Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll, frist for etterkontroll av bil hvor skilt er innlevert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt bil på EU-kontroll. Verkstedet har oppgitt frist for etterkontroll som om bilen hadde skilter. Fristen er derfor kun 1 måned.

Er dette korrekt? Mener det tidligere var 3 måneders frist.

 

Alt ble endret i februar 2019. Nå er fristen som står på vegvesenets nettside endelig. Står det f.eks. frist 31. Mai 2019, blir bilen begjært avregistrert 1. Juni 2019. Disse ekstra to månedene man tidligere fikk er falt bort. Det er ikke lenger frist for kontroll, men frist for godkjenning.

 

En eu-kontroll er også nå bare gyldig i to måneder. Tidligere var det vel fem. Det vil si at om du tar kontrollen 1. Mai 2019, vil denne kontrollseddelen være gyldig til 31. Juli 2019. Etter dette er det ikke nok med en etterkontroll. Da må du ha en ny full eu-kontroll.

 

I ditt tilfelle, med allerede avregistrert bil, har du to måneder på deg fra du tok kontrollen til du må ha tatt etterkontroll.

Lenke til kommentar

En eu-kontroll er også nå bare gyldig i to måneder. Tidligere var det vel fem. Det vil si at om du tar kontrollen 1. Mai 2019, vil denne kontrollseddelen være gyldig til 31. Juli 2019. Etter dette er det ikke nok med en etterkontroll. Da må du ha en ny full eu-kontroll.

 

Kan du forklare hvor du har dette fra, evt. linke til relevant bestemmelse i forskriften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Manglene på kjøretøyet må være rettet og godkjent innen den opprinnelige fristen, eller senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført (det som kommer først).

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/ikke-godkjent-eu-kontroll

 

Det betyr ikke at man må ta helt ny kontroll dersom man ikke retter og får det godkjent "innen den opprinnelige fristen, eller senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført (det som kommer først)".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at man må ta helt ny kontroll dersom man ikke retter og får det godkjent "innen den opprinnelige fristen, eller senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført (det som kommer først)".

Jo, det blir jo det som Kajac skriver lenger opp her.

 

Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 22: "Dersom kjøretøy ikke blir godkjent ved periodisk kontroll, må påviste mangler utbedres og kjøretøyet godkjennes ved etterkontroll senest innen 2 måneder for å unngå bruksforbud, dog ikke utover ordinær kontrollfrist, jf. § 5".

Det betyr jo at bilen blir begjært avskiltet om feilene ikke er rettet innen 2 mnd, og at den opprinnelig fristen bortfaller hvis man er tidlig ute. Hvis bilen er begjært avskiltet så må man ha ny kontroll.

Lenke til kommentar

Jo, det blir jo det som Kajac skriver lenger opp her.

 

Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 22: "Dersom kjøretøy ikke blir godkjent ved periodisk kontroll, må påviste mangler utbedres og kjøretøyet godkjennes ved etterkontroll senest innen 2 måneder for å unngå bruksforbud, dog ikke utover ordinær kontrollfrist, jf. § 5".

Det betyr jo at bilen blir begjært avskiltet om feilene ikke er rettet innen 2 mnd, og at den opprinnelig fristen bortfaller hvis man er tidlig ute. Hvis bilen er begjært avskiltet så må man ha ny kontroll.

Man må ikke ha ny kontroll hvis bilen er begjært avskiltet, hverken med gammelt eller nytt system. Det er forskjell på bruksforbud/begjært avskiltet og ny, full kontroll.

 

Jeg har hatt biler som har gått over 2 mnd fristen og tatt kun etterkontroll. Det er ikke endret noe i de nye forskriftene som tilsier at dette er endret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på dere tar feil. Legger derfor ved min epost-korrespondanse med vegvesenet, som sier at fristen er 2 måneder fra kontrollen er tatt.
 

Meg: Det står blant annet at feil må fikses innen to måneder fra hovedkontrollen, eller senest når fristen går ut (det som kommer først). Om jeg tar kontrollen 1.4, vil da kontrollseddelen bli ugyldig etter 1.6, selv om kontrollfristen min er 31.8?

SVV: Hvis du tar kontrollen 1 april
- får anmerkninger så er frist 2 mnd fra dato. Neste frist 01.04.2021
- ingen anmerkninger, godkjent 01.04.2019. *Neste frist 01.04.2021

 

Som dere ser, dersom jeg tar min bil, som har frist 31. august på kontroll 1. april, får jeg bare frem til 1. Juni til å fikse feilene. Jeg kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at kontrollseddelen da går ut etter to måneder.

 
Hele epost-korresponsansen i spoileren under.


Epost 1:
Har en bil som skal eu-godkjennes i perioden 1.4. - 31.8.2019. Ønsker å ta kontrollen så tidlig som mulig. Men de nye reglene forvirrer meg.

1:
Det står blant annet at feil må fikses innen to måneder fra hovedkontrollen, eller senest når fristen går ut (det som kommer først). Om jeg tar kontrollen 1.4, vil da kontrollseddelen bli ugyldig etter 1.6, selv om kontrollfristen min er 31.8?

