Gå til innhold

Tesla knuste rekorden: Leverte over 5 300 Model 3 i mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noe ser ut som et pyramidespill, er organisert som et pyramidespill og driver som et pyramidespill er det sannsynligvis et pyramidespill

Et pyramidespill som går ut på å selge svært populære biler til svært mange kunder? Akkurat.

 

Si meg, vet du i det hele tatt hva et pyramidespill er? Ikke det? Det var det jeg tenkte...

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og Illuminati og 9/11 og alt slikt.

Neida, det finnes kilder på at de blir pushet hardt der borte.

 

Hvordan hadde du likt jobben din, om du viste at hvis du kom for seint med 1 minutt "hele" 9 ganger, så kunne du fått sparken? 

https://www.cnbc.com/2018/07/13/tesla-new-attendance-policy.html

 

"Among other things, the policy says that managers can give workers demerits for showing up even one minute late to a scheduled shift, or leaving just one minute before the shift’s official end, without permission. If employees rack up a certain number of these demerits, called “occurrences” internally, their employment will be terminated."

 

"In addition, workers can be required on short notice to work overtime for “critical business needs” when “directed by Vice President level [managers] or higher.”

 

https://www.mercurynews.com/2018/04/24/tesla-factory-workers-stiffed-on-overtime-denied-breaks-lawsuit/

 

"Tesla and a contracting company failed to pay contract workers fully for overtime and denied them legally mandated meal and rest breaks, a contract employee at Tesla’s Fremont auto-assembly plant said in a lawsuit that also claims she was fired for complaining about employee-payment practices."

 

 

Ikke rart man tjener penger når man tvunger frem overtid, men samtidig prøver så godt man kan å unngå å betale for overtiden man tvinger frem. Skjønner godt at bilene har dårlig kvalitet jeg, hadde jeg jobbet der, så hadde jeg med vilje festet skiltene idiotisk skeivt selv. Bare for å "give it to the man", når man først føler seg urettferdig behandlet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Skal vi se, her kommer guttaboys med påstander om en hendelse i Norge, og de viser til ubekreftede artikler fra... USA?

 

Jaja.

 

For USA og Norge er samme land med like arbeidsvilkår.

 

Og jeg gidder ikke engang å gå nærmere inn på hvordan media stadig dikter opp negative historier om Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se, her kommer guttaboys med påstander om en hendelse i Norge, og de viser til ubekreftede artikler fra... USA?

 

Jaja.

 

For USA og Norge er samme land med like arbeidsvilkår.

 

Og jeg gidder ikke engang å gå nærmere inn på hvordan media stadig dikter opp negative historier om Tesla.

Ansatte er vell i hovedsak ved fabrikkene? Eller hvordan trur du det fungerer? Pusher man på brikkene i USA, så sprer det seg videre utover. 

 

Heldigvis kan man ikke bli sparket her i landet av å komme 9 minutter for seint, spredd ut over 9 ganger. 

Lenke til kommentar

Heldigvis kan man ikke bli sparket her i landet av å komme 9 minutter for seint, spredd ut over 9 ganger.

Kilde?

 

Om man kommer sent på jobb gjentatte ganger, og får gjentatte advarsel, så er mitt inntrykk at det er helt i tråd med norsk lov å gå for oppsigelse. Tviler sterkt at en ansatt ville komme noen vei ved å gå til søksmål etter å ha blitt sagt opp etter å ha blitt advart mot å komme for sent på jobb ni ganger.

 

Det er også helt i tråd med norsk lov å tvinge ansatte til å jobbe overtid. https://www.infotjenester.no/artikler/det-er-lov-a-palegge-overtid/

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde?

Jeg har aldri hørt om tilfeller der man kan bli sparket av å komme 1 minutt for seint 9 ganger. Har du? 

 

Samt om så er tilfellet, at det finnes ræva firmaer som gjør dette andre steder, så er det så absolutt ingen god unnskyldning for at det er greit. Det handler om jobbsikkerhet. Det å komme 1 minutt for seint er tullete å få advarsel for. 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om tilfeller der man kan bli sparket av å komme 1 minutt for seint 9 ganger. Har du? 

 

Samt om så er tilfellet, at det finnes ræva firmaer som gjør dette andre steder, så er det så absolutt ingen god unnskyldning for at det er greit. Det handler om jobbsikkerhet. Det å komme 1 minutt for seint er tullete å få advarsel for. 

 

I usa er det en helt annen kultur for dette, har sett dayworkers få sparken i pausen for filleting. Det er normalt. 

 

Tesla har nok ett godt system som teller antall ganger en er forsinket og de har satt en grense. Dette må en bare forholde seg til. 

 

Jeg mener ikke det er greit, kunne aldri arbeidet under slike forhold selv(om jeg ikke var 100% nødt såklart..) 

Lenke til kommentar

I usa er det en helt annen kultur for dette, har sett dayworkers få sparken i pausen for filleting. Det er normalt. 

Da er det isåfall trist at et firma som ønsker å innovere ikke gjør dette gjennom hele linja. Det å ønske trofaste mennesker som elsker jobben sin ville jo gjort mye for produktene han sender til kunder. 

