Gå til innhold

Stor gjennomgang av voldsdommer avslører: Innvandrere står bak nesten tre av fire grove voldshendelser


Anbefalte innlegg

Denne gladsaken fikk jeg ikke med meg tidligere år. TV2:

 

Stor gjennomgang av voldsdommer avslører: Innvandrere står bak nesten tre av fire grove voldshendelser

 

Husk også at innvandrere utgjør "kun" 33 % av Oslos befolkning. Det betyr at de som gruppe er sterkt overrepresentert.

Når det gjelder overfallsvoldtekter var det vel nærmere 100% i en periode og i hvert fall over 90%, men har ikke oppdatert statistikk.

 

Noen som er overrasket? :)

 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overraska over samfunnet sin manglande evne til å integrere. 

Så det er alltid samfunnets skyld? Det rettferdiggjør grov vold, voldtekt og drap?

 

Hva med å stille folk til ansvar for sine handlinger i stedet for å skylde på alt rundt seg?  

 

Folk kan ikke ha spesielt høye tanker om innvandrere om de alltid skal unnskyldes og aldri selv har ansvar for det de gjør. Det er alltid samfunnet rundt og den hvite manns feil.

 

Kommer du til Norge har du i praksis alle muligheter du skulle ønske. Til helvete med The American Dream. Jeg kjenner en amerikaner som kom hit for å studere på BI (!) fordi det var mye billigere enn å studere i USA. Og det er en privat og dyr skole som de færreste av nordmenn går på.

 

Om det er noen som hindrer integrering og holder andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere tilbake så må det være foreldrene og stammekulturen som fortsatt står veldig sterkt. Mange foreldre ønsker ikke at barna skal bli som de norske. Jeg kjenner flere godt integrerte innvandrere. Fellesnevneren er at de har vært en minoritet og at det derfor har vært mulig å integrere de. Selvsagt i tillegg til egen vilje og motivasjon til å integrere seg. Jeg gikk også i klasse med minoriteter som virkelig var i fåtall, men ikke ønsket å være en del av oss.

 

Men flytter du til Groruddalen og treffer aldri etnisk norske nordmenn så blir det vanskelig å integrere seg.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikkje bare samfunnet sitt feil nei. Innvandrarar sjølv har også ansvar for at integreringa fungerer. 

Det er rett at enkelt ikkje ønskjer å integrere seg. 

 

Det er viktig at samfunnet legger til rette for betre integering, på same tid krevst sjølvsagt at innvandrarar ønskjer det. Dette forutsetter også at ein setter krav til dei som kjem til Noreg. Dei må vere realistiske og ikkje basert på fordomar. 

 

Dei som utfører kriminelle handlingar må bli straffa.  Så kan ein håpe at rehabiliteringa fungerer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikkje bare samfunnet sitt feil nei. Innvandrarar sjølv har også ansvar for at integreringa fungerer. 

Det er rett at enkelt ikkje ønskjer å integrere seg. 

 

Det er viktig at samfunnet legger til rette for betre integering, på same tid krevst sjølvsagt at innvandrarar ønskjer det. Dette forutsetter også at ein setter krav til dei som kjem til Noreg. Dei må vere realistiske og ikkje basert på fordomar. 

 

Dei som utfører kriminelle handlingar må bli straffa.  Så kan ein håpe at rehabiliteringa fungerer. 

 

Høres fornuftig ut det. Vanskelig å være uenig med det du sier her. Man kunne få et annet inntrykk av det første du skrev. 

 

Noen tanker om hvordan man kan bedre legge til rette for integrering? 

 

Jeg tror mye kan spores til drømmen om det multikulturelle samfunn hvor det har blitt lagt til rette for at alle skal få komme hit med den kulturelle bagasjen og verdiene de har med seg fra hjemlandet med en naiv tro om at vi alle er like på et fundamentalt nivå. 

 

Vi er kanskje like når vi er født, men det stopper der. 

 

Norsk kultur finnes jo ikke i følge mange eksperter, så det blir jo fort vanskelig å prøve å lære de norsk kultur. Aller helst skal man jo skamme seg i dag om man er hvit og vestlig mann. 

 

Noen tanker om størrelsesorden på innvandringen? Er det en faktor med tanke på integrering? Kanskje lettere å integrere 1 av 100 enn 33 av 100?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur multikulturelle samfunn fungerer når ein avklarer kva forventingar som blir lagt til grunn. Altså kva forventar samfunnet at nye deltakere i samfunnet skal forholde seg til. Dette bør då ikkje vere slik at ein må legge frå seg kulturen. Det beste er at ein klarer å forholde seg til samfunnet ein lever i men på same tid holder på kulturen sin. Kultur mangfald er viktig for få ulike perspektiv på samfunnsdebatter, og kanskje betre forståing for kvarandre på individ nivå(?) 

 

Tenkjer utforming av krav til dei som kjem til Noreg kan føre til auka integrering. Dei som kjem til Noreg må få  krav om språkopplæring, slik at dei då kan kome raskare ut i arbeidslivet. Dette krevst også at ein gir innvandrarar den kompetansen som trengst.  Gjennom arbeidslivet får dei bygge nettverk, samt gi noke tilbake til samfunnet som heilskap. I arbeidslivet vil ein også få innblikk i kva verdiar og kultur som ligger til grunn. Då gjerne også at innvandrar kvinne aktivt deltar i arbeidslivet. 

