Gå til innhold

Apple oppdaterer Macbook Pro, blant annet med nytt tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om denne sender data til myndighetene i USA. Det er vel like sannsynlig som påstandene om at Huawei sender data til myndighetene i Kina.

 

Neppe. Er Apple deleid og etter all sannynlighet delstyrt av myndighetene? Har USA nylig vedtatt en lov som tvinger selskaper til å delta i statlig etteretningsarbeid? Kina er på vei til å bli et teknologisk overvåkingsregime helt ulikt det vi ser i noen andre land. 

Lenke til kommentar

Neppe. Er Apple deleid og etter all sannynlighet delstyrt av myndighetene? Har USA nylig vedtatt en lov som tvinger selskaper til å delta i statlig etteretningsarbeid? Kina er på vei til å bli et teknologisk overvåkingsregime helt ulikt det vi ser i noen andre land. 

Det er vel derfor Netgear-, Linksys-, og spesielt Cisco-rutere ikke har bakdører?

 

USA har kanskje ikke en lov som krever det, men jeg tviler sterkt på at Apple tar sikkerhet så alvorlig som de påstår. Apple er det eneste selskapet jeg har vært borti de siste 10 årene som fortsatt bruker sikkerhetsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har USA nylig vedtatt en lov som tvinger selskaper til å delta i statlig etteretningsarbeid? 

 

Ikke nylig, men amerikanske myndigheter kan utstede National Security Letters - uten at det er godkjent av noen domstol - som pålegger innbyggere og bedrifter å overlevere data til myndighetene. De kan også bli pålagt å aldri snakke om at de en gang har mottatt noe NSL; en såkalt ("gag order).

Lenke til kommentar

Dette er kun brannslukking for å forhåpentligvis fikse tastaturproblemene. CPU-oppgraderingene er minimale. 13-tommeren opp 100 MHz. Ingen nye AMD-GPUer er heller lansert ennå, og siden Apple nekter å samarbeide med nVidia så blir det ingen GeForce-alternativer. Jeg håper på en ny design i høst med Navi-GPU og Intel 10nm (AMD 7nm kan vi vel bare drømme om at Apple setter inn).

Ellers er det veldig vanskelig å motivere kjøp av MBP selv etter denne oppdateringen. Disse modellene har samme ulemper som før:
- fortsatt samme ekstremt dårlige og problematiske tastatur i bunn (veldig interessant lesning i blant annet denne saken fra en Apple-servicetekniker)
- ikke nok kjøling til de kraftigere prosessoralternativene
- ikke mulig å reparere eller oppgradere RAM eller SSD
- ekstremt høye priser på SSD (3-5x markedspris)
- Touch Bar som har veldig liten praktisk funksjon
De første punktene er fordi Apple har satt tynn tykkelse som høyeste prioritet. In absurdum.
Apple-tastaturene fra 2012-2015 var helt fantastiske, mens de tynne sommerfugltastene er ekstremt ukomfortable og fører til at jeg skriver mye flere feil, i tillegg til alle problemene som allerede rapportert. Uakseptabelt i en maskin over 10000 kr, og disse koster fort det tredoble.
(Det finnes i tillegg flere andre ting man kunne diskutert, men jeg har gitt opp håpet om å få tilbake SD-kortleser, Magsafe, USB A-porter og utskiftbart batteri.)
Når det gjelder prosessorene og throttling stolte Apple altfor mye på at Intel skulle kommet med 10nm tidligere. Det blir veldig spennende å se hvis Apple går for egen CPU-produksjon om et par år, men da selvfølgelig først med de mindre krevende maskinene som f.eks. 12-tommers Macbook.
WWDC om to uker blir også spennende hvis de klarer å vise frem en oppdatert Mac Pro etter 6 år, men jeg begynner å gi opp håpet her også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er kun brannslukking for å forhåpentligvis fikse tastaturproblemene. CPU-oppgraderingene er minimale. 13-tommeren opp 100 MHz. Ingen nye AMD-GPUer er heller lansert ennå, og siden Apple nekter å samarbeide med nVidia så blir det ingen GeForce-alternativer. Jeg håper på en ny design i høst med Navi-GPU og Intel 10nm (AMD 7nm kan vi vel bare drømme om at Apple setter inn).