 

Det ser ut som IT avdelingen hos Tesla koser seg på jobb, mens det er mye verre nede på "bakken", i fabrikkene. Der de blir pushet mest når bilene må ut kjapt. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om tilfeller der man kan bli sparket av å komme 1 minutt for seint 9 ganger. Har du?

Jeg tenker at om man jobber på en abeidsplass der tilstedeværelse er kritisk, og man kan få advarsel for å være 1 minutt for sent, så passer man på å ikke være for sen. Uansett om arbeidsplassen er i Norge eller USA.

 

Det er vel ingenting som tyder på at noen har fått sparken for å ha kommet 1 minutt for sent 9 ganger hos Tesla, akkurat som det er ingenting som tyder på at det har skjedd i Norge, så jeg vet ikke helt hva jeg skulle hørt om... Man hører sjeldent om ting som ikke har skjedd.

 

Samt om så er tilfellet, at det finnes ræva firmaer som gjør dette andre steder, så er det så absolutt ingen god unnskyldning for at det er greit. Det handler om jobbsikkerhet. Det å komme 1 minutt for seint er tullete å få advarsel for.

Det å komme 1 minutt for sent er ikke en tullete ting å få advarsel for, om f.eks 100 personer må vente på deg før man kan starte en aktivitet. Da er det faktisk ganske viktig at du er på plass til riktig tid. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Da er det isåfall trist at et firma som ønsker å innovere ikke gjør dette gjennom hele linja. Det å ønske trofaste mennesker som elsker jobben sin ville jo gjort mye for produktene han sender til kunder. 

 

Det ser ut som IT avdelingen hos Tesla koser seg på jobb, mens det er mye verre nede på "bakken", i fabrikkene. Der de blir pushet mest når bilene må ut kjapt. 

 

 

Ja, men jeg vill si det er veldig amerikansk. Jeg liker det ikke, tvert om. Men det har lite med Tesla å gjøre som selskap, mer kulturen der nede. Den er ikke god, ift arbeidsvern og masse andre ting.. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at om man jobber på en abeidsplass der tilstedeværelse er kritisk, og man kan få advarsel for å være 1 minutt for sent, så passer man på å ikke være for sen. Uansett om arbeidsplassen er i Norge eller USA.

 

Det er vel ingenting som tyder på at noen har fått sparken for å ha kommet 1 minutt for sent 9 ganger hos Tesla, akkurat som det er ingenting som tyder på at det har skjedd i Norge, så jeg vet ikke helt hva jeg skulle hørt om... Man hører sjeldent om ting som ikke har skjedd.

 

Det å komme 1 minutt for sent er ikke en tullete ting å få advarsel for, om f.eks 100 personer må vente på deg før man kan starte en aktivitet. Da er det faktisk ganske viktig at du er på plass til riktig tid.

Er tilstedeværelse kritisk, så gjør man som folk flest. Man overlapper skiftene. Det er en grunn til at skift på flyplasser gjerne overlapper litt. 

Det å i det hele tatt ha rettigheter til å sparke folk for 1 minutt forsinket adkomst, trur jeg du neppe finner noe annet sted. 

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg tror man har tilsvarende handlingsrom i henhold til norsk lov. Har du en kilde på det motsatte?

Jeg har vist deg kilde på at Tesla har såpass tåpelig handlingsrom innenfor sin arbeidskontrakt. Har du kilder på noen andre, hvem som helst, også utenfor Norge som har noe lignende? 

 

Forskjell på å skrive at man kan få sparken hvis man kommer for seint ofte, kontra det å ha det svart på hvit at 1 minutt er nok til å få en advarsel, og etterhvert sparken. 

Lenke til kommentar

Jeg har vist deg kilde på at Tesla har såpass tåpelig handlingsrom innenfor sin arbeidskontrakt. Har du kilder på noen andre, hvem som helst, også utenfor Norge som har noe lignende? 

 

Forskjell på å skrive at man kan få sparken hvis man kommer for seint ofte, kontra det å ha det svart på hvit at 1 minutt er nok til å få en advarsel, og etterhvert sparken. 

 

Vi hadde flere caser på dette på ett Norsk gass anlegg hvor en fikk tilsnakk om en var over tiden(1 sekund eller mer over starttid). Man kunne etterhvert bli kastet ut i fra det nevnte anlegget om en ikke skjerpet seg(krav fra anleggseier), men en fikk ikke sparken. Det er generelt sett vanskelig i Norsk arbeidsliv. Men i værstefall kunne en bli permitert om det ikke ventet noen jobb på andre siden da. 

Lenke til kommentar

Vi hadde flere caser på dette på ett Norsk gass anlegg hvor en fikk tilsnakk om en var over tiden(1 sekund eller mer over starttid). Man kunne etterhvert bli kastet ut i fra det nevnte anlegget om en ikke skjerpet seg(krav fra anleggseier), men en fikk ikke sparken. Det er generelt sett vanskelig i Norsk arbeidsliv. Men i værstefall kunne en bli permitert om det ikke ventet noen jobb på andre siden da. 

Kilde på dette hadde vært fint. Jeg kan umulig tenke meg at noen har fått en reprimande pga man er for seint med 1 sekund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...