Gå til innhold

*Stor Mod! Lian-Li -worklog -ferdig!


Anbefalte innlegg

Mod av Lian-Li PC71

 

Kabinett, se side 4.

P1000501(2).JPG

 

Vel folkens! :yes:

Nå rett etter jul skal jeg kjøpe meg et nytt Lian Li PC71USB.

Jeg er ferdig med min gamle mod, og fikk lyst til å begynne på en ny.Gamle mod`en

Jeg har store planer,(noen skal ikke avsløres med en gang :thumbup: )

Vannkjøling skal settes profft inn :D , flere vinduer(ett er ikke godt nok nei :p ) fikse fetere knapper og lys, modde PSU, gjennomført når det kommer til farger, og mye, mye mer...

Jeg har ikke laget worklog før så dere får unnskylde evt, feil jeg gjør.

Jeg leste regler for worklog og så at mine bilder var litt store, men jeg har brukt denne størrelsen før og det gikk greit. Håper det er ok.

Oppdateringer kommer etter hvert og målet er å bli ferdig før Mars, eller senest før TG04.

 

 

Første mod: Q-tec 350W PSU, denne psuen fulgte med mitt første kabinett, etter jeg fikk en ny be-quiet PSU har denne blitt liggende i kjelleren.

Jeg vil ha separat strømforsyning til vifter/casemod saker enn til Hk, og Hdd.

Målet med denne første modden er ikke at denne psu`en skal se fin ut ( man kommer til å se så lite av den uansett) men å få ned støynivået.

Før bilde:

 

P1000118(1).JPG

Sånn ser den ut originalt, første punkt er å ta ut den originale viften.

P1000120(1).JPG

Unnskyld fokusen her, glemte å sette på macro :p

Viften er tatt ut og jeg har fjernet den gamle viftegrillen, klippet den ut og filt over for å fjerne metallbiter.

 

P1000139(1).JPG

Her har jeg satt inn en sunbeam blå vifte. Denne skal gå på 7V tenkte jeg. Ledningene som stikker opp er strøm til vifta. Jeg har tatt krympestrømpe på turtalls ledningen siden denne ikke skal brukes. Gullgrill er et must, men jeg skal vurdere å bytte denne ut med en sølvgrill og kanskje lakke baksiden av PSU svart, men dette får vente til senere når jeg har fått alt og kan se det i en helhet.

 

Her kan dere se hull kuttet ut til 80mm temperatur-regulert vifte.

Jeg håper at med 2 vifter på ca halv hastighet så vil det være god nok kjøling, men for sikkerhets skyld skal jeg montere temperatur sensor på kjøleribbene i PSU for å overvåke litt. Jeg kobler viftene mellom 5V og 12V railen, da dette gor 7V.

Hullet laget jeg med metall-saks. Vanligvis bruker jeg stikksag med fintannet metallblad, men når denne delen ikke skal synes og med grill oppå så fikk det være nok.(høres slaskete ut men jeg skal nok sørge for über finish der det skal synes)

Selv om ikke strømforsyningen skal sees så mye har jeg allikevel valgt å lakke lokket.

P1000133(1).JPG

slik ser den ut nå. Her har jeg brukt tipsene fra denne posten: Lakkering

Takker så mye :) .

Her har jeg slipt først med 380+/- sandpapir før jeg ga 6 lag med chromlakk fra biltema. Jeg pusset med 800 smergelpapir mellom hver gang.

Grunnen til at finishen ikke er den beste er at jeg ikke har lagt på klarlakk enda, og jeg klarte å lakke litt før tykt lag så det begynte å renne :( . Tynne lag lakk er tingen, men som sagt siden strømforsyningen ikke synes så godt får dette være bra nok..

Jeg kjøpte 1200 smergel i dag og den skal få noen strøk med klarlakk utover kvelden.

 

Oppdateringer kommer utover, senest etter nyttår eller i romjula( det er en del å gjøre om dagen :) )

tilbakemeldinger, ideer, kommentarer tas imot med stor takk, håper dere liker det dere ser og leser.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 350W, men det er vel samme sak.

Du må bare isolere den gule turtallsledningen for den skal ikke brukes.

Så må du lodde og isolere på de andre pluggene og koble til.

Kanskje helst koble de nye viftene rett på utgangen til strømmen.

