Gå til innhold

Setter inn førerløs buss på ordinær bussrute [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rapport om selvkjørende busser:

Skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag

 

https://www.budstikka.no/selvkjorende-busser/fornebu/ruter/uviss-ankomst-for-selvkjorende-busser/s/5-55-845031

 

Hva skjer hvis bilfører skaper farlige situasjoner?

 

Jo, de mister førerkortet. Selv etter en hendelse så forsvinner det nok!

 

Dermed må disse forbys ØYEBLIKKELIG på landsbasis.

 

Tror du må lese artikkelen litt bedre.

 

De farlige situasjonene var de som kjørte forbi bussen i områder hvor forbikjøring er totalt idioti, uansett hvilken farkost man kjører forbi.

 

Forbikjøring rett foran og over fotgjengerfelt? Forbikjøringer i svinger? Kjempesmart. Bare flaks ikke fotgjengere, barnevogner eller unger blir nedkjørt av utålmodige tullinger som, ja enige med deg, ikke burde hatt lappen.

 

Her er det mennesker som skaper de farlige situasjonene. Ha en smule tålmodighet og kjør forbi når det er klar sikt og trygt å kjøre forbi.

 

Desverre er det for mange som tror de er verdensmestere i bilkjøring og såpass egoister at de tror veibanen kun eksisterer for at de personlig skal komme seg fra A til B raskest mulig.

 

Dette er ikke nytt og jeg, som de fleste andre som ferdes i trafikken daglig som pendlere eller yrkesjåfører, observerer daglig hvordan utålmodige tullinger skaper farlige situasjoner uten at det finnes en selvkjørende buss i mils omkrets.

 

Begynn med å ta lappen fra disse klovnene først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Desverre er det for mange som tror de er verdensmestere i bilkjøring og såpass egoister at de tror veibanen kun eksisterer for at de personlig skal komme seg fra A til B raskest mulig.

Desverre er det for mange egoister som krever å bevege seg fra A til B i eget tempo, uten å ta det minste hensyn til andre veifarende.

 

Hurtiggående kjøretøy må unngå farlige forbikjøringer.

Saktegående kjøretøy må slippe forbi raskere enheter ved enhver anledning.

 

Veiene må utformes slik at det på en enkel måte er mulig å slippe andre forbi. Saktegående kjøretøy som ikke er i stand til å slippe andre forbi bør ikke benyttes.

Lenke til kommentar

 

Desverre er det for mange som tror de er verdensmestere i bilkjøring og såpass egoister at de tror veibanen kun eksisterer for at de personlig skal komme seg fra A til B raskest mulig.

Desverre er det for mange egoister som krever å bevege seg fra A til B i eget tempo, uten å ta det minste hensyn til andre veifarende.

 

Hurtiggående kjøretøy må unngå farlige forbikjøringer.

Saktegående kjøretøy må slippe forbi raskere enheter ved enhver anledning.

 

Veiene må utformes slik at det på en enkel måte er mulig å slippe andre forbi. Saktegående kjøretøy som ikke er i stand til å slippe andre forbi bør ikke benyttes.

Klart det, men det er da saktens mange som tror at fartsgrense skiltingen er minimumsfart for strekningen og ikke maks fart. Står det skiltet 50km/t og noen kjører 50km/t så er de ikke pliktige til å slippe noen forbi med unntak av utrykningskjøretøy.

 

Så kan man argumentere til verdens ende hva som er å anse som saktegående. Er 49km/t saktegående i 50-sone? 45km/t? 35km/t?

 

Hvor går den grensen?

Lenke til kommentar

Hei - litt saksopplysning.

På Kongsberg jobber vi med verdens beste selskaper der sikkerhet står fremst. Dette gjelder både kjøretøy leverandøren, kollektivselskapet, teknologiutviklingsselskapet på Kongsberg som er ansvarlige for operasjonen, og i godt samarbeid med Vegdirektoratet. Fokuset på sikkerhet er avgjørende, men kan også gjøre at noen synes dette går for sakte, og at utviklingen bør gå fortere. Men fokuset på null feil er viktig. 

 

Grunnen til at vi kjører disse kjøretøyene i Norge er å skape grunnlag for fremtidige norske arbeidsplasser innen teknologier for selvkjørende systemer, og nye arbeidsplasser innen automatiserte transporttjenester. Begge deler kan skaleres og bli fremtidig viktig eksport for Norge. Alternativt så kan vi sitte rolig her hjemme og se på at de store internasjonale aktørene etterhvert overtar vår verdiskaping, det ønsker vi ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så kan man argumentere til verdens ende hva som er å anse som saktegående. Er 49km/t saktegående i 50-sone? 45km/t? 35km/t?

Hvor går den grensen?

Saktegående er du når noen ligger bak og vil forbi, helt uavhengig av fartsgrensen. Bruk da veiskulder eller kjør inn på busslomme, møteplass etc. og slipp andre trygt forbi.

