Gå til innhold

Telenor fiber (Bedrift)


Anbefalte innlegg

Ser at Telenor Bedrift tilbyr fiber til enkelte adresser i nærheten av meg (knapt 400 m i luftlinje unna meg). Hvordan er mulighetene til at de kan tilby dette til meg? Nå har ikke jeg noen bedrift/foretak heller, men man kan kanskje bli kunde likevel? 

Angående de adressene som kommer opp på "fibersøket", så virker det ikke logisk at akkurat disse adressene skal være mere aktuelle en adressen min med tanke på bebyggelse.
Klarer heller ikke finne hvilke priser Telenor tar for Fiber Bedrift, kanskje noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en som bodde på et industriområde hvor Eidsiva hadde bedrifts fiber. Han bodde mer eller mindre midt i området med en haug med bedrifter rundt seg, men han fikk ikke koblet seg på der.

 

Så sannsynligheten for at du får koblet deg på Telenor Bedrift som privatkunde er vel lik 0.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ser at Telenor Bedrift tilbyr fiber til enkelte adresser i nærheten av meg (knapt 400 m i luftlinje unna meg). Hvordan er mulighetene til at de kan tilby dette til meg? Nå har ikke jeg noen bedrift/foretak heller, men man kan kanskje bli kunde likevel? 

Angående de adressene som kommer opp på "fibersøket", så virker det ikke logisk at akkurat disse adressene skal være mere aktuelle en adressen min med tanke på bebyggelse.

Klarer heller ikke finne hvilke priser Telenor tar for Fiber Bedrift, kanskje noen som vet?

 

Er vel liten sjans tipper jeg, du må huske at for å kunne få privat internett så må du kobles opp mot alle systemene som er for privatkunder og mest sannsynlig er bedrift og privat to helt forskjellige platformer så det er mer enn bare tilgang til fiberen som skal til for å bli privatkunde.

Lenke til kommentar

Det kan jeg skrive under på - hovedfiberen til Telenor går 50m fra huset mitt, for 4 år siden ville jeg ha fiber - jeg spurte først som privatperson - nei, helt umulig.

Så kontaktet jeg de som firma - ingen problem.  Oppkoblingen vil koste 120 000, men ved å ta 2 års binding ville de sponse  60 000 av dem. For en 10/10 linje ville de da ha rundt 6 000 pr mnd!!! Tror de priset inn monopolet sitt.  I dag er det litt mer konkurranse, så trolig litt lavere bedriftspriser - men de er allikevel helt hinsidiges i forhold til pris til privatperson.

 

Jeg takket pent nei, og fortsatte med min VDSL.  2 år senere fikk jeg fiberen min - Bergenfiber (altibox). Privatabb. , helt andre priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg skrive under på - hovedfiberen til Telenor går 50m fra huset mitt, for 4 år siden ville jeg ha fiber - jeg spurte først som privatperson - nei, helt umulig.

Så kontaktet jeg de som firma - ingen problem.  Oppkoblingen vil koste 120 000, men ved å ta 2 års binding ville de sponse  60 000 av dem. For en 10/10 linje ville de da ha rundt 6 000 pr mnd!!! Tror de priset inn monopolet sitt.  I dag er det litt mer konkurranse, så trolig litt lavere bedriftspriser - men de er allikevel helt hinsidiges i forhold til pris til privatperson.

 

Jeg takket pent nei, og fortsatte med min VDSL.  2 år senere fikk jeg fiberen min - Bergenfiber (altibox). Privatabb. , helt andre priser.

 

I dag får du dekket opp 150 000kr av installerings kostnad som inkluderer ruter og internkabling (hvis koblingsskapet har hatt utbedring etter 2006).

 

Men måneds prisen vil ligge rundt 1500-2000kr/mnd for 60 eller 100mbit linje og binding på 36 mnd.

 

https://www.telenor.no/bedrift/internett/

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Har snakket med Telenor Bedrift i dag. De kunne levere, men det var ikke rent billig nei. Godt og vel 60.000 kroner for installasjon, 36 mnd bindingstid, og nesten 2000 kr pr mnd for 100/100 Mbit/s. Alt pluss moms selvfølgelig.
 
Dessuten "frykter" jeg at de vil gi hele nabolaget tilbud om fiber til privatkundepriser dersom de først legger fiber til meg.
 
Det er det lokale e-verket i området som har bygget ut fiber i kommunen tidligere, men de har tidligere avvist å bygge ut her selv om jeg har gitt dem en interesseliste over husstander som ønsker fiber her i området. Bør kanskje kontakte dem igjen for høre om de kan revurdere satsingen.

 

Edit, ser av tilbudet jeg fikk på epost at det er gratis innstallasjon, sikkert pga bindingstid. Straks litt mere interessant.

Endret av Krokan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Editerte posten ovenfor, etter det jeg kan se i det skriftlige tilbudet fra Telenor så er det gratis installasjon (mot bindingstid).

 

Var ca 20 husstander på den interesselisten jeg skaffet, litt ujevn bebyggelse, et lite byggefelt og ellers litt spredt med hus 30-100 meter fra hverandre. En god del flere husstander i bygda, men jeg tok med de nærmeste. Det meste av bebyggelse er innefor en radius av 7-800 meter, og jeg antar det kan være snakk om ca 60 husstander som kan være aktuelle. Telenor sin fibernode ligger omtrent midt i senter av radiusen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Rett før jeg bestiller nå, har fått tilbud om 100/100 linje (eller høyere om jeg føler jeg har råd) på GPON, en Cisco 891F router (mulig denne settes i bridge-mode.
Noe spesielt jeg bør tenke på med tanke på installasjon? Kanskje spesielt med tanke på å kunne velge en annen leverandør etter endt bindingstid.

Lenke til kommentar
Telenor Bedrift leverer en helt annen fiberløsning enn hos Privat.

 

På privat trenger man infrastruktur i området som kan gi nett til mange kunder, men for bedrift kan man levere uten denne infrastrukturen, og bare legge kabelen til den ene kunden som trenger dette. Så er jo også bedrifter ofte mere betalingsvillige enn privatpersoner. Og har større behov for fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...