Gå til innhold

Tester ut kort med innebygget fingeravtrykksleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er flere varianter av kortene slik at de som kom først var ikke contact-less, og fikk strøm til fingerscanneren fra kortleseren, muligens via kontaktene ? Disse kortene har ikke batteri, og kunne lagre fire fingeravtrykk lokalt.
For contact-less-fingeravtrykks-scanne kort, som heller ikke har batteri innebygget, får kortet fremdeles strøm fra kortleseren, men nå må det vel være en form for trådløs overføring av energi, siden man ikke stapper kortet inn noe sted.
Selvfølgelig mulig det dukker opp flere varianter, med fingeravtrykk både lokalt og analt.
Men altså ikke noe batteri, ennå.

Jeg vet heller ikke om noen mulighet for å scanne fingeravtrykket "hjemmefra" eller privat via telefon eller drit

https://www.zdnet.com/article/gemalto-launches-new-contactless-credit-card-secured-by-biometrics/

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Hvordan drives kortleseren? Har kortet en strømkilde? Drives den av strømmen fra NFC? Eller trenges noen spesiale terminaler som nå også skal støtte trådløs strømoverføring?

 

Og hvor presis kan disse fingeravtrykk leserne egentlig være? Du legger jo fra deg fingeravtrykk overalt. Om du nå blir svindlet og fingeravtrykket er brukt er du like fucked som om pin-koden skulle være brukt`?

Lenke til kommentar

Hvordan drives kortleseren? Har kortet en strømkilde? Drives den av strømmen fra NFC? Eller trenges noen spesiale terminaler som nå også skal støtte trådløs strømoverføring?

 

Og hvor presis kan disse fingeravtrykk leserne egentlig være? Du legger jo fra deg fingeravtrykk overalt. Om du nå blir svindlet og fingeravtrykket er brukt er du like fucked som om pin-koden skulle være brukt`?

 

Kan bruke alle dagens kortlesere. Contact based kort trekker strøm fra chip og contactless trekker strøm trådløst fra terminalen (NFC). De nyeste biometriske sensorene er laget meget energieffektive for å virke med contactless uten batteri.

 

Det er ikke lett å kopiere fingeravtrykkene med algoritmene som er laget (kortene er nå på trails med visa, mastercard, unionpay ++ for å teste sikkerhet). Det er masse lesestoff om sikkerhetsnivået på algoritmene om du er interessert. Det jobbes også med å implementere blodgjennomstrømningssjekk så fingeren må være i live.

 

Det er lanser flere ulike enrollment metoder så man kan legge inn fingeravtrykk hjemme for å slippe å gå i banken.

Lenke til kommentar

Noen andre som ønsker seg mindre kort? Hvorfor trenger de å være så "store" nå som vi ikke bruker magnet stripen lengre?

 

Slik jeg ser det så kunne kortet ha halvert størrelsen uten store problem. Problemet for min del kom når jeg ville ha både finger feste og kort holder på min mobil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En slik grense gjelder også ofte for mobilbetalinger."

 

Eh... Nei? Det gjør ikke det. Jeg har da betalt tusenvis av kroner uten PIN ved betaling med mobil eller Apple Watch.

 

Hele greia med å ha fingeravtrykksleser integrert i smartkortet virker som en siste krampetrekning fra en utdatert teknologi: Betaling med mobiltelefon eller smartklokke er bedre på to viktige punkt:

 

1. Man har "alltid" mobilen med, men det er lett å glemme å ta med lommeboka.

2. Man har allerede godt etablerte metoder for autentisering (fingeravtrykk og Face ID på telefonen, kode og håndleddssensor på klokka) som kan tas i bruk I DAG, i stedet for å måtte utvikle nye betalingskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...