Ellers er det veldig vanskelig å motivere kjøp av MBP selv etter denne oppdateringen. Disse modellene har samme ulemper som før:
- fortsatt samme ekstremt dårlige og problematiske tastatur i bunn (veldig interessant lesning i blant annet denne saken fra en Apple-servicetekniker)
- ikke nok kjøling til de kraftigere prosessoralternativene
- ikke mulig å reparere eller oppgradere RAM eller SSD
- ekstremt høye priser på SSD (3-5x markedspris)
- Touch Bar som har veldig liten praktisk funksjon
De første punktene er fordi Apple har satt tynn tykkelse som høyeste prioritet. In absurdum.
Apple-tastaturene fra 2012-2015 var helt fantastiske, mens de tynne sommerfugltastene er ekstremt ukomfortable og fører til at jeg skriver mye flere feil, i tillegg til alle problemene som allerede rapportert. Uakseptabelt i en maskin over 10000 kr, og disse koster fort det tredoble.
(Det finnes i tillegg flere andre ting man kunne diskutert, men jeg har gitt opp håpet om å få tilbake SD-kortleser, Magsafe, USB A-porter og utskiftbart batteri.)
Når det gjelder prosessorene og throttling stolte Apple altfor mye på at Intel skulle kommet med 10nm tidligere. Det blir veldig spennende å se hvis Apple går for egen CPU-produksjon om et par år, men da selvfølgelig først med de mindre krevende maskinene som f.eks. 12-tommers Macbook.
WWDC om to uker blir også spennende hvis de klarer å vise frem en oppdatert Mac Pro etter 6 år, men jeg begynner å gi opp håpet her også.

 

 

Ekstremt ukomfortable er litt vel å ta i? Man får jo ikke vondt i fingrene av å skrive på de. Jeg også skriver tregere på dette tastaturet, og synes jaget om å lage kortest mulig key travel har ødelagt for funksjonaliteten. 

 

Håper de kommer med et redesign av hele MacBook lineupen. Men skjer vel neppe før om et par år.

Lenke til kommentar

Et tastatur handler om hvor godt det fungerer som tastatur. Apples tastatur slutter å fungere helt og holdent, de har en bedriten kundeservice på området, bytter kun ut til feildesignede deler, og trenerer som vanlig helt til de som har kjøpt maskinene først er utenfor servicetiden de bestemmer seg for.

 

Å i det hele tatt kalle et pekefelt for et "tastatur" er urimelig, så det er altså ikke et helt tastatur man får vis-a-vis andre. Det fysiske oppsettet er ganske enkelt forkrøplet.

 

Når det er sagt så er ikke tastaturet funksjonelt heller, det er tregere, og gir mindre tilbakemelding taktilt. Tastatur og skjerm er noe av det viktigste på en bærbar og Apple har prestert å tulle til begge deler. Til en uforståelig pris, i et makkverk av proprietære og forbrukerfiendtlige løsninger, langt forbi noen andre, og antagelig i særklasse for noe forbrukerprodukt.

 

Hva om denne sender data til myndighetene i USA. Det er vel like sannsynlig som påstandene om at Huawei sender data til myndighetene i Kina.

Apple gikk inn i PRISM i september 2013. Hvis du stoler på Apple er du fullstendig rundlurt. Hvorvidt Huawei driver med hverken det ene eller andre forandrer ikke saken. Det er de forresten tatt for også. Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et tastatur handler om hvor godt det fungerer som tastatur. Apples tastatur slutter å fungere helt og holdent, de har en bedriten kundeservice på området, bytter kun ut til feildesignede deler, og trenerer som vanlig helt til de som har kjøpt maskinene først er utenfor servicetiden de bestemmer seg for.

