Gå til innhold

Hva med sparkesykkel fra Volkswagen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha. Det er knapt grenser for hva VAG pøser ut for å prøve å distansere seg fra Dieselgate.

Streetmate så fryktelig stor å upraktisk ut, da. Et monster i enhver sykkelparkering, umulig å ha med seg på tog og bane etc, og du må jo ha Sharan for å få den i bagasjerommet, og med 65 kg får du aldri ikke lyst til å løfte den inn heller. Må da være like greit å kjøpe noe med sete så du kan slappe av litt?
Cityskater ligner vel mye på de 40-50 andre sparkesykler på markedet bare med ekstra små forhjul som ikke takler trikkeskinner og fortauskanter, og den ekstra bredden er ikke noen stor fordel når du skal dra den med på banen/bussen.

 

Dette er nok mest reklamejippo og ikke så mye forsøk på å ta noe marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Streetmate så fryktelig stor å upraktisk ut, da. Et monster i enhver sykkelparkering, umulig å ha med seg på tog og bane etc, og du må jo ha Sharan for å få den i bagasjerommet, og med 65 kg får du aldri ikke lyst til å løfte den inn heller. Må da være like greit å kjøpe noe med sete så du kan slappe av litt?

 

Dette er nok mest reklamejippo og ikke så mye forsøk på å ta noe marked.

 

Nå er ikke Streetmate der for å erstatte en sykkel eller sparkesykkel.

 

«Streetmate er noe lignende en elektrisk moped-sparkesykkel-krysning. Du kan både stå og sitte på den, og den lar deg suse avgårde i 45 kilometer i timen i inntil 35 kilometer.»

 

Så den er en moped-/scootererstatter. Med tanke på at en rask stikkprøve avslører at scootere veier rundt 80-100kg så vil jeg si 65kg ikke er så ille. Hvor ofte slenger du mopeden inn i bilen?

 

Og Streetmate har sete, så du kan sitte.

Lenke til kommentar

ja, og?

Hvorfor ikke bare løse det med å straffe de involverte, og la fabrikkarbeiderne som har absolutt null ansvar i dette få lov til å gjøre det de kan best, og sannsynligvis den eneste jobben mange av dem vil ha til de er pensjonister? Å lage biler. 

 

VW alene har 600,000 ansatte. Sleng på alle de andre merkene som også har jukset med CO2 tall, så er det ekstremt mange familier der ute som plutselig skulle mistet inntektene sine. Hele byer ville blitt lagt ned. Kun grunnet folk på toppen som bestemte skjebnen deres? 

 

Nope, ikke enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare løse det med å straffe de involverte, og la fabrikkarbeiderne som har absolutt null ansvar i dette få lov til å gjøre det de kan best, og sannsynligvis den eneste jobben mange av dem vil ha til de er pensjonister? Å lage biler. 

 

VW alene har 600,000 ansatte. Sleng på alle de andre merkene som også har jukset med CO2 tall, så er det ekstremt mange familier der ute som plutselig skulle mistet inntektene sine. Hele byer ville blitt lagt ned. Kun grunnet folk på toppen som bestemte skjebnen deres? 

 

Nope, ikke enig. 

 

Delvis enig. VAG-konsernet satt igjen med mange milliarder i ekstra inntekter på urettmessig grunnlag. Det holder ikke da å bare straffe 4-5 sjefer og så er alt OK. Hele konsernet har skaffet seg en enorm økonomisk gevinst på bekostning av konkurrenter som har holdt seg til reglene og det må jevnes ut igjen. Og dette blir gjort i form av bøter og erstatningssaker, som VAG fremdeles ikke er i mål med. Om konsernet er i stand til å overleve dette så er det greit for meg, men at folk fortsatte å kjøpe produkter fra et firma som har en organisasjonskultur basert på å bedra både kunder og myndigheter sliter jeg med å forstå.

 

Og apropos konkurrenter - kan du spesifisere hvilke andre produsenter som beviselig har jukset med CO2-tallene?

