Gå til innhold

Frankrike trosser USA – innfører Facebookskatt


Anbefalte innlegg

 Men ikke "medlemskapet" ... medmindre man melder seg inn i en annen "klubb"

 

Det er litt som ikke kunne melde seg ut av Rosenborg, medmindre man melder seg inn i Bodø Glimt

Nei, men du er ikke slave allikevel. Ingen som tvinger deg til å jobbe...

 

Du kan også starte en egen klubb om du ønsker det. Selv om det er litt vanskelig i praksis, så er det mulig. Første problem er å finne landområde som ikke tilhører en eksisterende stat. Det utelukker nok privat eiendom her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, stort sett bare skatte regler ville jeg tro. Men man ser det mang et sted i USA der det er så si "lovløst", betyr ikke at alle dreper hverandre fordi. De kommer opp med sine egne husregler som regel.

 

Ja 93% av Norsk utmark er privat eid, vi er meget spesielle i denne sammenheng. Vanlige land har jo veldig mye statseid land som folket kan bruke, vi hadde vel 14% for noen år siden. Men så var det en smart politiker som fant ut av vi kunne få enda mer penger om vi solgte mer land.

 

Og få statsborgerskap i andre land er ikke bare og få det. Er du i dårlig økonomisk stand kan du stort sett glemme og få statsborgerskap i andre land. Ja tilogmed super korrupte land som langtvekkistan.

 

Ser ikke hvorfor noen som ønsker og unnslippe det og jobbe som en robot 8 timer daglig og gjøre det samme dag ut dag inn, og ønsker seg en variert hverdag. Ikke skal få lov til det, selv om det ikke er veldig materalistisk gunstig.

 

Når man ikke bruker samfunnet, hvorfor skal man da betale for det? Jeg som jobber til sjøs har jo fått en av disse rare avtalene, siden jeg er så mye vekk fra det Norske samfunn, og bruker det så lite. Så får jeg faktisk lov til og betale litt mindre inn i kassa, siden jeg bruker det mindre.

 

Ganske fair.

 

Om noen ikke bruker samfunnet i det hele tatt, hvorfor skal dem betale da? Kan de ikke få lov til og gro poteter eller hva f de vil i fred uten og bli plaget av skattefuten?

Du svarte ikke på spørsmålet. Ville det vært greit om Olav Thon erklærte sine eiendommer som egne selvstendige landsbyer og sånn sett kan ignorere samtlige av Norges lover og regler?

Det er jo ingen grunn til at det bare er skatt som blir ignorert.

 

Problemet med statsborgerskap som du påpeker er nok ganske oppkonstruert. Dersom du ikke har penger eller midler er sannsynligheten ganske stor for at du allerede er avhengig av den norske stat.

 

Ellers er det jo helt vanlig at de som faktisk ikke befinner seg i Norge, har verdier i Norge eller jobber for norske selskaper, skatter minimalt til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstår hvordan verden fungerer.

 

Ta for moro skyld og prøv og flytt til et annet land. Og si på søknaden at du har ingen penger. Se og lett det er.

 

Kan garantere at ingen vil ha deg med mindre du har noe veldig attraktiv utdanning eller ferdighets sett.

Å forlate landet er ganske enkelt. Å ta en spasertur over svenskegrensen er nok det billigste, men fly og båt er ganske enkelt det også.

 

Avhengig av hvor du drar er det ikke nevneverdig kontroll for å leie en leilighet heller. Da har du flyttet.

 

Å bli en statsborger i ett annet land, eller hvorvidt du følger lover og regler i landet, er noe annet.

Lenke til kommentar

Å forlate landet er ganske enkelt. Å ta en spasertur over svenskegrensen er nok det billigste, men fly og båt er ganske enkelt det også.

 

Avhengig av hvor du drar er det ikke nevneverdig kontroll for å leie en leilighet heller. Da har du flyttet.

 

Å bli en statsborger i ett annet land, eller hvorvidt du følger lover og regler i landet, er noe annet.

Ahh så du mener folk skal bli kriminelle... Høres saklig ut. For et flott liv det må være. Stigmatisert og jaktet på.

 

Mange som ikke har noen midler i Norge, som lever fra hånd til munn. Lønning til lønning. Må ikke være avhenging av Norske stat fordi du har lite og rutte med. Du hopper til konklusjoner og er generaliserende.

 

Jeg driter i Olav Thon, om han ville starte sin egen landsby så driter jeg i det. Bryr ikke meg. Så lenge de ikke flår spebarn og slik, så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Hvorfor jeg skal bry meg om andres valg fatter jeg ikke, så lenge det ikke går ut over folk.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ahh så du mener folk skal bli kriminelle... Høres saklig ut. For et flott liv det må være. Stigmatisert og jaktet på.

 

Mange som ikke har noen midler i Norge, som lever fra hånd til munn. Lønning til lønning. Må ikke være avhenging av Norske stat fordi du har lite og rutte med. Du hopper til konklusjoner og er generaliserende.

 

Jeg driter i Olav Thon, om han ville starte sin egen landsby så driter jeg i det. Bryr ikke meg. Så lenge de ikke flår spebarn og slik, så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Hvorfor jeg skal bry meg om andres valg fatter jeg ikke, så lenge det ikke går ut over folk.

Nei, for det er faktisk helt lovlig å krysse grensen til Sverige.

 

Å bosette seg er noe annet, da er du jo avhengig av at det aktuelle samfunnet tar imot deg. Hvis du ikke kan eller ønsker (da de trolig krever skatt de også...) å bidra til det aktuelle samfunnet, så er du trolig ikke ønsket; men det er jo noe helt annet igjen...

