Gå til innhold

Elbilsalget stupte i april – Tesla mistet topplasseringen


Anbefalte innlegg

Hvor mange Model 3 tror dere vi har i 2019? 20000? 25000? 30000?

 

Roer seg rundt 10-15 tusen. Kjem og ann på om kvaliteten på mod 3 vil være god nok for kresne kunder. For mykje negativt vil kunne virke inn til hausten. Elles kunstig høgt salg i mars, april synast redda av forsinka mars-levering. EL-bil salget i norge vil flate ut og kanskje totalt sett bli dårligare enn 2018.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roer seg rundt 10-15 tusen. Kjem og ann på om kvaliteten på mod 3 vil være god nok for kresne kunder. For mykje negativt vil kunne virke inn til hausten. Elles kunstig høgt salg i mars, april synast redda av forsinka mars-levering. EL-bil salget i norge vil flate ut og kanskje totalt sett bli dårligare enn 2018.

 

:rofl:  :rofl:

Lenke til kommentar

Tesla-Model-3-Spotted-6-1000x600.jpg:)

 

ser ikke helt relevansen? 

 

I all hovedsak lo jeg av at han mente salget blir lavere enn i 2018. Noe som er helt hinsides da alle måneder til nå har plassert seg over 2018 tall, en er ca 60% på vei etter 4 måneder og det ventes mange gode elbiler i år. Det er altså ingenting som henger på greip. 

 

Ikke det panelgapet heller, heldigvis veldig enkelt å fikse. Er vell en prototype eller noe i den dur også? Ref teppet som er lagt over skjerm osv. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det være veldig enkelt å fikse, når delene ikke passer sammen?

Man kan jo lure på hvordan kvalitetskontrollen er på fabrikken, eller om noe sånt i det hele tatt finnes.

Man flytter panseret frem? Det er jo det som er problemet her, det ligger for langt bak. Delene passer helt fint sammen, for min er ikke slik.. 

 

Og som sagt, det er ser ut som en prototype? 

Lenke til kommentar

Delene passer ikke rett og slett.

Du kan ikke flytte frem panseret fordi det allerede ligger tett mot fremskjermene.

 

Om en ser nøye etter er det plass jo, og fremskjermen er ikke skikkelig festet mot sideskjermene. Så her er det også noe å gå på. 

Og jo de passer helt fint, det vet jeg da min bil har like avstander i mellom sidene og front på panser... 

 

Uansett har dette ingenting med diskusjonen å gjøre, meningsløs avsporing som vanlig. Kommer vell en moderator å rydder opp nok en gang.. 

Lenke til kommentar

Det er du som drar inn din bil, det har ingen relevans her. På viste bil passer det altså ikke.

Likevel er dette en bil som er levert ut til kunde og som Tesla tydeligvis syns har god nok kvalitet.

Hvis det hadde vært så enkelt som du sier så kunne de vel bare fikset det før de leverte bilen til kunde, men det gjorde de altsåp ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som drar inn din bil, det har ingen relevans her. På viste bil passer det altså ikke.

Likevel er dette en bil som er levert ut til kunde og som Tesla tydeligvis syns har god nok kvalitet.

Hvis det hadde vært så enkelt som du sier så kunne de vel bare fikset det før de leverte bilen til kunde, men det gjorde de altsåp ikke.

 

Nei det er du som drar inn panelgaps i en tråd om elbil salg. Det er åpenbart hvem som er ute å sykler her. Og eksemplet med min bil var ett motsvar til din feilaktige påstand om at delene ikke passer sammen. Min bil, og den bilen har nøyaktig samme deler og revisjoner etter det jeg kjenner til. Og de passer sammen. Som de fleste bilene gjør. 

 

Og er denne utlevert til kunde? Som sagt ser det ut til å være en av tesla sine biler og tidlig produksjon/prototype. Ref jakken som ligger over styret/skjerm når den lader, de holdt på slik før. 

 

Men nå er jeg iallefall ferdig med denne off topic diskusjonen, vi kan gjerne diskutere salgstall heller. Ellers takker jeg for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som drar inn din bil, det har ingen relevans her. På viste bil passer det altså ikke.

Likevel er dette en bil som er levert ut til kunde og som Tesla tydeligvis syns har god nok kvalitet.

Hvis det hadde vært så enkelt som du sier så kunne de vel bare fikset det før de leverte bilen til kunde, men det gjorde de altsåp ikke.

 

Bilde du linker til er minst et år gammelt og stor mulighet at det er prototype siden det er dekket over skjermen (de gjorde det mens de kjørte prototypene).

Lenke til kommentar

Bilde du linker til er minst et år gammelt og stor mulighet at det er prototype siden det er dekket over skjermen (de gjorde det mens de kjørte prototypene).

Jeg syns også det ser ut som det er limt/tapet noe (ledninger?) til venstre forskjerm, bak hjulet og opp mot speilet, så det kan nok stemme.
Lenke til kommentar

Roer seg rundt 10-15 tusen. Kjem og ann på om kvaliteten på mod 3 vil være god nok for kresne kunder. For mykje negativt vil kunne virke inn til hausten. Elles kunstig høgt salg i mars, april synast redda av forsinka mars-levering. EL-bil salget i norge vil flate ut og kanskje totalt sett bli dårligare enn 2018.