2:
Dersom jeg får bilen min godkjent 15.5.2019, vil neste frist være 15.5.2021 sånn som jeg forstår det. Om jeg da tar neste kontroll 1.4.2021, så jeg har litt tid på meg til reparasjoner, og tar etterkontrollen 10.5.2021. Vil fristen for 2023 være 1.4. eller 10.5? Om den blir 1.4. vil det jo si at man mister tid for hver eu-kontroll så lenge man ikke ønsker å ta kontrollen på den aboslutt siste fristen.



 
Svar 1:
 
Hei !
Hvis dette gjelder kjøretøy med kjennemerke: XX12345 så har den kontrollfrist 31.08.2019.
Hvis du ønsker å opprettholde denne fristen så kan du ta kontrollen fra 01.07.2019.
 
 
1
Hvis du tar kontrollen 1 april
- får anmerkninger så er frist 2 mnd fra dato.  Neste frist 01.04.2021
- ingen anmerkninger, godkjent 01.04.2019. *Neste frist 01.04.2021
 
 
2
neste kontrolltid blir i eksempelet over 01.04.2021.
Da kan du begynne å ta kontrollen 01.02.2021 for å fortsatt ha fristen 01.04.2021
 
Hvordan beregnes neste frist for kontroll?
Neste frist for EU-kontroll beregnes alltid ut fra dato for når du tok hovedkontrollen, og ikke for når du eventuelt tok etterkontroll. Tar du hovedkontrollen mindre enn to måneder før fristen din går ut, vil den opprinnelige fristen bli stående som utgangspunkt for neste EU-kontroll.
 
Du kan lese mer om dette på våre sider:
 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie%2Bog%2Bvedlikeholde/EU-kontroll
 


 
Epost 2:
Hei. Takk for svar. Har et par oppfølgingsspørsmål.
 
1. Dersom jeg tar inn bilen til kontroll 1.7.2019 og den blir godkjent på dagen, blir da neste frist 1.7.2021 eller 31.8.2021?
 
2. Dersom bilen ikke er i bruk, og jeg først får tatt den inn til kontroll f.eks. 15.10.2019, og får den godkjent 5.11.2019, vil da den neste fristen bli 31.8.2021, 15.10.2021 eller 5.11.2021?
 


 
Svar 2:

Hei igjen !
Hvis du tar kontrollen og den blir godkjent innenfor 2 mnd dvs 1.7-31.8 så vil du få uforandret frist om 2 år.
 
Hvis du tar kontrollen 15.10 i år så blir kontrollfrist neste gang på 15.10.

 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Som dere ser, dersom jeg tar min bil, som har frist 31. august på kontroll 1. april, får jeg bare frem til 1. Juni til å fikse feilene. Jeg kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at kontrollseddelen da går ut etter to måneder.

Det er nettopp der du tolker feil, og tolker inn noe som ikke fremgår av korrespondansen du siterer. Jeg ser du i punkt 1 stilte et spørsmål om "vil da kontrollseddelen bli ugyldig etter 1.6", som egentlig ikke blir besvart. Det som ligger i svaret er at den gamle kontrollseddelen/godkjenningen , fra sist bilen ble godkjent (og som i utgangspunktet skulle gjelde helt til fristen 31/08), blir ugyldig to måneder etter (altså 1.juni i eksemplet) at bilen er kontrollert og nye feil er funnet, du får kjøreforbud og avskiltingsbegjæring om feilene ikke er rettet og etterkontrollert etter de to månedene, men kontrollseddelen (fra 1.april i ditt eksempel) "går ikke ut", den gjelder fortsatt som mangellapp på det som må rettes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp der du tolker feil, og tolker inn noe som ikke fremgår av korrespondansen du siterer. Jeg ser du i punkt 1 stilte et spørsmål om "vil da kontrollseddelen bli ugyldig etter 1.6", som egentlig ikke blir besvart. Det som ligger i svaret er at den gamle kontrollseddelen/godkjenningen , fra sist bilen ble godkjent (og som i utgangspunktet skulle gjelde helt til fristen 31/08), blir ugyldig to måneder etter (altså 1.juni i eksemplet) at bilen er kontrollert og nye feil er funnet, du får kjøreforbud og avskiltingsbegjæring om feilene ikke er rettet og etterkontrollert etter de to månedene, men kontrollseddelen (fra 1.april i ditt eksempel) "går ikke ut", den gjelder fortsatt som mangellapp på det som må rettes. 

 

Ser ut som jeg tolket feil ja. My bad. Jeg kontaktet vegvesenet og har nå fått vite at en kontrollseddel er gyldig i to år. Imidlertid vil bilen bli begjært avregistrert senest to måneder etter kontrollen er tatt så lenge den ikke har vært til etterkontroll. Men man trenger da ikke å ta ny eu-kontroll for å få den godkjent igjen.

 

De nye reglene er jaggu ikke helt enkelt å forstå seg på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...