Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til blodprøve - Jente 22år


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Viktig å huske på at ingen på dette forumet er leger. Hvis de er det, så har de ikke mulighet til å kommentere på deg som pasient da de ikke har det fulle bildet, og derfor er det kun fastlegen din som kan hjelpe deg med dette. At du får et slikt brev i posten med disse forskjellige verdiene synes jeg personlig er veldig underlig. Her burde legesenteret sendt deg et brev som beskrev hva dette er. 

 

Kan man gå på legesenteret og bare si at min vil ta blodprøve, uten å ha snakket med legen først eller ha legetime først? :) Skulle selv tatt blodprøve pga jeg er trøtt og slapp

 

Hei.

 

Ja, du kan gå til legesenteret og få tatt blodprøve, men dette går igjennom fastlegen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan man gå på legesenteret og bare si at min vil ta blodprøve, uten å ha snakket med legen først eller ha legetime først? :) Skulle selv tatt blodprøve pga jeg er trøtt og slapp

 

Anonymous poster hash: 7eec2...632

 

 

Svaret er et rungende nei. Det eneste du oppnår da er muligens en forslag om å sette opp en legetime.

 

Leger kan heller ikke bare tilby blodprøver i øst og vest heller, men blodprøvene må være hensiktsmessige. Det legen har rom til etter eget skjønn er å legge på noen blodprøver ekstra slik jeg nevnte tidligere. For det har vist seg at er lurt på lang sikt. Man vil alltid kunne finne noe underdiagnostiserte ting hos sine pasienter. Dette er det også veldig forskjellig praksis på. At noen leger er rausere med blodprøver har jeg også nevnt.

 

Leger kan faktisk bli fratatt lisensen på å drive med unødvendig høy blodprøvetagning. Nå er jo dette sikkert sjelden. Men jeg har sett det skje i bygda som jeg vokste opp i. Dette var når jeg var barn og lenge før jeg virkelig behøvde noen fastlege selv.

 

Min egen fastlege jeg har nå er strengere med blodprøver. Fastlegen min har den oppfatning at årlig blodprøve ala slik man har "en service på bilen" er overforbruk. Vedkommende vil helst se symptomer. Men vedkommende kan ta en masse blodprøver dersom det først skjer en endring hos pasienter.

 

På tross av strenghet på akkurat blodprøver så er fastlegen min også interessert i å hjelpe pasienter, det står ikke på det. Jeg vil si at vedkommende er en helt ordinær fastlege og er nok også dyktig i faget sitt. Jeg er også heldig at fastlegen har en spesialitet innen et fagfelt, dersom det skulle skje noe der. Men spesialfelt det har jo mange fastleger, bare det er en del forskjeller. Noen har jo bare spesialitet som allmennlege, men det betyr jo ikke at de er dårligere allmennlege for det om.

 

Over de år jeg har hatt fastlegen så har jeg hatt minst en spesialisthenvisning. Venteværelse og antall ansatte i resepsjon er også bare fantastisk der.

 

Det var ikke fastlegen min som oppdaget B12-mangel, lave B9-nivåer og lave D-nivåer. Da hadde jeg allerede spurt forut om at ikke det kunne være fornuftig med en årlig sjekk, slik jeg hadde lest at noen anbefaler. Det var da vel en 2 år siden forrige blodprøvebatteri fra forrige fastlege som jeg hadde. Fikk nei, og gikk da til privatlege. Det var privatlegen som fant B12-mangelen, så min fastlege fikk litt av en oppgave med å nøste videre i dette med B12-sprøyter, og det å få gitt cøliaki, MCV og MMA blodprøver. Fastlegen uttrykket selv hvor dumt det var at jeg ikke hadde fått MMA blodprøve før jeg begynte på triobe-piller. Det hadde gitt et mer konklusivt svar på B12-mangelspørsmålet. MMA blodprøve i etterkant er ikke godt nok diagnosekriterie slik jeg har oppfattet det på min fastlege da.