7v mellom( mellom 5 og 12V tenker jeg er bra.)

Jeg kan ikke garantere at det funker, men mest sannsylig går det bra.

den gule fra viften skal ikke brukes, pass på at pluss og minus er riktig og at loddekunnskapene er i orden.

 

Hvis ikke det funker så sett inn de nye viftene og så kobler du dem til hovedkortet og pass på at de ikke stopper! Da bruker du alle tre ledningene..

Håper dette var en ok, forklaring. Hvis du trenger mer hjelp anbefaler jeg deg å lage en ny tråd om dette under f.ks luftkjøling eller elektronikk.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at det eller litt dumt, MEN denne fulgte med et gammelt kabinett som jeg hadde fra før..

Gidder ikke kjøpe helt ny psu når jeg kun skal ha denne til vifter og casemod saker. :)

Men nok om det,

Når det kommer til nye bilder får jeg se om det kommer på kvelden, får se om jeg blir ferdig.. lukter lakk i hele huset nå :D

Lenke til kommentar

Vel, folkens nå som julens strabaser er vel overstått, kan jeg fortsette på moden.

Lakkeringen gjorde jeg ferdig på lille juleaften, så nå er det bare igjen å sette sammen psu.

I morgen skal jeg bestille alt jeg trenger, men får vel ikke sakene før etter nyttår :p

 

Oppdateringer kommer snart.

Lenke til kommentar

Oppdatering PSU!

Ja folkens, her er PSU delen av prosjektet mitt ferdig!

 

Her kan dere se finishen etter lakkering og polering.

Dessverre mistet lakken litt av sin "chrome" finish etter klarlakken, men overflaten ble mye glattere og fikk det mer "profesjonelt" preg. ;)

Slik ser det ut etter ca 6 lag chrmlag med pussing 800 våtslip mellom lagene, etterfulgt av ca 4 lag klarlakk her med sliping 1200 våtslip mellom flere av lagene. Og polering til slutt.

P1000218(1).JPG

Dessverre hadde jeg ikke gjort en 100% god jobb på de første lagene. Dette gjorde at det ferdige resultatet ble litt dårligre. :(

Hadde på litt mye lakk de først gangene noe som gjorde at det rant.

Selv om jeg pusset godt etterpå kan det synes så vidt det er.

 

Vel, slik ser det ut etter at temperaturstyrt vifte og gullgrill er montert:

P1000221(1).JPG

Man kan trygt si at grillen setter prikken over I-en her. Finishen som sagt er ikke optimal, men som dere ser, heller ikke til å klage på. :yes:

 

Nå som det estetiske er ferdig er det på tide å få koblet opp viftene.

Jeg valgte å kutte av den hjelpekontakten for hovedkortet.

Denne skal jeg ikke bruke uansett og er bare i veien.

Jeg testet viftene på 7V og der var støynivået meget bra.. men siden denne kontakten ikke har 12 og 5V bare 5, valgte jeg å koble viftene i paralell mellom 5V og minus.

Jeg koblet også den temperatursyrte viften på 5V fordi den faktisk bråkte for mye på 12V. den automatiske temperaturstyringen fungerer nok ikke like bra på 5V, men det får være.

P1000222(1).JPG

5V og minus er klare for lodding og resten er isolert.

 

Her er viftene koblet til, loddet og isolert skikkelig med krympestrømpe.

P1000226(1).JPG

Ledningene ble festet skikkelig så de ikke kommer inn i viftebladene.

 

Og her er det ferdige resultatet!:

P1000231(1).JPG

Å få frem den blanke lakk finishen på bildet er ikke lett, men den er der.

 

Og i mørket der den definitivt tar seg best ut:

P1000233(1).JPG

 

Jeg vil absolutt påstå at denne delen av modden har vert vellykket :yes:

Det primære målet å få lavere støynivå er helt klart oppnådd, og dessuten er det visuelle også blitt mye bedre.

Jeg har igjen å montere temperatursensor på ribbene for å overvåke litt, jeg vet jo tross alt ikke om dette kjøler bra nok. :p

 

Jeg kan også meddele at det nye kabinettet er bestilt, men det kommer vel ikke før etter nyttår..

Oppdateringer kommer nok rett på nyåret, tilbakemeldinger mottas fortsatt med stor takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...