Lenke til kommentar

Delvis enig. VAG-konsernet satt igjen med mange milliarder i ekstra inntekter på urettmessig grunnlag. Det holder ikke da å bare straffe 4-5 sjefer og så er alt OK. Hele konsernet har skaffet seg en enorm økonomisk gevinst på bekostning av konkurrenter som har holdt seg til reglene og det må jevnes ut igjen. Og dette blir gjort i form av bøter og erstatningssaker, som VAG fremdeles ikke er i mål med. Om konsernet er i stand til å overleve dette så er det greit for meg, men at folk fortsatte å kjøpe produkter fra et firma som har en organisasjonskultur basert på å bedra både kunder og myndigheter sliter jeg med å forstå.

 

Og apropos konkurrenter - kan du spesifisere hvilke andre produsenter som beviselig har jukset med CO2-tallene?

Det er jo det det viser seg nå at ikke er tilfellet. Det er flere fabrikanter som har jukset med CO2 tallene. Ikke VW alene. Så dette er nok noe flere har snakket sammen om.

 

Men ja, bøter er jo bare på sin plass. Og jeg tipper denne etterforskningen ikke er ferdig før om 10 år minst, for å kunne ta alle involverte. 

 

Regjeringen og myndigheter viste om dette, tydeligvis - om man leser litt de seneste rapportene om saken. 

Om regjeringen skulle satt en stopper for dette, så hadde jo Tyskland omtrent gått under. Hvor mange ansatte har ikke VW, Audi, Daimler, BMW og Porsche til sammen? Der majoriteten av dem ikke kan klandres for det. 

 

Audi, Daimler, BMW, and Porsche colluded on diesel emissions starting as far back as in the early 1990s. They are accused of having formed an illegal “cartel” which laid the foundation for Dieselgate.

 

Experts conclude that politicians are partly to blame for Dieselgate.

https://www.theverge.com/2018/9/18/17876012/dieselgate-volkswagen-vw-diesel-emissions-test-epa-german-auto-industry-mercedes-benz-bmw

 

VW participated in dozens of secret meetings with its competitors, involving over 200 employees in up to 60 working groups, on how to meet increasingly tough emissions criteria in diesel vehicles. The automakers may have colluded to fix prices of a diesel emission treatment called AdBlue through these working groups, Der Spiegel says. 

https://www.theverge.com/2017/7/24/16021292/german-car-companies-cartel-diesel-emissions-90s

 

Har lest en rapport som går dypere inn i dette, men orker ikke bruke tid på å søke det opp nå. Det finnes nok materiale der ute å lese for dem som er interessert. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det er jo det det viser seg nå at ikke er tilfellet. Det er flere fabrikanter som har jukset med CO2 tallene. Ikke VW alene. Så dette er nok noe flere har snakket sammen om.

 

Men ja, bøter er jo bare på sin plass. Og jeg tipper denne etterforskningen ikke er ferdig før om 10 år minst, for å kunne ta alle involverte. 

 

Regjeringen og myndigheter viste om dette, tydeligvis - om man leser litt de seneste rapportene om saken. 

Om regjeringen skulle satt en stopper for dette, så hadde jo Tyskland omtrent gått under. Hvor mange ansatte har ikke VW, Audi, Daimler, BMW og Porsche til sammen? Der majoriteten av dem ikke kan klandres for det. 

 

Audi, Daimler, BMW, and Porsche colluded on diesel emissions starting as far back as in the early 1990s. They are accused of having formed an illegal “cartel” which laid the foundation for Dieselgate.

 

Experts conclude that politicians are partly to blame for Dieselgate.

https://www.theverge.com/2018/9/18/17876012/dieselgate-volkswagen-vw-diesel-emissions-test-epa-german-auto-industry-mercedes-benz-bmw

 

Har lest en rapport som går dypere inn i dette, men orker ikke bruke tid på å søke det opp nå. Det finnes nok materiale der ute å lese for dem som er interessert. 

 

Utfordringen er at det flagrer med påstander, teorier, avisartikler, ekspert-meninger og mer eller mindre uavhengige tester og forsøk. Men selv nå, 4 år senere, er det vel bare VAG og Mitsubishi (i Japan) som er bevist og dømt i en domstol for klare ulovligheter.