 

Jeg er heller ikke noen tilhenger av å bytte fastlege i øst og vest. Det er mulig å bytte mange ganger i året da. Jeg har kun byttet to ganger i løpet av livet. Første gang pga. at jeg flyttet. Og jeg vegret og vegret meg da denne fastlegen var helt fantastisk ihvertfall på det med lege-pasientkontakt. Men det ville vært litt dyrt i lengden å måtte reise ekstra langt om jeg ville beholde han videre. Så jeg tok en sjanse. Kom til en ny fastlege som var veldig ålreit på noen plan, litt reseptkåt (da jeg selv ikke liker å ta medisiner uten at det er nødvendig) og fryktelig travel var han. Det var noe han brukte 3/4 år på uten å få til å bli ferdig med papirarbeid (på tross av gjentatte forsiktige spm. om han kunne få sett på det), så da fikk jeg nok og byttet vekk derfra.

 

Fastlegen jeg endte opp med er god på papirarbeid, veldig norsk og en av de gode fastlegene i landet vil jeg tro.

 

Viktig å huske på at ingen på dette forumet er leger. Hvis de er det, så har de ikke mulighet til å kommentere på deg som pasient da de ikke har det fulle bildet, og derfor er det kun fastlegen din som kan hjelpe deg med dette. At du får et slikt brev i posten med disse forskjellige verdiene synes jeg personlig er veldig underlig. Her burde legesenteret sendt deg et brev som beskrev hva dette er.
 
Jeg har inntrykk av at det er helsepersonell på forumet rett som det er. De forsøker vel å passe seg for å ikke skrive for mye og jeg har alltid inntrykk av at de fleste på forumet er flinke med å fortelle at de bør spør legen sin videre om alt mulig. Nå er jo selvsagt ikke alt helsepersonell leger da.
 
Det du forsøkte å si var kanskje hvor begrenset hjelp dette helsepersonell kan få gitt, og at de må holde seg i skinnet for hva de driver på med?
 
Det er helt vanlig å få det i posten dersom du enten har bedt om det, eller om legen finner det fornuftig. Det er gjerne mindre vanlig blandt fastlegene som du gjerne får ny time hos likevel. Men hos privatleger så er dette helt gjengs. Men som du forteller så kommer det gjerne et tilleggsbrev som sier at alt er såre vel med det meste, og/eller at du må få ny legetime eller begynne med et eller annet kosttilskudd. Jeg regner med at alle leger tar kontakt dersom de finner noe alvorlig. Faktisk gjerne også pr. telefon ut til pasient.
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Svaret er et rungende nei. Det eneste du oppnår da er muligens en forslag om å sette opp en legetime.

 

Leger kan heller ikke bare tilby blodprøver i øst og vest heller, men blodprøvene må være hensiktsmessige. Det legen har rom til etter eget skjønn er å legge på noen blodprøver ekstra slik jeg nevnte tidligere. For det har vist seg at er lurt på lang sikt. Man vil alltid kunne finne noe underdiagnostiserte ting hos sine pasienter. Dette er det også veldig forskjellig praksis på. At noen leger er rausere med blodprøver har jeg også nevnt.

 

Leger kan faktisk bli fratatt lisensen på å drive med unødvendig høy blodprøvetagning. Nå er jo dette sikkert sjelden. Men jeg har sett det skje i bygda som jeg vokste opp i. Dette var når jeg var barn og lenge før jeg virkelig behøvde noen fastlege selv.

 

Min egen fastlege jeg har nå er strengere med blodprøver. Fastlegen min har den oppfatning at årlig blodprøve ala slik man har "en service på bilen" er overforbruk. Vedkommende vil helst se symptomer. Men vedkommende kan ta en masse blodprøver dersom det først skjer en endring hos pasienter.

 

På tross av strenghet på akkurat blodprøver så er fastlegen min også interessert i å hjelpe pasienter, det står ikke på det. Jeg vil si at vedkommende er en helt ordinær fastlege og er nok også dyktig i faget sitt. Jeg er også heldig at fastlegen har en spesialitet innen et fagfelt, dersom det skulle skje noe der. Men spesialfelt det har jo mange fastleger, bare det er en del forskjeller. Noen har jo bare spesialitet som allmennlege, men det betyr jo ikke at de er dårligere allmennlege for det om.

