Gå til innhold

Her er den kinesiske super-SUV-en i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin stasjonsvogn, ville ikke kalt det der en SUV, ser ut som den ville fått problemer på en grusvei med litt dumper.

 

Fin!? Hver sin smak ser jeg.. Synst den så skikkelig fæl ut.

Dette er hva jeg ville kalt en SUV. En vanlig stasjonsvogn er jo endel lavere men ville heller ikke fått spesielt problem på en grusvei med litt humper. De fleste biler takler det ganske fint faktisk. Spørs hva du definerer som "litt humper" men jeg har kjørt på humpete grusveier med samtlige biler jeg har hatt (aldri hatt SUV) uten noe problem. Litt ekstra høyde gir derimot en bedre fordel på nedkjørte traktorveier etc.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor "innovativ" denne modellen med batteribytte egentlig er, både Renault med sin Fluence og Tesla Model S er bygget med opplegg for hurtig batteribytte, og dette var for sju års tid siden...

 

Det å gjennomføre batteribytte på en konseptbil er ikke særlig innovativt, nei. Helt korrekt. 

Men til forskjell fra Tesla, er batteribytte noe de faktisk allerede tilbyr. I dag. Infrastruktur i boks og greier! 

 

Ingen Teslaer kan skilte med dette. Og selv om jeg fikk tak i en «batteri-bytte-stasjon», så ville jeg ikke klart å bytte ut batteriet på en eneste Tesla. Bilen de viste frem, har nemlig vesentlig endringer fra dagens biler som triller rundt (bl.a. en solid bunnplate som må demonteres først). 

 

Det er svært interessant å høre at noen har laget en modell hvor dette fungerer i praksis! Jeg skulle gjerne ha sluppet å eie batteriet i min bil. Å betale månedsavgift, mot å kunne swappe batteriet ved behov, er jo helt fantastisk. Dersom dette ble standarden, ville alle bilbatterier blitt ladet sakte opp, når strømmen er som billigst. I tillegg kunne lade-stasjonene fint matet noe strøm ut på nettet igjen i peak-hour. Tada – plutselig har man løst (noe av) oppgraderingsbehovet til teleselskapene. Og hurtiglading ville heller ikke lenger være nødvendig.

 

Jeg ser nesten bare fordeler med denne modellen. Men det er jo såklart noen kjipe elementer; hver eneste bytte-stasjon må ha et adekvat lager av batterier tilgjengelig, slik at flere kan bytte samme dag (tar mange timer å sakte-lade opp et tomt batteri). Videre er det i lengden gjerne dyrere å leie enn å eie.. (Infrastruktur, drift, vedlikehold og bemanning av byttestasjonene er neppe gratis.) Dersom for få velger å leie batteri, faller hele businessmodellen i fisk. Og dersom mange nok gjør det, står alle/mange hurtigladestasjoner i fare for å forsvinne. (Som går utover de få som virkelig ønsker å eie batteriet! F.eks. alle som trenger bilen til småkjøring.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvor "innovativ" denne modellen med batteribytte egentlig er, både Renault med sin Fluence og Tesla Model S er bygget med opplegg for hurtig batteribytte, og dette var for sju års tid siden...

 

Det å gjennomføre batteribytte på en konseptbil er ikke særlig innovativt, nei. Helt korrekt. 

Men til forskjell fra Tesla, er batteribytte noe de faktisk allerede tilbyr. I dag. Infrastruktur i boks og greier! 

 

Ingen Teslaer kan skilte med dette. Og selv om jeg fikk tak i en «batteri-bytte-stasjon», så ville jeg ikke klart å bytte ut batteriet på en eneste Tesla. Bilen de viste frem, har nemlig vesentlig endringer fra dagens biler som triller rundt (bl.a. en solid bunnplate som må demonteres først). 

 

Det er svært interessant å høre at noen har laget en modell hvor dette fungerer i praksis! Jeg skulle gjerne ha sluppet å eie batteriet i min bil. Å betale månedsavgift, mot å kunne swappe batteriet ved behov, er jo helt fantastisk. Dersom dette ble standarden, ville alle bilbatterier blitt ladet sakte opp, når strømmen er som billigst. I tillegg kunne lade-stasjonene fint matet noe strøm ut på nettet igjen i peak-hour. Tada – plutselig har man løst (noe av) oppgraderingsbehovet til teleselskapene. Og hurtiglading ville heller ikke lenger være nødvendig.

