Gå til innhold

KOMMENTAR: Treng SoulsBorne og Sekiro ein «easy»-modus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En reflektert og god sak. Allikevel, valg er alltid bra. Det er ikke slik at utviklere alltid har de beste ideene eller vet hvordan alle kommer til å spille spillet. Folk finner alltid andre måter å spille på (om det er modding eller spillestil), så tenker at vi ikke skal gi enerett til utviklerne å bestemme hvordan spill skal spilles. Kall det en "story mode", for folk som bare har lyst til å nyte spillet uten de store problemer. Er jo ikke (meg bekjent) MP eller league / leaderboards, så er jo irrelevant hva andre da foretar seg så lenge dem koser seg med spillet.
Så kan utviklerne fokusere på å balansere og lage en god "standard" vanskelighetsgrad hvor dem fokuserer på å lage spillet etter deres visjon.

Edit: Denne var interessant: https://www.youtube.com/watch?v=6svs5J1NWc8

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid likt å kjempe meg gjennom disse spillene, og å kjenne på mestringsfølelsen som følger med.
Død, oppstandelse og ubarmhjertige omgivelser har en sentral plass i historien til Souls, Bloodborne og Sekiro. Det er en brutal verden man får utforske, og mens man alltid vet at et dødsfall ikke betyr slutten på visa, så forteller spillene om figurer som har prøvd og feilet så mange ganger at de har mistet besinnelsen.
From skal få lov til å fortelle den historien studioet ønsker å fortelle, og om det kun kan gjøres ved å tvinge spillere gjennom beinharde utfordringer så får det være sånn.

Samtidig ser jeg ingen grunn til å nekte andre en lignende opplevelse bare fordi de ikke har tid eller kapasitet til å komme seg gjennom samme utfordring. Om noen tar seg gjennom en lettere versjon av spillene, gjør ikke det min opplevelse eller vei mot suksess noe mindre verdt.
En tilsynelatende simpel løsning på problemet med fristelse – hvor spilleren kanskje får lyst til å jekke ned vanskelighetsgraden noen hakk etter å ha mislykkes flere ganger mot en vanskelig fiende – er ganske greit å låse vanskelighetsgraden. Velg vanskelig eller lett fra begynnelsen, så tror jeg ikke det blir like fristende å begynne helt forfra igjen.

Endret av akelbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen opplevelser har rett og slett en terskel du må komme over for å kunne oppleve dem. Å spille i eliteserien i fotball er noe ikke alle får oppleve, selv om veldig mange sikkert har lyst til å oppleve det. Det krever dedikasjon, trening og ferdigheter som ikke alle har. Det finnes ingen "Easy Mode" for de som kun vil oppleve denne opplevelsen uten å gjøre jobben som kreves.

 

Spillene til From Software er noen av disse typene opplevelser. De er bra nettopp fordi de er vanskelige. Fordi de krever at du spiller dem på spillets premisser. Du må tilpasse deg spillet, spillet tilpasser seg ikke deg. Til gjengjeld belønnes innsatsen din med det som antagelig er den beste mestringsfølelsen i gaming i dag, så det er definitivt verdt det.

 

Hvis du kun har lyst til å oppleve historien uten gjøre jobben som kreves, så beklager: Disse spillene er ikke for deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Noe av det som gjør disse spillene til så minneverdige opplevelser er nettopp vanskelighetsgraden og mestringsfølelsen. En easy mode vil uten tvil føle til at man får mye mindre ut av spillene og jeg ville aldri anbefalt noen å bruke den.

 

Når det er sagt, om noen rett og slett ikke har tid, ork eller ferdigheter til å påta seg denne typen utfordring så er det totalt likegyldig for meg om det sitter noen og pløyer gjennom på easy mode. Det er her den harde Dark Souls-fansen og jeg skiller lag, for det virker som det viktigste for mange av dem er at spillene skal være utilgjengelige for alle som ikke bruker mesteparten av tiden sin på tv-spill.