 

Over de år jeg har hatt fastlegen så har jeg hatt minst en spesialisthenvisning. Venteværelse og antall ansatte i resepsjon er også bare fantastisk der.

 

Det var ikke fastlegen min som oppdaget B12-mangel, lave B9-nivåer og lave D-nivåer. Da hadde jeg allerede spurt forut om at ikke det kunne være fornuftig med en årlig sjekk, slik jeg hadde lest at noen anbefaler. Det var da vel en 2 år siden forrige blodprøvebatteri fra forrige fastlege som jeg hadde. Fikk nei, og gikk da til privatlege. Det var privatlegen som fant B12-mangelen, så min fastlege fikk litt av en oppgave med å nøste videre i dette med B12-sprøyter, og det å få gitt cøliaki, MCV og MMA blodprøver. Fastlegen uttrykket selv hvor dumt det var at jeg ikke hadde fått MMA blodprøve før jeg begynte på triobe-piller. Det hadde gitt et mer konklusivt svar på B12-mangelspørsmålet. MMA blodprøve i etterkant er ikke godt nok diagnosekriterie slik jeg har oppfattet det på min fastlege da.

 

Jeg er heller ikke noen tilhenger av å bytte fastlege i øst og vest. Det er mulig å bytte mange ganger i året da. Jeg har kun byttet to ganger i løpet av livet. Første gang pga. at jeg flyttet. Og jeg vegret og vegret meg da denne fastlegen var helt fantastisk ihvertfall på det med lege-pasientkontakt. Men det ville vært litt dyrt i lengden å måtte reise ekstra langt om jeg ville beholde han videre. Så jeg tok en sjanse. Kom til en ny fastlege som var veldig ålreit på noen plan, litt reseptkåt (da jeg selv ikke liker å ta medisiner uten at det er nødvendig) og fryktelig travel var han. Det var noe han brukte 3/4 år på uten å få til å bli ferdig med papirarbeid (på tross av gjentatte forsiktige spm. om han kunne få sett på det), så da fikk jeg nok og byttet vekk derfra.

 

Fastlegen jeg endte opp med er god på papirarbeid, veldig norsk og en av de gode fastlegene i landet vil jeg tro.

 

 
 
Jeg har inntrykk av at det er helsepersonell på forumet rett som det er. De forsøker vel å passe seg for å ikke skrive for mye og jeg har alltid inntrykk av at de fleste på forumet er flinke med å fortelle at de bør spør legen sin videre om alt mulig. Nå er jo selvsagt ikke alt helsepersonell leger da.
 
Det du forsøkte å si var kanskje hvor begrenset hjelp dette helsepersonell kan få gitt, og at de må holde seg i skinnet for hva de driver på med?
 
Det er helt vanlig å få det i posten dersom du enten har bedt om det, eller om legen finner det fornuftig. Det er gjerne mindre vanlig blandt fastlegene som du gjerne får ny time hos likevel. Men hos privatleger så er dette helt gjengs. Men som du forteller så kommer det gjerne et tilleggsbrev som sier at alt er såre vel med det meste, og/eller at du må få ny legetime eller begynne med et eller annet kosttilskudd. Jeg regner med at alle leger tar kontakt dersom de finner noe alvorlig. Faktisk gjerne også pr. telefon ut til pasient.

 

...

Lenke til kommentar

 

Jeg har inntrykk av at det er helsepersonell på forumet rett som det er. De forsøker vel å passe seg for å ikke skrive for mye og jeg har alltid inntrykk av at de fleste på forumet er flinke med å fortelle at de bør spør legen sin videre om alt mulig. Nå er jo selvsagt ikke alt helsepersonell leger da.