 

Jeg ser nesten bare fordeler med denne modellen. Men det er jo såklart noen kjipe elementer; hver eneste bytte-stasjon må ha et adekvat lager av batterier tilgjengelig, slik at flere kan bytte samme dag (tar mange timer å sakte-lade opp et tomt batteri). Videre er det i lengden gjerne dyrere å leie enn å eie.. (Infrastruktur, drift, vedlikehold og bemanning av byttestasjonene er neppe gratis.) Dersom for få velger å leie batteri, faller hele businessmodellen i fisk. Og dersom mange nok gjør det, står alle/mange hurtigladestasjoner i fare for å forsvinne. (Som går utover de få som virkelig ønsker å eie batteriet! F.eks. alle som trenger bilen til småkjøring.)

Ganske sikker på at du tar feil når du bastant påstår at ingen Teslaer kan skilte med dette. Det må ha vært levert en del biler bygget for dette i USA, da dette var en konkret plan Tesla hadde i et par år. Det ble også bygget batteribyttestasjon(er?) der borte.

Men aner ikke hvorfor du hang deg opp i Tesla, les litt mer om Renault Fluence så ser du at poenget står ved lag. Fluence har hatt fullt utbygd infrastruktur for batteribytte i flere land i mange år. Det har uansett ikke vært noen enorm suksess.

Lenke til kommentar

Hvis denne er testet av ASEAN NCAP er ikke sikkerhetstestingen å stole på.

Batteribytte er og blir et luftslott med dagens batteriteknologi. Såfremt det skal gå an å lade hjemme også, blir til et byttemarked der folk med dårlige batterier kan få noen nyere med færre ladesykluser. Derav vil ingen med vett og forstand bruke det.

 

Batteriene lader seg allerede opp når atomkraftverkenes absolutte bunn, altså om natten.

Lenke til kommentar

Fin!? Hver sin smak ser jeg.. Synst den så skikkelig fæl ut.

Dette er hva jeg ville kalt en SUV. En vanlig stasjonsvogn er jo endel lavere men ville heller ikke fått spesielt problem på en grusvei med litt humper. De fleste biler takler det ganske fint faktisk. Spørs hva du definerer som "litt humper" men jeg har kjørt på humpete grusveier med samtlige biler jeg har hatt (aldri hatt SUV) uten noe problem. Litt ekstra høyde gir derimot en bedre fordel på nedkjørte traktorveier etc.

 

Den er i hvert fall med SUV-aktig enn Modell X, men generelt har vel SUV-begrepet sklidd helt ut og for noen år siden ville dette vært stasjonsvogn. Designet kan sikkert diskuteres, men denne så ille ut selv for meg som vanligvis ikke ser så mye på design. Mulig det er bildet som ødelegger inntrykket og at den ser OK ut i virkeligheten. Så forøvrig e-Tron i går og den så ut som en normal Audi.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvor "innovativ" denne modellen med batteribytte egentlig er, både Renault med sin Fluence og Tesla Model S er bygget med opplegg for hurtig batteribytte, og dette var for sju års tid siden...

 

Det å gjennomføre batteribytte på en konseptbil er ikke særlig innovativt, nei. Helt korrekt. 

Men til forskjell fra Tesla, er batteribytte noe de faktisk allerede tilbyr. I dag. Infrastruktur i boks og greier! 

 

Ingen Teslaer kan skilte med dette. Og selv om jeg fikk tak i en «batteri-bytte-stasjon», så ville jeg ikke klart å bytte ut batteriet på en eneste Tesla. Bilen de viste frem, har nemlig vesentlig endringer fra dagens biler som triller rundt (bl.a. en solid bunnplate som må demonteres først). 

 

Det er svært interessant å høre at noen har laget en modell hvor dette fungerer i praksis! Jeg skulle gjerne ha sluppet å eie batteriet i min bil. Å betale månedsavgift, mot å kunne swappe batteriet ved behov, er jo helt fantastisk. Dersom dette ble standarden, ville alle bilbatterier blitt ladet sakte opp, når strømmen er som billigst. I tillegg kunne lade-stasjonene fint matet noe strøm ut på nettet igjen i peak-hour. Tada – plutselig har man løst (noe av) oppgraderingsbehovet til teleselskapene. Og hurtiglading ville heller ikke lenger være nødvendig.