 

Strengt tatt kan vanskelighetsgrader være en vinn-vinn-situasjon, for i tillegg til easy mode kan man også legge inn en hard mode som fansen kan skryte av å ha slått.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå er det riktignok ikke så veldig mye historie osv i disse From Software spillene, så en "Easy Mode" sånn at du bare kan oppleve historien er jo ikke så alt for relevant her.

 

Dette med vanskelighetsgrad og mestring er jo litt vanskelig, for folk er jo veldig forskjellig og mestrer jo spill og utfordringer i forskjellig grad. Jeg synes Sekiro er et veldig bra spill og vanskelighetsgraden og utfordringene gir en glede og en mestringsfølelse som få spill.

 

Samtidig så møter du noen vegger som rett og slett blir for tidkrevende for min egen del. Du kan argumentere for at jeg ikke er god nok, og dedikerer jeg nok tid og ressurser så kommer jeg meg nok alltids igjennom spillet og alle utfordringene men for meg så handler det også litt om å finne en balanse. Når jeg har stått å staget på en boss i 4-5 timer og fremdeles ikke har klart det så er jo selvsagt mestringsfølelsen når du først klarer det desto større, men tilslutt kommer jeg til punktet hvor jeg går lei fordi det blir for tidkrevende for meg personlig.

 

For noen så er nok Sekiro bra balansert i forhold til nivået de ligger på og tiden de ønsker å investere, for andre så kan det være at det å justere ned vanskelighetsgraden et lite knepp eller to er akkurat det som skal til for at de går fra å bruke det de selv føler er i overkant lang tid på de fleste encounters som fort gjør at de faller av før de blir ferdig med spillet.

 

Det fine med spill som Sekiro er jo at de er utfordrende og vanskelig, samtidig som de ikke er unødvendig komplekse. Det er ikke bøttevis med kombinasjoner og alt mulig rart du må forholde deg til for å mestre Sekiro, det er i utgangspunktet et veldig enkelt og strømlinjeformet kampsystem som straffer deg knallhardt for de feilene du måtte gjøre. På den måten så handler de fleste kampene om å lære seg mønstre og angrep til fienden, det handler ikke om at du må klare å trykke alle mulige slags tastekombinasjoner på rekordtid for å komme deg igjennom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, hvorfor ikke? Hadde aldri brukt den selv, da en utfordring er hovedgrunnen til at jeg liker disse spillene, men ser ikke noe negativt med å gi den muligheten til noen andre.

 

Personlig hadde jeg faktisk satt pris på en hard mode, så jeg slapp å holde på med "level 1-runs" for å finne en utfordring etter at jeg har spilt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at vi hverken kan eller skal kreve story-mode fra utviklere. 

 

MEN om utvikler vil ha flere salg, eller rent kunsterisk vil at alle burde få oppleve spillet. Da er  story-mode en smart løsning. For min egen del er ikke FromSoftware sine spill noe for meg fordi den type vanskelighet rett og slett ikke appellerer overhodet. Hadde de hatt en story-mode (easy-mode, nyte grafikk-mode kall det hva dere vil) så hadde jeg kjøpt spillene fordi jeg synes at universet ser spennende ut. 

 

Jeg griner ikke over dette, og anklager ingen for å gjøre meg urett, jeg befinner meg med at FromSoftware ikke ønsker mine penger, og da kjøper jeg heller ikke spillene. Jeg kan få mye ut av og se på youtube\twitch, mens From mister salgene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, hvorfor ikke? Hadde aldri brukt den selv, da en utfordring er hovedgrunnen til at jeg liker disse spillene, men ser ikke noe negativt med å gi den muligheten til noen andre.

 

Personlig hadde jeg faktisk satt pris på en hard mode, så jeg slapp å holde på med "level 1-runs" for å finne en utfordring etter at jeg har spilt mye.

 

Dette finst vel teknisk sett allereie. Det er ei bjølle i Senpou Temple du kan ringe som gjer sjefane ein del sterkare, med kjappare posture-regen. Du kan jo alltids gå inn i NG+ òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

Spillene trenger absolutt ikke noen easy mode, det er allerede i spillene.

