Gå til innhold

KOMMENTAR: Treng SoulsBorne og Sekiro ein «easy»-modus?


Anbefalte innlegg

Problemet er at souls serien har online invasjoner som en stor del av spillet.

Sekiro har ikke dette så der er det ikke et problem.

 

I tillegg er det veldig vanskelig å lage to spill.

 

Hvordan kan man gjøre om på sekiro for at det skal være lettere for spillerne?

Gir man dem mere liv så forsvinner store deler av progresjons systemet, og balansen på fiender må gjøres om.

Fjerning av angrep fra fiender vil være vanskelig, da de ofte ikke har så mange, og flere fiender bare står der.

 

Om det var mulig å lage spillet slik at det hadde en easy mode og en vanlig, og at dette ikke påvirket den andre på noen som helst måte, og utviklingen ikke tok lengre tid, så hadde det vært greit.

 

Men spørsmålet blir, hvorfor?

Er spillene for vanskelige, eller er det spillerne som ikke vil lære seg spillet? Vil det da hjelpe om de får det litt lettere?

Bossene, selv om du spiller på lett, må jo fortsatt ha mekanikkene fra den vanskelige modusen.

Kanskje du overlever 1-2 flere angrep, men det hjelper deg ikke vinne om du ikke forstår deg på spillet.

 

Hadde zelda vært et bra spill om man fjernet alle puslespill delene, og du bare måtte gå rett frem for å få alle tingene i spillet?

 

Teknisk sett er det ikke vanskelig å implementere forskjellige vanskelighetsgrader på en god måte. Dette gjøres i de aller fleste spill allerede og av langt mindre kompetente utviklere enn From Software. Tror ikke et sekund at det ville blitt et problem for dem.

 

Hvorfor er ganske enkelt for å gjøre det mer tilgjengelig. Man kan godt si det går på viljen, men mange har forståelig nok ikke så mye tid de kan sette av til gaming og da må man ha progresjon når man først gamer om man skal få spilt noe mer enn ett spill i løpet av året. Tenk full jobb, barn, hund, kone og kanskje noe sosialt liv med venner i tillegg, så er det fort snakk om noen få timer gaming i uka.

 

Zelda-eksemplet er ikke spesielt godt siden du snakker om å fjerne store deler av spillet. Det er ingen spill jeg vet om som har implementert forskjellige vanskelighetsgrader på en så klønete måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Teknisk sett er det ikke vanskelig å implementere forskjellige vanskelighetsgrader på en god måte. Dette gjøres i de aller fleste spill allerede og av langt mindre kompetente utviklere enn From Software. Tror ikke et sekund at det ville blitt et problem for dem.

 

Hvorfor er ganske enkelt for å gjøre det mer tilgjengelig. Man kan godt si det går på viljen, men mange har forståelig nok ikke så mye tid de kan sette av til gaming og da må man ha progresjon når man først gamer om man skal få spilt noe mer enn ett spill i løpet av året. Tenk full jobb, barn, hund, kone og kanskje noe sosialt liv med venner i tillegg, så er det fort snakk om noen få timer gaming i uka.

 

Zelda-eksemplet er ikke spesielt godt siden du snakker om å fjerne store deler av spillet. Det er ingen spill jeg vet om som har implementert forskjellige vanskelighetsgrader på en så klønete måte.

Må alle spill appellere til personer med full jobb, kone hund og barn? From Software har plukket seg ut en målgruppe som setter pris på høy vanskelighetsgrad, noe som har gitt dem mer suksess enn de trolig noen gang håpte på. De har helt klart funnet en vinnende oppskrift, og det er langt fra sikkert at selv en så marginal endring som "easy mode", vil gi dem like stor suksess. Vanskelighetsgraden til Soulsborne er helt klart blitt en del av merkevaren og er en av designvalgene som skiller spillet ut fra mengden. Går man bort fra dette på noen som helt måte risikerer man at spillene mister så mye av sitt unik preg at salgstallene faller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet er at souls serien har online invasjoner som en stor del av spillet.

Sekiro har ikke dette så der er det ikke et problem.

 

I tillegg er det veldig vanskelig å lage to spill.

 

Hvordan kan man gjøre om på sekiro for at det skal være lettere for spillerne?

Gir man dem mere liv så forsvinner store deler av progresjons systemet, og balansen på fiender må gjøres om.

Fjerning av angrep fra fiender vil være vanskelig, da de ofte ikke har så mange, og flere fiender bare står der.