 

Lågare terskel for at innvandrarar kan delta i organisasjonar(idrett, andre frivillige organisasjonar osv.)  kan også hjelpe. Terskelen blir lågare dersom innvandrar kan språket og har kunnskaper om lokalsamfunnet. Her krevst det også at lokalsamfunnet viser integreringsvilje, gjennom aktivt legge til rette for at innvandrarar skal kunne delta i organisasjonen. Med andre ord sørgje for eit inkluderande miljø. 

 

Sjølv om at innhaldet i "Norsk Kultur" er stort så vil ein ha noken felles trekk i befolkninga. Kanskje norsk kultur legger verdiar som, ytringsfridom, likestilling og rettsvern til grunn. Men her vil vel folk ha ulike meiningar. 

 

Størrelsen på innvandringa bør ta utgangspunkt i korleis systemet klarer å handtere innvandring. Så her er eg usikker på akkurat størrelsesorden. Alt med måte...

Endret av 9900K
Lenke til kommentar

...i frykten for overrepresentasjon mht vold fra/med innvandrere finnes det sikkert en trøst i at hvitinger etter alt og dømme fortsatt er på topp mht incest/pedofili osv. Det kan synes som om at vi er såpass godt bestykket med gjerningsmenn at vi eksporterer de.

 

....og da er vel nordmenn også kriminelle innvandrere. På Filipinene, I Thailand, Cambodia mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...i frykten for overrepresentasjon mht vold fra/med innvandrere finnes det sikkert en trøst i at hvitinger etter alt og dømme fortsatt er på topp mht incest/pedofili osv. Det kan synes som om at vi er såpass godt bestykket med gjerningsmenn at vi eksporterer de.

 

....og da er vel nordmenn også kriminelle innvandrere. På Filipinene, I Thailand, Cambodia mm.

 

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Så med andre ord, din forestilling av verden - uten rot til virkeligheten. Var det jeg tenkte. 

Nei. Det er helt reelt. Jeg er faktisk ikke morra di. Ta deg bryet med å forstå det du leser. Dersom du har noen innvendinger er det bare å hoste opp den dokumentasjonen du bare måtte ønske på at det du kommenterer ikke er korrekt.

 

Dersom du mener at incest/pedofili er like utbredt blant våre nye landsmenn som det er blant "nordmenn", er det bare å dokumentere i vei.

Lenke til kommentar

Nei. Det er helt reelt. Jeg er faktisk ikke morra di. Ta deg bryet med å forstå det du leser. Dersom du har noen innvendinger er det bare å hoste opp den dokumentasjonen du bare måtte ønske på at det du kommenterer ikke er korrekt.

 

Dersom du mener at incest/pedofili er like utbredt blant våre nye landsmenn som det er blant "nordmenn", er det bare å dokumentere i vei.

 

 

Jeg trenger ikke å motbevise din påstand, det er du som må bevise at den er riktig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...i frykten for overrepresentasjon mht vold fra/med innvandrere finnes det sikkert en trøst i at hvitinger etter alt og dømme fortsatt er på topp mht incest/pedofili osv. Det kan synes som om at vi er såpass godt bestykket med gjerningsmenn at vi eksporterer de.

 

....og da er vel nordmenn også kriminelle innvandrere. På Filipinene, I Thailand, Cambodia mm.

Det er tydligvis en del svakheter ved norsk skole når det gjelder evnen til å lese og å forstå tekst... Da blir det kanskje vanskelig å følge med i mediabildet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overraska over samfunnet sin manglande evne til å integrere.

Problemet er at disse menneskene kommer fra voldskulturer der det blant annet er akseptabelt å mishandle barna sine både fysisk og psykisk.

 

Når et lite barn lærer at grov vold er en grei måte å løse ting på (fordi foreldrene har utsatt det lille barnet for grov vold under oppdragelsen), er det virkelig rart hvis det lille barnet vokser opp til å bli en voldsforbryter? Hvordan tror man dette lille barnet vil møte verden som voksen? På den måten vedkommende lærte av foreldrene sine: Med fysisk og psykisk vold!

 

Jeg mener at hele debatten er på villspor. Ja, det handler på en måte om integrering, men ingen snakker om det viktigste integreringstiltaket: Nulltoleranse for både fysisk og psykisk mishandling av barn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er tydligvis en del svakheter ved norsk skole når det gjelder evnen til å lese og å forstå tekst... Da blir det kanskje vanskelig å følge med i mediabildet også.

La meg forklare det enklere for deg: du sier det ‘etter alt å dømme’ er slik. Flere ber deg dermed komme med det du dømmer etter, altså noe som underbygger a tdet etter alt å dømme er slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Det er helt reelt. Jeg er faktisk ikke morra di. Ta deg bryet med å forstå det du leser. Dersom du har noen innvendinger er det bare å hoste opp den dokumentasjonen du bare måtte ønske på at det du kommenterer ikke er korrekt.

 

Dersom du mener at incest/pedofili er like utbredt blant våre nye landsmenn som det er blant "nordmenn", er det bare å dokumentere i vei.

Det er all grunn til å tro av seksuelle overgrep mot barn er enda mer utbredt blant ikke-vestlige enn blant vestlige. Igjen er det tilbake til kultur og hva som er akseptabelt. Når det er helt greit å grisebanken barnet, hva annet er det greit å utsette barnet for? Jo, terskelen for det meste senkes. Inkludert seksuelle overgrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...