 

Dersom en kjenner til at en selv vil ligge vesentlig under farten de fleste andre antas å holde, samt kjøretøy og/eller veistandard gjør det vanskelig i slippe forbi, bør en velge annen rute eller befrakte kjøretøyet på henger.

Jeg har bl.a en 100 år gammel greie hvor maksfart er sånn rundt 50 km/t under heldige forhold. Den kjøres kun på utvalgte strekninger, det kunne ikke falle meg inn å bruke den i 80 soner med enkeltfil, midtrabatt og manglende veiskulder (=Særnorsk fenomen!).

 

Jeg blir like irritert av råkjørere som jeg blir av saktegående traktorer som blindt ignorerer samtlige busslommer og møteplasser.

 

Selv kjører jeg både for fort og for sakte, alt etter utstyr, humør og forhold. Men jeg vil alltid prøve å ikke være til bry, eller fare, for andre veifarende.

Så selv om jeg skulle ligge i 100 i en 80 sone, vil jeg svinge inn å la folk passere trygt om de har det mer travelt enn meg; jeg er hverken politi eller dommer, kun en trafikant. Det samme gjelder selfølgelig om jeg holder 60 i 80 sonen, da må jeg sannsynligvis bare gjøre det oftere.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Saktegående er du når noen ligger bak og vil forbi, helt uavhengig av fartsgrensen. Bruk da veiskulder eller kjør inn på busslomme, møteplass etc. og slipp andre trygt forbi.

 

Så selv om jeg skulle ligge i 100 i en 80 sone, vil jeg svinge inn å la folk passere trygt om de har det mer travelt enn meg; jeg er hverken politi eller dommer, kun en trafikant. Det samme gjelder selfølgelig om jeg holder 60 i 80 sonen, da må jeg sannsynligvis bare gjøre det oftere.

 

Men er da hverken dommer eller politi ved å holde fartsgrensen. Og hvem er det som kjører til sides hvis de ligger i 90 i 80-sonen og noen bak har mer lyst å kjøre i 95 eller 100? Absolutt ingen.

 

Forstår den folkelige vinklingen din, men det er ikke særlig realistisk og heller ikke innefor loven.

 

Kjører man en treig traktor som maks klarer 60 i 80 sonen, så ja, da er man pliktig å kjøre til sides. Kjører man 90 i 80-sonen så er det ingen som kjører til sides med mindre det er blålys bak.

 

Og skal man være helt firkantet så er det faktisk ikke lovlig å kjøre forbi en bil som ligger i 80 i 80-sonen da man selv ikke ved forbikjøringer har lov å kjøre fortere enn fartsgrensen på gjeldende veistrekk.

 

I alle de år jeg har kjørt på veiene har jeg aldri sett en bil i vanlig ferdsel som følger fartsgrensen blinke seg til sides fordi det kommer en egoist bak som har det mer travelt enn alle andre i verden. Det skjer bare ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men er da hverken dommer eller politi ved å holde fartsgrensen. Og hvem er det som kjører til sides hvis de ligger i 90 i 80-sonen og noen bak har mer lyst å kjøre i 95 eller 100? Absolutt ingen.

Du har nok rett i at de fleste gjerne oppfører seg ganske uhøflig i trafikken.

 

Bemerk her at selv ikke jeg kjører til side (og slipper de bak forbi) dersom jeg har andre kjøretøy foran meg. Det er den som ligger først som må slippe folk forbi. Er det en egoistisk eller ukonstrert sjåfør først vil neppe rekken med kjøretøy løses opp.

 

Forstår den folkelige vinklingen din, men det er ikke særlig realistisk og heller ikke innefor loven.

Det må da være innenfor loven å slippe folk forbi på en trygg måte ?

 

Kjører man en treig traktor som maks klarer 60 i 80 sonen, så ja, da er man pliktig å kjøre til sides.

Jeg visste ikke at man var pliktig i slike tilfeller. Jeg regner det bare som naturlig og slippe folk trygt forbi om de holder høyere hastighet enn hva en selv gjør.

 

Kjører man 90 i 80-sonen så er det ingen som kjører til sides med mindre det er blålys bak.

 

Og skal man være helt firkantet så er det faktisk ikke lovlig å kjøre forbi en bil som ligger i 80 i 80-sonen da man selv ikke ved forbikjøringer har lov å kjøre fortere enn fartsgrensen på gjeldende veistrekk.

Vel igjen, jeg ser ikke helt hva statens fartsgrenser har med dette å gjøre. Dersom noen holder større hastighet enn meg synes jeg det er høflig/naturlig å slippe disse forbi. Jeg gjør ingen vurdering av hva farstgrensene på stedet måtte være, jeg er trafikant, ikke politi.

 

Og, for å komme litt tilbake til artikkelen, jeg regner med slike selvstyrte busser er smarte nok til å slippe andre trafikanter forbi dersom de settes i drift. Noe annet vil antageligvis bare føre til høy grad av misnøye med deres tilstedeværelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...