 

Om det var mulig å lage spillet slik at det hadde en easy mode og en vanlig, og at dette ikke påvirket den andre på noen som helst måte, og utviklingen ikke tok lengre tid, så hadde det vært greit.

 

Men spørsmålet blir, hvorfor?

Er spillene for vanskelige, eller er det spillerne som ikke vil lære seg spillet? Vil det da hjelpe om de får det litt lettere?

Bossene, selv om du spiller på lett, må jo fortsatt ha mekanikkene fra den vanskelige modusen.

Kanskje du overlever 1-2 flere angrep, men det hjelper deg ikke vinne om du ikke forstår deg på spillet.

 

Hadde zelda vært et bra spill om man fjernet alle puslespill delene, og du bare måtte gå rett frem for å få alle tingene i spillet?

 

Teknisk sett er det ikke vanskelig å implementere forskjellige vanskelighetsgrader på en god måte. Dette gjøres i de aller fleste spill allerede og av langt mindre kompetente utviklere enn From Software. Tror ikke et sekund at det ville blitt et problem for dem.

 

Hvorfor er ganske enkelt for å gjøre det mer tilgjengelig. Man kan godt si det går på viljen, men mange har forståelig nok ikke så mye tid de kan sette av til gaming og da må man ha progresjon når man først gamer om man skal få spilt noe mer enn ett spill i løpet av året. Tenk full jobb, barn, hund, kone og kanskje noe sosialt liv med venner i tillegg, så er det fort snakk om noen få timer gaming i uka.

 

Zelda-eksemplet er ikke spesielt godt siden du snakker om å fjerne store deler av spillet. Det er ingen spill jeg vet om som har implementert forskjellige vanskelighetsgrader på en så klønete måte.

Nei, zelda spillet er ikke et dårlig eksempel.

Om du fjerner hovedelementene som gjør spillet til det spillet det er, så har du fjernet grunnen til å spille det framfor et annet.

 

From sine spill har alltid gått ut på mekanikken i spillet, og det er akkurat den som gjør spillene vanskelige. Eneste måten å gjøre dem lettere på er å fjerne mekanikken som gjør spillet til et spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må alle spill appellere til personer med full jobb, kone hund og barn? From Software har plukket seg ut en målgruppe som setter pris på høy vanskelighetsgrad, noe som har gitt dem mer suksess enn de trolig noen gang håpte på. De har helt klart funnet en vinnende oppskrift, og det er langt fra sikkert at selv en så marginal endring som "easy mode", vil gi dem like stor suksess. Vanskelighetsgraden til Soulsborne er helt klart blitt en del av merkevaren og er en av designvalgene som skiller spillet ut fra mengden. Går man bort fra dette på noen som helt måte risikerer man at spillene mister så mye av sitt unik preg at salgstallene faller. 

 

Men man går uansett ikke bort fra det. Det var snakk om vanskelighetsgrader, ikke påtvunget easy.

 

Nei, zelda spillet er ikke et dårlig eksempel.

Om du fjerner hovedelementene som gjør spillet til det spillet det er, så har du fjernet grunnen til å spille det framfor et annet.

 

From sine spill har alltid gått ut på mekanikken i spillet, og det er akkurat den som gjør spillene vanskelige. Eneste måten å gjøre dem lettere på er å fjerne mekanikken som gjør spillet til et spill.

 

Men å fjerne områder av spillet har ikke noe med mekanikken å gjøre. Det ville vært mer sammenlignbart hvis det var snakk om å fjerne f.eks. Blighttown for å gjøre Dark Souls lettere. Jeg er sikker på at vanskelighetsgrader ville blitt implementert ved at du tar mindre skade og fienden mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør soulsborne spillene til soulsborne spill?

Hva har spillene sammenlignet med andre arpg spill?

 

Som nevnt tidligere kan du ikke gi spillerne mer liv.

Det å gjøre at fiender tar mere skade vil ikke hjelpe.

 

Du må lære deg mekanikkene i spillene for å klare dem, og nekter du det, så vil du ikke klare dem uansett.

 

Det er allerede ting du kan plukke opp i sekiro som gjør at du tar mindre skade.

Det er ting som gjør at du skader fiender mere.

Det er ting som lar deg bli usynlig.

Ting som til og med øker udødelighets vinduene.

 

Dette er ting du plukker opp allerede i det første området av spillet.

