Gå til innhold

NVIDIA NV36 vs ATI RV360


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok er det bare meg eller var det en liten ting som var litt rart med henhold til overklokkingen av kortene.

 

De skriver at ATI kortet har minne brikker som er spesifisert til 700Mhz fra produsenten av minne( samsung ), men de klarer ikke å presse kortet/minne til mer en 680Mhz?

 

Mulig det er bare meg som ikke har fått med meg alt, men det virket da litt "rart".

 

Har enda ikke opplevd at jeg ikke har klart å nå over spesifiserte hastigheter på minne brikkene til de skjermkortene jeg har testet.

 

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar
Veldig god og omfattende test :)

 

Men greit nok at "vs" (versus) er litt hippere enn "mot", men "mot" er fortsatt det eneste norske ordet av de to...

 

TEST: NVIDIA NV36 mot ATI RV360

Versus er et fullgodt norsk ord, hvorfor bry seg om slike ting når du ikke vet om du har rett eller ikke?

KONTRA !

 

 

Bruker 9600xt vanligvis den samme HSF'en som er på 9800pro kort?

Fordi mitt 9800pro kort bråker så mye at jeg må gjemme den rundt et hjørne for å ikke bli gal. Kortet overdøver alt annet i maskinen og tilogmed "nr2" som har to TT Silent Boost (som også lager ufattelig mye lyd... 21dB(A) my ass), og fire 92 mm vifter.

Lenke til kommentar
Sapphire Radeon 9600 XT har 1 minus i testen

manglende kjørleribber på ram brikkene.

hva med å kjøpe rambrikke kjørleribber på microplex ?

Pakken inneholder 8 stk. kjøleribber i rent kobber og er 22x8x5mm. Inkludert er også dobbeltsidig termisk tape for enkel montasje på minnebrikken

Ha dar man ett kort uten "hardware test minus"

Hadde de brukt et ASUS 9600XT. hadde det hvert kjøleribbe på både GPU og ram, men ikke på begge sider. Har selv ett ASUS 9600XT som jeg kjører på 590/680 artifacs fritt med stock kjøling. Men noe som er merkelig er at når jeg stiller på 590MHz på GPU i rivatuner, lagrer og går inn igjen, står det på 580MHz. :ermm:

 

Bra test hw.no :thumbup:

Enten har du brukt feile tall her eller så skrøner du, da du ikke klarer å kjøre det kortet på 590/680 selv med vannkjøling.

 

God Jul.

Lenke til kommentar
Enten har du brukt feile tall her eller så skrøner du, da du ikke klarer å kjøre det kortet på 590/680 selv med vannkjøling.

 

God Jul.

jeg kjører det på 590(eller 580 som rivatuner viser, men jeg stiller det på 590) og ramen på 340*2=680 takk ;)

 

http://www.freewebs.com/whoo/03.jpg

 

Ta opp en ny IE side og lim in linken, så vil du se ;)

 

Du ganger begge hastighetene med 2

 

Hvis man ikke skal gange ram hastigheten med 2 (som jeg tror) så blir det 590/340.

 

Klarer å klokke mer med kortet, men da med Artifacs ;)

:xmas:

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Hmm, bruker riva andre verdier enn feks Rage 3D da for der kann man ikke kjøre med slike tall der kjører jeg med ca 500/400 som da blir 1000/800 , om riva regner det ut på samme måte ville det si at du kjørte med 1180/ 1360.

Har aldri brukt riva.

Har edita posten min. Se på bilde ;)

Lenke til kommentar
M.a.o. er det nVIDIA som går av med seieren i nedre del av High-End klassen (under 2000kr), for de av dere som ikke har fått med seg at 5900XT/ SE er å få kjøpt for kr 1867,-

 

 

Radeon 9800SE ligger i samme prisklasse som kan moddse til 9800pro, så de som har klokke/modde egenskapene i boks får mere ut av et slikt et tror jeg!!

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
hmm, innstalerte riva og der kan jeg kjøre med verdiene på 502 på core og 400 på mem, jeg har selv prøvd det asus kortet og det nådde ikke like langt som det jeg har, derfor valgte jeg dette.

så disse tallene gjør meg litt forvirret

Du har prøvd ASUS 9600XT ?

 

I riva står det 500 på core og 300 på memory. Core er allerede ganget med 2 hos meg, men ikke memory.

 

Det meste jeg klarer å kjøre det på men artifacs da seff er 594/355. Skal nok få montert noe vannkjøling på det en ellerannen gang, da jeg har penger...

Lenke til kommentar
hmm, innstalerte riva og der kan jeg kjøre med verdiene på 502 på core og 400 på mem, jeg har selv prøvd det asus kortet og det nådde ikke like langt som det jeg har, derfor valgte jeg dette.

så disse tallene gjør meg litt forvirret

Du har prøvd ASUS 9600XT ?

 

I riva står det 500 på core og 300 på memory. Core er allerede ganget med 2 hos meg, men ikke memory.

 

Det meste jeg klarer å kjøre det på men artifacs da seff er 594/355. Skal nok få montert noe vannkjøling på det en ellerannen gang, da jeg har penger...

Tja skjønner det fortsatt ikke , når jeg bruker riva får jeg 412 på core og 364 på mem dette er nøyaktig det samme som produsenten oppgir.

Det asus kortet er vel oppgitt med std ram dac på 400 og minne på 300 , derfor skall det vere umulig å få 594/705. med mindre du her dobler begge i din utregning da vil det si det samme som at når jeg oppgir 500/400 så blir det 1000/800.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Core hastigheten (frekvensen) har ikke noe å gjøre med antall pipelines.

Hvorfor ikke når de tuller minst like fælt med minne: DDR så ganger man med 2, QDR så ganger man med 4, men om man dobler båndbredden (f.eks fra 128 til 256 bit) bussbredde så ganger man ikke med 2. Hvor er logikken? Det er nemlig ingen logikk, og dermed er det fullt like logisk å gjøre det ulogiske å gange med to dersom en GPU har dobblet så mange pipelines enn forgjengeren.

 

Hvorfor nevnete en tidligere har at man måtte gange GPU-hastigheten med 2 ?

Lenke til kommentar
Tja skjønner det fortsatt ikke , når jeg bruker riva får jeg 412 på core og 364 på mem dette er nøyaktig det samme som produsenten oppgir.

Det asus kortet er vel oppgitt med std ram dac på 400 og minne på 300 , derfor skall det vere umulig å få 594/705. med mindre du her dobler begge i din utregning da vil det si det samme som at når jeg oppgir 500/400 så blir det 1000/800.

Så hvorfor står det 297 på core og 337.5 på mem da?

 

I riva står det 499.5 og 299 som standard!

 

I ASUS smart Doctor står det Engine: 499 og [DDR] 600!

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden driver noen å ganger hastigeheten på kjernen med 2 ? (Kan jo ikke bare å gange med to hvis den har dobbelt så mange pipelines som normalt) Og hva skal man regne som normalt? 2 pipelines? 4?

Fordi i sånn klokk greie på skjermegenskapene, står standard hastighet på core: 250MHz og memory: 300 :ermm:

Edit: LES!! http://www.beyond3d.com/reviews/asus/xts/index.php?p=4

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...