 
 

Mhm. Det finnes noen brukere som er leger på diskusjon.no, men jeg kommer ikke til å avsløre hvem de er hvis man ikke vet det. Også disse brukerne som også er leger eller øvrig helsepersonell ellers her er flinke til å anbefale å gå til legen sin som du sier, siden vi som er helsepersonell vet veldig godt at ens egen fastlege sitter med det hele bildet og møter personen fysisk i motsetning til oss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir stillet spørsmål om forskjellig. Og dersom jeg kan dele noen erfaringer som kun er i fra pasientrolle, så kan det hende det er til hjelp for noen også. Nå er jeg vel såpass gammel selv allerede at jeg selv nok kommer til å ta ting som skrives på et forum med noen klyper salt. Gjelder for øvrig også ting som er poppis på internettet innen helse. Da pleier jeg å ta noen flere søk for å prøve å finne ut om det er kvakk eller om det kan være noe i det. Det kan selvsagt være vanskelig fra pasientrolle å vite om noe er kvakk, men jeg har allerede nevnt noen kjennetegn på ting som pleier å være alternativ medisin, så får folk hjelpe seg så godt de kan selv når de surfer på nettet. Så må det jo også være litt av nytte for min egen helse eller for noe innen helse som jeg faktisk har interesse for da.

 

Jeg sitter med ubesvarte helsespørsmål som nok er så langt på siden, at jeg har funnet ut at det ikke er vits å spør fastlege om det en gang. Jeg antar at jeg har en rimelig normal kropp uten for store påvisbare lyter. Så jeg ville vel bare ha kastet bort legens tid. Men nysgjerrig er jeg altså  :)

 

 


...
 
Det var et litt langt innlegg ja. Men å utveksle ting skriftlig er gjerne mer effektivt enn å sitte å prate om det med noen. Der har forumet en styrke, på at man kan lære noe nytt i fra hverandre. Det gjelder forøvrig helsepersonell også. Det kommer sikkert noe helsepersonell til i fra studiene sine rimelig våte bak ørene. Man blir ikke en god lege over natten, men det kreves erfaringer med pasienter, oppslag i behandlingretningslinjer, stadig nye kurs for å holde seg oppdatert. Og nå skjer jo ting mer og mer over internettet på alle plan. Selv pasienter kommer nærmere legene via dette mediumet.
Endret av G
Lenke til kommentar

Til TS:

Jeg synes du skal kontakte legen din og få en anbefaling på hva du kan gjøre fremover. Husk at når man går til legen fordi man er trøtt, er det helt relevant at legen bestiller blodprøver for å se om denne kan avsløre en åpenbar årsak til plagene dine. Selv om dine blodprøver ikke viser noe, skal man allikevel følges opp hos fastlegen. 

 

Litt lav D-vitamin har vi ALLE på denne tiden av året, og den kommer til å øke mot normalen så snart sola titter frem. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Det blir stillet spørsmål om forskjellig. Og dersom jeg kan dele noen erfaringer som kun er i fra pasientrolle, så kan det hende det er til hjelp for noen også. Nå er jeg vel såpass gammel selv allerede at jeg selv nok kommer til å ta ting som skrives på et forum med noen klyper salt. Gjelder for øvrig også ting som er poppis på internettet innen helse. Da pleier jeg å ta noen flere søk for å prøve å finne ut om det er kvakk eller om det kan være noe i det. Det kan selvsagt være vanskelig fra pasientrolle å vite om noe er kvakk, men jeg har allerede nevnt noen kjennetegn på ting som pleier å være alternativ medisin, så får folk hjelpe seg så godt de kan selv når de surfer på nettet. Så må det jo også være litt av nytte for min egen helse eller for noe innen helse som jeg faktisk har interesse for da.

