker har skadet det, så er det defekt. Apple "er kjent for" å bagatellisere problemer med produktene sine, og det er igrunn litt spesielt siden kvalitet og spissteknologi er et vesentlig argument for de høye prisene de tar sett i forhold til spec.

 

Med de prisene de tar for maskinene bør de skifte ut defekte tastatur uten å mukke.

Det gjør de jo også. Problemet er jo at man ikke får noen ny utgave av tastaturet.

Lenke til kommentar

Det gjør de jo også. Problemet er jo at man ikke får noen ny utgave av tastaturet.

....og det er igrunn naturlig, spesielt om de ikke har funnet en bedre løsning. Hvem vet? Kanskje de nye modellene har redusert problemet. Selv har jeg ikke problemer med mitt (litt eldre).

 

Misforstå meg rett, det er svært mye som er bra med Mac. Men jeg synes apple har vært alt for sene med å skifte til USB C på mobile enheter. Dongle/kabelsegmentet er kraftig overpriset, og sortimentet (mac og portabelt) er rigget slik at det som er "greit" priset alltid mangler noe en behøver - og som igjen er kraftig overpriset. Generelt er det lagring/ram.

 

Eksempelvis: Vil tro at 128 gb er det mange trenger til til portabelt og at 64 gb er for lite, for å få det må man kjøpe 256 gb. Til overpris.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...