 

Problemet er jo nettop at det går utover folk. Om du flytter uti skauen "der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu" og lever for deg selv, tar det nok ganske lang tid før skatteetaten kommer innom. Sett at du ikke benytter deg av noe infrastruktur som internett, telefoni og sånt da. Du hadde nok blitt erklært savnet og/eller død først tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for det er faktisk helt lovlig å krysse grensen til Sverige.

 

Å bosette seg er noe annet, da er du jo avhengig av at det aktuelle samfunnet tar imot deg. Hvis du ikke kan eller ønsker (da de trolig krever skatt de også...) å bidra til det aktuelle samfunnet, så er du trolig ikke ønsket; men det er jo noe helt annet igjen...

 

Problemet er jo nettop at det går utover folk. Om du flytter uti skauen "der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu" og lever for deg selv, tar det nok ganske lang tid før skatteetaten kommer innom. Sett at du ikke benytter deg av noe infrastruktur som internett, telefoni og sånt da. Du hadde nok blitt erklært savnet og/eller død først tipper jeg.

Vel først må du vel få råd til og kjøpe deg skog som du kan bo på da, siden alt er privat eid. Og tviler på noen liker at noen setter opp permanent "bolig" på demmes skau. Etter loven kan du vel oppholde deg maks 2 dager. Leve som nomade i kalde Norge tror jeg blir tøft. Da må du nok ha et like samfunn aka det samene kjører. Men selv 2 dager maks på et sted hadde blitt tøft selv for dem.

 

Poenget mitt er vel, teit av Norge og selge mesteparten av utmark.

 

Og hvorfor skal det gå ut over folk? Om man ikke har noe med samfunnet og gjøre?

 

Mange som lever slik i andre land, sett mang en film dokumentar om folk i USA, Australia, Russland etc. Som har levd 50-60 år alene så si. Ser røft ut, ikke noe for meg hvertfall. Men det er nok sikkert noe for enkelte.

 

Slik det nå, må man slave til samfunnet. For og så evt kjøpe seg et lite stykke land. Det er vel ikke helt riktig?

Lenke til kommentar

Vel først må du vel få råd til og kjøpe deg skog som du kan bo på da, siden alt er privat eid. Og tviler på noen liker at noen setter opp permanent "bolig" på demmes skau. Etter loven kan du vel oppholde deg maks 2 dager. Leve som nomade i kalde Norge tror jeg blir tøft. Da må du nok ha et like samfunn aka det samene kjører. Men selv 2 dager maks på et sted hadde blitt tøft selv for dem.

 

Poenget mitt er vel, teit av Norge og selge mesteparten av utmark.

 

Og hvorfor skal det gå ut over folk? Om man ikke har noe med samfunnet og gjøre?

 

Mange som lever slik i andre land, sett mang en film dokumentar om folk i USA, Australia, Russland etc. Som har levd 50-60 år alene så si. Ser røft ut, ikke noe for meg hvertfall. Men det er nok sikkert noe for enkelte.

 

Slik det nå, må man slave til samfunnet. For og så evt kjøpe seg et lite stykke land. Det er vel ikke helt riktig?

Joda, men du kan ikke forvente at du skal kunne bosette deg på en annens eiendom. Dersom det ikke var noen som eide skogen så ville du uansett fått noen problemer når tomten du bosatte deg på eventuelt ble solgt. Eller mener du at det kan regnes som din eiendom fordi du tok den først?

 

Jeg refererte til Olav Thon og hans eiendommer, det påvirker andre. Om en gjeng bare bosetter seg i skauen påvirker det ikke andre nevneverdig nei. Som nevnt blir de nok heller erklært død før skatteetaten kommer innom.

 

Dersom du skulle bosetter deg i noens skau, og ingen oppdager det på ett par tiår, så har du ellers beskyttelse i lovverket.

Lenke til kommentar

Utmerket, og helt korrekt, beskrivelse av hvordan eiendom oppstår.

Sånn bortsett fra at staten hadde den før deg riktignok...

 

Men den praksisen ville det nok vært mindre landområde som var statseid også, siden noen ville ha tatt området før deg, og så bare ikke bodd der. Eller kan du ta noen andre sin eiendom bare fordi de ikke er der akkurat da?

.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

  Så ingen eiendom eksisterte før staten oppsto?

 

Ingen eide noe som helst før 1814, eller 872?

 

Det var ingen som eide eiendom før et samfunn oppstod, i alle fall. 

(Tygg gjerne litt på den)

 

Sikter du til Staten med stor S – altså Norge – sier det seg selv at vi hadde flust av eiendommer i privat befatning før Norge ble opprettet som en egen suveren stat. Men så var vi altså underlagt en annen stat, da ... så.

 

Spoler du lenger tilbake i tid, finner du omet bonde/sanker/jeger-samfunn med mange småkonger omtrent på hver sin tue. Din konge var på sett og vis din garantist for det du kalte din eiendom. Tapene part i lokale kriger, kunne rett som det var miste arealer til vinneren. Kanskje mistet du din jordflekk, fordi kongen din tapte et slag?

 

 

Dog: Å eie en eiendom har ikke alltid vært like viktig. Langt viktigere kunne det kanskje være å eie X antall kyr! Hvilket beite de stod på, er ikke alltid like viktig. Se gjerne til nomadefolk; eiendommer er ikke en vesentlig del av kulturen. (Behovet for å definere en tomt som sin egen eiendom endret seg med tiden. Sterkt betinget etter datidens samfunnsendringer. Også finnes det selvfølgelig flust av anekdotiske bevis som mot-forklarer dette. For all del. Er ikke svart/hvitt historien vår.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...