Gå til innhold

*Stor Mod! Lian-Li -worklog -ferdig!


Anbefalte innlegg

STOR oppdatering kabinett

 

I dag fikk jeg endelig hentet mitt nye kabinett på posten :D

Som alle gjør av en eller annen grunn, har jeg også tatt bilde av pakka som kom, og den var ikke liten kan jeg love dere.

P1000313(1).JPG

Alt er ikke mitt, vi var flere som bestilte sammen.

 

Så, hva inneholder denne mystiske og store pakken min tro?

Først og fremst et Lian-Li 71USB.

I tillegg til den, noen braketter, led`s, nipler og L-koblinger til vannkjølingen ++..

Først betraktet jeg det nye kabinettet en stund (5min) før jeg begynte å markere opp. På denne tiden fant jeg ut at hvis jeg gjorde noe feil nå ville jeg begynne å grine, men den som intet våger intet vinner, så kjørr på! :yes:

Aller først planla jeg hvordan luftgjennomstrøminingen i kabinettet skulle være.

Siden pc`n blir stående nesten inntil en varmeoven i bakkant er det definitivt smartest å ha innsuget foran, dette er vel uansett en norm?

Så på denne tegningen kan dere se min plan.

P1000326(1).JPG

Dere får unnskylde mine dårlige paint-skills.

Lett forklart, innsug foran som skal kjøle diskene.

4 80mm utrekksvifter i bakkant i tillegg til Psu.

Over de to øverste 80mm viftene bak skal radiatoren sitte, som blåser ned i kabinettet. Jeg har hørt mang en diskusjon om viftene skal blåse inn eller ut, men hvis disse viftene blåser inn, så blir luften umiddelbart fjernet ut bak av de 2 80mm viftene. Da kjøles radiatoren med kald luft og den varme luften går rett ut. :)

Det kommer to 80mm i døra som skal blåse inn på hovedkortet og en 80mm i toppen foran som skal frakte varm luft (som stiger) ut av kabinettet. Alt kontrollert av en aerogate og en Sunbeam Rheobus.

 

Det første jeg gjorde var å maskere hele toppen, å begynne å modde ovenifra og ned synes jeg var en god idè.

P1000316(1).JPG

Her er hullene målt, markert opp, sjekket og dobbeltsjekket.

2 Lag maskeringstape der jeg skal kutte.(ikke på bildet).

Jeg var forbauset over hvor lett det var å kutte i aluminum(det er jo en selvfølge at det er lettere enn stål), men allikevel.

Stikksaga gikk som smør gjennom metallet og filingen etterpå gikk som en lek.

Etter kuttingen pleier jeg å varme maskeringtapen lett med en hårføner for at limet skal slippe lettere. Om dette er helt nødvendig tror jeg nok ikke, men det er greit å være på den sikre siden.

resultatet ble slik:

P1000328(1).JPG

Ikke EN ripe i lakken og nesten et perfekt kutt, dette er riktignok etter en del filing med en mellomgrov fil.

Hullene er borret med en 4,3mm bor( litt større en boltene) og forsenket litt for å bli kvitt metallbiter.

 

Da kuttingen av toppen var gjort gikk jeg løs på viftegrillene.

Selv om de grillene som følger med og er en del av kabinettet, er ganske gode, liker jeg å velge egne griller og sørge for maks luftgjennomstrømning.

Å fjerne disse var ganske lett. En baufil gjorde susen etterfulgt av litt filing.

P1000331(1).JPG

Her er det fortsatt rester etter de gamle grillene så det må mer filing til her etter hvert.

 

Siden nesten alt arbeidet med toppen var unnagjort valgte jeg å begynne med litt lett montering her oppe.

P1000329(1).JPG

Her er Aquacomputer grillen for EVO 240 og tanken skrudd fast.

Kan ikke klage på det resultatet.

NB Jeg har sett mange som har gjort liknende modder på deres kabinett med akkurat disse grillene. Mye av poenget med en modd er å skille seg ut.

Derfor når jeg tenkte meg om, fant jeg ut at jeg ikke har sett noen med disse grillene og vindu i toppen :)

Vinduet er 10*10cm og skal ha tynn plexi på baksiden.

Hullene rundt er for å feste fast plexien med bolter, i samme stil som grillene.

I dette vinduet skal jeg ha 80mm vifta som jeg nevte tidligere. Jeg skal se om jeg får tak i noe matt plexi her, eller kanskje noe med farge på, dette kan vel bli effektfullt?

Jeg skal også finne på noe morsomt med de 120mm viftene, men dette kommer etter hvert.

Helt til slutt fant jeg ut at jeg skulle montere min gromme knapp, som dere kan se bilde av i min siste post.

Jeg har ikke bilde av dette enda, men jeg kan forsikre dere om at det ser sinnsykt bra ut!

Lyset på denne knappen skal tilkobles 5V sb på PSU sånn at ringen lyser hele tiden, da blir det lett å slå på pc`n i mørket.

