Gå til innhold

Helikopter med rar oppførsel over Bjørnefjorden. Hva kan det ha holdt på med?


Vasmar1

Anbefalte innlegg

Hei. Står å ser på at et helikopter hovrer over fjorden, med en krok ute, det heiser den ned i vannet, bruker en 3-4 minutter, før den heiser kroken opp igjen med noe lite, svart på. De heiser kroken inn i helikopteret, og kroken kommer ned ignen uten noe på. Det bytter plass, og gjentar. Klarte ikke se om de denne gangen «fisket opp» noe. Helikopteret var grått, og lignet litt på et «mi-26» Dette skjedde i Bjørnafjorden / Bjørnefjorden på Hordaland, som ikke er veldig langt fra Flesland. Noen som kan tenke set til hva som skjedde her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trening?

Ja, lurte på det samme, men virka som de fikk løfta noe opp fra sjøen. Dette er et dypt parti. 70 meter ned minst, samtidig virka det som om dette var en erfaren pilot med stålkontroll, men som du sier, kan godt være trening. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

sånn til framtiden kan du se på en fligh tracker hvilket helikopter som befinner seg på den gitte lokasjonen , og ut fra det er det letter og finne info om hva de kan holde på med.

 

https://www.flightradar24.com

 

de har historiske data, usikker om det er en betal funksjon.

Brukte Flightradar24 imens jeg så på helikopteret, men sånn som i denne situasjonen har disse helikopterne sjelden radar på, de vises rett og slett ikke på kartet. Takk for innspill :)

Lenke til kommentar

Brukte Flightradar24 imens jeg så på helikopteret, men sånn som i denne situasjonen har disse helikopterne sjelden radar på, de vises rett og slett ikke på kartet. Takk for innspill :)

rart, jeg har sett at de har teste heli padder på nye rigger i timesvis i fjorde her i stavanger og da har de altid på radar ident. 

Lenke til kommentar

Brukte Flightradar24 imens jeg så på helikopteret, men sånn som i denne situasjonen har disse helikopterne sjelden radar på, de vises rett og slett ikke på kartet. Takk for innspill :)

 

Det er ikke en radar, men en transponder som sender/viser maskinens ID.

Lenke til kommentar

Det fyrste som slår meg er pilotopplæring.

Vatn er ein god plass å øve seg på presisjonskroking, sidan det ikkje er fare for at kroken kan hekte seg opp i terrenget ved feilmanøvrering.

 

Dette blir rein gjetting frå min side, men kan godt sjå for meg at det å kaste ut bilringar eller liknande svarte flytande sirkelforma objekt vil være ypperlige til å trene på kroking.

Lenke til kommentar

rart, jeg har sett at de har teste heli padder på nye rigger i timesvis i fjorde her i stavanger og da har de altid på radar ident.

Dette er mest sannsynlig helt vanlige «Plattform helikopter» (Skisorsky S-92A) som flyr for Bristow Helicopters. Disse helikopterne har alltid på sin ident. Helikopteret det er snakk om her er Militært.

Lenke til kommentar

Det fyrste som slår meg er pilotopplæring.

Vatn er ein god plass å øve seg på presisjonskroking, sidan det ikkje er fare for at kroken kan hekte seg opp i terrenget ved feilmanøvrering.

 

Dette blir rein gjetting frå min side, men kan godt sjå for meg at det å kaste ut bilringar eller liknande svarte flytande sirkelforma objekt vil være ypperlige til å trene på kroking.

Synest at dette var en meget god teori. Det eneste er jo at de ikke heiser på overflaten av vannet, men langt nede. Så min tanke er at de eventuelt trener både fra helikopter sin side, men også fra dykkere, som fester noe. Dette har holdt på flere dager etter jeg skrev, med diverse fregatter og MBTer i fjorden. Men er godt mulig som du sier at de heiser på noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...