 

Jeg sitter med ubesvarte helsespørsmål som nok er så langt på siden, at jeg har funnet ut at det ikke er vits å spør fastlege om det en gang. Jeg antar at jeg har en rimelig normal kropp uten for store påvisbare lyter. Så jeg ville vel bare ha kastet bort legens tid. Men nysgjerrig er jeg altså  :)

 

 

 
 
Det var et litt langt innlegg ja. Men å utveksle ting skriftlig er gjerne mer effektivt enn å sitte å prate om det med noen. Der har forumet en styrke, på at man kan lære noe nytt i fra hverandre. Det gjelder forøvrig helsepersonell også. Det kommer sikkert noe helsepersonell til i fra studiene sine rimelig våte bak ørene. Man blir ikke en god lege over natten, men det kreves erfaringer med pasienter, oppslag i behandlingretningslinjer, stadig nye kurs for å holde seg oppdatert. Og nå skjer jo ting mer og mer over internettet på alle plan. Selv pasienter kommer nærmere legene via dette mediumet.

 

Det er ikke vår oppgave å synse om hvilke prøver hun burde ta og ikke ta. TS lurte enkelt og greit på om nivåene var innenfor, da kan vi enkelt svare ja/nei MED begrunnelse, eventuelt kilde til hvor personen kan se det selv. (https://analyseoversikten.no/)

 

Det er ikke gunstig at ufaglærte synser og sprer til tider mye misinformasjon på nettet. Om man skal komme med råd angående slike saker så burde det være oppsøk lege, ikke noe om vitamin b12. Det ses litt ut som flere i denne tråden går over grensen angående enkel rådgivning, og heller leker velger å leke doktor, det synes jeg er litt farlig.

 

Jeg siterte deg fordi jeg syntes du svarte ekstremt langt og detaljert på et spørsmål som maks trengte et par setninger til svar. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Med den D-vitaminverdien du har ville jeg anbefalt å ta 40-80ug vitamin D-tilskudd (fås kjøpt reseptfritt på apotek) daglig i 2-3 måneder samt hatt fokus på å øke inntaket av D-vitamin gjennom kosten (fet fisk feks.). Jeg ville så anbefalt å få målt D-vitamin igjen om 2-3 måneder for å utelukke evt. annen bakenforliggende årsak til lav D-vitamin.

 

Du kan også gjerne ta D-vitamintilskudd de 2-3 mørkeste månedene vinterstid fremover for å hindre at du igjen blir lav vinterstid.

 

Den lave D-vitaminen er nok ikke i seg selv noen årsak til at du er slapp og trøtt.

 

Forøvrig er prøvene dine fine og normale.

 

Det kan nevnes at en referanseverdi for en blodprøve settes etter følgende prinsipp: Man tar prøver av en god del friske/normalbefolkning. Referanseområdet er det området som 95% av de friske havner innom. Statistisk sett vil det si at om man tar 20 prøver, vil en prøve falle utenfor referanseområdet selv om man er frisk. Det er derfor også viktig å se på totalverdier og sammenheng mellom de forskjellige prøvene samt symptomer.

 

For å få tatt prøver på legekontoret må man som hovedregel alltid inn på legetime først. Dette for å få spisset analysene opp mot sykehistorien og en eventuell fysisk undersøkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få tatt prøver på legekontoret må man som hovedregel alltid inn på legetime først. Dette for å få spisset analysene opp mot sykehistorien og en eventuell fysisk undersøkelse.

Nettopp. Man må ha nok tiltro til at fastlegen klarer å velge ut hvilke blodprøver som er relevante, og sånn at man slipper unødvendig testing. Blodprøver gir ikke alltid hele bildet, spesielt ikke når man er slapp, siden dette også kan skyldes det psykiske, ubevisst eller bevisst (kombinasjon til slapphet, eller alene årsak) Og det vil jo fastlegen nok fange opp i samtale med pasienten. 

 

Det å derimot møte forberedt som pasient, det er gull verdt for legen; hvor lenge varte symptomene, hvor ofte skjer det, hvordan vil du beskrive det, skjer det i spesfikke situasjoner. Leger spør som regel om dette, men hvis man møter litt forberedt og har tenkt igjennom svarene å er det jo bare et pluss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg siterte deg fordi jeg syntes du svarte ekstremt langt og detaljert på et spørsmål som maks trengte et par setninger til svar. 