 

Du får ekstra liv, fiender snur ryggen til deg, du kan alltid klatre rundt, osv.

 

Så det eneste som gjør sekiro vanskelig er mekanikken om å blokkere fiender på rett tidspunkt, noe du altså kan øke betydelig med en ting du plukker opp i det første området.

 

Fjerner man denne mekanikken, altså, fjerner man behovet for å blokkere fienders angrep, så har du fjernet hele poenget med spillet.

Det blir akkurat det samme som å fjerne backtracking fra metroid, fjerne puslespill fra zelda, eller crafring fra minecraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fint at folk har forskjellige meninger og slikt, og jeg klarer å se begge sider. Har selv slitt med disse spillene og hatet de mer enn noe annet, men hvorfor bry seg? Har vel aldri vært opp til oss publikum å bestemme hva fantastiske kunstnere skal lage, eller hvordan de velger å gjøre det. Er en grunn til at ikke alle er kunstnere. Spill er som alt annet her i verden subjektivt. Gjerne gi det en sjanse, men man er ikke tvunget til å like alt. Selv begynte jeg ikke å like serien før jeg tok Abyss Watchers i DS3, og nå er jeg 30 timer inn i Elden Ring liksom.

Syns det bare er viktig å la dem gjøre jobben sin, for det er Fromsoftware fantastisk gode til! Det gjelder for så vidt alle andre utviklere også. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåka skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig skal de ha en letter modus, er ikke alle som er like kjapp, eks de som er litt eldre og vil kose seg med spiller gidder ikke å kjøpe et spill der man dør konstant så da lar de heller være å kjøpe spillet og det mister de mange kunder for.

Nei, da forsvinner hele identiteten til soulsborneldensekiro spill. Easy mode kan de holde til andre spill.
Jeg er hverken god eller kjapp men koser meg med de spillene. De gir mestringsfølelse. 
Styr heller unna, tror ikke disse spillene er noe for deg. 

Dette er en egen sjanger. The surge 1 og 2, Nioh 1 og 2, Lords of the fallen fks. Det er akkurat likt med de. 
 

Lenke til kommentar

Synes det er en hypotetisk diskusjon siden From har all rett til å lage spillet akkurat så vanskelig som de vil.

En ting jeg imidlertid sliter litt med i alt dette er humoren som går tapt! Prepare to die-greia er kanskje ikke det mest velkomne å høre, men Souls har så mange dumme vitser både lagt ut av community og i form av sadistisk fiendeplassering eller angrep som jeg ikke ville vært foruten. For meg handler det om å ta glede i disse snodige designvalgene, og ja, sette pris på å dø fra tid til annen. For min del kan man like gjerne peise inn en invincibility-modus eller spole tilbake-knapp, selv om jeg personlig føler at man har godt av litt motstand i livet. Det ødelegger ikke for noen.

Uansett er argumentet reduksjonistisk som bare det. Accessibility er bra, å tilegne seg kunnskap man kan bygge videre på er bra, å kunne tilpasse opplevelsen er bra, men synes det er litt dumt at spill skal tilpasse seg spilleren bare for å tilpasse seg. Hvis man tenker på spill som kultur, er det litt det samme som å se en film man ikke liker, eller ikke forstår. Du har all rett til å spørre om hjelp til å forstå appellen, til å prøve en annen dag, eller bare lide deg gjennom den. Tenker ofte at spill er litt det samme. Det er ikke From Software som har ansvar for å tilpasse produktet du kjøper til deg selv, og det er ingen som tvinger deg til å spille spillet ferdig hvis det ikke faller i smak. Der slutter egentlig diskusjonen for min del. Selv om du ikke kommer deg så langt tror jeg du har det bedre enn du ville hatt med Barbie Super Sports, og ingen argumenterer for at det spillet skal gjenutgis som et bra spill fordi Barbie-fans fortjener bedre.

Lenke til kommentar

Mennesker vil ofte lete etter den letteste utveien. Husker i FF XIII, spilte på normal helt til man skulle farme, der satt man ned til easy mode - farma fiender som dør på en pust også setter man tilbake på normal igjen der man er OP som faen.

Nei takk, ikke alle spill trenger slike Moduser. Kanskje spillet ikke er ment for alle, da det finnes VELDIG mange spill som har dette, vær så snil la from soft være i fred og gjøre det dem er gode på.

Begynner å bli temmelig lei av folk som krever at from skal legge til easy mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...