Jeg skal bytte om litt også slik at hdd-led blir blå og power-led en ultra-sterk hvit.

 

Oppdateringer kommer til helgen, eller i begynnelsen av uka,

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering

 

Takker igjen.

Vel det er vel på tide med en liten oppdatering.

jeg har ikke gjort så mye siden sist, bare slengt inn noe hardware og det er ikke mye å se på.

et par ting som kan være vert et øyekast er dette:

P1000353(1).JPG

Øverst ser dere min modda Sunbeam Rheobus.

Ekstra Led`s er satt inn på utgangen med en motstand slik at jeg kan se hvor fort viftene går.

Knappene har jeg byttet ut med chrome versjonen og disse reflekterer lyset godt.

Under er det en coolermaster aerogate 2, som har blitt farget svart, men bortsett fra baksiden er alle cromedetaljene bevart. Det ser ut som bare 2 av knappene er blanke, men alle er det, dårlig lys... Kameratet får på INGEN måte med seg hvor pro arerogatemodden virkelig er.

 

Når det kommer til en større oppdatering kan dette ta et par dager.

Jeg fikk montert vannkjølingen og skulle gi den de obligatorsike timene med testing.. til min sorg lakk det noe helt Jæv***. :cry:

Jeg brukte hele 5 L- koblinger for å få det til å se så rydding ut som mulig, men da ble det totalt 20 slangeklemmer og mange steder det kunne oppstå lekkasje.

Jeg er nødt til å få tak i noe skikkelig bøyelig slange (silikon?).. de har noe på microplex men jeg har ikke så lyst til å vente i 3 dager på å få dette i stand.

Hvis noen vet om noen som selger slik myk slange i oslo eller omegn takker jeg mye for noen tips.

Lenke til kommentar

Oppdatering vannkjøling og kabinett

 

Folkens! Nå har jeg endelig fått tid til å stappe inn alt av hardware, vannkjøling og casemod saker.

MEN jeg er ikke på langt nær ferdig, noen vifter, 2 plater plexi, brytere, hjemmelaget relè-kit +++ er ikke enda påbegynt. :yes:

 

Det er nesten litt synd å vise frem et kabinett som bare er halvferdig, men jeg synes allikevel det er verdt nå med en liten oppdatering.

P1000363(1).JPG

Vanntanken montert med tilhørende superbright led.

P1000359(1).JPG

Her pcn inni, bortsett fra papiret er det vel ganske ryddig?

Jeg har brukt L-koblinger 2 steder for å få mer orden på slangene.

Siden det lakk sist jeg prøvde bestemte jeg meg for å kjøpe nye silikonslanger og nye slangeklemmer, nå er det tørt som eee...sahara :p

Å ha det papiret liggene rundt er nok ikke veldig heldig, for det blir ganske varmt oppå 3d-kortet, men hvis det drypper litt er jeg sikret.( dette skal jeg selvfølgelig fjerne når jeg er 100% sikker på at det er tett).

Temperatur er 22 på cpu idle og 28 load.

Jeg har tilsatt både anti-korrosjonsvæske og bluemotion, men den kommer ikke til sin rett her, uten noen uv-katoder.

Alle kabler til hd, cd og floppy er rundkabler.

Et par strips og litt teip må til for å få gjemt bort alt av kabler.

Det er litt vanskelig å se på bildet, men nederst i venstre hjørnet kan dere se at strømmen til lydkoret har jeg akkurat fått gjennom et hull i hovedkortplata.

Den digitale lyd kabelen må jeg nok forlenge og ta samme veien.

 

Og her, toppen...

P1000372(1).JPG

Evo 240 grillen bak, med 2 titan 120mm vifter på 5V.

Jeg har fortsatt en liten hemmelighet på gang her... ;)

Foran der igjen som nevnt Ac aquatube med ultrabright blå led.

Helt foran er det et lite hull til vindu, som jeg skal få satt inn så snart jeg får tid.

Tror jeg skal gå for svartmatt plexi som jeg setter vifte i.

Jeg skal feste vinduet med de samme umbraco-boltene jeg har brukt andre steder, dette gjelder også sidevinduet.

På fronten er det er en modda sunbeam rheobus og under en svartlakkert Coolermaster aerogate 2, lakket svart.

Jeg styrer viftene øverst og hvis de stopper eller går for sakte piper det.. ganske festlig..

Bryteren er satt inn(bilder kommer) og jeg har byttet ut hdd-led med en blå i stedet for rød.

Ideen er at det skal være chrome mot svart på alle kanter av kabinettet.

Jeg skal få tatt flere bilder i mørket, men jeg synes det ikke var så mye vits enda når jeg har så få lysskilder.

 

Som sagt det er mye igjen å gjøre, men pc`n er hvertfall operativ.

Relè kit får jeg se om jeg begynner på snart, samme gjelder døra.

 

kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...