 

Jeg har vel ikke sagt noe mer om TS sine blodprøver enn hva jeg selv forstår om blodprøver. Skulle det ha blitt slik da at alle som la ut en blodprøve på forumet skulle få tilbakemeldingen: gå å snakk med legen din (og kun det som svar)? Det hadde blitt et kjedelig forum.

 

Husk også at man kanskje skåner noen andre fra å måtte poste på forumet ved å være informativ, eller får gitt mer forståelse slik at de kan forbedre spørsmål som de evt. har før de velger å poste på forumet.

 

Symptomene taler for at mange kunne ha hatt nytte av B12-blodprøvemålinger. Selv om trådstarter selv har helt ok B12-verdier.

 

Helse som tema er selvsagt litt spesiellt. Men settes takhøyden for hva man kan gi av informasjon for lavt, så blir det også lite igjen av helsedelen på forumet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Med den D-vitaminverdien du har ville jeg anbefalt å ta 40-80ug vitamin D-tilskudd (fås kjøpt reseptfritt på apotek) daglig i 2-3 måneder samt hatt fokus på å øke inntaket av D-vitamin gjennom kosten (fet fisk feks.). Jeg ville så anbefalt å få målt D-vitamin igjen om 2-3 måneder for å utelukke evt. annen bakenforliggende årsak til lav D-vitamin.

 

Du kan også gjerne ta D-vitamintilskudd de 2-3 mørkeste månedene vinterstid fremover for å hindre at du igjen blir lav vinterstid.

 

Den lave D-vitaminen er nok ikke i seg selv noen årsak til at du er slapp og trøtt.

 

Forøvrig er prøvene dine fine og normale.

 

Det kan nevnes at en referanseverdi for en blodprøve settes etter følgende prinsipp: Man tar prøver av en god del friske/normalbefolkning. Referanseområdet er det området som 95% av de friske havner innom. Statistisk sett vil det si at om man tar 20 prøver, vil en prøve falle utenfor referanseområdet selv om man er frisk. Det er derfor også viktig å se på totalverdier og sammenheng mellom de forskjellige prøvene samt symptomer.

 

For å få tatt prøver på legekontoret må man som hovedregel alltid inn på legetime først. Dette for å få spisset analysene opp mot sykehistorien og en eventuell fysisk undersøkelse.

 

Jeg bare lurte litt på hvorfor den ikke i seg selv er noen årsak til å være slapp og trøtt? Er slapphet og trøtthet relatert ift. D-vitaminnivåer atypisk?

Lenke til kommentar

Moderatormelding


Et par innlegg forsvant grunnet krangling/Off-topic.

Alle er velkomne til å skrive innlegg i denne tråden, selv de som ikke har utdannelse innen faget.

 

Trådstarter, og alle leserne, kan klargjøre for seg selv at dette er en diskusjonstråd hvor inget svar gir noen fasit.

En lege man fysisk besøker kan gi fasitsvar.

 

Videre krangling vil slettes fortløpende og uten varsel.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres - tilbakemeldinger kan gjøres via PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av adrenal fatigue er at det som oftest er snakk om prat i fra alternativ medisinere. Det er jo noe binyrefunksjoner som leger kan måle da, og jeg er absolutt ikke utlært om dette. Men ut i fra hva jeg har sett så er alternativ medisinerne sjukt opptatt av at blodprøvemåling som legene velger for dette er lik null verdt. ( --> fra her)

 

(en liten mini-digresjon i spoiler. Det er sammenheng mellom avsnittet ovenfor og nedenfor spoiler)

 

Og sånn en framgangsmåte med å helst kunne vise til noe helt unikt som bare de driver på med, har jeg opplevd å høre om ved andre kvakk-folkbehandlinger også (f.eks. å se blod størkne under mikroskop  :rofl: )

Også kommer de så med vitaminråd må du vite. Da skal det være spesial ditt-vitamin og spesial datt-vitamin, samt spesial mineraltilskudd og ymse andre helt unike molekylsammenstillinger som vanligvis ikke er for salg gjennom vanlige kanaler.

 

Noe annet enn vitaminer får de vel knappt lov til å skrive ut resept på?  :fun: koko ko-ko

 

Såkalte "analogues".