 

Jeg ser nesten bare fordeler med denne modellen. Men det er jo såklart noen kjipe elementer; hver eneste bytte-stasjon må ha et adekvat lager av batterier tilgjengelig, slik at flere kan bytte samme dag (tar mange timer å sakte-lade opp et tomt batteri). Videre er det i lengden gjerne dyrere å leie enn å eie.. (Infrastruktur, drift, vedlikehold og bemanning av byttestasjonene er neppe gratis.) Dersom for få velger å leie batteri, faller hele businessmodellen i fisk. Og dersom mange nok gjør det, står alle/mange hurtigladestasjoner i fare for å forsvinne. (Som går utover de få som virkelig ønsker å eie batteriet! F.eks. alle som trenger bilen til småkjøring.)

Tesla la ned batteribytte stasjonen siden ingen ville bruke den..

Lenke til kommentar

Ingen tvil at å leie pakke og få byttepakke med 3 min byttetid til et fulladet et er smart.

Joda det er veldig tvil om akkurat det. Og noe av problemet er vel det at en aldri vet kvaliteten på den batteripakken som blir montert. Kanskje er det en slubbert som har brukt den og overladet til 100% som en regel, eller har kjørt batteriet dønn flatt støtt, kan jo løses ved å lease batterier men likevel. Akkurat der og da når du har fått en batteripakke som ikke holder det du forventer og du blir stående midt mellom to bytte-stasjoner så er det nok et veldig reelt problem. 

 

Men det største problemet med en slik modell vil jo være at det vil koste svært mye penger å bygge ut bytte-stasjoner. For ikke bare får de kostnader for å sikre seg nødvendig tomt, bygningsmasse og ladeutstyr. De må også skaffe til veie en stor nok pool av batterier slik at det alltid er batterier tilgjengelig. Og hva skjer når du skal på langtur? 

 

Det er jo noe til infrastruktur som skal bygges og vedlikeholdes før en slik batteribytte-modell vil virke. For skal det være et alternativ for langtur så må jo disse batteribytte-stasjonene stå tettere enn Tesla's hurtigladere. Og akkurat en slik utbyggingstakt har jeg veldig vanskelig å se for meg vil skje. Tenk på kostnadene, det er neppe nok bilkjøpere i Norge til at det blir lønnsomt. 

Nei batteribytte har vært forsøkt uten hell tidligere, og kanskje bør man la den hesten dø i fred og heller fokusere på større valgmuligheter mtp valg av batteripakke samt optimere ladehastighet og forsøke å matche eksisterende ladestandarder eller kommende ladestandarder slik at kostnadene for utbygging blir fordelt på flere parter og dermed kan gjøres raskere og det kan bygges tettere.

 

Så er det jo spørsmål om man virkelig trenger å få "full tank" på 3 minutter. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Den er i hvert fall med SUV-aktig enn Modell X, men generelt har vel SUV-begrepet sklidd helt ut og for noen år siden ville dette vært stasjonsvogn. Designet kan sikkert diskuteres, men denne så ille ut selv for meg som vanligvis ikke ser så mye på design. Mulig det er bildet som ødelegger inntrykket og at den ser OK ut i virkeligheten. Så forøvrig e-Tron i går og den så ut som en normal Audi.

Ja, Tesla modell X er ikle mye SUV i mine øyne.

Tja.. Dwt har du jo forsåvidt rett i. Sklidd ganske mye ut. Ville vel vært definert som en Allroud, cross country og lignende. Er så mye navn på en "litt høyere bil" som er en mellomting av vanlig og SUV men du skjønner sikkert hva jeg mener?

Designet her synst jeg bare var fælt.

Audi E-tron ja.. Den ser helt ordinær ut uten noe sci-fi design og det er mye bedre enn sånt tull som denne bilen. Samme med E-Golf osv. Helt vanlig bil bare den har elektrisk drift. Aldri skjønt hvorfor enkelte insisterer på å lage sine ELbiler stygge istedenfor å bare designe den som en normal bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...