 

At myndighetene har sin del av skylden er vel ikke vanskelig å se, f.eks. er testkravene og prosedyrene fra myndighetene i EU totalt latterlige. Men her er det vel snarere produsentene som har styringen over politikerne. At tyske bilprodusenter ikke har makt over tysk politikk er omtrent like lurt som å si at George W. Bush var uavhengig av oljeprodusentene i USA. :-D

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Utfordringen er at det flagrer med påstander, teorier, avisartikler, ekspert-meninger og mer eller mindre uavhengige tester og forsøk. Men selv nå, 4 år senere, er det vel bare VAG og Mitsubishi (i Japan) som er bevist og dømt i en domstol for klare ulovligheter.

 

At myndighetene har sin del av skylden er vel ikke vanskelig å se, f.eks. er testkravene og prosedyrene fra myndighetene i EU totalt latterlige. Men her er det vel snarere produsentene som har styringen over politikerne. At tyske bilprodusenter ikke har makt over tysk politikk er omtrent like lurt som å si at George W. Bush var uavhengig av oljeprodusentene i USA. :-D

Joda, enig der. Men man glemmer at majoriteten her er uskyldig. Folk som ikke har tjent noe mer på dette som bare jobber sin vanlige 9-17 skift og forsørger sine familier med å skru inn skuer i et chassis liksom hver dag. 

 

 

Få kasta politikere, CEO's og alt som har rørt i dette, og få opp nye regler og alt nytt igjen. 

Det at oss forbrukere mister enormt mye erfaring hos de hundretusenvis av folk som hadde mistet jobben om man skulle straffet alle er det jo ingen som tjener noe ved. 

 

CO2 målninger burde bli gjort på tvers av landene, og ikke hos fabrikantene alene f.eks. (Noe vi jo har startet å gjøre nå etter Dieselgate). 

Lenke til kommentar

Joda, enig der. Men man glemmer at majoriteten her er uskyldig. Folk som ikke har tjent noe mer på dette som bare jobber sin vanlige 9-17 skift og forsørger sine familier med å skru inn skuer i et chassis liksom hver dag. 

 

 

Få kasta politikere, CEO's og alt som har rørt i dette, og få opp nye regler og alt nytt igjen. 

Det at oss forbrukere mister enormt mye erfaring hos de hundretusenvis av folk som hadde mistet jobben om man skulle straffet alle er det jo ingen som tjener noe ved. 

 

CO2 målninger burde bli gjort på tvers av landene, og ikke hos fabrikantene alene f.eks. (Noe vi jo har startet å gjøre nå etter Dieselgate). 

 

Ja dieselgate har nok ført til at myndighetene har fått øynene noe opp. Om ikke annet så etter påtrykk nedenfra.

Politikere blir ikke kastet vet du, de bare bytter ansvarsområde eller forsvinner av seg selv etter den perioden de er valgt... :-/

 

Jeg vil tro at de andre produsentene (og ikke minst VAG selv) nå er livredde for å havne i samme fella, så jeg tror ikke at noen tar slike sjanser på vegne av sine ansatte igjen på en stund, heldigvis.

At de alle derimot gjør alt for å tøye reglene i grenseland er en selvfølge, på samme måte som hoppteamene bruker store ressurser på å justere hoppdresser, bindinger og ski til å få det maksimale resultatet ut mot grensene som er satt.

Men der de andre fintweaket hoppdressene for akkurat å klare irrelevante målekrav satte VAG på en usynlig vinge... og ble tatt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"En Streetmate skal kunne kobles opp til mobilen din som kan fungere som nøkkel. Om noen stikker av med sparkesykkelen, får du varsel på mobilen din."

 

Trenger ikke SMS, selv om det er bedre enn ingenting. Det jeg trenger er at tyven får seg en så kraftig karamell at hen hopper til neste objekt, eller helst peller seg unna, godt hjulpet av en kraftig alarmlyd. MMS med bilde hjelper selvsagt, slik at politiet eller gjengen vet hvem de skal gå etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideen til en elektrisk schooter er kanskje god men den er ikke ny. Dette bildet er tatt i Hanoi 2014. Det fantes et knippe andre typer elsykkel der også. 

For vårt klima blir det vel som for andre 2-hjulinger noe som på vinterstid er for de meget spesielt interesserte. I Hanoi og tilgrensende byer og land av verden tar 2- hjulingene hovedtyngden av bytrafikken. Det er plasseffektivt med hele familien på 2 hjul men særlig trygt er det jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...