 

( --> til her) Da snakker man igjen om at de skal ha sære framgangsmåter, produkter (her prøvetaking). Noen av dem påstår at kun spyttprøve er godt nok. Da må man vel anse dem for kvakk-kvakk eller?

 

(her mangler tittelen M.D)

 

Jeg gikk en del år rundt og opplevde fatigue (les: utmattelse, altså mental trøtthet som ikke går over av seg selv med å forsøke å få tilstrekkelig hvile) selv. Hva det kom av er jo vondt å si med sikkerhet. At det er fryktelig plagsomt å leve med er i fra et "under-statement" til "to the point". Men ganske så lav B12-verdi som omsider ble målt ved et rent lykketreff ganske lenge (4 - 5 år) etter at det tiltok kan kanskje være et svar. Sånn mellomlave D-vitamin verdier hadde jeg også. Samt mellomlav B9-verdi.

 

Så avsnittet ovenfor er i fra en "kvakk-bok" jeg tilfeldigvis kjøpte når jeg var på mitt aller kjipeste fatigue-nivåer. Det kunne jo ikke skade å smålese litt. Så viste jeg boken til min tidligere fastlege som var villig til å låne den og skumlese den (det var jo usedvanlig fint gjort av han da). Fikk så tilbakemelding om at noen av livsstilsrådene var innenfor, men at han var uenig i en del av det faglige i boken.

Se yrkestitlene markert i blått ovenfor bare (kvakk-kvakk?)

 

Så det å begynne å øse om seg med "diagnoser" som adrenal fatigue, som muligens er mer for en populær folkediagnose man finner noe snakk om på internettet og rundt omkring blir vel litt lite substans, eller hva pizzafordi?

Stemmer, lest om det. Koffein fatique, kroppen blir vant til koffein, når man slutter så føler man seg slappere enn normalt. Fordi normalen er kvikkhet basert på koffein. Det var feil å blande inn ordet adrenalin fatique, bare jeg som har missforstått det.

Lenke til kommentar

Var på legesenteret 21.03 og tok blodprøve grunnet mye slapphet og lite energi.

Fikk prøven tilbake i dag, men aner ikke hva disse tallene og ordene betyr??  :dontgetit: 

 

Håper virkelig noen kunne tatt tid til å forklare meg  :) 

- Isabell Caleb

Vit D er litt lav, men som nevnt tidligere i tråden er det ikke sikkert du blir bedre av behandling fordi slappheten kommer av andre årsaker. Kan jo prøve 2-3 mnd med dosen foreslått av eshkyo og deretter vurdere effekt.

 

Ser for meg at legekontorene rennes ned av folk som er slitne. Som regel er ikke blodprøveverdier fasiten. Joda, en del har jernmangel som enkelt korrigeres, noen har lavt stoffskifte eller diabetes. Langt færre har B12-mangel og øvrige mangler. Det hører jo med å oppsøke legen, ta blodprøver for slitenheten, men spørsmål som disse under kan ofte hjelpe:

 

Sover man jevnt og godt om natten? Har man det fint på jobb, privat, greit sosialt nettverk? Hobbier og/eller jobb som gir mening? Beveger man seg nok? Har man forsøkt å sitte mindre foran data/mobilskjerm, særlig på kveldstid? Om man er overvektig redusere vekten. Osv.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Stemmer, lest om det. Koffein fatique, kroppen blir vant til koffein, når man slutter så føler man seg slappere enn normalt. Fordi normalen er kvikkhet basert på koffein. Det var feil å blande inn ordet adrenalin fatique, bare jeg som har missforstått det.

 

Den er grei. Man kan nytte feil begrep. Og adrenal fatigue er jo ikke akkurat et begrep som folk vanligvis omgir seg med, dersom de ikke først da har funnet denne kanskje pseudolidelsen på internett.

