Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken ktm crosser er lov på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt vil jeg si at modeller som ikke allerede er registrert eller har gjeldende typegodkjenning (dvs euro 4 fram til nyttår) ikke er registrerbart.

 

Ja, jeg har forstått det slik at EXC modellene blir levert med typegodkjenning (med redusert effekt). SX modeller har ikke typegodkjenning og er derfor ikke registrerbare.

 

Dersom man får tak i en euro 3 modell eller tidligere som ikke allerede er registrert så er det tvilsomt at det lar seg gjøre å registrere den nå. Det vil sannsynligvis også gjelde euro 4 modeller etter nyttår.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hva må gjøres med denne for å kunne kjøre den på veien?

https://www.finn.no/133298607

Kan den kjøres med a2 lappen?

Prisen gjelder for uregistrert motorsykkel. Registrert versjon kan kjøres med førerkort A2.

 

Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av?

De er ganske lette og morsomme å kjøre. Spesielt hvis man har litt terreng. Men på vanlig vei og langkjøring er de helt forferdelige.

Lenke til kommentar

KTM 250, 300, 350, 450, og 500 er de vanligste crosserne som er registrert. Som regel registreres de som mellomtung, men svært sjeldent blir de regga som tungsykler. I tillegg får du kjøpt SMC 690 som kan registreres som A2 med 48hk. Eller som tungsykkel med fulleffekt.

 

 

Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av?

Tar du ut svineriet som struper motoren og hiver på supermotofelger så er det sex på hjul. Selvfølgelig så mangler denne 250'en noen kubikk før den skal være gøy.

Lenke til kommentar

KTM 250, 300, 350, 450, og 500 er de vanligste crosserne som er registrert. Som regel registreres de som mellomtung, men svært sjeldent blir de regga som tungsykler.

Jeg regner med at du her mener EXC og EXCF modeller. Disse er strupet til 16hk(!). Blir det omtrent som å kjøre en lett motorsykkel dersom man kjører en EXCF500 med 16 hk eller fungerer strupingen slik at akseleresjon er vesentlig bedre opp til en viss hastighet?

 

 

I tillegg får du kjøpt SMC 690 som kan registreres som A2 med 48hk.

En 690 SMC/SMCR (også enduro/enduro r) må ha mindre enn 48hk for at det skal være lov til å kjøre den med førerkort A2. Dette pga. krav i førerretten med førerkort A2 om maksimalt 0.2kW/per kilo egenvekt ("våtvekt" som oppgitt i vognkortet).

 

 

Tar du ut svineriet som struper motoren og hiver på supermotofelger så er det sex på hjul.

Ja selvfølgelig, det skjønner jeg, men hvordan er det med mulige konsekvenser av dette?

 

-mulig forelegg for å kjøre motorsykkel hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for (5500 kroner)

-mulig forelegg for å kjøre motorsykkel som man ikke har førerkort til å kjøre (kjører tung motorsykkel, men har bare førerkort A2, 8000-9500 kroner)

-kjører uten reell forsikring

-regress fra forsikringsselskapet på potensialt mange millioner kroner dersom man skader noen

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du her mener EXC og EXCF modeller. Disse er strupet til 16hk(!). Blir det omtrent som å kjøre en lett motorsykkel dersom man kjører en EXCF500 med 16 hk eller fungerer strupingen slik at akseleresjon er vesentlig bedre opp til en viss hastighet?

 

Betegnelser blir flisespikkeri. Men dagens modeller kalles for EXC (2t), EXC TPI (2t u/ forgasser), eller EXC-F (firetakt). Nå vet jeg ikke om disse med datasprut er strupet på ecu. Men det har vært vanlig å dyse ned, sette stoppe på gasshendel, og sette i luftstruping både i innsug og eksos. Da er syklene ikke gode for serlig mye.

 

 

En 690 SMC/SMCR (også enduro/enduro r) må ha mindre enn 48hk for at det skal være lov til å kjøre den med førerkort A2. Dette pga. krav i førerretten med førerkort A2 om maksimalt 0.2kW/per kilo egenvekt ("våtvekt" som oppgitt i vognkortet).

 

Igjen, flisespikkeri. De registreres med rundt 40-45hk. Men det tror jeg er mer moderne plombering som bare kutter toppfarten. Men ikke siter meg på det.

 

 

Ja selvfølgelig, det skjønner jeg, men hvordan er det med mulige konsekvenser av dette?

 

-mulig forelegg for å kjøre motorsykkel hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for (5500 kroner)

-mulig forelegg for å kjøre motorsykkel som man ikke har førerkort til å kjøre (kjører tung motorsykkel, men har bare førerkort A2, 8000-9500 kroner)

-kjører uten reell forsikring

-regress fra forsikringsselskapet på potensialt mange millioner kroner dersom man skader noen

 

Det får bli opp til hver enkelt å vurdere. Jeg personlig holder meg unna, mye på grunn av noen av disse punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...