Gå til innhold

Polar M430 eller Vantage M?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv M430, oppgradert fra M400. Også skumleste jeg en test av Vantage nettopp. De virker veldig like. Med M430 så kan du velge på hver sportprofil hvor nøyaktig GPS-en skal være. Det kan gjøres på klokken, men også i Polar Flow. Da velger du mellom strøm-sparende, medium og høy presisjon. Synes det er greit å ha strømsparende på spaserturer og turer i fjellet hvor jeg ikke har behov for veldig presisjon, men likevel ønsker å logge ruten.

Da jeg kjøpte klokken, så tror jeg det var den eneste med 6 sensorer for pulsmåling, ihvertfall i den prisklassen. Så ikke at det stod noe i denne testen om hvor mange sensorer Vantage har, men flere er altså å anse som bedre. Men et pulsbelte er mest nøyaktig. Merker når jeg sykler sti, så måler M430 ikke pulsen riktig. Den er ofte altfor lav; Jeg kan ha puls på 160-170, også viser den 120-140. Det er nok fordi klokken beveger seg mye på håndleddet, og glir ned mot hånden. Drar jeg den oppover litt så viser den riktig, men da må jeg passe på å rette på den innimellom så den holder seg på plass.

Lenke til kommentar

Vil definitivt velge Vantage M. Jeg står vel bak en av de største pulsklokke testene her i landet, og har lang erfaring med et uvisst antall klokker. Vantage M var et stort skritt tilbake for Polar da den ble lansert, men med de nyeste oppdateringene så har den virkelig kommet seg. Men, uansett hvilken klokke du velger, så bruk pulsbelte. Ingen klokke klarer å måle puls på håndleddet nøyaktig.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Vil definitivt velge Vantage M. Jeg står vel bak en av de største pulsklokke treffene her i landet, og har lang erfaring med et uvisst antall klokker. Vantage M var et stort skritt tilbake for Polar da den ble lansert, men med de nyeste oppdateringene så har den virkelig kommet seg. Men, uansett hvilken klokke du velger, så bruk pulsbelte. Ingen klokke klarer å måle puls på håndleddet nøyaktig.

Låner tråden litt!

 

Skal ha en pulsklokke til nettopp å lese av pulsen (med pulsbelte rundt bryst selvfølgelig) og ha kontroll på tiden ved feks intervalltrening. 

Må også ha noen form for alert. Fungere vibrering bra nok til dette? Er det mulig å få noe bra til under 2000kr i dag, bortsett fra Polar? Har lyst på en klokke som er rund, og ikke slik "funky" design som M430

Lenke til kommentar

Vil definitivt velge Vantage M. Jeg står vel bak en av de største pulsklokke treffene her i landet, og har lang erfaring med et uvisst antall klokker. Vantage M var et stort skritt tilbake for Polar da den ble lansert, men med de nyeste oppdateringene så har den virkelig kommet seg. Men, uansett hvilken klokke du velger, så bruk pulsbelte. Ingen klokke klarer å måle puls på håndleddet nøyaktig.

Neste spørsmål da ?. Jeg har en Garmin FR 235 i dag som jeg ikke er fornøyd med. Mener du Polar klokkene er bedre enn Garmin sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste spørsmål da . Jeg har en Garmin FR 235 i dag som jeg ikke er fornøyd med. Mener du Polar klokkene er bedre enn Garmin sine?

 

Hva liker du ikke med FR 235? Er den som står øverst på listen min for øyeblikket.

DC Rainmaker, som visstnok anses som den bedre pulsklokke tester, er visst ikke så fan av Polar sine nye klokker.

Lenke til kommentar

Hva liker du ikke med FR 235? Er den som står øverst på listen min for øyeblikket.

DC Rainmaker, som visstnok anses som den bedre pulsklokke tester, er visst ikke så fan av Polar sine nye klokker.

Jeg synes den bla ved langrenn er veldig unøyaktig. Jeg synes den fokuserer på skritt, ikke på trening. I dag feks gikk jeg på ski med god puls. En rute jeg vet hvor lang er. Den viste da ca 25% for lite på avstand. Samtidig mener den at 40 min langrenn skal omregnes til 2000 skritt. Og på feks Ellipsemaskina får jeg ALDRI over 130 i puls selv om jeg kjører hardt og nok hvertfall er i nærheten av max.

 

Polar hvis jeg skjønner det rett fokuserer på belastning og avstand og gir det ett prosenttall på om du har trent bra en dag, mens Garmin skal omregne alt til skritt.

Lenke til kommentar

At pulsen er unøyaktig er jo ikke akkurat noen bombe. Det er en gammel klokke med eldre sensor derav. Videre er det jo velkjent at man må ha pulsbelte rundt brystet for best nøyaktighet. At den har dårlig GPS er jo litt merkelig da... Garmin regnes jo for å være meget bra på dette. 

 

Polar er vel også kjent for å ha meget bra optisk pulssensor også? Men visstnok er den ikke så nøyaktig på Vantage M...

Lenke til kommentar

Puls på håndledet vil aldri være spesielt nøyaktig til noe særlig mer enn løping. Roing, sykling, styrke osv så er det for mye vinkel mot håndledet og for mye bevegelse på armen til at den klarer å registrere nøyaktig. Jeg har gått fra pulsbelte til sensor som festes på overarmen. Veldig fornøyd med den.

 

Har dessverre ikke fått testet Vantage enda, men den ser jo langt bedre ut enn M430 synes jeg, om en tar med slikt i vurderingen. 

 

Forøvrig veldig fornøyd med garmin vivoactive 3

 

Du kan jo lese testen til dcrainmaker også, han gjør grundig arbeid når han tester klokker.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Jeg har brukt mange forskjellige smartklokker og treningsklokker. I sin priskategori er min favoritt FR235, men ettersom jeg bruker smartfunksjonene vel så mye som trenings-/aktivitetsfunksjoner, foretrekker jeg touch foran (ev i tillegg til) knapper. Bruker derfor nå en Vivoactive 3, som funker greit nok som smartklokke, og er bra som treningsklokke.

 

Som ren smartklokke er Apple Watch mye bedre (jeg har iPhone), men den har mer unøyaktig GPS enn dedikerte treningsklokker. Jeg har også hatt LG Urbane, Samsung Gear 2, Polar M600, Moto 360 Sport og flere andre, men ingen av disse funker optimalt med iPhone. Mange av dem mangler også GPS, noe som trekker ned nytteverdien som treningsklokke for meg når jeg trener utendørs. Det alle har til felles er at de må lades minst annenhver natt (AW fra serie 2 må lades hver tredje natt).

 

Som treningsklokker har jeg hatt både TomTom Runner, Suunto Ambit 3, Polar M430 og Fenix 3HR. Alle disse er større enn Vivoactive 3 og FR235, og kan bli vel store til hverdagsbruk (for meg). Alle unntatt Garmin-klokkene har dårlige smartklokkefunksjoner, TomTom er den dårligste av de nevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med "ta tid"? Man starter og avslutter aktiviteter med å trykke på den ene fysiske knappen, og bekrefter og lagrer med å trykke på skjermen. Har ikke opplevd dette som plagsomt.

 

Nei jeg vet ikke :p Har aldri hatt en sportsklokke, men ser for meg at fysiske knapper potensielt er litt lettere og raskere under aktivitet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...