 

Hmm. Tror du Tesla vil slutte å produsere Model 3 ila de neste par månedene? Ellers skjønner jeg ikke estimatet ditt. Model 3 SR+ kommer ila juli/august til Norge. Da vil salget ta enda mer av.

Lenke til kommentar

Hmm. Tror du Tesla vil slutte å produsere Model 3 ila de neste par månedene? Ellers skjønner jeg ikke estimatet ditt. Model 3 SR+ kommer ila juli/august til Norge. Da vil salget ta enda mer av.

 

Nope, Tesla vil forsette å produsere Model 3 så lenge di holder seg flytande, men markedet her i norge vil roe seg ned. Om eg skal tippe best mulig salg for Model 3 vil andre kvartal selge ca 2 tusen, tredje kvartal ca 3 tusen og fjerde kvartal kanskje opp mot 4 tusen. I verste fall blir salget verre pga fleire biler å velge blant i markedet, markedet stagnerer pga at det nærmer seg eit metta potensiale, kvalitet ved Model 3 innfrir ikkje forventningane til kundane, Tesla får ikkje bukt med service-problemet,Tesla sliter med økonomien og markedet reagerer negativt osv. Dvs eg tviler på at salget vil ta av enda meir for Model 3. ELbil-salget vil nok neppe vekse inn i himmelen sjølv om mange synast å tru det. Spørs når bobla vil sprekke...

Lenke til kommentar

Den som tror at elbil er fremtiden, bør ta en titt på vannmagasiner som tørker ut rundt om i landet.

 

Ved utgangen av veke 17 var fyllingsgrada i norske magasin 35,4 prosent. Medianverdien for fyllingsgrada på tilsvarande tidspunkt for åra 1999-2018 er 31,3 prosent.

 

Forskarane trur at det kjem meir regn når klimaendringane slår til. I tillegg spår mange at vind og solkraft vil skapa eit kraftoverskot framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nope, Tesla vil forsette å produsere Model 3 så lenge di holder seg flytande, men markedet her i norge vil roe seg ned. Om eg skal tippe best mulig salg for Model 3 vil andre kvartal selge ca 2 tusen, tredje kvartal ca 3 tusen og fjerde kvartal kanskje opp mot 4 tusen. I verste fall blir salget verre pga fleire biler å velge blant i markedet, markedet stagnerer pga at det nærmer seg eit metta potensiale, kvalitet ved Model 3 innfrir ikkje forventningane til kundane, Tesla får ikkje bukt med service-problemet,Tesla sliter med økonomien og markedet reagerer negativt osv. Dvs eg tviler på at salget vil ta av enda meir for Model 3. ELbil-salget vil nok neppe vekse inn i himmelen sjølv om mange synast å tru det. Spørs når bobla vil sprekke...

 

Jeg tror du tar feil der. Markedet er vel alt annet enn mettet. Tror Model 3 vil være den riktige bilen for ganske mange, og med SR+, så blir den enda mer tilgjengelig, og da har den fortsatt nesten samme rekkevidden som en S75D. Men, tror det kan bli vanskeligere å få solgt en brukt Model S framover...

 

Spent på hvor mange som blir levert nå i mai. Tipper det blir en god del...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil der. Markedet er vel alt annet enn mettet. Tror Model 3 vil være den riktige bilen for ganske mange, og med SR+, så blir den enda mer tilgjengelig, og da har den fortsatt nesten samme rekkevidden som en S75D. Men, tror det kan bli vanskeligere å få solgt en brukt Model S framover...

 

Spent på hvor mange som blir levert nå i mai. Tipper det blir en god del...

Små sedaner har aldri vært spesielt populære her på berget, så Model 3 burde sånn sett ikke solgt særlig godt her. Pris og tilgjengelighet på konkurrenter med hatchback/SUV/stasjonsvognkarroseri vil nok ha en del å si for salget av model 3 når vi ser litt lenger framover.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil der. Markedet er vel alt annet enn mettet. Tror Model 3 vil være den riktige bilen for ganske mange, og med SR+, så blir den enda mer tilgjengelig, og da har den fortsatt nesten samme rekkevidden som en S75D. Men, tror det kan bli vanskeligere å få solgt en brukt Model S framover...

 

Spent på hvor mange som blir levert nå i mai. Tipper det blir en god del...

 

Ein ting til som eg glemte å nevne vedrørande metta marked og da egentlig spesiellt for Tesla og det man kan lese av rapporten for jan-mars 2019. Model 3 har solgt greit men ikkje såpass som forventa, kan være leveringsproblem/produksjonsproblem. Model S og Model X har solgt mykje dårligare enn forventa. Det kan sjå ut for at Tesla's kundegruppe er på vei til å bli metta kjappare enn markedet elles. Kanskje fordi Tesla var tidlig ute, men og fordi di har hatt mange problem som vanlige bilkunder ikkje godtek samt at det ser ut som nye Tesla modeller kannibaliserer resten av Tesla's modell utvalg.

 

Kan godt være at du har rett om at nye varianter av Modell 3 vil holde salget oppe mykje lenger enn eg synser om. Bruktsalget av ELbiler har eg ikkje fulgt så godt med på. Går man langt nok ned i pris blir det vel salg uannsett kva man selger. :)

 

Blir moro å følge med på utviklinga og salget vidare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...