Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist om vare faktisk er bestilt.


AreS90

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg representerer arbeidsplassen min og dette er derfor ikke privathandel. Saken er:

 

Telefonselger ringer meg fra et mediebyrå og ønsker å selge vare. Jeg ber at kommunikasjon skjer over epost og selger sender meg informasjon på epost. Jeg svarer på denne eposten med forslag og spørsmål til varene (gjelder 10stk varer). Spørsmålene er både generelle og om varene jeg kikker på er riktige for meg.

Selger svarer meg på spørsmålene og sender meg faktura på varene jeg stilte spørsmål om. Denne klager jeg på og sier at ikke er bestilt. Først beklager han seg og sender kreditnota, men han skylder likevel litt på meg da jeg avsluttet eposten med "Ser frem til et hyggelig samarbeid" og sier at dette tolkes som en bestilling. Noen dager senere får jeg ny faktura og jeg får ikke lenger kontakt med verken selger eller deres bank som utsteder faktura/purring.

 

Når inkasso dukket opp bestridet jeg denne. Fikk svar fra inkassobyrå med at både faktura og vare er levert og derfor må betales.

 

Mitt argument er jo at dette aldri er bestilt til å starte med. Kan de klare å vinne frem med at jeg signerte eposten min med "Ser frem til et hyggelig samarbeid" ?!?

Det er en setning jeg ofte bruker ved første kontakt med andre bedrifter. Synes dette er en fin måte å introdusere oss på ved første kontakt.

 

Hva mener dere?

 

Mvh
Are

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avtaler har formfrihet, det betyr at et simpelt 'OK' kan være nok. Frasen «er frem til et hyggelig samarbeid» derimot, skrevet i en e-post som handler om spørsmål rundt varen blir fryktelig vagt. Her må det da ha skjedd noe mer som gjør at du eller selger har misforstått.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å ta stilling til dette uten å ha tilgang til all kommunikasjon, i sin helhet. Basert på din gjengivelse er det mulig, men tvilsomt, at avtale er inngått. "Ser frem til et hyggelig samarbeid" taler imidlertid isolert sett for at dette skal tolkes som en bestilling, særlig hvis dette er hyllevare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å ta stilling til dette uten å ha tilgang til all kommunikasjon, i sin helhet. Basert på din gjengivelse er det mulig, men tvilsomt, at avtale er inngått. "Ser frem til et hyggelig samarbeid" taler imidlertid isolert sett for at dette skal tolkes som en bestilling, særlig hvis dette er hyllevare.

 

Skjønner at det kan være vrient å bedømme uten kontekst. Ønsker å beskytte begge partene med å ikke offentliggjøre for mye her. Varene det er snakk om er skreddersydde produkter som ble satt i produksjon. Disse er unike og derfor synes jeg også det er rart å opprette faktura på mitt "utkast" av varen. 

 

Det jeg kan legge til er:

4 dager etter at selger sendte svar på mine spørsmål, så sendte han ny epost der han kun sa følgende:

 

"Hallo, Har du sett over dette? Håper vi kan komme igang"

 

Denne svarte jeg aldri på. 6 dager senere opprettet han faktura.

 

Hvordan er nå veien videre for meg? Jeg sa til innkassobyrå at jeg bestrider kravet. Venter jeg til de "beviser" kjøpet, eller er det jeg som nå må utføre handling? Ønsker helst å unngå å bruke masse arbeidstid på dette her.

 

Mvh Are

 

Endret av AreS90
Lenke til kommentar

Kan virke som dette er overivrig selger som har tatt en snarvei og enten gamblet på at du vil ha varene om de sendes eller tatt en risiko for å oppnå salgstall / inntekt / bonus.

Hvis det er tilfelle at du ikke har kommunisert et endelig ja til avtalen er det vel litt feil å close dealen uten nok bekreftelse.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Kan legge til at selger også skrev følgende til oss i epost:

-------

Ellers legger jeg med et utkast på avtale på 10 varer slik vi snakket om på telefon. I tillegg som vi forsikrer deg om at vi kun ønsker å samarbeide med deg, og ingen av dine konkurrenter.

 

Som med alt annet, bare si i fra om det er ting du ønsker å legge til i avtaleutkastet. Det er viktig for oss at du føler deg trygg.

 

-------

Denne eposten svarte jeg aldri på, og de brukte dette til å opprette ordre. Vedlagt lå det også en kontrakt jeg ikke har signert.

 

Jeg prøver å bringe dette frem til inkassobyrå, men virker som de er opphengt i setningen "Ser frem til et hyggelig samarbeid"

 

Kan de virkelig ta meg på den setningen der?!? For meg virker det helt sprøtt, men jeg har tatt feil før....

 

Mvh Are

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Kan legge til at selger også skrev følgende til oss i epost:

-------

Ellers legger jeg med et utkast på avtale på 10 varer slik vi snakket om på telefon. I tillegg som vi forsikrer deg om at vi kun ønsker å samarbeide med deg, og ingen av dine konkurrenter.

 

Som med alt annet, bare si i fra om det er ting du ønsker å legge til i avtaleutkastet. Det er viktig for oss at du føler deg trygg.

 

-------

Denne eposten svarte jeg aldri på, og de brukte dette til å opprette ordre. Vedlagt lå det også en kontrakt jeg ikke har signert.

 

Jeg prøver å bringe dette frem til inkassobyrå, men virker som de er opphengt i setningen "Ser frem til et hyggelig samarbeid"

 

Kan de virkelig ta meg på den setningen der?!? For meg virker det helt sprøtt, men jeg har tatt feil før....

 

Mvh Are

 

https://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/102-kan-et-omtvistet-krav-sendes-til-inkasso

 

Hadde det vært meg ville jeg stått på mitt (dvs. ikke betalt).

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Det er den som hevder at avtale er kommet i stand som bærer bevisbyrden for dette. Ved vurderingen vil domstolene se på momenter som ordvalg, kommunikasjonsmetode, tidsaspektet, mv.

 

"Ser frem til et hyggelig samarbeid" ser isolert sett ikke bra ut for deg, særlig ikke hvis det allerede er presentert hva som skal bestilles, hvor mye det vil koste, og leveringsbetingelser. Det som ser verre ut for selskapet er hvis de har stilt spørsmål og sendt det de selv identifiserer som et utkast, for så å gå videre med ordren uten å ha fått noen som helst tilbakemelding på utkastet.

 

Ta aldri inkassoselskapers påstander for god jus. Det kreves mindre for å bli inkassobevillingshaver enn for å bli frisør, og majoriteten av de som jobber i bransjen har ikke egen bevilling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...