 

Men når du prater om "koffein fatique". Jeg drikker sjelden koffeinholdige drikker selv, så jeg kan jo ikke si noe av personlig erfaring der. En hyggelig lege jeg tilfeldigvis traff på sa til meg "hold deg langt unna koffein", fordi det skaper bare mange problemer. Nå er det vel slik at koffein har en stimulerende effekt når man inntar det, og denne avtar jo når man har vært av det (om det så er over kun en natts søvn). Er det det du mener med koffein fatigue? At normalnivåer av stoffet i blodet ikke er gode nok lengre?

 

Utover bortfall av stimuliet, så kan det jo skape abstinensvirkninger på kroppen, da du over tid har fått hjernen til å restrukturere på antall reseptorer som er mottagelige for koffein. Det vil si at når du har mye koffein i blodet så vil det antall reseptorer man vanligvis besitter begynne å reduseres over tid. En reseptortype kan vel også være mottagelig for mange typer stoffer som likner på hverandre. Og da reseptorene er en del av "den daglige driften" av kroppen så betyr det jo faktisk mye på hvordan man har det / får det - av å mangle noen reseptorer pga. langvarig koffeininntak. Dette er jo grunnleggende lærdom som allerede 2BI-elever får lære noe om (tror jeg, ihvertfall 3BI-elever skal ha hørt om det).

 

Obs!

Adrenal fatigue er vel tiltenkt systemet som binyrene er en viktig del av. Det finnes muligens noen individer som har feil nivåer målt på binyrene til tider i blodet. Og her kommer alternativmedisinerne løpende til og henger seg på. Her går det an å tjene penger tenker de. Også øser de om seg med diagnoser og uvanlig testmetodikk som andre da kan ha vanskeligheter med å sette seg direkte inn i sånn på strak arm, fordi testmetodikken er så sjelden eller spesiell.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_gland

 

(foretok et CTRL+F søk her på "coffein", men fikk ingen treff i wikiartikkelen)

 

Det skjer jo at noe opplever problemer som har med binyrene å gjøre. Men benyttes diagnosen adrenalin fatique da av legestanden, eller har de andre uttrykk for det? For meg virker det som om at adrenalin fatigue ikke er en ordentlig diagnose. Men mer en slags sekkekategori brukt av alternativmedisinere for å fange inn godtroende folk som lider av ymse trøtthetssymptomer som kan være vanskelige å diagnostisere ellers hos vanlige leger. Det er tydeligvis en voksende trang for slike sekkediagnoser hos folk som opplever langvarige udiagnostiserte utmattelsessymptomer. Hvor mange er det ikke som opplever å få høre at det kan være ME, går rundt og tror at de har ME av en eller annen bakenforliggende årsak. Noen må jo ha kommunisert dette eller lett etter det. Nå leter heldigvis forskere også:

 

https://kavlifondet.no/category/projects/research-projects/me-cfs-forskning-ved-haukeland-universitetssykehus-norge/

 

Jeg har forstått at ME er en rekke uforklarlige symptomer som noen opplever. Typisk så isolerer pasienten seg innendørs hjemme og havner i en ond spiral nedover. Også blir de ikke forstått gjennom typiske "det er bare i hode"-type uttalelser.

 

Hvor desperat blir man ikke om man har en eller annen lidelse som ingen forstår ordentlig. Om det er ME, kreft eller mye annet. Da står alternativ og kvakksalverne klar må vite og tjener penger på uetisk vis. En sjeldnen gang står de kanskje med en forklaring som legestanden ikke har undersøkt tilstrekkelig. For det er jo slik mennesker lærer, ved å utforske. Problemet kan være mangelen av den vitenskapelige metode og muligens mangelen av fagtitler?

 

Det vil jo "alltid forbli slik". En utfordring er faktisk dette med at leger stiller opp for å ta seg av de akutte ting, også på veien så drukner de jo i masse "støy", og iblandet denne "støyen" så ligger det uoppdagede ting. Dersom det samtidig ikke oppfattes som akutt så blir det mindre hjelp å få? Også er jo ikke fastlegen noen forsker heller. Så her er avstanden stooor. Kan muligens oppfattes noe negativt, men på tross av at leger gjør mye så finnes det utfordringer som ikke tas tak i.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...