 

Du kan spille gjennom mario uten å plukke opp en eneste sopp, og det kan sammenlignes med Sekiro og souls serien.

Det er våpen og items som gjør spillet langt lettere.

 

Om man bruker en stund på å farme levels tidligere i spillene så vil man lett valse gjennom dem.

Lenke til kommentar

Dette finst vel teknisk sett allereie. Det er ei bjølle i Senpou Temple du kan ringe som gjer sjefane ein del sterkare, med kjappare posture-regen. Du kan jo alltids gå inn i NG+ òg.

Sekiro har jeg ikke fått begynnt på enda, men takk for tipset.

 

Dark Souls og Bloodborne har jeg spilt så mye at det ikke er noen utfordringer igjen. Det er det jeg liker med de spillene. Første gang man spiller igjennom dem er de kjempevanskelige. Men etter hvert, når man lærer bossens å kjenne, så kan man bare valse igjennom spillet som om det var ingenting. Det gir en god mestringsfølelse. Ikke mange spill har det på den måten, det er vanskelig å få til. Selv om man dør om og om igjen, så sitter man alltid igjen med følelsen av at det var ens egen skyld at man døde. Med den tankegangen kan man også se for seg å spille igjennom hele spillet på level 1. Man vet det er mulig selv uten å ha prøvd, fordi spillet er så rettferdig. Alt for mange spill blir ødelagt av at flaks er en for stor del av opplevelsen, og da blir ting som "challenge runs" nesten umulig å tenke seg.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Både Devil May Cry og God of War gir deg mulighet å velge vanskelighetsgrad, hvorfor skulle ikke Sekiro/Dark Souls/Bloodborne ha en mulighet å ha en story mode vanskelighetsgrad.

 

Syns det nye Resident Evil 2 spillet var kanonstilig de første gangene gjennom når jeg runnet det på standard vanskelighetsgrad. Akkurat passelig utfordrende. Syns det ble en god hakk over standard utfordring når jeg gikk over til å prøve å runne spillet på hardcore, under 2.5 time og maks 3 saves for å få S+ rank. Kunne ikke lenger spille på samme måte som standard å savescumme.

 

Selv om jeg klarte å komme meg gjennom hardcore i RE2 og fikk S+ rank syns jeg det fortsatt var gøy å gå tilbake til RE2 å spille det gjennom på nytt igjen på standard vanskelighetsgrad.

 

Folk har forsjellig spillestil og tålmodighetsnivå. Orker ikke høre flere som argumenterer om "git gud" i souls spillene. Jeg har følt mestringsfølelsen av å ta bossene i sekiro, men ikke alle har tålmodighet å bruke 4-5 timer på å prøve om igjen på samme boss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Devil May Cry og God of War gir deg mulighet å velge vanskelighetsgrad, hvorfor skulle ikke Sekiro/Dark Souls/Bloodborne ha en mulighet å ha en story mode vanskelighetsgrad.

 

Syns det nye Resident Evil 2 spillet var kanonstilig de første gangene gjennom når jeg runnet det på standard vanskelighetsgrad. Akkurat passelig utfordrende. Syns det ble en god hakk over standard utfordring når jeg gikk over til å prøve å runne spillet på hardcore, under 2.5 time og maks 3 saves for å få S+ rank. Kunne ikke lenger spille på samme måte som standard å savescumme.

 

Selv om jeg klarte å komme meg gjennom hardcore i RE2 og fikk S+ rank syns jeg det fortsatt var gøy å gå tilbake til RE2 å spille det gjennom på nytt igjen på standard vanskelighetsgrad.

 

Folk har forsjellig spillestil og tålmodighetsnivå. Orker ikke høre flere som argumenterer om "git gud" i souls spillene. Jeg har følt mestringsfølelsen av å ta bossene i sekiro, men ikke alle har tålmodighet å bruke 4-5 timer på å prøve om igjen på samme boss.