 

Å i det hele tatt kalle et pekefelt for et "tastatur" er urimelig, så det er altså ikke et helt tastatur man får vis-a-vis andre. Det fysiske oppsettet er ganske enkelt forkrøplet.

 

Når det er sagt så er ikke tastaturet funksjonelt heller, det er tregere, og gir mindre tilbakemelding taktilt. Tastatur og skjerm er noe av det viktigste på en bærbar og Apple har prestert å tulle til begge deler. Til en uforståelig pris, i et makkverk av proprietære og forbrukerfiendtlige løsninger, langt forbi noen andre, og antagelig i særklasse for noe forbrukerprodukt.

 

Apple gikk inn i PRISM i september 2013. Hvis du stoler på Apple er du fullstendig rundlurt. Hvorvidt Huawei driver med hverken det ene eller andre forandrer ikke saken. Det er de forresten tatt for også.

 

Hæh? Slutter hele tastaturet og fungere? Mye vræl fra deg her ass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom ikke her, da er det bare å skrive "REKLAMERE PÅ BÆRBAR!" i søkefeltet, så skjønner alle hva du mener uansett.
 

Hæh? Slutter hele tastaturet og fungere? Mye vræl fra deg her ass.

Nei det er nok kun noe jeg finner på X)

Les artikkelen. Gjør et slik, indeksert søk. Det renner fullt av både video og tekst. Du får kanskje treff i fri dans. Budskapet er enkelt, Apple har søppeltastatur, som ikke tåler støv. Apple har en halvveisfiks, som ikke gjør problemet bedre. Apple bytter ut tastaturet, med samme tastatur. Osv.

Gang på gang på gang. Lær.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en 2014 Pro. Denne fikk problem med at R-rasten på taraturet begynte å tulle, men nok om det.

Jeg henvendte meg til et Apple verksted og fikk beksjed om at dette gikk på reklamasjon om ikke maskinen var væskeskadet. Og selvføgleig fant de at I/O kortet var væskeskadet. Dette på en maskin som aldri har vært utendørs eller fått annen væske på seg.

De mente da at jeg kunne ta det på innbofrsikringen. Da jeg opplyste de om at vår innboforsikring ikke hadde uhellsforsikring fant de plutselig ut at batteriet var svelt ut og at de derfor ble å bytte øvre del av chassiet. Dermed fuglte tastaturet med...

Organisert forsikringssvindel kalles dette.

 

Er skepisk til ny Mabook etter dette. Så hva Apple tjente på denne oppførselen kan vel diskuteres.

Lenke til kommentar

Apple vet faktisk at tastaturet på denne nye "fikset tastatur"-maskinen vil gå i stykker, de har et serviceprogram for tastaturer der disse modellene er listet opp:
https://www.apple.com/no/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/
 

Her er det relevante listet opp:

Apple har fastslått at en liten prosentandel av tastaturene i enkelte MacBook-, MacBook Air- og MacBook Pro-modeller kan utvise ett eller flere av følgende problemer:

  • Bokstaver eller tegn som gjentas uventet
  • Bokstaver eller tegn som ikke vises
  • En tast eller taster som kjennes treg(e) eller ikke reagerer konsekvent

....

  • MacBook Pro (13-tommers, 2019, fire Thunderbolt 3-porter)
  • MacBook Pro (15-tommers, 2019)
Lenke til kommentar

Når Space, E, R, og/eller S slutter å svare kan man absolutt påstå at tastaturet er ubrukelig.

Sier ikke noe på det. Men vil si det er forskjell på at enkelte taster skriver dobbelt, enkelte er ekle å trykke på og at tastaturet har null respons. Går an å være litt mer nyansert og ikke krisemaksimere til de grader.

 

Hilsen Mac-tekniker på 7. året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...