 

Det er nettopp tingen.

I Sekiro, for å ta det som eksempel, så kan du enten gå gjennom spillet hurtig, slik som en souls spiller ville gjort, men da også dø masse av bosser og slikt.

 

Eller du kan spille spillet slik en som er ny til serien ville spilt det.

Du hadde farmet. Fått fult av skills og gjemte våpen før du nådde den gamle dama.

Det hadde gjort opplevelsen mye enklere.

 

Spillet er helt mulig å fullføre uten en eneste level up, uten noe ekstra utstyr.

Men det er også fult mulig for folk som bare vill være helt op i forhold til bossen.

Lenke til kommentar

Tja, spiller jo ingen trille for meg personelig. Jeg likte ikke Sekiro faktisk, selvom jeg er BLODfan av Dark Souls, Demon's Souls og Bloodborne. Var ikke min greie, likte ikke det begrensete spillemønsteret.

Eneste jeg kan si om vanskelighetsgrad er at det kanskje tar bort noe av mystikken med Souls-spill. Det at mange aldri kommer særlig langt inn i det. Om det blir en easy-mode vil jo den mystikken forsvinne. Dark Souls hadde den effekten på meg i mange år. Var et hælvette å komme imellom, og rett og slett en achievement å få det til.

Men for min del spiller det ingen trille.
Men tror kanskje det "ødelegger" litt av greia.

 

Edit: Endelig svar: Nei, ingen easy-mode i disse spilla.

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

Selv synes jeg at det ikke skader noen som helst å ha et valg. Da kan alle som ikke har den samme tålmodigheten eller kapasiteten også nyte historien og bosskampene. Spill er ikke en konkurranse i denne sammenhengen. Min mening er at de som ikke ønsker at vanskelighetsgraden på "soulsbournespill" eller andre vanskelige spill skal røres, er folk som føler de får en stolthet frarøvet fra dem, at de ikke lenger er blant "eliten".

 

 

Forøvrig; for en forskjell det er å lese kommentarfeltet her versus kommentarfeltet på Facebook:

"Easy mode = Pussy Mode"
"Nei nei nei."
"Burde man legge inn en håndball-modus i FIFA for de som ikke liker fotball?"
og så den fine

"Spill noe annet, liksom. Spill NES/SNES spill"
Det er temmelig høy vanskelighetsgrad på veldig mange NES- og SNES-spill.

Endret av ToreBarsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt sekiro så jeg kan ikke uttale meg om det spillet. Men dark souls har easy mode(s). Men det krever litt kunnskap. Går en inn blind så er spillet veldig utfordrende. Og det er slik mange ønsker det. Men søker en litt på Internett så finnes det utallige tips og triks for å gjøre spillet betydelig enklere. Går man for magi og bruker summons på de vanskelige bossene så vil jeg påstå at spillet er ganske lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt sekiro så jeg kan ikke uttale meg om det spillet. Men dark souls har easy mode(s). Men det krever litt kunnskap. Går en inn blind så er spillet veldig utfordrende. Og det er slik mange ønsker det. Men søker en litt på Internett så finnes det utallige tips og triks for å gjøre spillet betydelig enklere. Går man for magi og bruker summons på de vanskelige bossene så vil jeg påstå at spillet er ganske lett.

 

For ikke å snakke om å starte ds med master key for så å løpe ned til grass crest, elite armor og få seg en bkh.

 

Trenger ikke sloss mot en eneste fiende, og tar rundt 10-15 min.

 

Da kan man lett oneshotte de første bossen i spillet.

Lenke til kommentar

Trenger? Nei. Men ville flere kjøpt og faktisk spilt ferdig disse spillene? Helt klart ja. Vil dem som spiller på vanskelighetsgrad som er idag på disse spillene ha mindre gøy om andre fikk et valg ang vanskelighetsgrad? Nei.

 

Så lenge det ikke skader visjonen utviklere har for spillet så skader det så absolutt ikke å gjøre spill mer tilgjengelig for alle.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...